"Dimensiunea reformei ANAF este uriasa si aparent de neinteles pentru cei care nu sunt implicati direct. Cu toate acestea, avem deja primele rezultate vizibile si cuantificabile, prin surplusul de venituri din 2015 care depaseste cu 100% cresterea economica. A fost un an in care corul criticilor de profesie a fost extrem de activ, chiar daca nu sunt buni cunoscatori ai mecanismelor administrarii fiscale. Cu sprijinul Guvernului, reforma ANAF va avea rezultatul scontat. In maximum 2 ani, Romania va avea un decalaj fiscal sub media UE. Acesta este obiectivul meu si echipei mele de la ANAF." a declarat joi Gelu Stefan Diaconu, presedinte ANAF

Gelu DiaconuFoto: AGERPRES

"2015 a fost de asemenea un an in care am preferat sa demonstram prin fapte si printr-o comunicare publica intensa si transparenta, si nu prin prezente la simpozioane, conferinte sau prin studiourile de televiziune. Acolo este locul celor care trebuie sa explice acum de ce toate previziunile catastrofice care priveau nivelul veniturilor bugetare au fost contrazise in totalitate de realitate. In 2016, vom ramane consecventi principiului "toleranta zero la evaziune", pentru ca unul dintre scopurile noastre principale este de a asigura in continuare resursele necesare pentru a sustine o politica fiscala relaxata care sa conduca la prosperitatea mediului de afaceri", mai spune seful Fiscului

"Totodata, 2016 va fi un an decisiv pentru toti contribuabilii onesti. Pe langa asigurarea unui mediu concurential fara distorsiuni, ne propunem sa reformam complet mecanismele rambursarii TVA, diminunand drastic termenele, prin reducerea la minimum a inspectiilor fiscale in cazul contribuabililor onesti din categoria celor mari si mijlocii" , conchide seful Fiscului.

Cateva informatii furnizate de ANAF cu privire la colectarea in 2015:

  •  in 2015, veniturile in suma de 196,24 mld lei reprezinta o depasire cu 8% (indice nominal) si cu 13,69 mld lei (in cifre absolute) a veniturilor colectate in 2014
  • incasarile din TVA au fost cu 6,21 mld lei (+12%) mai mari decat in 2014, cu o TVA la alimente de doar 9% si o crestere a consumului sub rata cresterii colectarii
  • de asemenea, raportat la programul initial de incasari, gradul de realizare este de 104%

Sumar colectare decembrie 2015

  •  in decembrie 2015, s-a colectat cu 1,52 mld lei mai mult (+11%) decat in decembrie 2014
  •  la TVA s-a inregistrat o crestere de 33%, in conditiile in care s-a asigurat restituirea unei sume aproape echivalente cu cea din dec. 2014 (2,98 mld lei, fata de 3,13 mld lei), inclusiv o transa suplimentara
  • la profit s-a inregistrat o crestere de 97,77%, ca urmare directa a reducerii evaziunii prin diminuarea sumelor deductibile prin utilizarea lanturilor de firme de tip "fantoma"

Principalele cresteri se regasesc la categoriile de impozite afectate de fenomenul evaziunii fiscale: TVA, profit, accize. Iar la bugetul de stat, care include aceste impozite, ponderea colectarii in PIB a crescut cu 1pp.

Cresterea consistenta a colectarii pare sa fie rezultatul direct al presiunii exercitate pe cresterea conformarii voluntare atat de catre inspectorii antifrauda in zona vanzarii cu amanuntul si a comertului engros(in special zona engros), precum si de catre activitatea de inspectie fiscala.

Cresterea conformarii voluntare din zonele cu categorii de contribuabili recunoscute pentru comportamentul fiscal de tip evazionist se datoreaza reducerii drastice a lanturilor de firme de tip "fantoma".

Potrivit prognozei de toamna a Comisiei Nationale de Prognoza, cresterea economica a fost de 3,6%, in timp ce incasarile suplimentare din 2015 au crescut cu 8% fata de cele inregistrate anul trecut. De asemenea, subliniem faptul ca, in perioada de crestere economica, sarcina fiscala a fost diminuata considerabil printr-o serie de masuri care au micsorat, implicit, impactul pozitiv al cresterii economice in colectare.

