Bancile refuza 80% din solicitarile de solutionare alternativa a litigiilor formulate de Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) pentru consumatori. "La data de 21 octombrie, 33 de dosare erau in lucru, 35 erau in faza de filtru si 105 dosare sunt clasate. Din cele 105, 84 sunt cele care au fost refuzate de catre banci, 21 au fost clasate din intarzierile consumatorilor. Raportul este de 4 la 1", a declarat intr-o conferinta de presa directorul Centrului director CSALB, Liviu Fenoghen, citat de Agerpres.

Potrivit datelor prezentate, comerciantii au refuzat solutionarea prin proceduri SAL pentru ca exista un dosar inregistrat pe rolul instantei, au incercat sa contacteze direct consumatorul, au initiate procedurile de executare silita, au facut mai multe oferte, dar toate au fost refuzate de consumator, anterior sesizarii de catre consumator a CSALB.

Cele mai frecvente solicitari ale consumatorilor se refera la restituirea comisionului de risc perceput pentru un credit, rescadentarea creditului, diminuarea ratei lunare, in situatiile in care consumatorul apreciaza ca ratele lunare au fost marite de comerciant in mod abuziv, returnarea comisionului de administrare, a comisionului de monitorizare ori a altor categorii de comisioane care - in perceptia consumatorilor - au fost retinute in mod nejustificat, restituirea sumei ce a rezultat din marirea marjei dobanzilor in mod excesiv, in acceptiunea consumatorilor, reducerea marjei dobanzii si inghetarea cursului valutar la data incheierii contractului de credit (in CHF), declararea creditului ca fiind scadent anticipat, fara respectarea conditiilor contractuale, calcularea si plata ratelor in lei, la cursul de schimb valutar de la data incheierii contractului, eliminarea unor clauze calificate de catre consumatori ca fiind abuzive, privind aplicarea de dobanzi penalizatoare, radierea inregistrarilor din biroul de credit etc.