Circa 20 de oameni din Finante au fost implicati in mod direct in proiectul “Fiscalizarea bacsisului” . Acestia au muncit degeaba in jur de doua saptamani pentru a pregati din punct de vedere tehnic modificarile propuse in Codul Fiscal prin care bacsisul sa poata fi impozitat, apoi textul Ordinului de ministru cu anexa privind registrul banilor personali. Dupa cateva zile in care proprietarii de restaurante, baruri, cluburi etc s-au grabit sa se conformeze birocratiei (schimbarea caselor de marcat pentru a permite inregistrarea separata a bacsisului, cumpararea de Registre de bani personali (cei care nu le folosisera pana atunci), notificarile trimise ANAF-ului in regum de urgenta) totul s-a anulat. Intr-o zi de vineri dupa pranz, ministrul Teodorovici a decis sa stearga cu buretele tot. Fiind week-end, lumea si-a vazut de micile placeri pe care ti le oferi la final de saptamana pentru a te relaxa, iar pana luni subiectul era uitat.

HotNews.roFoto: Hotnews

De regula, cand pregatesti un asemenea proiect, incerci sa afli care sunt costurile si care beneficiile pentru Stat. Cat obtii la Buget, taxand bacsisurile? Nota de fundamentare publicata de Finante are rubricile goale la capitolul “impact bugetar”.

De partea cealalta, proprietarii de restaurante cu care am discutat, spun ca taxarea bacsisului i-a produs numai necazuri. “Nu e vorba de Registrul ala de bani personali. Noi oricum il foloseam si inainte, ca multi altii din aceasta industrie. Dar am avut 5 cazuri de ospatari care m-au lasat balta a doua zi, pe motiv ca mai bine isi cauta altceva de munca decat sa accepte sa-i taxeze Statul si amabilitatea fata de clienti, ca asta e bacsisul. Ganditi-va ca m-au sunat seara sa-mi spuna ca ei nu mai vin de a doua zi. Cauta urgent ospatari care sa accepte sa lucreze de a doua zi....”, povesteste Nicu, un proprietar originar din Ardeal care detine 3 carciumi in Capitala, din care doua in centru. Noi, adauga proprietarul de restaurante, dam pe cartea de munca salariul minim, dar nu ne atingem de bacsis. Cat isi ia omul, e al lui!

In opinia lui, inainte de a revolutiona taxarea bacsisului, ANAF ar trebui sa-si trainuiasca angajatii proprii. Au venit 4 inspectori Anti Frauda intr-un interval foarte scurt de timp. Unul imi scria procesul verbal copiindu-l dupa un model pe care il tinea pe genunchi. Altul a trebuit sa-si sune superiorul sa intrebe ce sa-mi treaca in Procesul Verbal, ca nu stia. Ceilalti doi s-au multumit cu cate o atentie si au plecat. Normal ar fi sa vina in control si daca esti prins prima data in 12 ani de activitate cu o greseala minora, sa ai posibilitatea sa o indrepti fara sa iti dea o amenda colosala, ca poate ai gresit neintentionat. Daca esti prins si a doua oara sau daca vede la tine intentia de evaziune, da, sa te arda la buzunar. Dar ei vin pusi pe japca din prima, mai spune Nicu.

Un alt antreprenor- unul din cei mai puternici jucatori din piata restaurantelor din Capitala, explica reporterului HotNews.ro ca totul a inceput cu ocazia controalelor intense din luna martie pe marginea ordonantei privind casele de marcat din decembrie 2014 cu aplicabilitate 1 martie 2015.

“Scuza gasita de catre operatorii suspendati 30 de zile pentru diferentele constatate a fost (in general)amestecarea bacsisului cu sumele fiscalizate (nefiscalizate). Atunci patronatele din zona Constanta au solicitat si guvernul cu rapiditate a acceptat sa fie emisa o ordonanta privind fiscalizarea bacsisului.

Noi ne am trezit la masa discutiilor abia pe final cand totul era hotarat si am mai reusit mici modificari la ordonanta (in zona sumelor si procentelor din care decurg amenzile etc). Asadar a iesit ca un proiect comun.

Nemultumirea majora a angajatiilor precum si dificultatea controlarii acestui proces pentru restaurantele independente, taximetristi , cameriste etc au temperat entuziasmul guvernului si am reusit in sedinta comuna de vineri sa renuntam la acest proiect. Sumele colectate potential erau invers proportionale cu sentimentele negative ale catorva sute de mii de oameni impactati de ordonanta.

Noi foloseam registrul de bani personali si inainte de exemplu iar bacsisul era colectat si distribuit centralizat de 10 ani.

Nu trebuie ignorat aspectele pozitive ale tevaturii de “marketing” din ultimile trei luni.

1. Operatori din industria de restaurante care nu marcau pe casa de marcat majoritatea incasarilor s au conformat (vezi nr de case de marcat si role de casa cumparate).Piata se transparentizeaza si mediul de afaceri devine competitiv.Sume importante se colecteaza la buget si se justifica masuri corecte de relaxare fiscala.

2. Daca pana astazi bacsisul era tratat la marginea legii astazi poti avea curajul sa colectezi la vedere in cutie de bacsis sumele primite de angajati.Adica cumva se clarifica ca exista acest venit chir daca nu se impoziteaza.Sper sa ramana valabila procedura de incasare pe card a serviciilor (ca in occident) sau sa se lucreze la una adecvata prin care clientul sa poata oferi voluntar bacsis” spune proprietarul lantului de restaurante.

Prin urmare, Shakespeare ar fi avut , daca traia, un subiect foarte bun pentru o piesa cu titlul :”Mult zgomot pentru nimic”. Partea proasta este ca la nivelul Finantelor, in goana permanenta dupa incasari suplimentare la buget se vine cu diverse idei fara ca acestea sa aiba in spate niste calcule, ca sa nu mai spunem de acordul Comisiei Europene. Punem specialistiisa faca legi, le publicam in Monitorul Oficial, chemam ULTERIOR la discutii pe cei carora li se adreseaza si daca se demonstreaza ca n-am facut bine, anulam totul. Care-i problema?

P.S. Pana la ora redactarii acestui material inca nu aparuse in Monitorul Oficial nicio decizie de anulare a prevederilor legate de impunerea bacsisului din cadrul Ordonantei 8/2015.