In urma analizei dosarelor primite de Centrul SAL, a cerintelor consumatorilor, a cauzelor care constituie motivul declansarii litigiilor, Colegiul de Coordonare al CSALB a decis imbunatatirea procedurilor SAL, astfel incat acestea sa fie cat mai usor de inteles si de indeplinit de catre consumatori, comercianti si conciliatori. In acelasi timp, s-a urmarit si adaptarea procedurilor la tipologia litigiilor existente. In primul rand, a fost eliminat plafonul de 1.000 de lei, adica limita sub care nu se demarau pana acum procedurile de solutionare alternativa la CSALB. Astfel ca, indiferent cat este prejudiciul reclamat de consumator, oricine are dreptul la rezolvarea amiabila a litigiului. Ambele proceduri de solutionare alternativa sunt gratuite pentru consumator.

Alexandru Paunescu, Colegiul de Coordonare al CSALBFoto: Hotnews
  • In acest moment, 144 de consumatori au depus cereri conforme de solutionare amiabila a litigiului cu un comerciant. In 27 de cazuri, in care cererile au fost conforme si documetele complete, s-au constituit dosare si au fost trimise la conciliatori. Dintre acestea, 18 sunt solutionate, iar 8 sunt in lucru. Alte 36 de cereri se afla in faza de filtru.

In privinta procedurii SAL finalizata cu propunerea unei solutii, partile au dreptul sa aiba reprezentanti legali sau mandatati, iar consumatorii pot fi reprezentati si de asociatiile de consumatori.

In desfasurarea procedurii, a fost introdusa etapa de Filtru derulata de Secretariatul de Procedura. Este faza in care dosarul este completat, ambele parti accepta sa intre in procedura, iar conciliatorul este confirmat de parti. Conciliatorului i se pune la dispozitie dosarul complet care sa-i permita analiza si pronuntarea Hotararii de Admisibilitate. Acesta este momentul in care incepe, efectiv, procedura de conciliere. Pana acum, conciliatorul se pronunta numai pe cererea consumatorului, fara a avea informatii de la comerciant.

In continuare, oricare dintre parti se poate retrage din procedura in orice moment sau poate alege daca accepta sau nu solutia propusa. Implicarea in procedura nu exclude posibilitatea de a cere despagubiri printr-o procedura judiciara. Hotararea pe care conciliatorul o pronunta, ca urmare a acceptarii de catre parti a Notei de Solutionare, daca nu este atacata in termen de 15 zile, devine titlu executoriu.

In cazul Arbitrajului, partile au timp, inainte de constituirea Tribunalului Arbitral, sa decida daca raman in procedura cu solutie impusa sau aleg cealalta procedura, cu solutie propusa.

Nu mai este obligatoriu ca toate documentele sa fie depuse pe suport hartie, ci exista acum posibilitatea ca acestea sa fie transmise pe e-mail. Hotararea arbitrala se comunica, insa, in mod obligatoriu, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire.

De asemenea, in cazul in care una dintre parti nu este de acord cu arbitrul desemnat de cealalta parte, se constituie un Tribunal Special in scopul solutionarii cererilor de recuzare a arbitrilor, format din primii trei cei mai in varsta conciliatori si 2 supleanti.

Totodata, proba cu martori este exclusa, pentru ca litigiile gestionate de CSALB sa se solutioneze intr-un termen cat mai scurt, pe baza informatiilor/documentelor furnizate de parti.

In continuare, solutia pronuntata de Tribunalul Arbitral este obligatorie pentru parti. Implicarea in procedura nu exclude posibilitatea de a cere despagubiri printr-o procedura judiciara. Consumatorul poate fi asistat/reprezentat de un avocat al carui onorariu il suporta si, de asemenea, poate solicita ca judecata sa se faca si in lipsa.

"Din experienta acumulata in 6 luni de functionare a centrului SAL am ajuns la concluzia ca nevoile oamenilor care deriva din litigiile cu institutiile financiar bancare si nebancare sunt extrem de variate. Si, indiferent ca vorbim de litigii insemnate financiar sau doar simbolice, ele sunt la fel de importante pentru consumatori, ca si nevoia de a le rezolva. De aceea, am si renuntat la plafonul de 1.000 de lei, despagubire sub care nu demaram, pana acum, procedurile SAL. Am decis sa imbunatatim si normele de aplicare a procedurilor ca sa usuram accesul consumatorilor la solutionarea amiabila, dar si pentru eficientizarea activitatii tuturor celor implicati in derularea procedurilor SAL", a declarat Alexandru Paunescu, membru in Colegiul de Coordonare al CSALB din partea BNR.

Procedurile noi se pot gasi si pe site-ul CSALB, la sectiunea Regulamente, impreuna cu rezumate care structureaza informatiile tehnice despre proceduri intr-un mod simplu si concis pentru consumatori.