Guvernul la testul legii DIP, numaratoarea inversa
Potrivit legii, dupa ce a trecut de forul decizional, orice act normativ poate fi supus controlului de constitutionalitate de catre Presedinte, Avocatul Poporului , Guvern sau un grup de parlamentari. La fel stau lucrurile chiar si in cazurile in care actul respectiv este adoptat in unanimitate. Din ratiuni lesne de inteles, data fiind conjunctura anului electoral, susceptibil de a nu fi interesata de capital electoral, este doar guvernul tehnocrat. Nu exista niciun motiv logic ca cineva sa se teama de verdictul Curtii Constitutionale a Romaniei. Pozitia initiatorilor legii, a profesorului universitar de drept Gheorghe Piperea, de-a lungul intregului parcurs legislativ, potrivit careia legea DIP nu aduce atingere dreptului de proprietate si nici nu poate fi retroactiva a fost sustinuta si in plenul Parlamentului de catre seful Comisiei Juridice. Mai mult decat atat, de fiecare data cand s-au ridicat semne de intrebare asupra retroactivitatii, de exemplu, replica a venit de la sine: legea se aplica pentru viitor, deci nu are cum fi retroactiva chiar daca modifica o stare de fapt din trecut si s-a facut trimitere chiar la o decizie a CCR.
Argumentul pare extrem de puternic, insa in cazul unei legi cu asemenea implicatii inca o confirmare nu strica. Desi pare o pierdere de timp, este bine si pentru beneficiarii legii, fie ei din categoria celor care nu mai pot plati, fie din cea a celor care pot plati, dar li se pare ca nu mai este cazul, ca sa nu existe nici un dubiu ca legea este aplicabila. Ar putea sa afle asta mai devreme, nu peste cateva saptamani, cand bancile vor ridica oricum exceptia de neconstitutionalitate, asa cum au anuntat deja. Nici pozitia Consiliului Superior al Magistraturii nu este de aruncat la cos. Mai mult, daca legea DIP este constitutionala, cred ca se impun schimbari dramatice in componenta celui mai prestigios for in materie, pentru ca a aruncat o umbra serioasa de indoiala asupra acestui act normativ adoptat, iata, cu unanimitate.
Argumente de cu totul alta natura obliga insa Executivul sa ia rapid o decizie privind transmiterea legii la CCR. Astfel, in pofida unor consideratii de data recenta ale dlui. vicepremier Dancu privind riscul sistemic, pozitia oficiala a Guvernului transmisa recent Parlamentului nu are cum sa se schimbe, doar pentru ca parlamentarii nu au luat-o in considerare. Astfel, acolo se aratau, intre altele, urmatoarele:
1. Aplicabilitatea legii asupra contractelor de credit in derulare contravine principiului neretroactivitatii legii civile, principiu consfintit in Constitutie, mai cu seama ca este vorba de contracte incheiate in deplina legalitate, fara vicii sau clauze abuzive.
2. Guvernul constata ca diverse articole din proiect conduc la impredictibilitatea aplicarii textului, cu consecinte asupra dreptului la proprietate confintit de Constitutie.
3.Institutiile de credit cu actionariat majoritar strain ar putea actiona in judecata statul roman, cu posibile implicatii semnificative asupra bugetului de stat.
Cred ca este evident ca temerile mai sus exprimate de Guvernul Ciolos nu si-au gasit rezolvarea in textul final al legii. O detaliere mult mai explicita a acestora se regaseste, de altfel, in pozitii anterioare ale Ministerului Justitiei si a celui de Finante, ambele puse la dispozitia forului legislativ. Nu este aici locul sa reluam avertismentele CE, FMI, BNR privind efectele nefaste asupra economiei romanesti ale legii DIP pentru ca sunt arhicunoscute. Este important, insa, sa amintim ca in toate acestea se atrage atentia asupra costurilor bugetare ale legii. Sunt asadar in joc banii tuturor contribuabililor indiferent daca se afla sau nu in relatie cu banca. Daca legea ajunge sa fie promulgata, in timpul ramas pana la contestarea ei in justitie de catre banci in procese, ar putea fi astfel evitate costuri bugetare importante. De aceea, Guvernul este obligat, in opinia mea, sa actioneze de urgenta inainte ca legea sa ajunga la promulgarea ce nu mai poate fi evitata de Presedintie.
Iar daca legea darii-n plata va fi declarata constitutionala, fara intarzieri nejusticate din partea CCR, cu atat mai bine pentru toata lumea.

