Cele mai importante declaratii:
Mugur Isarescu:
- Din punctul de veder al BNR, prin combinarea celor trei notiuni-strategie de dezvoltare, regionalizare si convergenta- se trece de la o abordare simpla, confundata din pacate cu o simpla schimbare de bancnote- la complexitatea procesului de aderare la euro care nu poate fi finalizat decat atunci cand nu doar economia ci si societatea romaneasca va fi pregatita.
- Convergenta la zona euro poate fi un proces benefic, un catalizator al reformelor, menit sa creasca
- Suntem azi intr-un moment crucial. Este foarte important sa nu facem pasi inapoi si sa deviem de la procesul de consolidare fiscala si de la stabilitatea financiara
- Sa nu punem sub semnul intrebarii principiile de baza ale economiei prin initiative contrare acestui lucru.Dupa criza din 2008, am reusit sa aducem deficitul la 1%
- Rezervele au crescut cu 6 miliarde de euro desi au fost returnate fondurile de la FMI
- Costul la care Statul se imprumuta e la minime istorice
- Trebuie sa fim realisti. Personal nu am vazut niciodata pericole mai mari la adresa stabilitatii
- Situatia macro excelenta nu se reflecta la nivelul populatiei
- Multi omeni si firme mijlocii o duc in continuare greu
- Realist privind si cu durere constatam ca nu avem o autostrada care sa treaca Carpatii
- Jumatate dintre localitati nu au apa curenta. Toate aceste necesita investitii si cele mai multe publice
- PIB-ul ar fi mai mare daca am avea o infrastructura imbunatatita
- Ne confruntam cu riscul de a pierde o parte din progresele atat de greu obtinute
- Tara are nevoie de stabilitate legislativa si de legi clare care sa nu creeze confuzii
- Darea in plata ridica cateva probleme. La promovare a avut in vedere protejarea celor cu situatie sociala dificila. Sprijinim in totalitate opinia Guvernului conform careia acestei legi trebuie sa i se intareasca caracterul social.
- Prima Casa nu trebuie sa fie inclus in aceasta lege
- Cererea de reexaminare a Presedintelui a primit din partea BNR un raspuns detaliat. Peste 20 de pagini se gasesc in Parlament pentru a fi dezbatute. Acolo nu sunt nici intimidari nici amenintari.
- Vreau sa fac cateva clarificari pentru a nu mai fi confuzii
- Primul: Contractul este in toata lumea legea partilor semnatare. Incheierea si derularea contractelor trebuie sa fie domniata de principiul consensualizarii
- In ipoteza in care pe parcursul derularii contractului, situatia unei parti se modifica substantial, prin buna intelegere cele doua parti trebuie sa convina
- BNR a venit si sta pregatita la cererea de re-examinare. Incercam sa aratam ca aceste principii sunt cele pe baza carora se poate construi o interventie in favoarea celor grav afectati de criza.
- Punctul nostru de vedere corespunde interventiilor din tara si din afara tarii care s-au pronuntatpe subiect
- BNR sustine si va sustine negocierea dintre bancile comerciale si clienti care sa conduca la solutii echilibrate
- Acest proces de re-umanizare, de negociere trebuie efectuat in baza unor criterii obiective care sa justifice inceperea acestui proces de renegociere. Finalizarea ei trebuie sa fie o reimpartire a poverii intre banci si clienti.. Nu o impartire a riscurilor, ci a poverii suplimentare, aparuta ca urmare a crizei
- Aceasta povara suplimentara se poate introduce prin textul legii
- Bancile sa faca planuri de negociere transparente, care sa fie trimise la BNR, iar aceste planuri -insusite de industria bancara- ar trebui sa faca parte dintr-un cod de conduita al industriei bancare
- Principalul obiectiv trebuie sa fie acordarea unor sanse reale pentru ca si generatiile care vin sa aiba acces la credite. Programul Prima Casa trebuie sa continue. Rata de neperformanta este prectic nula. Programul nu poate functiona decat in baza garantiei irevocabile a Statului, care nu trebuie si nu poate fi pusa la indoiala sub nicio forma!
