La sfarsitul lunii mai 2016, pe site-ul ANAF a fost publicat formularul electronic al noii declaratii informative 394, care a fost testat pe parcursul lunii iunie 2016 de 25 de mari contribuabili din diverse domenii de activitate. Pe perioada testarii, s-a solicitat introducerea cotei de TVA de 19% (pentru corectii, regularizari din perioadele anterioare), eliminarea evidentierii in mod distinct a livrarilor/achizitiilor de telefoane mobile, microprocesoare, console de jocuri, tablete PC si laptopuri daca valoarea bunurilor livrate, exclusiv TVA, inscrise intr-o factura este mai mica de 22.500 lei, datorita costurilor suplimentare. Proiectul a fost publicat vineri de ANAF, aici.

HotNews.roFoto: Hotnews

Pentru a veni in sprijinul mediului de afaceri, in vederea simplificarii declaratiei, au fost efectuate urmatoarele modificari:

  • eliminarea cerintei de a completa operatiunile cu regim special de catre persoanele impozabile care aplica sistemul de TVA la incasare;
  • eliminarea cerintei de a completa TVA aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii pentru care se aplica taxarea inversa si mentinerea acesteia numai in cazul achizitiilor.

UPDATE"Având în vedere solicitările venite din partea mediului de afaceri și pentru a putea fi adaptate sistemele informatice ale contribuabililor la noile prevederi, a fost identificată necesitatea modificării OPANAF nr. 3769/2015, cu modificările ulterioare, în sensul că pentru perioada 1 Iulie 2016 - 30 Septembrie 2016 se vor declara numai operațiunile derulate cu persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, prorogându-se termenul de declarare pentru celelalte operațiuni din declarație, începând cu cele aferente lunii Octombrie 2016." se arata intr-un email transmis HotNews in jurul pranzului de catre reprezentantii ANAF.

Reamintim ca Ordinul sefului ANAF cu privire la noul format al declaratiei 394 a fost publicat pe 1 aprilie. Din pacate, simplificarile promise de autoritati fiind in zone ne-esentiale. In martie, ministrul Finantelor Anca Dragu spunea ca se lucreaza la simplificarea formularelor 088 si 394, ambele Declaratii fiind in topul celor mai reclamate documente de catre antreprenori din cauza modului stufos si birocratic de completare si depunere.

Incepand cu 01 iulie 2016 a fost asadar modificat substantial noul formular al declaratiei informative 394 pentru declararea livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii, respectiv a achizitiilor efectuate de pe teritoriul national.

Declaratia se depune pana pe data de 25 a lunii urmatoare perioadei fiscale avute de persoana impozabila, inclusiv in lunile in care nu au fost realizate tranzactii.

In cazul in care se constata erori in declaratia depusa, corectarea se realizeaza prin depunerea unei noi declaratii cu toate datele corectate.

Din punct de vedere al continutului, formatul si datele declarate se complica substantial, in varianta actuala (in vigoare in acest moment, fara modificarile propuse de ANAF)