FOTOGALERIE O frumoasă casă de lângă biserica Sfântul Iosif din București a fost pusă la pământ / Autorizația a fost dată în 2019 de Primăria Capitalei
Coronavirus în România: Aproape 4.000 de cazuri noi în ultima zi / 81 decese, 985 persoane în stare gravă
Primăria Capitalei a plătit circa 40 milioane lei pentru Asociațiile de Dezvoltare Intercomunitară înființate de administrația Firea pentru ”îmbunătățirea” serviciilor publice în București-Ilfov și delegarea lor către companiile municipale
În ce situații ar trebui ministrul să-și delege atribuțiile / Cîțu: Când nu poți să ajungi la ședința de Guvern / Orban: Nu e corect ca un ministru chiar să nu mai semneze
ANALIZĂ Cât de pline sunt parcările Primăriei Capitalei după creșterea tarifului la 10 lei/oră și ce cheltuieli cu salariile vs încasări a însemnat transferul serviciului la compania municipală
Noi reglementari ale ANRE pentru schimbarea furnizorului de energie: Consumatorii casnici vor trebui să comunice indexul / Ofertele trebuie să arate din ce este compus prețul
Mai aveti locuri libere la HN? asa pot scrie si eu, daca stau sa ma gandesc putin cred ca pot mult mai mult!
Se tot presara prin presa diverse picaturi din astea, poate, poate influenteaza vreo parere sau opinie. Apoi, cand o pornit bolovanul la vale poti sa incerci sa il carmesti, asa, cat de cat, dar ideea e sa nu ii stai in fata!
Disperarea mare stiti care e? Disperarea bancilor, despre care nimeni nu vorbeste in presa? Poate iese si un articol mai de Doamne ajuta ;)
Creditele care sunt sau au fost RESTRUCTURATE!
Nu apar in statistici ca si credite problema pentru ca sunt mascate de "buna plata". Asa ca problema a putut fi minimalizata si s-a incercat ascunderea sub covor.
PS: pentru cei care nu stiu unde doare va explic in cateva cuvinte ce inseamna negociere cu banca:
Ti-ai luat casa, esti fericit, nu mai dai chirie, dai rata lunara. Financiar e mica diferenta. Creditul e pe 25-40 ani. Euriborul, de exemplu, plus marja bancii. Cat ai prins - 3-4-5%.
Trec ceva ani. Ai platit dobanzi de te-ai saturat, principalul aratand aproape la fel. Dai de greu. Te duci la banca sa "negociezi". Asta e momentul in care, ca banca, rad de ma prapadesc!
Asa, negociezi: ai de ales, platesti partial si te afunzi in rahat cu fiecare luna ce trece, pana ajungi la executare. Nu mai platesti si esti executat direct. Accepti o restructurare oferita cu mariminie de banca. Adica 1-2-3 ani platesti o suma fixa, convenita cu banca. Negociata, chipurile, pentru ca iti dau de ales (arsenic, cucuta, verde de paris, etc). Dupa acea perioada dobanda nu va mai fi cea initiala, Euribor plus 3-4-5%, ci Euribor plus 7-8-9%. Iar perioada va fi pana la finalul celor 25-40 ani. Din pix e un profit imens pe hartie. Si nu e nevoie sa il rugam pe Nicusor sa faca un calcul sumar!
Practic, pentru banci e o revanzare a aceluiasi produs, dar la un pret si mai piparat.
Nu e o lege perfecta, dar poate cu aceasta lege va exista, intr-adevar, negociere!
Nu bre, ni se rupe ca a crescut francul, si nu e treaba statului sa dea legi care sa va scoata pe voi din rahat.
Hai, la negocieri cu bancile, sau treaba voastra.
Nu asta a fost scopul?
Cateva zeci, sute de mii de oameni sufera din pricina mizeriilor Bancilor, care au profitat de credulitatea lor.
E corect?
Te duci la dentis, iti scoate toti dintii si apoi, cand protestezi, te intreaba de ce n-ai citit un compendiu de stomatologie?
E sat fara caini tara asta?
Voi aparati Bancile, care aici au avut rata dubla de profit fata de restul Europei?
Mai clar, in Romania au depozitat bani cu dobanzi minime si au dat credite cu dobanzi maxime.
Pe astia ii aparati voi?
Pentru niste maruntis aruncat pe jos?