Producatorii de tigarete semnaleaza ca absenta legii de transpunere a Directivei tutunului si a specificatiilor tehnice pentru productie si comercializare ar putea bloca functionarea pietei legale. Potrivit Directivei, termenul de transpunere coincide cu cel de conformare a productiei, 20 mai a.c. In cursul intalnirii din 21 ianuarie cu Comitetul inter-ministerial responsabil de transpunere, reprezentantii British American Tobacco, Japan Tobacco International si Philip Morris au solicitat prorogarea termenului de fabricatie, la 6 luni de la intrarea legii in vigoare.

Prorogarea priveste doar termenul de fabricatie, cu respectarea in continuare a celui de "piata curata" cerut de Directiva, si anume 20 mai 2017.

Principalele argumente ale reprezentantilor producatorilor, care reprezinta 98% din piata locala a tigaretelor:

  •  Subliniem, de la bun inceput, ca dorim sa ne conformam prevederilor Directivei, a carei transpunere am solicitat-o oficial, in mod repetat, pe parcursul ultimului an si jumatate. La fel ca orice alta industrie, avem nevoie, insa, de minimum sase luni pentru adaptarea proceselor de productie. Noile cerinte privesc atat produsul, cat si ambalajele, drept urmare este necesara achizitionarea de noi masini, utilaje si materiale. Sunt investitii consistente, care nu pot fi realizate in absenta cadrului legal ferm, dat fiind ca proiectul dat publicitatii la sfarsitul anului va suferi, probabil, modificari semnificative in cadrul procesului legislativ. Este cu atat mai dificil cu cat schimbarile ar urma sa aiba loc aproape simultan, in toate cele 28 de state membre UE, in conditiile in care numarul furnizorilor de echipamente este foarte limitat, iar comenzile ferme trebuie plasate cu mult timp inainte.
  •  Industria a intrat deja, de la inceputul lunii decembrie, in situatia de avarie, pentru ca legislatia fiscala in vigoare contine limitari riguroase, care nu permit cresteri substantiale ale stocurilor, cu care sa fie acoperita cererea in perioada de dupa 20 mai, cand nu vom mai putea produce si comercializa. Pierderea lunara medie a statului, daca nu se accepta amanarea, este de circa 230 milioane de euro, reprezentand taxe si contributii. De asemenea, comertul ilegal, care a ajuns in noiembrie 2015 la 17,5%, va inflori, in conditiile in care produsele  legale  nu vor mai fi valabile, cu costuri si eforturi de combatere greu de cuantificat.
  • Pe de alta parte, textul actualului Proiect de Lege este incomplet si imposibil de aplicat. De exemplu, lipsesc specificatiile tehnice privitoare la avertismentele de sanatate si informatiile referitoare la numarul de telefon si site-ul referitor la renuntarea la fumat, acestea urmand sa fie stabilite prin ordine ministeriale, abia la 30 de zile dupa publicarea legii!
  • Proiectul de Lege are carente in privinta respectarii normelor de tehnica legislativa, mentioneaza repetat ca legea poate fi modificata si completata prin ordin exclusiv al ministrului sanatatii, contine  inca formulari echivoce, reglementeaza in mod neclar contraventii si prevede sanctiuni excesive si disproportionate. In acelasi timp, contine prevederi cu impact anticoncurential, precum raportarea detaliata a volumelor de vanzari sau efectuarea unor studii comune ale producatorilor referitoare la ingrediente, aditivi etc.
  • Este necesara continuarea consultarii in vederea clarificarii, corectarii si completarii Proiectului de lege.

Industria tutunului a virat in 2014 la buget peste 2,7 miliarde de euro, fiind al doilea mare contribuabil, dupa sectorul petrolier. Suma reprezinta 1,75% din PIB si 12,5% din totalul veniturilor bugetare. Circa 60% din productia fabricilor din Romania se exporta. In industrie lucreaza aproape 4.000 de angajati.