  • 1. Declaratia se depune pentru orice operatie taxabila la care a fost emisa o factura, inclusiv pentru avansuri, pentru facturile de taxare inversa sau pentru autofacturi.
  • 2. Se raporteaza valoarea totala a bonurilor fiscale emise, inclusiv facturile simplificate sau bonurile fiscale ce indeplinesc conditia de factura simplificata, indiferent daca este sau nu mentionat codul de TVA al beneficiarului.
  • 3. Declaratia raporteaza facturile primite in perioada de raportare, inclusiv cele cu taxare inversa sau cu TVA la incasare, precum si borderourile de achizitii de bunuri, filele din carnetele de comercializare a produselor din sectorul agricol, respectiv se vor declara contractele de achizitii de la persoanele fizice.
  • 4. Se vor declara achizitiile in baza facturilor simplificate respectiv a bonurilor fiscale ce indeplinesc conditiile unei facturi simplificate, daca au inscris codul de inregistrare in scopuri de TVA al cumparatorului.
  • 5. In rezumatul declaratiei se raporteaza numarul total al persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA, indiferent de numarul operatiunilor.
  • 6. Se raporteaza numarul total al facturilor emise pentru livrarile de bunuri. Acestea vor fi defalcate pentru fiecare cota de TVA, pentru sistemul de TVA cu exigibilitate normala.
  • 7. Se cuprinde valoarea totala a bazei impozabile aferente facturilor emise in sistem normal de TVA, cu exceptia facturilor simplificate.
  • 8. Se raporteaza numarul total al facturilor emise defalcate pe fiecare cota de TVA de catre persoanele ce aplica sistemul de TVA la incasare.
  • 9. Se declara valoarea totala a bazei impozabile pentru care se aplica TVA la incasare, inclusiv TVA aferent, defalcata pe cote.
  • 10. Se declara numarul total de facturi emise pentru sistemul de TVA cu exigibilitate normala emise de entitatile care aplica regimurile speciale (agentii de turism, bunuri second-hand etc.).
  • 11. Se declara numarul total al facturilor emise cu regim de TVA la incasare pentru entitatile ce aplica regimurile speciale (agentii de turism, bunuri second-hand etc.).
  • 12. Se raporteaza valoarea totala a bazei impozabile cand persoana impozabila aplica sistemul de TVA la incasare respectiv sistemul cu TVA normal, pentru facturile emise in regim special al TVA (agentii de turism, bunuri second-hand etc.).
  • 13. Se declara achizitiile supuse taxarii inverse, defalcate pe cele 12 tipuri de bunuri pentru care se aplica masura de simplificare (cand valoarea facturii este mai mare de 22.500 lei).
  • 14. Se declara si toate achizitiile de bunuri ce ar fi fost in sfera taxarii inverse, cand valoarea facturii este mai mica de 22.500 lei si se aplica sistemul normal al TVA.

Alte elemente supuse declararii:

  • se declara tranzactiile cu persoanele impozabile stabilite in alte state membre sub forma unui numar total, aferente persoanelor straine ce nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, date ce nu se declara in declaratia 390.
  • se declara tranzactiile cu persoanele impozabile din afara Comunitatii Europene ce nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania.

Detaliere privind raportarea bonurilor fiscale.

  • Se declara numarul total al bonurilor fiscale si valoarea totala a incasarilor efectuate prin intermediul caselor de marcat fiscale pentru bonurile fiscale emise in perioada de raportare. Daca pentru aceste bonuri fiscale au fost emise facturi, raportarea se face in sectiunea facturilor.
  •  Se declara si valoarea totala a incasarilor pentru activitatile exceptate de la utilizarea caselor de marcat fiscale, cum ar fi biletele de calatorie sau tichetele cu valoare fixa.
  • Se raporteaza seriile si numarul de facturi respectiv facturile anulate, seriile si numarul autofacturilor.
  •  Se efectueaza o descriere a tranzactiilor ce au condus la TVA de rambursat, daca e cazul.
  • De retinut: in perioada 1 iulie 2016 - 31 decembrie 2016, pentru operatiunile cu persoane neinregistrate in scopuri de TVA, respectiv pentru operatiunile cu regim special (agentii de turism, bunuri second-hand etc.) efectuate catre persoane fizice, vor fi cuprinse in lista de detaliu numai facturile cu o valoare mai mare de 10.000 lei.
  •  Incepand cu 1 ianuarie 2017, vor fi cuprinse in lista de detaliu toate facturile emise catre persoanele fizice, indiferent de valoarea acestora.

De retinut: la livrarile de bunuri sau prestarile de servicii catre persoane fizice, codul numeric personal nu este obligatoriu. Acesta se va completa doar daca persoana impozabila il afla de la persoana fizica. In lipsa acestuia, se vor completa numele, prenumele si adresa persoanei fizice. Pe langa acestea, informatiile vor cuprinde in mod obligatoriu: tara, localitate, judet, sector, strada, numar bloc, apartament, alte detalii adresa.

In concluzie, datele raportate in declaratia 394 nu s-au simplificat substantial, autoritatile efectuand doar o simulare in acest sens in ciuda faptului ca unii contribuabili au solicitat acest fapt. Se raporteaza o multitudine de date care nu sunt utile nimanui, doar pentru statistica, sa se creeze o birocratie suplimentara si motive de amendare a contribuabilului si bineinteles multitudinea acestor date va conduce la multe erori.

Cele mai mari costuri insa vor fi cele cu adaptarea sistemelor informatice si bineinteles cu alocarea de resurse umane suplimentare. Dupa cum arata declaratia, nu rezulta prezumtii la reducerea evaziunii fiscale intrucat toate aceste date transpun tranzactii existente si in prezent pentru care oricum se efectueaza inregistrarea in contabilitate.