​Stimularea investitiilor publice este una dintre prioritatile prezentate de ministrul propus al Finantelor Anca Paliu in cadrul audierilor din Comisiile reunite de buget-finante din Parlament. "Pentru stimularea investitiilor publice consider ca este necesar a face o prioritizare a tuturor proiectelor de investitii si de a asigura o bugetare multianuala a acestora. Avem proiecte care incep a fi finantate un an sau doi, dupa care sunt abandonate", a spus Anca Paliu.

UPDATE Anca Paliu Dragu a primit aviz favorabil cu unanimitate de voturi.

Anca Paliu Dragu a afirmat, raspunzand unor intrebari, ca va implementa toate masurile din noul Cod Fiscal si va aplica toate cresterile salariale in domeniul bugetar, asa cum au fost aprobate de Parlament. Ministrul desemnat al finantelor a primit aviz favorabil in unanimitate. "Prioritate mea este aceea de a asigura predictibiliate. Ar fi neserios sa modificam un Cod Fiscal care a fost atat de intens dezbatut. Ar fi incorect sa ignoram acest Cod Fiscal. Da, vom continua implementarea tuturor masurilor din Codul Fiscal", a spus Paliu Dragu, intrebata daca va aplica toate masurile din noul Cod Fiscal. "Codul Fiscal se aplica asa cum este in acest moment", a precizat Paliu Dragu, la insistentele parlamentarilor. De asemenea, a afirmat ca va pastra si cresterile salariale.

Astfel, proiectul de buget pe 2016 va fi facut luand in considerare si Codul Fiscal, si cresterile salariale.

"Ele vor fi pastrate acolo (n.red. cresterile salariale). Acest proiect de buget va trebui sa fie realizat luand in considerare cadrul fiscal existent. De aceea, toate aceste masuri trebuie sa existe in buget. Cu toate acestea, vrem sa aducem acest deficit bugetar sub 3% din PIB. Consider ca acest deficit bugetar este si finantabil. Orice masura de modificare a celor existente nu ar fi un mesaj bun pentru mediul de afaceri", a mai spus ministrul desemnat al finantelor.

Paliu Dragu a mai spus ca Romania nu are nevoie de un nou acord cu FMI in acest moment. "FMI ofera asistenta tehnica si sprijin financiar in special pentru tarile aflate in situatii dificile. FMI nu are un instrument care sa ne intereseze in acest moment. Acum avem nevoie de un plan serios de reforme care sa sigure continuarea cresterii economice, pe baze sustenabile. De aceea un acord cu FMI ar fi specific unei alte economii, nu economiei romanesti", a precizat Anca Paliu Dragu.

O alta prioritate este cresterea colectarii veniturilor publice, primordial fiind cresterea gradului de conformare voluntara. "Eu cred ca acest lucru este posibil prin plasarea contribuablului in centrul sistemului", a precizat Paliu Dragu. "Stim cat de greu este pentru angajatii de la ghisee sa faca fata sistemului, dar si pentru contribuabil. (...)In timp ce transparentizam procesul de guvernare, cred ca si contribuabilul va fi mai responsabil si isi va plati taxele si impozitele", a mai spus Anca Paliu Dragu. Acesta a mai vorbit si despre necesitatea finalizarii procesului de informatizare.

Ministrul propus al finantelor a mai afirmat ca o prioritate la care tine foarte mult este asigurarea predictibilitatii fiscale.

In opinia ministrului propus al finantelor, o mare provocare este cea legata de cresterea economica care in acest moment este bazata pe consum. "Observam in ultimii doi ani o crestere economica bazata pe motorul consumului. Initial a fost pe zona de export, dar urmare a unor relaxari fiscale, aceasta crestere s-a dus in zona de consum", a spus Anca Paliu Dragu, adaugand ca este necesara accelerarea pe zona de investitii.

Aceasta a mai spus ca o alta provocare este cresterea potentialului economiei romanesti, iar acest lucru poate fi facut printr-un program serios de reforme structurale.

Anca Paliu Dragu a precizat ca doreste sa colaboreze cu parlametarii si sa participe la discutiile din comisiile de specialitate.

  • Alte teme abordate (raspunsuri la intrebarile parlmentarilor)

Despre cum vede situatia economia a Romaniei: Cred ca situatia economica a Romaniei este una buna. De asemenea, am spus ca exista si anumite provocari si acele modificari vin din modificarea structurii economice. Romania se confrunta in 2008-2009 cu deficite extrem de mari, de nefinantat. (...)Dupa cativa ani de consolidare, avem in perioada 2014-2015 de relaxare fiscala care a inceput sa puna presiune pe bugetul statului. In plan economic vedem o stimulare a consumului. Nu este o chestiune negativa cata vreme este administrabila. Economia are nevoie si de consum, si de expoturi, si de investitii, ca sa creasca. Trebuie sa fim prudenti in continuare, sa luam masuri de reforma structurala care sa asigure premisele unei cresteri economice mai accentuate. Avem o situatie economica buna cu niste provocari.

