Incertitudinea privind evolutia economiior din Centrul si Estul Europei si dobanzile mici care nu ofera randamente indestulatoare pentru investitiile asiguratorilor sunt principalele amenintari pe care companiile de insurance le vad la adresa businessului lor, potrivit sondajului "Insurance Banana Skins 2015". Sondajul masoara perceptia riscurilor in sectorul asigurarilor, editia din acest an -realizata in parteneriat cu PwC- chestionand peste 800 de manageri si specialisti din industria de asigurari din 54 de tari din intreaga lume. Raportul pentru Europa Centrala si de Est se bazeaza pe 34 de raspunsuri provenind de la manageri de asigurari din Republica Ceha, Polonia, Slovacia, Letonia, Croatia, Ungaria si Rusia. (vezi in atasament Raportul)

ALEXANDRA SMEDOIUFoto: Hotnews

Deloc surprinzator, riscul macro-economic a ajuns pe prima pozitie in topul amenintarilor pentru sectorul asigurarilor. Perspectivele economice ale tarilor din Europa Centrala si de Est continua sa fie incerte, fiind afectate de criza din Zona Euro si de instabilitatea geopolitica din estul continentului. Contextul macro-economic are un impact major asupra cererii de produse de asigurare si profitabilitatii acestora. Companiile de asigurari se adapteaza acestui climat economic nesigur prin reducerea cheltuielilor operationale si concentrarea pe imbunatatirea profitabilitatii afacerii.

Mentinerea unor rate scazute ale dobanzilor este perceputa de managerii din asigurari ca o amenintare mai mare in Europa decat in oricare alta regiune. Este prima data cand acest risc este mentionat in sondaj si a fost clasificat ca al doilea cel mai mare risc in Europa Centrala si de Est si al treilea la nivel global. Drept consecinta, companiile de asigurari au probleme din cauza performantelor scazute ale investitiilor, ceea ce se reflecta si in profitabilite. In plus, asiguratorii care au oferit produse de economisire cu randamente garantate in anii `90, cand ratele dobanzilor erau ridicate, au in prezent pierderi pentru ca nu inregistreaza castiguri suficient de mari pentru a acoperi costurile acestor pasive.

"Conditiile economice nefavorabile si ratele scazute ale dobanzilor au creat premisele unei situatii critice care ameninta veniturile din investitii, ce sunt vitale pentru companiile de asigurari, si in acelasi timp genereaza dificultati in cazul produselor de asigurare de viata cu randament garantat. Impreuna, aceste riscuri ameninta marjele de profit pe termen lung. Pentru a avea succes in acest mediu dificil si instabil, asiguratorii vor trebui sa isi revizuiasca gama de produse si strategiile de investitii, pentru a viza atat randamentul investitiilor, cat si alinierea maturitatii activelor si pasivelor din bilant. Inovatia la nivel de produse de asigurari va fi esentiala pentru mentinerea competitivitatii si profitabilitatii", a declarat Alexandra Smedoiu, Director, Servicii de Consultanta Fiscala pentru Sectorul Financiar, PwC Romania.

Reglementarea este perceputa ca fiind principalul risc la nivel global pentru a treia oara consecutiv, si ca al cincelea cel mai acut risc in Europa Centrala si de Est. Reglementarea si indeosebi termenul de implementare a directivei Solvency II - anul 2016 - duce la si mai multa incertitudine in conditii dificile de piata. Companiile se straduiesc sa faca fata cerintelor mai mari de raportare si a costurilor ridicate ale conformarii cu noile reglementari.

Subiectul practicilor de afaceri este printre prioritatile managerilor din sectorul asigurarilor, indeosebi in ceea ce priveste practicile ne-etice de vanzare a unor produse de asigurare de viata prin intermediari. Pentru a gestiona aceste riscuri, reglementatorii au introdus noi mecanisme de protectie legislativa pentru consumatori care sa permita o mai buna supraveghere a intermediarilor si a canalelor de distributie - adaugand astfel noi sarcini de conformare companiilor din domeniu.

Riscul cibernetic reprezinta o preocupare tot mai prezenta in intreaga lume, fiind plasat pe locul al saptelea in topul perceptiei riscurilor in Europa Centrala si de Est si pe locul patru la nivel mondial. Dupa cateva cazuri de notorietate de incalcare a securitatii cibernetice la cateva companii de asigurari de viata din Statele Unite ale Americii, atat consumatorii cat si asiguratorii se tem pentru siguranta datelor personale sensibile. Autoritatile nationale de reglementare au sesizat aceasta problema si au inceput sa implementeze masuri legislative care sa ajute asiguratorii sa gestioneze riscurile IT.

  • Zonele care trebuie imbunatatite

In ciuda accentuarii dificultatilor economice si de reglementare cu care sectorul se confrunta, asiguratorii din Europa Centrala si de Est se simt mai increzatori in capacitatea de a gestiona riscurile de afaceri decat in urma cu 2 ani. Potrivit sondajului Insurance Banana Skins de anul acesta, "Indexul de pregatire pentru gestionarea riscurilor" din Europa Centrala si de Est a crescut la 3,18 (din 5) in 2015, fata de 2,93 in 2013.

"In editia din 2013 a sondajului Insurance Banana Skins, reglementarea era considerata cel mai acut risc pentru sectorul asigurarilor in Europa Centrala si de Est, indeosebi din cauza incertitudinilor privind aplicarea Solvency II, gradul de pregatire al industriei si costurile asociate raportate la beneficii. Incepand de atunci, am observat in randul companiilor din sector un mai mare accent pe gestionarea riscurilor, controale mai stricte si sisteme IT mai sigure. Suntem foarte increzatori in progresul facut pana in prezent, chiar daca inca mai este mult de facut. Implementarea noilor reglementari prudentiale, daca este facuta in mod temeinic si nu doar pentru a bifa niste cerinte birocratice, poate ajuta asiguratorii sa identifice mai rapid si sa evalueze riscurile, precum si sa le gestioneze mai eficient. PwC incurajeaza societatile de asigurare sa se concentreze pe o implementare cat mai eficienta pentru a maximiza beneficiile", a conchis Alexandra Smedoiu.

Editia din 2015 a sondajului este cea mai recenta din seria rapoartelor CSFI Banana Skins, care masoara perceptia riscurilor in sectorul financiar. Alte editii ale sondajelor Insurance Banana Skins au fost efectuate in 2007, 2009, 2011 si 2013.