Consiliul fiscal recomanda Guvernului accelerarea masurilor de reforma structurala cu impact asupra ratei de colectare a veniturilor bugetare si asupra eficientei cheltuirii banilor publici. In acest sens, institutia condusa de Ionut Dumitru considera ca recuperarea intarzierilor mari si urgentarea implementarii programului cu Banca Mondiala semnat in 2013 de catre Romania cu privire la modernizarea sistemului de administrare a veniturilor bugetare trebuie sa fie o prioritate imediata. "In cadrul acestui proiect, infrastructura IT si informatizarea procesului de colectare a taxelor ar usura foarte mult efortul birocratic de plata a taxelor si ar creste conformarea voluntara", se arata in Opinia transmisa miercuri de Consiliul Fiscal pe marginea proiectului de Buget (citeste integral documentul in atasament).

Ionut DumitruFoto: HotNews.ro

Ce mai spune Consiliul Fiscal in Opnia transmisa miercuri:

  • Operationalizarea rapida a procesului de prioritizare a investitiilor publice si o reforma reala a administratiei publice, menita sa aseze pe baza de management al performantei, functionarea statului pe diverse paliere ar putea genera castiguri insemnate de eficienta la nivelul cheltuielilor bugetare.
  • Derapajul bugetar care se prefigureaza in anii urmatori este generat de un mix de reduceri agresive de taxe, in special pe consum, combinate cu cresteri ample de cheltuieli bugetare, in special a celor de natura salariala.
  • Estimarile curente de venituri indica faptul ca Romania va avea, incepand cu anul 2016, de departe cele mai mici venituri bugetare din UE, ceea ce va complica foarte mult constructia bugetara pe termen mediu.
  •  Simptomatica in sensul sacrificarii obiectivelor pe termen lung in vederea eliberarii unui spatiu fiscal pe termen scurt este decizia diminuarii la doar 0,1 pp. a transferurilor suplimentare de contributii catre pilonul II de pensii (la 5,1%), in conditiile in care anul 2016 ar fi trebuit, conform legii, sa marcheze atingerea nivelului tinta de 6%, asigurandu-se si recuperarea pauzei din 2009 a majorarii acestor transferuri; daca decizia amanarii din 2009 era luata in conditiile unei contractii economice masive, cea de acum survine intr-o conjunctura economica favorabila.
  • La nivelul anului 2017, lipsa de corelație între dimensiunea cofinanțării necesare și volumul intrărilor preconizate de fonduri europene, la care se adaugă cea între dinamica cheltuielilor de asistență socială și cea a punctului de pensie implică, în plus, o subestimare probabilă a cheltuielilor cu circa 0,5% din PIB.
  • În aceste condiții, riscul de depășire a nivelului de referință de 3% din PIB și de reintrare în procedură de deficit excesiv apare drept semnificativ în 2016 și cu atât mai mult în 2017, construcția bugetară curentă furnizând doar minime marje de siguranță în acest sens, cel mai probabil localizate tot la nivelul cheltuielilor de natura investițiilor. Deficite de 3,3% din PIB, respectiv 3,7% din PIB în primii doi ani acoperiți de SFB 2016-2018 apar drept probabile într-un scenariu de politici nemodificate (engl. no policy change).

Citeste integral in atasament opiniile Consiliului Fiscal despre Bugetul pe 2016