Luni a fost supus dezbaterii publice proiectul privind Ordonanta de Urgenta pentru modificarea Noului Cod fiscal. Un lucru foarte bun, de altfel, pentru ca aduce modificari benefice atat mediului de afaceri, cat si populatiei. Nu putem insa sa nu remarcam amploarea modificarilor, deoarece se modifica nu mai putin de 45 de articole, adica aproape 10% din cele 503 cate are Legea nr. 227/2015, privind Noul Cod fiscal, aplicabil de la data de 01.01.2016. Desigur, ne punem intrebarea, daca avem un nou Cod fiscal atat de bun, de ce sa-l modificam intr-o proportie atat de mare?...sau poate nu e chiar atat de bun?

Consultantii fiscal Adrian Benta si Dragos PatroiFoto: Hotnews

Oricum, asteptam publicarea rapida a tuturor acestor modificari, astfel incat sa fim pregatiti profesional sa le si punem in practica.

Dintre modificarile cu efect major asupra mediului de afaceri, precizam urmatoarele reglementari pe care le aduce proiectul de ordonanta:

  •  cota redusa la 5% pentru impozitul pe dividende, distribuite persoanelor fizice dupa data de 01.01.2016, cota aplicabila si la distribuirile de dividende intre societati cand nu se beneficiaza de scutirea totala de impozit;
  • plafonul cifrei de afaceri pentru aplicarea impozitului pe venitul microintreprinderii se majoreaza la 100.000 euro,

iar impozitul se aplica diferentiat, raportat la numarul de salariati ai societatii tip microintreprindere, astfel:

- 1 % pentru microintreprinderile care au peste 2 salariati, inclusiv;

- 2 % pentru microintreprinderile care au un salariat;

- 3 % pentru microintreprinderile care nu au salariati.

  • pentru livrarea apei potabile si a apei folosite la irigatii, se va utiliza o cota de TVA redusa la 9%;
  • Persoanele fizice - ce desfasoara activitati independente sau profesii libere -  platesc...

... (indiferent de situatia personala, respectiv asigurat/neasigurat sau salariat/nesalariat) contributia individuala la asigurarile sociale pensii in procent de 10,5%, pe langa impozitul pe venit in procent de 16% si contributia individuala la asigurarile de sanatate in procent de 5,5%.

Aceasta plata de pensii nu asigura insa stagiul integral de cotizare, iar - daca persoana fizica doreste sa iasa la pensie avand stagiul intreg de cotizare - poate sa plateasca optional si contributia de 15,8%, contributia angajatorului la pensii. Proiectul de ordonanta specifica mai exact ca optiunea persoanei fizice pentru plata contributiei integrale la pensii - in procent cumulat 26,3% - trebuie sa se exercite pana cel mai tarziu la data de 31 ianuarie. Se retine si plafonul maximal al bazei de calcul pentru contributia la pensii de 5 x salariu mediu pe economie.

Analizand per ansamblu beneficiarii masurilor de relaxare fiscala din Codul fiscal, observam ca aceasta categorie de persoane in speta, persoanele fizice autorizate, persoanele ce desfasoara profesii libere - sunt cele sacrificate pentru echilibrul bugetar.

  • Cetatenii romani cu domiciliul in tara, ce nu realizeaza venituri si nici nu sunt co-asigurati sau scutiti prin efectul legii de plata contributiei de sanatate...

... au obligatia ca incepand cu data de 01 ianuarie 2016 - sa achite contributia de sanatate, calculata in procentul de 5,5% din salariul minim pe economie valabil la momentul platii.

Proiectul de ordonanta detaliaza mai exact situatia romanilor ce lucreaza in strainatate si isi pastreaza domiciliul in tara, implicit avand rezidenta fiscala in Romania. Daca aceasta categorie de persoane detine o asigurare de boala si maternitate - eliberata de un alt stat membru UE, din Spatiul economic european sau Confederatia elvetiana, sau de un alt stat cu care Romania are recunoscute acordurile de securitate sociala - aceste categorii de persoane nu au calitate de contribuabil la sistemul de sanatate romanesc. Tipul de asigurare recunoscut pe teritoriul Romaniei va fi stabilita prin ordin comun A.N.A.F. - Ministerul Sanatatii. Practic, lucrurile se transeaza in sensul ca toti ceilalti rezidenti fiscali in Romania si care nu sunt scutiti prin efectul legii si nici co-asigurati, au calitate de contribuabili la sistemul public de sanatate din Romania.

Analizand mai in detaliu, efectul acestui act normativ consta in faptul ca prezentarea unei astfel de asigurari scuteste de la plata contributiei de sanatate toate persoanele fizice rezidente in Romania, inclusiv cele ce lucreaza efectiv in Romania, din coroborarea art. 153 alin. (1) cu alin. (2) din noul Cod fiscal, propus modificarii prin ordonanta de urgenta. Elementul cheie este identificarea unei astfel de asigurari ce produce efecte pe teritoriul Romaniei. Desigur, noi nu am acoperit intreg subiectul platii acestei contributii la sanatate, persoanele fizice romane din strainatate si care nu se considera rezidenti fiscali in Romania avand obligatia depunerii la A.N.A.F. a unor declaratii in acest sens, reglementate de legislatia fiscala.

  • pana pe data de 31 martie 2016, persoanele fizice ce au in proprietate cladiri nerezidentiale sau cladiri cu destinatie mixta la data de 31 decembrie 2015, au obligatia sa depuna declaratii la Directia de specialitate locala. Retinem ca nu toate persoanele fizice au obligatia sa depuna aceasta declaratie, ci numai cele care considera ca folosesc aceste cladiri in activitati economice. Probabil, prin normele de aplicare vor fi detaliate criteriile in functie de care se apreciaza calitatea cladirilor in care se afla sedii de societati sau sediile de activitate ale persoanelor fizice autorizate. De asemenea, si societatile ce detin in proprietate o constructie la data de 31 decembrie 2015. au obligatia sa depuna o declaratie cu impunerea cladirilor pana la acelasi termen.
  •  dintre modificarile fiscale punctuale aduse de proiectul actului normativ, le precizam si pe urmatoarele:

- sunt scutite de la aplicarea impozitului pe profit si veniturile realizate de gradinite si scoli in sistemul preuniversitar privat, comparativ doar cu universitatile private, asa cum le regaseam reglementate in Codul fiscal;

- se adopta un impozit distinct datorat Consiliului local pentru remorcile si semiremorcile si care functioneaza independent. Acesta creste progresiv de la suma de 9 lei - pentru remorca cu capacitate de pana la 1 tona - pana la suma de 64 lei pentru capacitatea de peste 5 tone;

- se pastreaza impozitul pe spectacole datorat bugetului local pentru spectacole de teatru, balet, opera, spectacole de circ sau competitii sportive. Pentru restul oricarei activitati artistice se aplica o cota de 5%.

Si noul Cod de procedura fiscala urmeaza sa fie modificat prin aceeasi ordonanta. Desigur un alt act normativ, foarte bun la adoptare.

Nota: Cei doi autori, consultantii fiscali Adrian Benta si Dragos Patroi se delimiteaza de orice opinii partizane sau influente politice, opiniile exprimate reprezentand expresia analizei temeiului normativ.