Consiliul fiscal a avizat negativ proiectul celor doua Coduri (fiscal si de procedura fiscala), considerand drept nesustenabile reducerile ample la nivelul taxelor si impozitelor pe care aceasta le prevede, se arata intr-o Opinie formulata luni. "Castigurile de eficienta in colectarea taxelor si a impozitelor si in cheltuirea banului public trebuie sa fie folosit in mod prudent si gradual, fara a pune in pericol echilibrele macroeconomice", se arata in document. In plus, potrivit estimarilor Consiliului, existenta unui deficit excesiv pentru anii urmatori in cazul aplicarii noului Cod Fiscal este imposibil de conciliat cu adoptarea euro in anul 2019. Vezi documentul integral in atasament. UPDATE: Cristian Socol scrie pe Facebook ca opinia Consiliului se bazeaza pe niste ipoteze neconfirmate

Ionut Dumitru, presedintele Consiliului FiscalFoto: HotNews.ro

Ce mai arata Raportul institutiei conduse de Ionut Dumitru:

  • Potrivit estimarilor Consiliului fiscal, proiectul de modificare a Codului fiscal in forma sa actuala implica un risc extrem de deteriorare permanenta si de proportii a pozitiei finantelor publice ale Romaniei. Estimarile Consiliului fiscal indica deficite efective superioare nivelului de referinta de 3% din PIB pentru deficitul efectiv in intervalul 2016-2019, iar evolutiile estimate la nivelul soldului bugetar structural sugereaza reversarea progreselor realizate pana in prezent in ceea ce priveste consolidarea fiscala, la finele anului 2019 deficitul structural revenind la un nivel apropiat cu cel consemnat in anul 2010. Asemenea evolutii sunt in flagranta contradictie cu principiile si regulile fiscale instituite de LRFB, precum si cu tratatele de guvernanta fiscala la nivel european al caror semnatar Romania este.
  • Mai mult, estimarile prezentate de catre Consiliul fiscal nu iau in considerare o serie de factori cu potential impact semnificativ in sensul unei majorari a deficitelor efective inregistrate:

- Acordul politic recent de a majora cheltuielile de aparare pana la un nivel de 2% din PIB pentru o perioada de cel putin 10 ani incepand cu anul 2017 (de la un nivel de circa 0,8% la finele anului 2013);

- Reactia potentiala a pietelor financiare la o deteriorare permanenta de proportii a pozitiei structurale a finantelor publice ale Romaniei.

  • In ceea ce priveste acest din urma aspect, trebuie mentionat ca agentiile de rating accentueaza in comunicatele lor recente faptul ca evaluarile sunt conditionate de prezervarea progreselor in ceea ce priveste pozitia structurala a finantelor publice10. De altfel, experienta recenta a Bulgariei indica probabilitatea semnificativa a aparitiei unor salturi in prima de risc de tara, ce implica cresterea costurilor de finantare atat pentru stat, cat si pentru sectorul privat: largirea considerabila a deficitului la finele anului 2014 (de la 1,2% in 2013 la 3,4% din PIB in 2014, potrivit estimarilor Comisiei Europene) a generat un salt de circa 100 de puncte de baza al primei de risc aplicabile statului vecin, iar aceasta continua sa se mentina semnificativ deasupra celei a Romaniei.
  • Este discutabila oportunitatea unei relaxari fiscale de asemenea proportii in conditiile in care pozitia ciclica a economiei este estimata de catre Comisia Europeana a se situa aproape la echilibru (output gap apropiat de 0) in anul 2016. Romania risca sa intre din nou in capcana unei politici fiscale pro-ciclice, apasand pe acceleratie in faza de expansiune a ciclului economic si riscand sa fie constransa sa implementeze masuri de ajustare structurala intr-o inevitabila faza viitoare de recesiune. Exista o cvasi-unanimitate in literatura recenta de specialitate in a identifica niveluri semnificativ mai ridicate ale multiplicatorilor fiscali in perioada de recesiune si valori reduse in perioada de expansiune, ceea ce inseamna ca beneficiile in materie de crestere economica suplimentara pe termen scurt ca urmare a unei relaxari fiscale pro-ciclice sunt depasite de costurile pe care o inevitabila consolidare fiscala le-ar putea genera in faza descendenta a ciclului economic, cum de altfel experienta Romaniei din ultimii 10 ani o demonstreaza din plin.

"Avand in vedere probabilitatea extrem de ridicata ca implementarea prevederilor proiectului revizuirii Codului Fiscal sa conduca la deviatii de proportii de la tintele bugetare pe termen mediu, Consiliul fiscal avizeaza negativ propunerea legislativa", se arata in concluziile Raportului

UPDATE: "Opinia Consiliului se bazeaza totusi pe niste ipoteze neconfirmate privind multplicatorul fiscal- cel de impact si cel cumulativ (chiar unuldintre membrii CF este coautor al unui studiu in care se arata ca estimarea multiplicatorului fiscal in Romania nu are relevanta statistica vezi Razvan Stanca et al O evaluare a dimensiunii multiplicatorilor fiscali. Iar daca multiplicatorul fiscal este prea mic si la fel cel cumulativ atunci efectele de runda a doua sunt subestimate si .... toata analiza isi pierde din relevanta... Nici impactul nu va fi cel estimat, nici deficitul nu va fi acela, scrie Cristian Socol pe pagina sa de Facebook.

Citeste documentul in atasament