Este o lege foarte ampla si trebuie analizata indeaproape pentru ca impune mai multe tipuri de proceduri.
- Pana la ce plafoane autoritatea publica poate face o achizitie directa de bunuri, servicii sau lucrari?
In cazul in care se achizitioneaza lucrari, incredintarea directa se face cand valoarea estimata a fiecarei achizitii de lucrari este mai mica de 441.730 lei, exclusiv TVA.
Observam ca sumele sunt rezonabile din punctul de vedere al entitatilor mari, al autoritatilor publice cu patrimoniu mare si destul de lejere pentru entitatile publice de dimensiuni mai mici.
- De la ce valori trebuie organizate proceduri de licitatie conform prezentei legi?
1. pentru lucrari - valoarea estimata a contractelor de achizitie publica sau a acordurilor cadru depaseste suma de 23.227.215 lei, exclusiv TVA;
2. pentru produse si servicii - valoarea estimata depaseste 600.129 lei, exclusiv TVA;
3. pentru servicii cu caracter social sau alte servicii specifice reglementate prin aceasta lege - valoarea estimata depaseste 3.334.050 lei, exclusiv TVA.
- Ce proceduri urmam cand valoarea achizitiilor este mai mica decat pragurile de la care se organizeaza licitatie dar mai mare decat valoarea achizitiei libere?
- Ce proceduri de atribuire sunt identificate in aceasta lege?
licitatie deschisa; licitatie restransa; negociere competitiva; dialog competitiv; parteneriatul pentru inovare;negociere fara publicare prealabila;concursul de solutii; procedura de atribuire in cazul serviciilor sociale si al altor servicii specifice;procedura simplificata.
Fiecare dintre aceste proceduri este reglementata intr-un mod specific, in functie de intentia autoritatii publice contractante.
Sa speram ca prin noua lege se va realiza o transparenta suplimentara in cadrul achizitiilor publice si vom avea efecte pozitive asupra economiei nationale. Material realizat cu sprijinul consultantului fiscal Adrian Benta.