Sa presupunem ca ai o microintreprindere si ca toate schimbarile legislatiei fiscale din ultima vreme te-au zapacit de cap si nu mai stii daca e sau nu cazul sa platesti impozitul specific din 2017. Da, cel promulgat recent de catre Presedinte, despre care am scris aici. Ei bine, daca ai o microintreprindere, lucrurile trebuie atent analizate si, pentru a raspunde la intrebarea, pornim in analiza textului de lege asa cum s-a derulat in timp. Cert este ca analiza noastra ne duce la concluziile pe care le veti putea afla din articol.

Cornel Grama, consultant fiscalFoto: Hotnews

In forma initiatorului in octombrie 2015 textul de legea includea fara echivoc si microintreprinderile prevazute la Titlul III din Codul Fiscal- Legea 227/2015 . Astfel , articolul 1 era asa :

"Art 1 . Dispozitii generale

(1) Prezenta lege reglementeaza impozitul specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN : 5510 - "Hoteluri si alte facilitati de cazare similare", 5520 - "Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata", 5530 - "Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere", 5590 - "Alte servicii de cazare", 5610 - "Restaurante", 5621 - "Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente", 5629 - "Alte servicii de alimentatie

n.c.a.", 5630 - "Baruri si alte activitati de servire a bauturilor" .

(2) Prin derogare de la prevederile Titlului II si Titlului III din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal , prezenta lege reglementeaza modul in care sunt impozitate persoanele juridice care desfasoara activitatile in domeniile mentionate la alin (1) "

Iar la Art 11 se preciza ca :

"(1) Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit/impozit pe veniturile microintreprinderilor comunica organelor fiscale teritoriale aplicarea impozitului specific anual, pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul specific.

Prin urmare intentia legiuitorului era sa includa si microintreprinderile in aplicarea acestui tip de impozit.

Textul legii a suferit mai multe modificari pe parcurs .

Astfel , in februarie 2016 la Senat in Comisia pentru buget , finante , activitate bancara si piata de capital au fost aduse mai multe amendamente printre care cel in care se excludea de la plata impozitului specific a microintreprinderilor prin modificarea art 1 din lege .

Insa, domnii senatori ( posibil sa fi fost cu gandul la vacanta inca ) au facut o struto-camila in textul legii si anume au lasat sa li se aplice impozitul specific , la alin (1) erau incluse microintreprinderile de la Titlul III ( sintagma "prin derogare de la Titlul III ) iar mai jos au introdus un aliniat nou (2) in care se preciza expres ca microintreprinderile sunt excluse de la acest impozit ( in contradictie cu ce ziceau mai sus la alin (1) ) :

"Art.1.- Dispozitii generale

(1) Prin derogare de la prevederile Titlului II si Titlului III din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, prezenta lege reglementeaza impozitul specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN: 5510-"Hoteluri si alte facilitati de cazare similare", 5520-"Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata", 5530-"Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere", 5590 -"Alte servicii de cazare", 5610-"Restaurante", 5621-"Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente", 5629-"Alte servicii de alimentatie n.c.a.", 5630-"Baruri si alte activitati de servire a bauturilor".

(2) Prevederile prezentei legi nu se aplica in cazul microintreprinderilor. "

Mai apoi in aprilie 2016 , la camera Deputatilor , in Comisia pentru politica economica, reforma si privatizare probabil cu intentia de a se aplica si microintreprinderilor acest impozit , domnii deputati au eliminat aliniatul (2) dar au eliminat si in aliniatul (1) derogarea de la "Titlul III ", prin urmare au eliminat cu totul de la aplicarea acestui impozit a microintreprinderillor desi in motivarea amendamentului intentia era doar eliminarea alin (2) care excludeau microintreprinderile de la acest tip de impozit.

Intentia de a aplica si microintreprinderilor impozitul prin amendamentele aduse a fost semnalata si de presa de la acea vreme precum si de Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii printr-un comunicat de presa . (Potrivit unui comunicat transmis de Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii, proiectul de lege a fost aprobat de Camera Deputatilor cu amendamente, fata de varianta din Senat, printre care CNIPMMR mentioneaza "extinderea impozitului specific si pentru micro-intreprinderi; "

Insa prin dubla eliminare de la alin (1) si alin (2) acestea au fost excluse de la aplicarea acestui sistem de impozitare !

Modificarile aduse de comisie la art 1 :

"Art. 1. Dispozitii generale

Prin derogare de la prevederile Titlului II din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, prezenta lege reglementeaza impozitul specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN: 5510-"Hoteluri si alte facilitati de cazare similare", 5520-"Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata", 5530-"Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere", 5590 -"Alte servicii de cazare", 5610-"Restaurante", 5621-"Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente", 5629-"Alte servicii de alimentatie n.c.a.", 5630-"Baruri si alte activitati de servire a bauturilor".

Autor: dep. Mircea-Titus Dobre

(2) Se elimina.

Autor: dep. Mircea-Titus Dobre

Motivarea autorului : Se elimina alin. (2). "

Aceasta forma este si cea publicata in Monitorul Oficial , prin urmare IMPOZITUL SPECIFIC NU SE APLICA MICROINTREPRINDERILOR asa cum este acum textul de lege , chiar daca intentia domnilor deputati era sa le includa si pe acestea in aplicarea lui , prin eliminarea aliniatului (2) iar prin Normele metodologice ce vor trebui emise in 90 zile asa cum se prevede in lege nu se poate adauga la textul legii ca sa includa si microintreprinderile in acest sistem de impozitare .

N.red: Cornel Grama este consultant fiscal din Cluj, serviciile sale acoperind urmatoarele domenii: intocmirea declaratiilor de impozite si taxe, asistenta pe probleme fiscale si in materie de creante bugetare, reprezentare in fata organelor fiscale, instruire si perfectionare in domeniul fiscal. Opiniile exprimate in acest rticol apartin in exclusivitate autorului.