Bancile din Romania au capacitatea sa finanteze creditarea pe baza surselor interne de economisire, avand in vedere ca raportul credite-depozite a scazut sub 100 de puncte si ajuns la 87 de puncte in martie 2016, insa este necesara cresterea gradului de incluziune financiara, care ramane foarte scazut comparativ cu media Uniunii Europene, sustine presedintele Asociatiei Romane a Bancilor, Sergiu Oprescu, citat de Agerpres. "Din pacate nivelul de incluziune financiara este scazut in Romania, chiar daca am avut cea mai mare crestere, de la 44% la 61% in perioada 2011 - 2014. Totusi, un indicator de 61 de puncte procentuale arata ca suntem mult in urma. Media UE este de 90%", a explicat luni Oprescu, in cadrul evenimentului "Summer Banking Academy", organizat de Institutul Bancar Roman.

Sergiu Oprescu, presedintele Alpha Bank RomaniaFoto: Ager Press

Potrivit acestuia, imbunatatirea indicatorului mentionat va fi posibila odata cu cresterea gradului de educatie financiara, scop in care ARB a lansat, in ianuarie acest an, "Platforma de Educatie Financiara", realizata prin implicarea tuturor entitatilor care compun piata financiara din Romania.

"Platforma de educatie financiara urmareste cresterea nivelului de educatie financiara si intensificarea gradului de diseminare a rezultatelor prin intermediul programelor", a explicat Oprescu.

Mai mult de jumatate dintre romanii care detin depozite bancare, conturi de economii, credite, pensie obligatorie administrata privat, actiuni sau obligatiuni nu cunosc la un nivel ridicat aceste produse, reiese dintr-un sondaj realizat de GfK Romania.

"Potrivit cercetarii de piata "Educatie financiara" realizata de GfK Romania, in luna mai 2016, detinerea, intentia, dar si cunoasterea produselor financiare au crescut in ultimii cinci ani. (...) Desi detin produse precum depozit la termen sau cont de economii, credit, contributie la pensia obligatorie administrata privat sau investitii in actiuni, obligatiuni, fonduri de investitii, mai putin de jumatate dintre ei cunosc la un nivel ridicat aceste produse", a explicat Oprescu in cadrul evenimentului "Summer Banking Academy" organizat de Institutul Bancar Roman.

Mai mult, aproximativ o treime dintre cei care utilizeaza mobile banking, internet banking si cardul de debit declara ca nu prea cunosc aceste produse, desi sustin ca le sunt cele mai familiare.

Vezi mai jos prezentarea de luni a presedintelui ARB

documente

prezentare ARB 6.06.2016 finala

(7 Iun 2016) PDF, 1MB

Conform sondajului, produsele financiare cele mai utilizate si cunoscute la nivel national sunt cardurile de debit, asigurarile de bunuri, contul curent, iar cele mai dorite sunt asigurarile de bunuri si de viata, accident sau sanatate.

In acest context, presedintele ARB a mentionat ca interesul pentru produsele bancare a crescut in 2016, avand in vedere ca doar 30% din respondenti spun ca nu cauta deloc sa se informeze despre produsele bancare (comparativ cu 42% in 2011).

"In acelasi timp, a crescut numarul celor care vor sa se mentina in permanenta informati despre aceste subiecte (25% comparativ cu 20% in 2011). Cunoasterea termenilor financiari legati de produsele de finantare a ramas relativ constanta, comparativ cu 2011. Pe de alta parte, cunoasterea ordinelor de plata a crescut, probabil pe baza cresterii utilizarii Internet bankingului. A crescut usor si cunoasterea pentru termeni precum perioada de gratie, depozit la termen si scoring", a mai spus Oprescu.

In ceea ce priveste reponsabilitatea institutiilor in legatura cu educarea populatiei in domeniul financiar, perceptia potrivit careia scoala, in special la nivel de liceu si facultate, este considerata institutia cea mai responsabila de educare, a crescut de la 53% in 2011 la 79% in 2016.

"Datele sondajului subliniaza faptul ca avem o mare nevoie de educatie financiara", a incheiat Sergiu Oprescu.