Totodata, in perioada analizata, deflatia de 1.14% a afectat nominal veniturile colectate de ANAF.

Masurile de relaxare fiscala care au influentat nivelul colectarii sunt:

1. scaderea CAS cu 5 pp

2. neimpozitarea profitului reinvestit

3. diminuarea taxei "pe stalp"de la 1,5% la 1%

4. cresterea varsamintelor la pilonul II de pensii

5. scaderea TVA la alimente de la 24% la 9% (aici facem precizarea ca nu doar alimentele au beneficiat de o cota redusa de TVA dar si bauturile non-alcoolice, animalele si pasarile din specii domestice, semintele si ingredientele alimentare, serviciile de restaurant si catering)

F. Din aceste motive, plusul de venituri este, in principal, consecinta nemijlocita a actiunilor de combatere a evaziunii fiscale. De altfel, evolutia gradului de conformare pe categorii de contribuabili si zone geografice atesta fara dubii faptul ca veniturile suplimentare din 2015 s-au inregistrat in zone recunoscute ca avand un potential evazionist ridicat.

In acest sens, exemplificam cu zona Bucuresti-Ilfov unde cresterea din 2015, raportata 2014, la aceleasi categorii de contribuabili, a fost de 18,62%; din cele 13,69 mld lei colectate in plus in 2015, 6,11 mld lei provin din zona Bucuresti-Ilfov.

Colectarea veniturilor bugetare cumulat 2015

Totalul veniturilor bugetare colectate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala in anul 2015 a insumat 196.239,7 mil.lei, ceea ce reprezinta o depasire cu 8% - indice nominal, cu 13.693,6 mil.lei in cifre absolute mai mult decat in perioada similara a anului 2014 (182.546,1 mil.lei).

In structura, pe bugete si in cadrul bugetului de stat pe principalele impozite si taxe, situatia privind realizarea veniturilor bugetare in perioada analizata, se prezinta astfel:

  • la  bugetul de stat  s-au incasat  136.899,6 mil.lei, cu 13.754,0 mil. lei (11 % indice nominal ) mai mult fata de aceeasi perioada din 2014 (123.145,7 mil.lei).
  •  la impozitul pe profit s-au incasat 13.764,5 mil. lei, cu 1.574,2 mil.lei ( 13% indice nominal ) mai mult decat in 2014 (12.190,3 mil.lei). Cresterea incasarilor din perioada analizata, la acest impozit, s-a datorat : cresterilor de viramente inregistrate de la agentii economici (+11,1%, respectiv cu 1.328,0 mil.lei mai mult), cat si impozitului virat de catre bancile comerciale (+88,8%, respectiv cu 246,2 mil.lei); reducerii evaziunii prin diminuarea sumelor deductibile prin utilizarea lanturilor de firme de tip "fantoma" si  intensificarii inspectiilor fiscale la contribuabili identificati cu risc fiscal asociat preturilor de transfer, selectati in baza analizei de risc. Rezultatele acestor controale se cuantifica atat prin stabilirea de sume suplimentare, cat si prin diminuarea pierderilor fiscale inregistrate de contribuabili, cu consecinta directa in cresterea nivelului sumelor declarate cu titlu de impozit pe profit ;
  •  la impozitul pe venit s-au incasat  26.146,9 mil. lei, cu 2.705,2 mil.lei (12% indice nominal ) mai mult decat in 2014 (23.441,7 mil.lei).

In domeniul accizelor (inclusiv taxa pe viciu), fata de incasarile din perioada analizata a anului precedent (24.000,5 mil.lei), accizele au fost mai mari cu 8% (in termeni nominali ), veniturile colectate in 2015 fiind de 25.918,7 mil. lei ( plus 1.918,1 mil.lei)

Cresterea incasarilor din accize s-a datorat si actiunilor specifice de monitorizare si control realizate la nivelul activitatilor de inspectie fiscala, vamala si antifrauda fiscala, actiuni orientate catre domeniile economice in care se manifesta fenomene de evaziune fiscala, indisciplina financiara sau slaba conformare ( in special in zona Bucuresti - Ilfov).