- Se poate introduce o varianta de creditare in viitor cu darea in plata inclusa, dar cu avans mai mare, si varianta care sa nu includa darea in plata, asa cum ne arata experienta unei tari baltice
- Daca legea darii in plata trece, legea obligatiunilor ipotecare -votata in decembrie 2015- nu mai are niciun rost
Dacian Ciolos, prim-ministru:
- Pentru un Guvern cu mandat de un an poate parea deplasat sa discute de o strategie de dezvoltare pe termen lung
- Pentru un guvern cu mandat limitat, singurul lucru pe care il poate lasa este tocmai o strategie
- Acest lucru presupune trei paliere
- In rimul rand sa definimi unde vrem sa ajungem
- Sa identificam cateva elemente cheie care sa ne ajute sa ajungem acolo unde ne propunem, adica valori si idealuri pe care sa le sustinem
- Pentru societatea romaneasca, e mai necesar ca oricand sa imartasim idealuri comune
- In a doua etapa trebuie identificati factorii-cheie de dezvoltare: edicatia, sanatatea si infrastructura (factori orizontali) dar si tehnologia de varf si IT&C, agricultura turism si energie (ca factori verticali)
- Vrem sa introducem si conceptul de dezvoltare teritoriala, petru a nu ne concentra doar pe metropole, ci sa dezvoltam si zonele mici urbane sau rurale
- Ne mai gandim la pachete de masuri concrete -pachete cheie la care sa punem cu toti umarul si pe care sa le avem in vedere . Avem la dispozitie instrumente variate prin care Statul poate stimula dezvoltarea economica, fara ca Statul sa fie interventionist
- Daca nu suntem insa coerenti in ceea ce facem, nu vom fi credibili. Nu vrem sa fim etatisti. Rolul nostru e sa respectam rolul pietei, dar sa utilizam cele cateva parghii pe care le avem la indemana
- Vrem sa reducem risipa si sa imbunatatim calitativ actul de guvernare
- O resursa insuficient valorificata e reprezentata de companiile de stat. Ele pot constitui in domenii cheie factori de stimulare. Gestiunea coerenta a acestor companii e un obiectiv important al Guvernului
- Am inceput prin Ministerul Economiei un program de schimbare consistenta care sa duca la imbunatatirea adminsitrarii companiilor de stat
- OUG 109 nu poate face miracole in sine, dar trebuie folosita in mod corespunzator
- Exista si o rezistenta la aceste schimbari, exista si ignoranta uneori la folosirea banului public
- Suntem in plin proces de relaxare fiscala, stam buine la nivel macro iar o asemenea fotografie de moment poate duce la concluzii ca putem sa culegem rezultatele acestei stari a economiei
- Dar pot aparea surpriza sau evenimente pe care nu le putem controla si care ne-ar face sa platim scump eventuale nechibzuinte
- Trebuie sa asezam asteptarile publice la niveluri rezonabile
- Sunt multe proiecte legislative care pun presiuni pe buget si in care nu se arata de unde se vor da banii pentru ele. De aceea Guvernul da avize negative desi nu spunem ca nu e nevoie de ele. Trebuie insa sa cheltuim cu responsabilitate banul public. Avem anul acesta o constructie bugetara extrem de stransa si incercam sa facem in asa fel incat credibilitatea Romaniei sa nu fie afectata.
- Daca dam semnale divergente si distorsionate acestea risca sa ne compromita
- Legea darii in plata trebuie sa raspunda celor care au nevoie de ea
- Dar sa evitam sa dam o lege pentru cativa speculatori si care risca sa afecteze accesul la locuinte ale viitoarelor generatii de tineri
- Exista o uriasa asteptare publica si pentru cresteri salariale rapida. Inteleg aceste asteptari si avem nevoie de o re-echilibrare salariala, dar aceasta trebuie facuta in mod rational, bazandu-ne pe resursele aflate la dispozitie.
- Daca vrem sa fim parte a procesului decizional din UE, trebuie sa ne asumam si adoptarea la diferitele zone sau sectoare europene- Schengen, Eurozona
Deh, e simplu sa votezi, important e cine platest dupa.
Este o problema in sistem si aceea trebuie rezolvata.
