Luni, ANAF a publicat Ordinul care modifica procedura de inscriere si radiere a faptelor din cazierul fiscal, documentul incadrandu-se in legislatia subsecventa din sfera cazierului fiscal si adresandu-se cu precadere organelor fiscale. Apar si cateva proceduri ce se adreseaza contribuabilului in sensul modificarii procedurii de stergere a unor date din cazierul fiscal

HotNews.roFoto: Hotnews

In acest sens, ordinul de astazi trebuie inteles in contextul intregii reglementari privind cazierul fiscal, respectiv:

  •  OG nr. 39/2015 ce creaza cadrul normativ de baza privind functionarea cazierului fiscal, implementeaza notiunea de cazier fiscal si enumera situatiile cand se solicita cazierul fiscal.
  •  HG nr. 1000/2015 enumera punctual faptele sanctionate cu inscriere in cazierul fiscal. Sunt sanctionate fapte considerate infractiuni la regimul fiscal si vamal, infractiuni prevazute de Codul fiscal sau reglementari de combatere a spalarii banilor cat si unele mai putin grave cum ar fi contraventiile prevazute de Legea contabilitatii.

Procedura efectiva de inscriere a acestor fapte in cazierul fiscal respectiv procedura de radiere a faptelor din cazierul fiscal sunt reglementate de OpANAF nr. 2594/2015, recent modificat. Sunt reglementate procedurile de urmat de fiecare entitate implicata in inscrierea faptelor sanctionate si sunt adoptate formularele utilizate.

Principalele modificari aduse de acest act normativ sunt:

  • se enumera punctual organele fiscale competente pentru gestionarea cazierului fiscal, printre care identificam: Directia de Mari Contribuabili, administratiile pentru contribuabilii mijlocii, administratiile judetene si de sector si, de la caz la caz, serviciile fiscale municipale.
  • in situatia in care faptele inscrise in cazierul fiscal sunt constatate de alte institutii ale statului, acestea vor fi comunicate catre ANAF in termen de 5 zile de la data la care aceste acte au ramas definitive;
  • dupa primirea actelor constatatoare mai sus amintite, prin registratura unitatii fiscale, se intocmeste fisa de inscriere in cazierul fiscal;
  • pentru contribuabilii declarati inactivi fiscal, cu exceptia celor ce au activitatea suspendata la Registrul Comertului, se intocmeste o singura lista centralizatoare corespunzatoare unui intreg judet;
  • contribuabilul interesat are posibilitatea sa solicite radierea faptelor din cazierul fiscal in conditia in care acesta prezinta documente emise de alte institutii ce demonstreaza ca nu mai face obiectul inscrierii in cazierul fiscal a faptei. Termenul de solutionare a acestei proceduri este de o luna de zile.
  • daca motivul inscrierii in cazierul fiscal a fost neachitarea unor amenzi iar contribuabilul a efectuat plata si prezinta dovada platii, radierea faptei din cazierul fiscal se realizeaza in termen de 3 zile lucratoare de la cererea motivata a contribuabilului.

OpANAF nr. 2070/2016 reactualizeaza si urmatoarele formulare: formular 500 (Fisa de inscriere in cazierul fiscal), formular 501 (Fisa de actualizare a inscrierilor in cazierul fiscal), formular 502 (Cerere de eliberare a certificatului de cazier fiscal), formular 503 (Cerere de rectificare a datelor inscrise in cazierul fiscal), formular 504 (Certificat de cazier fiscal), formular 505 (Fisa de inscriere in cazierul fiscal a atragerii raspunderii solidare/patrimoniale cu debitorul), formular 506 (Fisa de inscriere in cazierul fiscal privind inactivitatea fiscala), formular 507 (Fisa de actualizare a inscrierilor in cazierul fiscal privind atragerea raspunderii solidare/patrimoniale cu debitorul), si formular 508 (Fisa de actualizare a inscrierilor in cazierul fiscal privind inactivitatea fiscala).

De asemenea, se actualizeaza formatul anexei la Certificatul de cazier fiscal, formular 504, in concordanta cu noile prevederi normative privind cazierul fiscal. Articol realizat pe baza observatiilor consultantului fiscal Adrian Benta.