"Targul de purici", "Prof. dr. Marioara Godeanu extract purificat de rasina Mumie cu castan Damar General Trading", sau "Zdravan moldovenesc, crescut de pamant, pui moldovean, crescut agale in 61 de zile si oleaca" sunt numai 3 dintre marcile inregistrate in acest an la OSIM de catre romanii intreprinzatori. Atunci cand vine vorba sa-si promoveze si protejeze business-ul, oamenii de afaceri dau dovada de o imaginatie iesita din comun. In primele opt luni din 2015, firmele s-au intrecut in a inregistra tot felul de marci care mai de care mai interesante.

Unele marci inregistrate de romani la OSIM sunt chiar hazliiFoto: Hotnews

Intreprinzatorii credinciosi s-au gandit probabil sa-si asigure inca din start protectia divina. Asa au aparut marcile: "La Poarta Raiului", "Al 9-lea Cer", "Descantecul saptamanii", dar si "Fuga de Strigoi" sau "Noua Ordine Vibrationala", o marca din domeniul educatiei/cercetarii, inregistrata in luna martie 2015. Iar atunci cand se simt protejati, ataca piata cu marci puternice, populare, cu impact, in genul "Mi-e pofta sa fac bine".

Cum in Romania comertul este la putere, iar mancarea cel mai bine vandut produs, cele mai multe marci traznite incearca sa promoveze calitatile unice ale ofertei lor. Dovada marcile "Mama mea gateste mai bine" si "Zdravan moldovenesc, crescut de pamant, pui moldovean, crescut agale in 61 de zile si oleaca". Apartine unei firme din Vaslui care incearca astfel sa se pozitioneze strategic pe piata.

Si cum o mancare buna merge cu o bautura pe masura, anul acesta s-au inregistrat marcile "Spritificator" si bineinteles "Dracoola".

Toate acestea probabil ca vizeaza clientii de genul "Dorel", si el marca inregistrata de catre doua companii, pe 6 clase de produse si servicii), dar si pentru "Barbosi Barba cum laude din 2013" si "Leii din Banie Craiova".

Trecand in cu totul alt registru, ajungem "La temelia zilei de maine" alaturi de "Specialisti in imbinari armonioase" care lucreaza, bineinteles, cu "Scule Serioase".

"La temelia zilei de maine", oamenii de afaceri au abordat, cu incredere, si latura sentimentala a business-ului, dovada ca au inregistrat marci care exprima o adevarata filozofie de viata: de la clasicul "Te iubesc", marca exclusiva ce apartine unei firme din Timis la "Te iubesc SOFT & FRUITY limited edition Rosu demidulce" sau "Pupicul de noapte buna". Avem, bineinteles, marci si ceva mai indraznete, precum "Lingerie show party", "Miss Tanga Black Sea" si "Miss Bikini Fitness & Culturism", asta pentru ca "Romancele sunt frumoase", marca inregistrata.

Nici sanatatea, un domeniu cat se poate de serios, nu este scutit de marci cel putin speciale. De la "Prof. dr. Marioara Godeanu extract purificat de rasina Mumie cu castan Damar General Trading", "Doctor in frumusete" la "Abil cu durerea" si "Serviciu cu suflet", astfel de servicii te pot duce, bineinteles, spre "O viata fericita".

Iar daca toate astea nu te ajuta, atunci "Invata sa zbori", marca inregistrata, pentru ca viata atarna de "Ata paianjenului".

"Imaginatia romanilor in materie de denumiri de marci nu are, practic, limite, indiferent de domeniu. Faptul ca se inregistreaza astfel de denumiri inseamna ca exista un public care rezoneaza la astfel de mesaje si ca sunt domenii in care aceste marci fac diferenta prin caracterul lor", afirma analistii de la KeysFin.

  • Cum a ajuns Romania "raiul" marcilor inregistrate

Denumiri precum "Timisoara", "Ardeal", "Craiova", "Retezat", "Postavarul", "Vama Veche", dar si de scriitori precum "Bacovia" sau personaje istorice precum "Brancoveanu", au ajuns sa devina marci inregistrate ale unor SRL-uri sau persoane fizice, si asta cu acceptul statului roman.