Li se permite parlamentarilor sa arunce astfel de legi in fata guvernului.Si nu este o singura lege, sunt mai multe. Dupa ce arunca un prost o lege in parlament se aduna o multime de intelepti sa dreaga busuiocul. Cat consum inutil de timp si resurse...
Guvernul are posibilitatea sa spuna NU.
Parlamentarii ar trebui sa demonstreze ca ceea ce cer este posibil/fesabil. Daca NU sa fie trasi la raspundere. Nu este prea complicat.
Nu poti sa faci din rahat bici si sa faca si POC.
OUG 109/2011 Guvernanta Corporatista trebuie imediat anulata.Este cea mai mare excrocherie politica cu efecte dezastroase asupra economiei si sigurantei nationale.Este vanzarea intereselor nationale sub pretexte mincinoase de eficienta economica.S-au dat sectoare intregi ale economiei spre administrare hotilor.
Apropos de vindut tara: fa o comparatie intre Lada, firma de stat si Dacia, vinduta imperialismului putred european. Sau uite ce mindrete de companie e Oltchim, firma de stat, vorba aia.
https://www.google.ro/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=isarescu%20codul%20fiscal
iar primul articol, din iulie 2015 zice asha:
http://www.hotnews.ro/stiri-esential-20317930-isarescu-avertisment-dur-adresa-implementarii-codului-fiscal-nu-rezista-democratia-obsesia-noastra-cineva-din-exterior-impiedica-crestem.htm
Si asta doar la prima pedala. Daca ma apuc sa caut serios iti gasesc macar 20 de luari de pozitie contra pontalaului.
cursul nu a avut fluctuatii anuale de 20% :)) decat de vreo 3-4 ori
pentru 25 de ani e bine, a fost "stabilitate" :))
La noi singurul faliment notabil a fost cel al Bancorex, care a fost falimentat de clica PSD (dar asta e alta poveste).
Restul au fost banci fara rezonanta in sistem. Da, au lasat oamenii fara depuneri, dar nu au produs sos sistemic.
Tot de asta s-a ingrijit BNR mereu.
'Primul: Contractul este in toata lumea legea partilor semnatare. Incheierea si derularea contractelor trebuie sa fie domniata de principiul consensualizarii'
Ia sa verifice BNR cum au schimbat si schimba bancile conditiile tot timpul- e adevarat adaugand ca "daca nu-ti place poti sa te muti" de ar trebui sa stai doar intr-un mutat...
Sa verifice BNR ce intelegeri au facut cu tot felul de afaceristi si la chix a suportat populatia pierderile : Bancorex, FNI...
Sa verifice cum de e posibil ca in Romania bancile sa aiba profit dublu fata de tarile civilizate, nu ca acolo bancile n-ar fi favorizate...
Cit despre profitul dublu al bancilor, cauta pe google cit a fost el in ultimii 15 ani, si vei vedea ca n-a fost nici pe departe dublu ca-n vest.
Matale nu-ti amintesti de anii 1992 - 1999 ?
inca 20 de ani de mugurel, pt. linistea noastra !
amin !
Noi am avut max 250% an inflatie, e mult, dar nu cum au avut altii.
Legea darii in plata ,zice Isarescu "Contractul este in toata lumea legea partilor semnatare. Incheierea si derularea contractelor trebuie sa fie domniata de principiul consensualizarii" Nu stie Isarescu ca contractul la banca este standard si nu schimba nici o virgula la cererea clientului.Ce consensualitate vorbeste Isarescu cand textul contractului este impus de banca?Minte grosolan.
Ultima reduta a comunismului ramane educatia. Au avut grija ca in ultimii 27 de ani populatia sa ramana la fel de inapoiata ca inainte de '89. Vrem nivel de trai occidental cu populatie care gandeste ca in evul mediu. Pentru astia nici un discurs de la BNR nu functioneaza... pur si simplu nu inteleg - vocabularul lor financiar se limiteaza la "sa ni se dea..".
Prin 1998 Romania avea rating de BBBminus, si eram tratati de bancile straine ca niste propietari de butic de cartier.
