Desi frecvent utilizat in tarile dezvoltate, sistemul cash-back prinde contur si in Romania dupa ce un grup de senatori de la UDMR, PSD si PP-DD au propus legiferarea acordari de catre comercianti de bani cash (pana la 150 de lei) direct dela POS-uri, in combinatie cu plata bunurilor cumparate. Proiectul s-ar putea dovedi viabil mai ales in zonele rurale, unde lipsa ATM-urilor este notorie, iar banii cash eliberati prin terminalul POS aflat la comerciantii din localitate poate reprezenta o solutie. BNR nu se opune proiectului, dar transmite o serie de obiectii, mentionand insa ca legile din administrarea bancii centrale "nu contin prevederi care sa se constitute in impedimente legale pentru promovarea proiectului legislativ". Vezi proiectul in atasament si fragmente din scrisoarea transmisa de la cabinetul prim-viceguvernatorului BNR Florin Georgescu, comisiei economice din Parlament.

"Acordarea de catre comercianti de avansuri in numerar in combinatie cu plata bunurilor si/sau serviciilor achizitionate reprezinta o practica uzuala in tarile in care sistemele moderne de plata au fost introduse de cateva decenii, terminalele de plata (POS-urile) avand si functie de bancomat pentru clienli. Aceasta constituie o facilitate apreciata in mod deosebit de utilizatorii de carduri (cash back), scutindu-i de drumuri suplimentare pana la un ATM in cazul in care au nevoie de numerar", se arata in expunerea de motive la proiectul mentionat.

Potrivit autorilor, dovada faptului ca numerosi clienti isi doresc introducerea unui astfel de serviciu este ca cel putin doua institutii bancare din Romania au pus la dispozitia clientilor carduri de debit care au asociate o astfel de facilitate.

Totodata, mai spun initiatorii proiectului, o situatie paradoxala se poate intalni in multe localitati rurale sau urbane mici din Romania, unde din ratiuni economice bancile refuza sa amplaseze terminale ATM. in aceste conditii, avansul de numerar prin terminalul POS aflat la comerciantii din localitate poate reprezenta o solutie pentru persoanele carora li se vireaza drepturile banesti pe carduri bancare.

  • Florin Georgescu: BNR poate sustine acest project legislativ, cu  luarea in considerare a observatiilor si comentariilor

"Apreciem ca este necesara consultarea Bancii Centrale Europene. Nefectuarea procedurii de consultare reprezinta o incalcare de catre Romania a obligatiiIor care ii revin In virtutea dreptului Uniunii Europene", se arata intr-un mesaj transmis oficial de la cabinetul primviceguvernatorului BNR Florin Georgescu la proiectul legii cash-back.

"Precizam, insa, ca actele normative aflate in administrarea bancii centrale nu contin prevederi care sa se constitute in impedimente legale pentru promovarea proiectului legislativ", mai scrie primviceguvernatorul BNR Florin Georgescu in raspunsul sau. .

Mentionam ca, pana la acest moment, nicio institutie nu a raportat bancii centrale date si informatii statistice aferente acestui serviciu, prin urmare, neputandu-se aprecia apetitul/interesul institutiilor de credit si a clientilor pentru acest tip de serviciu, mai spune oficialul BNR.

Cu toate acestea, adauga Georgescu, din informatiile detinute exista in prezent, cel putin doua institutii de credit pregatite se furnizeze acest serviciu.

  • Georgescu: Propunerea legislativa poate veni in contradictie cu unele masuri legislative din ultimii ani

Precizam, de asemenea, ca BNR s-a adresat Ministerului Finantelor Publice solicitand o opinie cu privire la serviciul de avansuri de numerar, din perspective reglementarilor fiscale si contabile aplicabile, acesta exprimand o opinie pozitiva privind furnizarea acestui serviciu.

In opinia noastra, propunerea legislativa poate veni in contradictie cu unele masuri legislative din ultimii ani, adoptate in scopul reducerii ponderii numerarului in circulatie, a reducerii plafonului de casa a comerciantilor, in vederea scaderii evaziunii fiscale.

In plus fata de consideratille generale, BNR mai face urmatoarele observatii:

  • Furnizarea serviciului de avansuri de numerar de catre comercianti prezinta unele avantajei/beneficii pentru utilizatarii de cardurj, respectiv acestia pot obtine numerar in locatii in care nu sunt amplasate terminale ATM  si fara efectuarea unei tranzactii suplimentare in acest sens.
  • De asemenea, furnizarea acestui serviciu poate constitui o facilitate si pentru comercianti, prin ellberarea de numerar clientilor, in combinatie cu tranzactia de plata aferenta bunurilar achizitionate, acestia putand reduce costul cu manipularea si transportul nurnerarului si, deci, administrand in conditii sigure si eficiente o parte a numerarului incasat.
  • Furnizarea serviciului de avansuri de numerar la terminalele POS poate prezenta riscuri mai ridicate de frauda, comparativ cu tranzactiile de retragere de numerar efectuate la terminale ATM, masurile de securitate aplicate in cazul retragerilor de numerar la ATM permitand, in majoritatea cazurilrr, vizualizarea utilizatarului de card la momentul tranzactiei (ex. prin inregistrarea video).
  • Initiativa legislativa stabileste o limita maxima de 300 lei/tranzactie, acest plafon fiind mult mai mare decat cel practicat in piata la acest moment, care are o limita de 150 lei/tranzactie pentru acest tip de servicii si, totodata, in contradictie cu ultimele reglementari emise de Ministerul Finantelor Publice in vederea limitarii platilor in numerar. In acest context, subliniem si faptul ca textul propunerii de act normativ nu cuprinde informatii cu privire la comisioanele aplicabile acestui tip de serviciu.
  • Mai facem precizarea ca furnizarea de catre prestatorii de servicii de plata a serviciului de avansuri de numerar nu poate fi obligatorie. Nu se poate dispune imperativ in sarcina comerciantilor obligatia de a acorda avansuri in numerar la terminalele de plata, acestia flind liberi in alegerea politicii comerciale ceea ce priveste oportunitatea includerii unui astfel de serviciu In portofoliu, functie de cerintele pietei si costurile asociate acestuia.
  • In alta ordine de idei, apreciem necesitatea efectuarii de catre initiatorul actului legislativ a unei analize cost-beneficiu si a unui studiu de impact financiar, datorat modificarilor aplicatiilor  aferente caselor de marcat si terminalelorPOS.
  • De asemenea, consideram necesara consultarea prestatorilor de servicii de plata care opereaza in Romania, serviciul de avansuri de numerar fiind un serviciu care trebuie furnizat de catre institutia. acceptanta (cea care detine terminalul POS) pentru a putea fi oferit de catre comerciant clientilor.

Comisia economica din Senat a dat aviz pozitiv proiectului de lege, dar camera decizionala este Camera Deputatilor.