Despre regimul redeventelor: Este un subiect pe care il cunosc de ceva timp. Este un subiect foarte important si necesita o consolidare atenta, cu toate institutiile statului. Stiu ca sunt deja discutii si proiecte la Ministerul Finantelor, sunt preocupari in comisiile de specialitate. Consider ca este nevoie sa deschidem aceste discutii si sa avem un proiect serios. Trebuie sa folosim toata experienta dobandita pentru a ne asigura ca vom crea cel mai bun cadru fiscal in acest sens.

Despre conformarea voluntara: Exista intr-adevar progrese in colectare. Totusi, Romania se situeaza ca si pondere a veniturilor publice, ca procent din PIB, in esalonul din margine daca ne uitam la UE. De asemenea, eficienta colectarii nu se situeaza intr-un esalon fruntas. Aplicarea unor masuri moderne de aplicare prin care facilitam o pozitie centrala contribuabililor. Aici este cazul sa ne uitam la unele masuri specifice, cum ar fi stabilitatea controlui, cum ar fi criteriile de risc. Trebuie sa identificam profilul de risc al fiecarei companii. Noi acum platim acest personal la ANAF ca sa faca controale la companii foarte mici. Cu siguranta, fiind instrumente noi pe care le foloseste ANAF, este nevoie de programe de training al personalului ANAF.

Despre reforme structurale. Romania a demonstrat ca poate implementa reforme structurale. Exista si momente in care exista o oboseala in implementarea reformelor.

Despre deficit. Este un subiect foarte drag mie vis-a-vs de nivelul deficitului. Aici exista aceasta discutie, am avut-o de atatea ori in Romania. Cat trebuie sa fie de mare, cat de mic, cat de mult ne imprumutam. Trebuie sa ne imprumutam astfel incat costul sa fie acoperit de costul beneficiilor, dar in acelasi timp trebuie sa avem responsabilitatea si pentru generatiile viitoare. Este normal sa aruncam povara fiscala pe generatiile viitoare? Acest lucru as fi vrut sa-l precizez aici. Suntem responsabili pentru un comportament fiscal care sa ofere perspective si generatiilor viitoare.

Despre insolventa persoanelor fizice. Nu este direct la finante, este specific mai multor ministere. Legea insolventei pentru persoane fizice exista in majoritatea statelor europene. Este bine sa impartim responsabilitatile intre debitor si creditor, un principiu elementar, ca daca nu-l respectam, atat debitorul cat si creditorul vor fi reticenti in a intra intr-o relatie de imprumut. Sunt mai mult decat dornica sa particip in aceste comisii de lucru.

Despre investitii. Sunt multe proiecte de investitii, trebuie sa le scanam. Nu mai dorim sa vedem aceasta situatie in care un proiect se bugeteaza cu un an-doi, dupa care se aloca bani doar cu prezervarea obiectivelor. De asemenea, pe partea de investitii doresc sa ne concentram pe partea de finantare. Sunt deja grupuri de lucru la ministere.

Despre companiile de stat. Companiile de stat sunt jucatori importanti ai economiei romanesti, in transporturi, in energie. Sunt in domenii cheie pentru cresterea economica. Costul si calitatea acestor bunuri si servicii reprezinta inputuri pentru alte sectoare de activitatea. De asemnea, sunt angajatori foarte mari. Situatia finaciara a companiilor de stat, din pacate, nu este tocmai de invidiat. Exista studii recente la Comisia Europeana in care am incercat sa comparam performanta companiilor de stat in 8 state. Romania se situata pe penultimul loc sau pe ultimul. Trebuie sa imbunatatim performanta acestor companii. Se poate rezolva prin transparenta sporita in ceea ce priveste obiectivele, managementul. Acesta este si rolul Guvernului, si Parlamentului.

Despre renegocierea MTO: Aceasta profilare pe termen mediu a situatiei fiscale in functie de PIB-ul potential si o diferentiere fata de PIB-ul Real. Abaterile de la tinta MTO se constata post-factum si in conditiile in care exista aceste abateri, statul membru trebuie sa justifice cauza care a dus la aceste abateri. Dar ceea ce poate Romania sa faca este sa creasca PIB-ul potential. Poate sa duca la o reevaluare a profilarii PIB-ului. Odata prin cresterea PIB-ului potential, vom intra intr-o alta zona a MTO.