Retailul romanesc ar putea creste cu 7% in acest an fata de media europeana de 1%
In Romania, puterea de cumparare este printre cele mai mici din Europa iar situatia este similara celei din fostele tari sovietice, Bulgaria, Serbia, Bosnia - Hertegovina, Macedonia si Albania.
Regiunile tarii unde puterea de cumparare inregistreaza un mic salt fata de restul zonelor sunt: Bucuresti si judetele Timis si Cluj, conform studiului GfK privind scena de retail european, cuprinzand cele mai recente evolutii si prognoze pentru 2016.
In 2015, economia a crescut, iar rata somajului a scazut in majoritatea tarilor, evolutie care se reflecta in puterea de cumparare care a crescut in Uniunea Europeana cu o medie de 3,7% fata de anul precedent. Acest lucru a oferit fiecarui cetatean UE o medie anuala de 15.948 euro pentru consum, chirie, economii si contributii pentru pensii.
Indicatorii de piata evaluati de GfK pentru un total de 33 de tari europene analizate sunt puterea de cumparare, ponderea cheltuielilor populatiei in retail din cheltuielile totale, inflatia, profitabilitatea spatiilor comerciale.
In 2015, consumatorii europeni s-au bucurat de costuri reduse pentru energie si combustibil, precum si de o situatie economica buna si o crestere a veniturilor in multe tari europene. Totusi, printre principalii beneficiari ai acestor conditii favorabile nu s-a numarat si retailul. Prin urmare, tendinta de declin a ponderii cheltuielilor populatiei in retail a continuat si in 2015. Cota medie pentru toate tarile este de 30%. In timp ce consumatorii au mai multi bani disponibili, conform studiului GfK, cheltuiesc acesti bani in principal pentru servicii, calatorii si activitati recreative, mai degraba decat pentru consum din retail.
Asteptarile legate de inflatie sunt atenuate de preturile scazute pentru materiale brute. In mai multe tari europene a avut loc mai degraba o deflatie anul trecut. Totusi, pentru 2016, Comisia Europeana anticipeaza preturi in scadere numai in Slovenia (-0,3%), Romania (-0,2%), Lituania (-0,1%) si Bulgaria (-0,1%).
Pe parcursul anului trecut, profitabilitatea spatiilor comerciale a crescut in UE cu aproape 3%, la putin sub 4.200 euro/mp. 'Aceasta este o veste buna pentru retail care a avut castiguri timp de doi ani la rand, dupa o lunga perioada de declin. Dinamica online a incetinit pe pietele mai mature si retailul clasic, in magazine, se adapteaza treptat la noile conditii. Magazinele neprofitabile au fost inchise, ca parte a digitalizarii ofertelor retailerilor si a solutiilor omnichannel. Cele mai mari rate de profitabilitate vin ca de obicei din Europa de Nord, Elvetia si Luxemburg, iar cele mai mici din estul si sudul Europei - totusi, tarile din aceasta regiune castiga teren in mod continuu', precizeaza documentul.
Cifrele comunicate de GfK pentru cifra de afaceri si puterea de cumparare au fost realizate in euro pe baza cursului de schimb mediu 2015 pentru monedele nationale in cauza (asa cum sunt raportate de Comisia Europeana).

Dan Amariei, la 20 de ani de la lansarea albumului Omul cu Șobolani – „Ne punem în cap”: „Existau niște locuri cu un farmec mișto, cum ar fi Lăptăria sau Motoarele, genul de locuri care nu cred că vor mai exista vreodată”
VIDEO REPORTAJ Libearty Sanctuary, cel mai mare sanctuar de urși bruni din Europa/ Care este populația reală de urși? Cât de mare ar trebui să fie ea?
Paradoxul pandemiei: internările s-au prăbușit în 2020, dar numărul infecțiilor nosocomiale a crescut față de 2019 - date oficiale la nouă luni
De ce căutăm urme de viață pe Marte și ce ar însemna pentru omenire dacă le-am găsi
Găurile negre supermasive, formate din materie întunecată? / Internauții au decodat mesajul secret al roverului Perseverance / GTA ar putea fi interzis în SUA /
S-au apucat mai mulți români de yoga în pandemie? „De acasă se muncește mai mult decât de la birou. Faptul că urmează ora de yoga, mă forțează să-mi închid laptopul”