Cum este posibil acest lucru? "Legea este foarte permisiva in ce priveste categoriile de semne ce pot fi inregistrate ca marca, astfel ca paleta este mai mult decat tentanta pentru un viitor titular de marca", spune Laura Leonte, avocat specializat in proprietate intelectuala si drepturi de autor, partener in cadrul societatii de avocatura Postu Leonte si Asociatii.

"Semne precum literele, cifrele, formele tridimensionale, culorile, hologramele, numele de persoane, pot constitui marci. Aceasta libertate are insa pretul ei, miza putand consta chiar in identitatea companiei sau in cea a produsului oferit pe piata, in care s-au investit resurse insemnate de bani si de timp", a mai spus expertul.

Potrivit expertilor de la KeysFin, legea spune ca marca trebuie sa fie in asa fel conceputa incat sa fie capabila sa distinga produsele sau serviciile unei intreprinderi de cele ale altor intreprinderi. Un exemplu actual este comunul mar - "apple" devenit una din cele mai apreciate marci mondiale.

Astfel, daca termenul "apple" si reprezentarea acestuia nu ar fi avut nicio sansa sa fie inregistrat pentru productia sau comercializarea de mere, iata ca s-a dovedit a fi un caz foarte inspirat pentru productia de calculatoare si telefoane.

Cu privire la termenii geografici, inclusiv denumirile de state, acestia sunt permisi in masura in care au o functie descriptiva, referindu-se astfel la: locul de productie a unor bunuri sau de prestare a unor servicii, la obiectul unui produs (un ghid turistic despre Romania sau Bucuresti), precum si in cazurile in care acestia nu au nicio legatura cu produsul/serviciul pe care il protejeaza (Bucegi pentru pate sau bere).

"Apoi, legea prevede in mod expres o serie de exceptii destul de numeroase, denumite motive absolute de refuz, a caror existenta este verificata prin grija OSIM si care, odata confirmate, duc la respingerea cererilor de marca" afirma avocatul Laura Leonte.

Spre exemplu, orice marca compusa exclusiv din semne sau din indicatii devenite uzuale in limbajul curent sau in practicile comerciale loiale si constante, precum si marcile care contin indicatii geografice a caror utilizare ar induce publicul in eroare, sau marcile care cuprind, fara autorizatia organelor competente, reproduceri sau imitatii de steme, drapele, embleme de stat, blazoane etc, toate acestea vor fi, potrivit legii, refuzate la inregistrare.

Daca se intampla totusi ca OSIM sa considere ca anumite marci de acest gen nu se incadreaza la aceste motive absolute si sa admita inregistrarea lor, cei interesati se pot apara pe viitor solicitand, de exemplu, anularea acestora in fata instantei de judecata.

Referitor la numele de persoana, acestea se afla in lista permisa de lege. Examinarea unei cereri de marca ce contine un nume de persoana se realizeaza conform regulilor generale aplicabile tuturor marcilor. In schimb, o marca poate fi refuzata la inregistrare daca exista un drept la nume cu care ar putea intra in conflict sau daca contine, fara consimtamantul titularului, imaginea sau numele de familie al unei persoane care se bucura de renume in Romania;

"Este important ca oamenii de afaceri sa detina nu doar o marca care sa respecte cerintele legale, ci sa construiasca o marca puternica, care sa nu fie expusa usor conflictelor cu alte marci anterioare sau ulterioare. Pentru aceasta, este necesara o atentie sporita inca de la stadiul de concepere a marcii, cand trebuie analizat daca semnul depus la inregistrare este distinctiv si daca nu cumva este susceptibil a fi respins in baza motivelor absolute de refuz", spun expertii.

Dupa acest pas, urmeaza asigurarea ca marca dorita nu se suprapune cu alte marci deja inregistrate. De asemenea, o atentie sporita este acordata listei de produse si servicii desemnate de marca.

"Daca in trecut se putea desemna o intreaga clasa de produse sau servicii din Clasificarea Nisa, regulile s-au schimbat in ultimii ani, legea impunand o listare riguroasa si cat mai restrictiva a acestor bunuri si servicii", a subliniat Laura Leonte.

N.red: Informatiile din materialul de mai sus sunt culese din barometrul privind starea business-ului romanesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare privind societatile comerciale si PFA-urile active din Romania.