Acum Romania are statut de ,,investement grade'', si asta e f bine, pt ca ne imprumutam ieftin. Daca ni se scade ratingul de tara, nu mai pupam noi imprumuturi ieftine din afara. Asa ca eu il inteleg pe dl guvernator sa tine cu dintii de acest rating.
Dobanda ridicata scade accesibilitatea la resursele financiare si pana la urma afecteaza bunastarea
Cu putini clienti in piata orice boara de vânt venita de la un val de soc poate sa destabilizeze sistemul... mai mulți clienți in piata, timpul de raspuns al pietii la soc creste si automat creste posibilitatea de a opri declansarea unei crize...
Nu pot sa inteleg de ce unele sedii de banca sunt extrem de luxoase...Ca sa fiu mai exacta inteleg, dar cred ca se poate si altfel dupa cum am vazut in Polonia, Franta, UK.
Sistemul bancar traieste doar atat cat are clienti si produse financiare accesate de acestia.
Briefly, nema clienti, balsaia stabilitate, nici un beneficiu, faliment scrie pe usa bancilor.
In concluzie sa nu ne miram de ce folosim asa de putini produsele financiare, de ce este asa de scazuta educatia financiara care evident are nevoie de practica daca bancherii nostri, astia cei de toate zilele ,au stabilit politici asa de agresive fata de clientii lor.
Imi aduc aminte cum in 1997-1998 au intrat relativ multe banci pe piata si toate visau credite de astronomice in mediul privat care nu exista, poate era doar visat asa pe hartie, nici cum unul asa cum si-l imaginau bancherii. Amploiatii de la banci nu puteau discuta cu visatorii asezati pe scaunele cele mai inalte de acolo si totul mergea in gol - magnific gol...
Si Ixescu a povestit despre cotele de piata pe care le visau bancherii lor...SF-uri adevarate, pacat ca nu pot sa fie si publicate. Dupe 3-5 ani se pot transforma intr-un mixt comedie-drama accesibil publicul larg. Chiar nu avem bancuri cu bula la banca, sau bula bancheru' desi exista suficienta materie...
Sa fie bine ca sa nu fie rau!
Mesajul este clar pentru cine are ceva in cap.
este loc sub soare pentru toti...
unul din motivele crizei imobiliare este ca bnr a dus cursul de la 4,1 la 3,3 lei pt un euro si asa s-au trezit romanii cu salarii cu 20% mai mari (raportate la euro).
avand si indemnul "pariati pe leu" (ca va fi tare in continuare) oamenii au inceput sa acceseze credite.
apoi stim toti ce a urmat
chiar nu am timp sa luminez pe unul care nu vrea
Renuntand la LEU vom deveni simple jucarii in mana marilor finantisti.
Am avut un mix de sentimente:
1. de tristete, ca a murit un vecin pe care il stiam de 30 de an,
2. de bucurie, ca am mai scapat de unul...
In final am ales partea luminoasa - mortii cu mortii, iar vii cu vii!
Deci mai exista o speranta!
Repet, legea este necesara, dar facuta cum trebuie! Altfel... va face mai mult rau!
te-ai prostit la batranete!
pe langa asta discreditzi institutia pe care o reprezinti.
cel mai mare dezastru al bancilor acum nu este darea in plata, este imaginea extrem de proasta pe care si-a facut-o in ultimii 2-3 ani si imaginea proasta pe care si-o face acum!
Pe bune? Ai batut-o, violat-o, si dupa aia ii spui ca-ti place de ea si o intrebi daca n-ar vrea sa iasa cu tine in oras?
Cat priveste trecerea la Euro, am lucrat din 2007 pana in 2010 la o firma greceasca. Colegii salariati au spus ca a fost cel mai mare dezastru pentru ei. Ca le-a scazut nivelul de viata la jumatate. Patronul, milionar, zicea ca a fost bine. In Germania, la cateva luni dupa, taximetristului ii dadeau lacrimile dupa viata in timpul marcii.
Vor plati oamenii saraci si din clasa de mijloc. Cei cu zeci de proprietati sunt in siguranta.
Degeaba organizati conferinte, daca bancile ne fura pe fata.
