In sedinta din data de 12 aprilie 2016, prin decizia publicata in Monitorul Oficial din data de 22 iunie 2016, Curtea Constitutionala stabileste ca OUG nr. 9/2013 este constitutionala si implicit este dreptul autoritatilor romane sa solicite si sa incaseze aceasta taxa de prima inmatriculare.

HotNews.roFoto: Hotnews

Avand in vedere ca deciziile Curtii Constitutionale sunt general valabile, apreciem ca actualul timbru de mediu se datoreaza in forma publicata iar persoanele nemultumite pot solicita restituirea taxei, solutionata cu succes doar prin instantele europene.

Analizam Decizia Curtii Constitutionale a Romaniei cu privire la prevederile normative adoptate de OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru prima inmatriculare a unui autoturism sau pentru transcrierea dreptului de proprietate, tinand cont de numeroasele modificari legislative si de numeroasele decizii ale instantelor de judecata atat romanesti cat si ale Curtii Europene.

Multiplele procese pierdute de statul roman au dus la publicarea OG nr. 40/2015 ce introduce restituirea taxelor de prima inmatriculare, indiferent de denumirea avuta si de modul de aplicare, achitate pana la februarie 2013.

Noutatea legislativa adusa de aceasta prevedere normativa a constat in faptul ca restituirea se realizeaza prin aplicarea unei proceduri administrativ-fiscale, fara a mai fi nevoie de decizia instantei.

In referentialul normativ se remarca si cauza C-586/2014 - Budisan contra Romaniei, pronuntata in data de 09 iunie 2016 din care retinem cateva aspecte foarte importante. Astfel, reglementarile comunitare permit instituirea unei taxe de mediu cu ocazia primei inmatriculari sau cu ocazia transcriptiei dreptului de proprietate cu conditia sa nu se acorde scutiri discriminatorii. Acordarea unor astfel de scutiri a fost exact motivul pentru care deciziile Curtii Europene au constatat ilegalitatea taxei de prima inmatriculare.

Daca statul roman a decis restituirea taxelor de prima inmatriculare achitate in baza fostelor reglementari privind timbrul de mediu, platite pana la februarie 2013, sunt persoane care contesta legalitatea acestei taxe reglementate chiar de actualul cadru normativ, respectiv OUG nr. 9/2013.

Privita in contextul Deciziei Curtii Europene, existenta unor scutiri sub forma restituirilor timbrului de mediu conduce la opinia ca si forma actuala a prevederii normative este contrara principiului de drept al Comunitatii Europene.

In acest sens si Curtea Constitutionala a Romaniei a fost sesizata pentru a se pronunta asupra constitutionalitatii timbrului de mediu, atat asupra ordonantei in integralitatea sa cat si asupra acelor prevederi normative ce detaliaza modul de calcul, determinare si plata a timbrului de mediu. Material realizat cu sprijinul consultantului fiscl Adrian Benta.