La aproape toate conferintele pe teme bancare, se discuta despre "mutarea" bankingului catre tehnologiile inalte. In acelasi timp, in zonele rurale sau chiar pe Litoral, bancomatele sunt greu de vazut. In statiunea Paltinis, anul trecut era un singur bancomat in toata localitatea. Cat costa amplasarea unui ATM intr-o sucursala sau in alt loc, de la cate tranzactii devine un bancomat rentabil sau cat costa intretinerea unui bancomat pe luna, iata 3 intrebari practice la care incercam sa raspundem. In plus, sunt bancile pregatite sa faca fata noilor inovatii in materie de transfer de bani propuse de Facebook, Google, Amazon, Paypal, Apple, sau Square?

Un ATM este considerat eficient daca depaseste 2000 de tranzactii lunarFoto: Hotnews

"In general, costurile de instalare depind de modelul si functionalitatile echipamentului bancar, dar si de locatia in care se instaleaza terminalul respectiv. Vorbim insa despre costuri totale care depasesc 15.000 EUR / locatie. Cu atat mai mult, costurile de instalare si mentenanta in zona rurala sunt mai ridicate avand in vedere locatiile mai putin accesibile iar distantele mai mari. Cu toate acestea, consideram ca un ATM in zona rurala reprezinta o investitie in viitor, o oportunitate pentru a oferi servcii bancare simple si sigure, iar BCR are deja peste 120 de ATM-uri instalate in aceste zone", spun pentru HotNews.ro oficiali ai celei mai mari banci locale.

BCR este o banca universala, ceea ce inseamna ca ne-am adaptat preferintelor a 3 milioane de clienti pentru contactul cu banca. Din acest motiv, reteaua de unitati bancare este completata de Echipamentele Multifunctionale (terminale Self-Service cu multiple optiuni de servicii: depuneri, retrageri, transferuri, plati, schimburi, etc.) dar si de servicii bancare disponibile 24/24 prin internet/ mobile banking si Contact Center.

BCR opereaza peste 2000 de ATM-uri clasice si peste 500 de terminale care permit functionalitati multiple (depunere numerar, plati utilitati, schimb valutar, etc). "Comisioanele de utilizare a bancomatelor reflecta costul si amortizarea unor investitii de zeci de milioane de EUR. Dar, chiar si in aceste conditii, BCR a eliminat taxele de retragere numerar pentru a facilita accesul clientilor bancii la reteaua sa de bancomate, pe baza unei strategii de afaceri si investitii sustenabile", mai spun reprezentantii BCR.

CEC Bank , una dintre foarte putinele banci cu capital autohton, cu o cota de piata redusa, dar cu una dintre cele mai extinse retele explica faptul ca amplasarea unui ATM depinde de tipul de ATM (de interior sau de perete), de locatie, de costul kit-ului de securitate si chiar de taxele locale. "Astfel, in cazul unui ATM de perete intervin costuri legate de autorizatiile de constructie si de amenajare a zonei de tranzit. In cazul unui ATM de interior, costurile difera in functie de tipul ATM-ului - clasic sau de tip Self Serv. Un ATM clasic poate fi amplasat intr-un spatiu comercial si/sau in cadrul unitatii bancare. In schimb, un ATM de tip Self Serv necesita un spatiu dedicat, care presupune costuri suplimentare de amenajare si administrare. Aceste costuri difera in functie de suprafata, metodele de acces -cu cardul/fara card, permanent/in timpul unui program, paza si monitorizare", spun oficialii CEC Bank.

  • Care sunt costurile medii de mentenanta ale unui ATM (anuale, in euro)?

"Costurile de mentenanta variaza in functie de locatia in care este instalat bancomatul- costurile cu chiria locatiilor in care sunt instalate terminale, costuri cu energia electrica, monitorizarea tehnica si securitate, costuri marketing, telecomunicatii, costul de achizitie al numerarului si costul cu alimentarea terminalelor cu numerar, etc", spun pentru HotNews oficialii BCR.

Astfel costul lunar de intretinere al unui ATM poate varia de la 500 euro pana la chiar peste 1000 euro.

  •  Care este numarul medii de operatii/zi de la care un bancomat devine rentabil?

"Depinde de structura tranzactiilor effectuate la acest ATM. In principiu un ATM este considerat efficient daca are o medie de 2000 de tranzactii lunar", spun reprezentantii BCR.

La randul lor, oficialii CEC Bank spun ca un calcul de eficienta se face in functie de rulajul mediu lunar. " La calculul de eficienta al unui ATM se are in vedere si nivelul chiriei perceput pentru locatia respectiva. Consideram insa ca un ATM este eficient daca are un rulaj mediu lunar de minimum 200.000 lei", spun cei de la CEC Bank.

  • Sunt bancile pregatite sa faca fata noilor inovatii in materie de transfer propuse de Facebook, Google, Amazon, Paypal, Apple, sau Square?

Sunt aplicatiile dezvoltate de acestia in folosul bancilor sau "musca" dintr-un business bancar care poate fi extrem de profitabil?

"Elementul comun pe care il regasim la toate companiile FinTech este convenienta pe care o ofera clientilor.

Cu toate acestea cred ca nu trebuie pierdut din vedere faptul ca primele investitii in tehnologii pentru servicii financiare au pornit din mediul bancar. In masura in care aceste tehnologii si servicii se vor adapta pentru a face fata concurentei, vom putea spune ca bancile pot face fata cu succes asaltului “fintech”. Vorbim despre investitii solide in servicii care vin in intampinarea nevoilor clientilor oferind convenienta si simplitate.

In plus fata de aceasta, bancile opereaza un model de afaceri prin care “cumpara risc si vand incredere”. Aceasta este baza activitatii bancare si un avantaj imbatabil.

Intrebarea este : vor reusi companiile fintech sa ofere incredere la acelasi nivel cu bancile mai repede decat vor reusi bancile sa ofere convenienta? Noi credem ca nu.

In acest sens BCR a investit masiv in tehnologie si educatie pentru bancarizare digitala si va continua acelasi trend si in viitor.

Suntem pe un drum bun considerand ca numai in ultimele 12 luni s-au dezvoltat solutii inovatoare pentru piata din Romania precum autentificarea cu amprenta la mobile banking sau conceptul de video consilier, servicii care sunt menite sa ofere convenienta si excelenta clientilor", spun oficialii BCR.

"Noi monitorizam cu interes inovatiile in domeniul platilor. Aceste aplicatii sunt dezvoltate pentru a atrage interesul clientilor insa nu este inca clar daca si pentru cine ar putea fi ele profitabile in viitor. Segmentul de plati are o profitabilitate redusa in sistemul bancar", explica si reprezentantii CEC Bank.