Insa la partea cu lipsa de educatie si saracia dansul are o contributie deloc "modesta' numai daca ne gandim ca pt a acoperi gaurile/tunurile din sistemul bancar dat de falimente gen Bancorex a fost fooooarte capabil ca in 2000, cand era PrimMinistru sa introduca acea "taxa de solidaritate cu Bancorex" de 1 cent/litru de combustibil.
Taxa menita a acoperi gauri de miliarde de euro, care ar fi putut fi folosita de ex pt programe educationale si anti-saracie- am fi avut azi mai multi tineri calificati, mai multi antreprenori tineri samd. Dar deh, securistoizii gen GC Paunescu & familionul mare afaceristi, Burduja (al carui fiu-trait pe cai mari in SUA vine acum sa ne dea lectii de morala), Temesan si cati altii au supt Bancorex si celelalte banci sunt bine-mersi, ne dau lectii de "mari afaceristi", sunt in topurile bogatanilor iar saracimea a ramas sa plateasca taxa pt a le acoperi furaciunile. Deci, nu doar ca nu a primit vreun sprijin, a platit taxe.
Iar acum vine acest imoral si ne povesteste de stabilitate, de pb structurale cum ar fi cele date de lipsa oamenilor calificati etc care ne franeaza dezvoltarea?! Dupa ce i-ai saracit cum ai putut?
Bineinteles, ca e si vina partidelor si incompetentilor care au risipit si ei bugete de miliarde de euro pt petice de autostrazi, sali de sport goale, terenuri de fotbal in panta, parcuri pe campuri rurale si alte bazaconii.
Dar asta nu il face pe Mugurel superior sau credibil.
Cat priveste darea in plata, intreb si eu ca prostu'- bancherii cand le-au dat credite la speculantii astia de care se tem acum, pe ce calcule si premise le-au dat? Alea in care in sold cat mai mare de credite date insemna salarii uriase si prime imense pt conducerile bancii, desigur, nu conta cat de toxice si riscante erau creditele, nu? Pai atunci, nene, sa plateasca ei sau bancile!
speram cu totii, noi, oamenii.
Niciodata nu va fi "vezabila" tinta aderarii la euro cat va fi acest gropar al Romaniei in viata-functie. nu poate pierde o parghie importanta de a face jocurile in avantajul lui si al altora pe care i serveste.
A...si legea darii in plata obliga bancile sa si asume responsabilitati in contracte. asa ceva este imposibil....
Doamnee,iartane...!
Astept cu interes confiscarea averilor -
Pentru ca vien vremea platilor unii au decis sa inceapa lupta cea mare cu interceptarile...
Ai domnit si cand l-ai facut boier pe Voiculescu si l-ai scapat de bulau !!!,ai domnit si cand s-a prabusit BANCOREX si nu te-ai strofocat,ai domnit si cand ai imprumutat bani de la FMI si i-ai tinut in BNR !!! ca sa platesti dobinzi la FMI in loc sa-i utilizezi la investitii in infrastructura in modernizarea Romaniei in crearea de locuri de munca !!!,azi o faci pe profetul ???,au mai fost un profet pe la MAGLAVID -Petrache Lupu !!,pe acolo pe linga Dragasani ,te-ai molipsit cumva ?
După sloganul,,Jos Băsescu"ce va urma că se pare că va fi un guvern PSD?Poate Jos Dragnea sau Ponta sau cine că aceștia poate nu vor mai filiberi mult timp...
,,JOS CLASA PLITICĂ"poate acesta va fi lozinca potrivită și trimiterea urgentă la turtoi și nu în celule vip.
Si pe urma ne miram cum de se-aduna voturile unde se aduna la alegeri ...
Desi, daca stau sa ma uit atent, is tot aia cativa postaci, partial agramati, care sar cu gura. Ma gandesc ca si voturile negative tot din aceeasi sursa vin ...
Imi aduc aminte de ceea ce face odata Milton Friedman...
https://www.youtube.com/watch?v=08_UHiDWRFM
https://www.youtube.com/watch?v=8hlpDxdbj5w - min. 4-32 pana 5-37
Este adevarat ca Milton Friedman nu a fost sef la FED, dar
he served as a member of President Reagan's Economic Policy Advisory Board starting at 1981. In 1988, he received the Presidential Medal of Freedom and the National Medal of Science.