Mare atentie la reciclarea deseurilor de echipamente electrice si electronice! Reglementarile privind fondul de mediu au suferit modificari foarte importante, atat din punctul de vedere al procedurii de administrare, cat si din punctul de vedere al unor noi contributii aplicabile daca nu se respecta obligatiile de mediu, se arata in OUG 39/2016, publicata joi in Monitorul Oficial (link pdf) . Vezi in articol care sunt principalele observatii privind efectele acestei Ordonante.

Ce spune in esenta, Ordonanta:

  • In esenta, actul normativ se adreseaza operatorilor economici ce pun in piata echipamente electrice, electronice si electrocasnice. Acestia trebuie sa asigure o rata de colectare a deseurilor din astfel de echipamente de: minim 40% pentru anul 2016; minim 45% pentru perioada 2017 - 2020 si de minim 65% incepand cu anul 2021.
  • In acest sens, autoritatile aduc noi masuri de urmarire a operatorilor economici ce introduc in piata aceste echipamente si impun sanctiuni financiare pentru nerespectarea obligatiilor de mediu.
  • Retinem introducerea unei contributii de 4 lei/kg pentru echipamentele electrice la care nu se indeplineste rata de colectare si reciclare a deseurilor.
  • Pentru unele echipamente electrice, contributia este de 20 lei/kg. Mentionam in mod expres ca nu se datoreaza aceste contributii daca sunt indeplinite obligatiile de mediu.

Cazurile prevazute de actul normativ cand se datoreaza aceste contributii sunt:

  • 1) de la 01 ianuarie 2017 pana la 31 decembrie 2017, pentru diferenta dintre cantitatile de echipamentele electrice si electronice declarate ca fiind introduse pe piata nationala si cantitatile constatate de Administratia fondului de mediu ca fiind introduse pe piata nationala (cantitati sustrase la declarare constatate prin inspectie);
  • 2) de la 01 ianuarie 2018, pentru diferentele dintre cantitatile de deseuri de echipamente electrice la care exista obligatia anuala de colectare si cantitatile efective colectate (diferenta pana la atingerea procentelor amintite sau cantitatile nereciclate);
  • 3) aceeasi contributie se datoreaza si de catre operatorii economici autorizati pentru preluarea obligatiilor anuale de colectare, plata facandu-se pentru diferentele dintre cantitatile de deseuri stabilite prin obiectivele anuale si cantitatile efectiv colectate in numele clientilor pentru care au preluat obligatiile.

Se pastreaza in continuare ca surse de finantare a fondului de mediu:

a) contributia de 3% din veniturile din deseuri feroase si neferoase, cedate la operatorii economici autorizati;

b) contributia de 2 lei/kg pentru operatorii economici autorizati pentru diferentele intre cantitatile de ambalaje sau anvelope uzate puse in piata la care nu s-a indeplinit obligatia obiectivelor de valorificare (diferenta intre cantitatea ce trebuia reciclata si cantitatea efectiv reciclata);

c) suma de 100 lei/tona datorata de autoritatile publice locale ce nu reduc cu 15% deseurile municipale fata de anul precedent.

Se recomanda o analiza a actului normativ in contextul OUG nr. 196/2005 privind fondul de mediu pentru a detalia mai exact aplicarea efectiva a ordonantei. Unele dintre aceste obligatii de mediu au termen de realizare incepand cu 01 ianuarie 2017. Material realizat cu sprijinul consultantului fiscal Adrian Benta.