Bugetul general consolidat a re-intrat pe deficit in luna mai, executia bugetara publicata de Finante aratand ca, dupa primele 5 luni, Romania inregistreaza un deficit de 2,2 miliarde lei, respectiv 0,27% din PIB, aproape triplu fata de deficitul din aceeasi periada a anului trecut.

Veniturile bugetului general consolidat, in suma de 98,4 miliarde lei, reprezentand 12,1% din PIB, au fost cu 7,9% mai mari, in termeni nominali, fata de aceeasi perioada a anului precedent.

S-au inregistrat cresteri fata de anul precedent la incasarile, contributiile sociale (+15,9%), impozitul pe salarii si venit (+12,9%), impozitul pe comert exterior si tranzactiile internationale (+10,1%), venituri din capital (+13,2%), precum si din impozite si taxe pe proprietate (+20,6%) .

Incasarile din alte impozite si taxe pe bunuri si servicii au crescut cu 64,4% fata de aceeasi perioada a anului precedent, cresterea fiind determinata, in principal, de evolutia incasarilor aferente contributiei datorate pentru medicamente, precum si pentru contractele cost-volum/cost-volum-rezultat finantate din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.

In ceea ce priveste veniturile din TVA, acestea au inregistrat o scadere fata de primele cinci luni ale anului 2016 cu 5%, pe fondul reducerii, incepand cu 1 ianuarie 2016, a cotei standard de TVA de la 24% la 20%, masura care s-a reflectat in incasari incepand cu luna februarie 2016. Totodata, incepand cu luna februarie 2017 se reflecta in incasari si efectele reducerii cotei standard de TVA de la 20% la 19%.

Incasarile din accize au fost cu 9,4% mai mici comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, fiind influentate de reducerea nivelului acestora pentru unele produse energetice incepand cu 1 ianuarie 2017.

Sumele de la Uniunea Europeana in contul platilor efectuate sunt in suma de 4,6 miliarde lei, din care 4,2 miliarde lei reprezinta sume aferente proiectelor din domeniul agriculturii.

Cheltuielile bugetului general consolidat, in suma de 100,6 miliarde lei, cresc in termeni nominali cu 9,4% fata de aceeasi perioada din anul precedent.

Cheltuielile de personal au crescut cu 19,1% fata de aceeasi perioada a anului precedent fiind determinate de majorarile salariale acordate in a doua parte a anului 2016, respectiv aplicarea, incepand cu luna august 2016, a prevederilor O.U.G. nr. 20/2016 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si de cresterile salariale acordate in 2017, respectiv cresterea cu 15 % a salariilor din sanatate si educatie incepand cu 1 ianuarie 2017, a personalului platit din fonduri publice din institutiile si autoritatile publice ale administratiei publice locale care beneficiaza de majorarea cu 20% incepand cu 1 februarie 2017, majorarea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata de la 1250 lei la 1450 lei incepand cu 1 februarie 2017 si majorarea cu 50% a salariului brut si a sporurilor pentru personalul din institutiile publice de spectacole sau concerte incepand cu 1 februarie 2017.

Cheltuielile cu bunuri si servicii s-au redus cu 0,5% fata de aceeasi perioada a anului precedent.

Cheltuielile cu asistenta sociala au crescut fata de anul precedent cu 10,1%, fiind influentate, in principal, de majorarea cu 5,25% a punctului de pensie de la 1 ianuarie 2017, ajungand la 917,5 lei, precum si alte masuri ce au fost aprobate in timpul anului 2016 care au contribuit la sporirea cheltuielilor sociale cum sunt: cresterea numarului de beneficiari de ajutor social prin excluderea alocatiei de stat pentru copii din veniturile familiei la stabilirea ajutorului social (VMG); majorarea indemnizatiei acordate adultului cu handicap vizual grav prin majorarea cu 25% a salariului net al asistentului social debutant cu studii medii din unitatile de asistenta sociala din sectorul bugetar, altele decat cele cu paturi, si majorarea numarului de persoane incadrate in diverse tipuri de handicap; majorarea si modificarea modalitatii de stabilire a indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului si stimulentul de insertie; pensii de serviciu pentru grefieri, personal aeronautic, functionari publici parlamentari, auditori ai Curtii de Conturi.

Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost de 4,1 miliarde lei, respectiv 0,5% din PIB.