Un bar cu o suprafata de 100 de metri patrati situat in Centrul Vechi ar urma sa plateasca un impozit forfetar anual de circa 10.000 de lei anual, potrivit calculelor facute pe baza proiectului de lege privind "impozitul specific" (denumirea tehnica a forfetarului) initiat de deputatul PSD Mircea Dobre si obtinut de HotNews. Un bar satesc cu aceeasi suprafata ar datora, potrivit acelorasi calcule, 1200 de lei/an. Potrivit aceluiasi proiect, hotelurile, barurile si restaurantele vizate de noul impozit trebuie sa aiba o cifra de afaceri anuala neta de pana la 5 milioane euro si un numar mediu anual de salariati mai mic sau egal cu 250.

Vezi in atasament proiectul si formulele de calcul ale impozitului forfetar.

Este a patra incercare a autoritatilor de introducere a forfetarului in turism. Hotelierii le-au cerut de nenumarate ori sa-i scape de impozitul pe profit si sa plateasca, in schimb, o suma fixa.

Ce mai prevede proiectul de lege:

  • Pentru contribuabilii care inceteaza sa existe in cursul anului, impozitul specific se recalculeaza in mod corespunzator, prin impartirea impozitului specific anual la 365 zile calendaristice si inmultirea cu numarul de zile aferent perioadei fiscale corespunzatoare fiecarui contribuabil, luand in considerare, daca este cazul, si modificarea impozitului specific in cursul anului.
  •  In cazul retragerii definitive de catre autoritatile competente a autorizatiei de functionare/certificatului de clasificare pentru toate activitatile prevazute in anexele corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1 alin. (1), acestia sunt obligati la plata impozitului pe profit incepand cu trimestrul urmator retragerii autorizatiei tehnice/autorizatiei de functionare.
  • In cazul radierii de catre autoritatile administratiei publice centrale responsabile in domeniul turismului a certificatului de clasificare, precum si in situatia in care contribuabilii nu desfasoara alte activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1 alin. (1), acestia sunt obligati la plata impozitului pe profit incepand cu trimestrul urmator radierii certificatului de clasificare.
  • In cazul in care, in cursul unui an, un contribuabil intra in inactivitate temporara inscrisa in Registrul Comertului sau in registrul tinut de instantele judecatoresti competente, dupa caz, acesta ramane in sistemul de impunere reglementat de prezentul titlu si nu mai datoreaza impozitul specific incepand cu trimestrul urmator. In cazul in care perioada de inactivitate inceteaza in cursul anului, contribuabilul datoreaza impozitul specific incepand cu trimestrul urmator celui in care inceteaza perioada de inactivitate.

Potrivit proiectului, prevederile prezentei legi ar urma sa intre in vigoare incepand de la 1 ianuarie 2016, urmand ca pana la finalul lunii martie 2016 Ministerul Economiei, Comertului si Turismului si Ministerul Finantelor Publice sa publice normele privind calculul impozitului specific anual si explicarea termenilor/expresiilor utilizate. Normele se aproba prin ordin comun al ministrului finantelor publice, al ministrului economiei, comertului si turismului si al ministrului energiei, intreprinderilor mici si mijlocii si mediului de afaceri, si se publica in Monitorul Oficial.

Deputatul Mircea Dobre, initiatorul proiectului, a precizat ca va solicita ca proiectul sa fie dezbatut in procedura de urgenta pentru ca acesta sa poata fi aplicat incepand cu 1 ianuarie 2016.

"Este un proiect pe care l-am discutat cu conducerea PSD si in coalitie, este un proiect foarte important pentru industria turismului si alimentatia publica din Romania. Proiectul este adresat special companiilor care au pana in 5 milioane de euro cifra de afaceri si au maximum 250 de angajati. Este un avantaj foarte mare pentru industria turismului, in urma acestui proiect de lege se elimina impozitul pe profit si se adauga acest impozit specific, va fi avantajos pentru ca vor ramane mai multi bani pentru investitii, pentru dezvoltare si modernizare in aceasta zona", a declarat Dobre intr-o conferinta de presa.

Dobre a mentionat ca aceste calcule au fost facute, in baza suprafetei utile de servire, impreuna cu Institutul National de Cercetare si Dezvoltare in Turism, cu Autoritatea Nationala de Turism, cu Ministerul Finantelor, cu Federatia patronala din turism si cu agentiile nationale din turism.

Vezi in atasament anexele care cuprind formulele de calcul pentru baruri, hoteluri si restaurante