Daca ar fi sa rezum la trei tendinte care au loc in prezent in fiscalitatea din Romania, acestea ar fi: o crestere a severitatii autoritatilor fiscale, insotita insa si de un mediu mai prietenos in relatia cu contribuabilul, urmata de o relaxare fiscala care, dincolo de intrebarile legata de sustenabilitate, e favorabila companiilor. A treia tendinta este o simplificare a legislatiei, cu toate ca inca mai exista mici scapari", a explicat miercuri Dan Badin, Partener Deloitte, in cadrul unei conferinte de specialitate. Badin a mai vorbit despre ceea ce se va intampla in viitorul apropiat in materie de fiscalitate in Uniunea Europeana,

Dan BadinFoto: Hotnews

"Fiscul vine practic si zice: Iti dam legi mai simple si mai clare, dar respecta-le!", spune Badin

"In Romania, principalele nemultumiri ale contribuabililor vin din schimbarile destul de rapide ale legislatiei fiscale, dintr-un mediu legislativ volatil, cu alte cuvinte. De ceea ce avem nevoie este claritatea legilor, fara indoiala. Legile sa fie clare, iar interpretarile diferite sa fie cat mai limitate. Exista in prezent situatii in care inspectorii fiscali tind sa interpreteze legea intr-un mod in care noi nu-l consideram intotdeauna cel mai potrivit. Inainte de finalul anului vom mai vedea noi modificari ale legilatiei fiscale. Probabil ati vazut declaratiile premierului din aceasta saptamana. Mai vedem ceva: principiile care stau la baza Codului Fiscal au fost intr-adevar rescrise, dar nu stiu care vor fi in mod practic, avantajele din punct de vedere al contribuabilului", mai crede Badin.

Pe plan economic, crede consultantul citat, economia globala da semne de incetinire. Desi tarile dezvoltate s-au stabilizat si isi vor relua cresterea, cele emergente asista la franarea avansului economic (vezi Rusia, Brazilia s.a.). Cresterea globala va ajunge la 3.8% in 2016. Aceste incetiniri ale cresterilor se traduc in economile statelor in cresteri de somaj, dar si bugete mai mici. Am asistat de asemenea la criza elena si vedem acum criza refugiatilor. Nu putem sa ne izolam nici de ceea ce se intampla in Ucraina sau Siria. Criza refugiatilor arata cat de solidara este in acest moment UE. E nevoie ca aceasta solidaritate sa se manifeste consolidat i in planul fiscalitatii europene, a mai spus Badin.

Tendinte in fiscalitatea internationala:

  • Se pune un accent tot mai mare pe conformarea voluntara. Statele nu au posibilitatea de a verifica toate tranzactiilor si se mizeaza pe o conformare cat mai consistenta. Vedem ca on multe tari au existat amnistii fiscalecare au facilitat contribuabililor care nu-si achitasera taxele, s-o faca pentru evitarea altor consecinte..
  • Vedem un focus tot mai mare pe substanta economica si pe preturile de transfer. Cu alte cuvinte, sa nu se mai transfere prin pret profiturile unor holdinguri internationale dintr-un stat in altul.
  •  Vedem o mai mare transparenta  si ca se re-vitalizeaza un proiect mai vehi cu privire la baza comuna de impozitare.
  • Acum o saptamana, OECD a emis un plan de actiune cu privire la BEPS. Grupul celor 20 a mandatat OECD pentru diminuarea acestui BEPS. Este prima reforma majora a fiscalitatii internationale in ultima suta de ani.
  • Principalele puncte de focus sunt pe limitarea dublei impuneri si pe substanta economica. Numai ca in foarte multe cazuri s-a ajuns de la dubla impunere, la dubla ne-impunere. Apoi, avem un focus pe substanta, urmarindu-se ca taxarea sa urmareasca activitatea economica, acolo unde are ea loc.
  • Vom vedea ca state ca Olanda, Malta, Luxemburg, influenta lor in peisajul fiscal va fi mult mai limitata. Se doreste solutionarea disputelor intre state cu privire la taxarea unei companii in cel mult doi ani.
  • Va exista un instrument nou juridic la nivel international: un tratat multilateral. Pana acum se semnau tratate bilateral. Acum sunt 90 de state care isi doresc, iar in 2016 s-ar putea semna acest acord.
  • Vom asista la schimb de informatii automat intre autoritatii fiscale din diferitele tari.
  • UE a preluat majoritatea actiunilor OECD. Se doreste ca in toata UE sa fie un singur mod de calcul al impozitului pe profit. Vor fi, de pilda, aceleasi cheltuieli nedeductibile, dar fiecare tara va putea aplica cota de impunere proprie dupa o metodologie unica (CCCTB).
  •  Se va depune o singura declaratie fiscala pentru intreg grupul si apoi se vor aloca profiturile in baza unei formule catre toate entitatile din grup. Se va usura extrem de mlt calcului impozitului pe profit iar o meserie ca a mea va disparea. Preturile de transfer nu isi vor mai avea rostul, asadar. Ar insemna o revolutie.

Citeste si Cele mai importante 123 de modificari ale Codului Fiscal.