"Cand discutam despre Codul Fiscal trebuie sa avem in vedere doua lucruri distincte: primul este legat de faptul ca acest Cod aduce clarificari si imbunatatiri fostului Cod Fiscal, clarificari solicitate de reprezentantii mediului de afaceri din Romania, iar acest lucru este, fara indoiala, un lucru bun. Al doilea aspect pe care trebuie sa-l avem in vedere este legat de reducerile de taxe si/sau de cote. Aceste reduceri nu au fost solicitate de mediul de afaceri, insa trebuie spus ca reprezentantii businessurilor il apreciaza ca folositor pe segmentul pe care opereaza. In discutiile cu reprezentantii Ministerului Finantelor pe tema Codului Fiscal ni s-a comunicat ca subiectul cotelor de impozit nu va intra in discutii, propunerile actuale de reducere a cotelor venind efectiv de la Guvern. Acest lucru nu inseamna insa ca mediul de afaceri nu este de acord cu reducerea fiscalitatii", a spus luni pentru HotNews. ro Dan Badin, partener coordonator servicii fiscale și juridice la Deloitte România.

Dan Badin (Deloitte) si Dan Schwartz (RSM Scot)Foto: Hotnews

Sunt asadar doua aspecte distincte, iar discutiile care au stat la baza ne-promulgarii Codului tin de sustenabilitatea acestor reduceri. Toti ne dorim un buget echilibrat si suntem constienti-vazand ce se intampla in Grecia dar si in alte tari- ca o desciplina bugetara stricta ar fi de dorit unor derapaje. Altfel spus, daca aceste masuri de reducere a taxelor ar fi urmate in scurt timp de cresteri ale altor taxe sau de infiintarea unora noi, atunci mai bine ca ele sa nu vina. Presedintele Iohannis a tras un semnal de alarma cu privire la aces tip de ne-sustenabilitate, chiar daca arlamentul ar putea re-trimite celasi Cod spre promulgare, caz in care Presedintele va fi obligat sa-l promulge", mai spune Badin.

"Am citit atat citeva dintre argumentele invocate de Administratia Prezidentiala cat si cele ale Guvernului. Din pacate aceste argumente, indiferent de cine au fost aduse, au caracter general si nu sustin in mod concret o modificare sau alta pe care Codurile ar trebui sa le sufere in urma re-examinarii. Aceasta inseamna, practic, fie ca Parlamentul sa "re-examineze" Codurile in mod formal, eventual sa aduca citeva midificari cosmetice, si apoi sa le trimita din nou la Presedintie spre semnare si promulgare fie sa solicite Guvernului sa refaca toate analizele si calculele care au stat la baza principalelor modificari aduse de Coduri asa cum au fost adoptate de Parlament. In ambele variante, vom asista la intirzieri si noi dispute politice care nu reprezinta elemente incurajatoare pentru mediul de afaceri. O data in plus, retrimiterea Codurilor in Parlament fara ca sa se faca propuneri concrete de modificare face dovada necorelarii si inconsecventei politicienilor nostri atunci cind este vorba despre luarea de decizii politice majore pentru Romania", crede si consultantul fiscal Dan Schwartz, partener in cadrul firmei RSM Scot

Citeste si : Consultanti fiscali: Este regretabil ca efortul conjugat al specialistilor din MF si din mediul de afaceri de a redacta un Cod fiscal semnificativ mai bun pentru business decat ce avem acum este pus in pericol de abordari agresiv optimiste

Reamintim ca Presedintele Klaus Iohannis nu a promulgat Codul Fiscal si a cerut Parlamentului sa-l reexamineze, avertizand ca masurile incluse in aceasta lege "ar genera implicatii majore la nivelul constructiei bugetare pentru anii urmatori din perspectiva obiectivului de mentinere a consolidarii fiscale".

Parlamentul va lua in discutie cererea de reexaminare a presedintelui in viitoarea sesiune din septembrie sau intr-o eventuala sesiune extraordinara ce ar putea fi convocata la finalul lunii august, potrivit unor informatii care circula in mediul politic. Daca Parlamentul adopta proiectul de Cod Fiscal in aceeasi forma, presedintele mai are o singura cale de atac: sesizarea Curtii Constitutionale. Daca magistratii CCR vor decide ca proiectul de lege respecta Constitutia, atunci presedintele va fi obligat sa il promulge.

"Masurile de austeritate ale anului 2010 trebuie sa ramana istorie. Revenirea la politici fiscale riscante si cu consecinte negative pe termen lung reprezinta o experienta pe care nu numai clasa politica nu si-o mai poate permite dar, mai ales, costurile acestora nu trebuie sa mai fie suportate de cetateni", argumenteaza seful statului.

Presedintele noteaza ca "simpla relaxare fiscala, neinsotita de continuarea procesului de crestere a colectarii veniturilor si de o reasezare sustenabila a cheltuielilor bugetare (...) poate conduce la acumularea de dezechilibre care vor greva asupra evolutiilor economice si sociale viitoare".

"Sustinem relaxarea si simplificarea fiscala prin reducerea unor taxe si impozite in conditiile in care sunt asigurate premisele pentru consolidare fiscala si predictibilitate. Din aceasta perspectiva, consideram ca noul Cod fiscal poate fi pus in aplicare numai dupa o riguroasa si temeinica analiza a implicatiilor intregului set de masuri fiscale si bugetare asupra constructiei bugetului general consolidat, atat pentru anul 2016, cat si pentru anii urmatori si numai cu respectarea obligatiilor asumate de Romania si a legislatiei interne referitoare la disciplina financiar-bugetara", continua presedintele.

In opinia sa, punerea in aplicare a noului Cod fiscal ar genera implicatii majore la nivelul constructiei bugetare pentru anii urmatori din perspectiva obiectivului de mentinere a consolidarii fiscale.

"Conform evaluarilor Comisiei Europene si Fondului Monetar International, punerea in aplicare a noului Cod fiscal atrage, in mod evident, ratarea obiectivului bugetar pe termen mediu (MTO), respectiv: deficit structural de 1% din PIB si deficit bugetar ESA de 1,2% din PIB, conform Programului de Convergenta si Strategiei Fiscal-bugetare. O asemenea dinamica denota instabilitate in abordarea fiscal-bugetara: de la deficite mari se trece la deficite mici, apoi din nou la deficite mari etc".