In prezent salariul mediu brut din administratia publica este de 3680 de lei, iar in sectorul privat depaseste cu putin 2630 de lei, potrivit datelor din Raportul pe 2014 al Consiliului Fiscal, publicat marti. O crestere a lefurilor bugetarilor cu 10% ar mari decalajul salarial intre admnistratia publica si privat la peste 1042 de lei. In favoarea celor de la Stat, desigur. Diferenta vine din politica salariala diferita dintre Stat si Privat. La cel privat, cresterea salariului vine insotita doar de cresterea eficientei angajatului. La Stat ea vine printr-o Ordonanta de Urgenta.

salariiFoto: Hotnews

Numarul total de angajati in sectorul guvernamental a scazut cu 217.439 de persoane in intervalul decembrie 2008 - decembrie 2014, ajungand la un nivel de 1,18 mil. de angajati la sfarsitul anului trecut, dupa o crestere cu 165.600 de persoane inregistrata in perioada 2005-2008. Practic, cea mai mare parte a reducerii de personal a avut loc in perioada 2009-2011, cand numarul de salariati din sectorul bugetar a scazut cu circa 198 de mii, in timp ce in perioada 2012-2014 diminuarea a fost de circa 20 de mii de posturi.

Ajustarea inregistrata in perioada 2009-2014 s-a datorat, in principal, introducerii regulii de "1 angajat nou la 7 plecari din sistem" (valabila pana in anul 2012 inclusiv) si s-a produs in special la nivelul autoritatilor executive locale (-83.238 posturi ocupate), invatamantului preuniversitar (-40.558 posturi ocupate), sistemului sanitar, inclusiv Ministerul Sanatatii (-24.813 posturi ocupate), Ministerului Afacerilor Interne (-13.353 posturi ocupate), Ministerului Finantelor Publice (-7.197 posturi ocupate) si Ministerului Agriculturii (-4.037 posturi ocupate). Pe de alta parte, in aceeasi perioada au fost inregistrate cresteri la nivelul Ministerului Justitiei (+2.520 posturi ocupate), Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice (+1.631 posturi ocupate) si Ministerului Economiei (+1.534 posturi ocupate), Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (+898 posturi ocupate) si Secretariatului General al Guvernului (+513 posturi ocupate).

In bugetul initial pe anul 2014 s-a avut in vedere finantarea unui numar maxim de 1.185.000 de posturi in sectorul bugetar, iar media lunara a posturilor ocupate in decursul anului precedent a fost de 1.178.705 posturi ocupate, ceea ce consemneaza incadrarea in limita initiala. Fata de anul precedent, numarul de salariati inregistrat la sfarsitul anului 2014 s-a diminuat marginal, respectiv cu 2.143 persoane.

Ajustarea din perioada 2009-2012 este preponderent rezultatul aplicarii regulii de "1 salariat nou la 7 plecari" in conditiile in care cea mai mare parte a iesirilor din sistem s-a realizat prin plecari voluntare sau pensionare. Abandonarea acestei reguli incepand cu anul 2013 a fost menita sa diminueze selectia adversa si sa permita operarea unor modificari in structura personalului angajat. Astfel, reducerea operata in perioada 2009-2012 a fost realizata doar intr-o mica masura pornind de la criterii calitative, cum ar fi diminuarea personalului acolo unde se identifica un excedent de salariati concomitent cu noi angajari in zonele deficitare pe baza unor standarde de cost riguros definite si prin stabilirea unui nivel optim de functionare.

Consiliul fiscal apreciaza drept adecvata aceasta abordare si recomanda ca noile angajari sa fie facute in zonele deficitare identificate, chiar prin transfer de posturi din zonele cu excedent de personal catre cele cu deficit, avand in vedere in acelasi timp si incadrarea stricta in anvelopa salariala aprobata anterior.

In comparatie cu alte tari din UE, pozitia Romaniei in ceea ce priveste cheltuielile cu salariile in sectorul bugetar ca procent din total venituri incasate s-a imbunatatit pe fondul masurilor de consolidare fiscala initiate la jumatatea anului 2010.

Daca in 2010 Romania era plasata in prima jumatate a clasamentului in ceea ce priveste ponderea cheltuielilor cu salariile in total venituri (pe pozitia a zecea din 27), in anul 2014 datele conform standardelor ESA 2010 ne plaseaza pe o pozitie mai buna, respectiv 20, insa, comparativ cu anul 2011 (cand ocupa locul 22), Romania a pierdut doua pozitii in acest clasament, pe fondul recuperarilor salariale si a majorarii salariilor unor categorii de bugetari. De asemenea, Romania a inregistrat un nivel al cheltuielilor cu salariile mai mare ca procent din veniturile bugetare decat economii comparabile precum Republica Ceha, Ungaria sau Slovacia.

Citeste aici Raportul integral al Consiliului Fiscal