In plus, Guvernul, partidele si celelalte institutii implicate in dezvoltarea infrastructurii trebuie sa fie constiente ca fondurile europene, chiar si la o rata a absorbtiei de 100%, nu vor fi suficiente pentru implementarea acestui plan ambitios. Statul trebuie sa puna la bataie bani din bugetul de investitii publice si in acelasi timp, sa atraga finantari private acolo unde este posibil. Pe termen mediu este necesar ca Romania sa castige expertiza in derularea proiectelor public-private pentru acele proiecte care au viabilitate economica, sau acolo unde fondurile europene nu sunt disponibile.
Ministerul Finantelor Publice va trebui sa gandeasca un cadru de bugetare multianuala, daca nu pentru tot Master Planul, cel putin pentru cele mai mari si mai complexe proiecte. Ar fi utila de asemenea, finantarea acestor proiecte printr-un buget de investitii (CAPEX), pentru ca vorbim de active fixe care produc efecte pe termen lung.
Restructurea CNADNR este si ea binevenita. Consideram ca este o idee foarte buna ca entitatea responsabila de intretinerea infrastructurii si cea care se ocupa de investitii si de implementarea Master Planului sa fie diferite. O companie dedicata investitiilor va creste eficienta acestora daca:
- Are un cadru bun de guvernanta corporativa, care asigura un management de calitate; noua companie ar trebui sa intre sub incidenta Legii 111/2016 privind guvernanta corporativa.
- Va fi ferita de orice ingerinte politice si singura preocupare a managementului va fi recrutarea de personal specializat si implementarea cat mai rapida a proiectelor la un raport bun pret-calitate.
Din punctul de vedere al FIC, infrastructura este esentiala pentru dezvoltarea economica a tarii si unul dintre pilonii pe care trebuie sa se concentreze Romania daca vrea sa devina una dintre primele zece economii ale Uniunii Europene.
Conform ultimului raport privind competitivitatea Forumului Economic Mondial, Romania se afla pe locul 72 din 139 de tari in ceea ce priveste calitatea infrastructurii sale de transport. Accelerarea investitiilor in infrastructura este esentiala pentru cresterea competitivitatii, iar Romania a facut pasi importanti in aceasta directie si are un plan bine pus la punct. Tot ceea ce ramane este sa transforme hartia in asfalt.
Iei sulul de hartie igienica si-l rostogolesti de la Bucuresti pana la Cluj.
Problem solved!