Consilul Investitorilor Straini (FIC) saluta adoptarea de catre Guvernul Romaniei a mult asteptatului Master Plan General de Transport. Acesta este o etapa importanta, insa autoritatile si partidele politice trebuie sa fie constiente ca este doar un prim pas. Urmatorul pas, si de fapt unul foarte important, il reprezinta stabilirea unor prioritati in cadrul Master Planului. Autoritatile trebuie sa decida care sunt proiectele pe care se vor concentra in urmatorii 3-5 ani, sa asigure capacitatea administrativa si finantarea pentru a le putea duce la bun sfarsit fara intarzieri, spun oficialii FIC.

Eric StabFoto: Agerpres

In plus, Guvernul, partidele si celelalte institutii implicate in dezvoltarea infrastructurii trebuie sa fie constiente ca fondurile europene, chiar si la o rata a absorbtiei de 100%, nu vor fi suficiente pentru implementarea acestui plan ambitios. Statul trebuie sa puna la bataie bani din bugetul de investitii publice si in acelasi timp, sa atraga finantari private acolo unde este posibil. Pe termen mediu este necesar ca Romania sa castige expertiza in derularea proiectelor public-private pentru acele proiecte care au viabilitate economica, sau acolo unde fondurile europene nu sunt disponibile.

Ministerul Finantelor Publice va trebui sa gandeasca un cadru de bugetare multianuala, daca nu pentru tot Master Planul, cel putin pentru cele mai mari si mai complexe proiecte. Ar fi utila de asemenea, finantarea acestor proiecte printr-un buget de investitii (CAPEX), pentru ca vorbim de active fixe care produc efecte pe termen lung.

Restructurea CNADNR este si ea binevenita. Consideram ca este o idee foarte buna ca entitatea responsabila de intretinerea infrastructurii si cea care se ocupa de investitii si de implementarea Master Planului sa fie diferite. O companie dedicata investitiilor va creste eficienta acestora daca:

  • Are un cadru bun de guvernanta corporativa, care asigura un management de calitate; noua companie ar trebui sa intre sub incidenta Legii 111/2016 privind guvernanta corporativa.
  •  Va fi ferita de orice ingerinte politice si singura preocupare a managementului va fi recrutarea de personal specializat si implementarea cat mai rapida a proiectelor la un raport bun pret-calitate.

Restructurarea CNADNR va fi facuta in asa fel incat sa fie evitate intarzieri la proiectele care se afla in derulare; o sugestie pentru o tranzitie fara probleme ar fi un "task force" condus de unul dintre Viceprim ministrii din care sa faca parte Ministrul Finantelor Publice, Ministrul Transporturilor, Ministru Fondurilor Europene si Ministrul Mediului care sa asigure continuitatea in ceea ce priveste finantarile, prioritizarea si studiile de fezabilitate.

Din punctul de vedere al FIC, infrastructura este esentiala pentru dezvoltarea economica a tarii si unul dintre pilonii pe care trebuie sa se concentreze Romania daca vrea sa devina una dintre primele zece economii ale Uniunii Europene.

Conform ultimului raport privind competitivitatea Forumului Economic Mondial, Romania se afla pe locul 72 din 139 de tari in ceea ce priveste calitatea infrastructurii sale de transport. Accelerarea investitiilor in infrastructura este esentiala pentru cresterea competitivitatii, iar Romania a facut pasi importanti in aceasta directie si are un plan bine pus la punct. Tot ceea ce ramane este sa transforme hartia in asfalt.