Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei: Noul sistem privind plata defalcata a TVA va genera dificultati majore de flux de numerar/ Masura reprezinta o ingerinta asupra dreptului de proprietate al firmelor
Mediul de afaceri din Romania isi exprima dezacordul cu privire la consecintele implementarii noului sistem privind plata defalcata a TVA, prin care se intentioneaza utilizarea unui cont bancar dedicat incasarilor si platilor de TVA. In opinia mediului de afaceri, implementarea unui astfel de sistem peste noapte, fara timp de pregatire si in lipsa unei analize de impact, va avea efecte majore la nivelul companiilor ce activeaza in Romania si isi platesc corect impozitele. Membrii Coalitiei pentru Dezvoltarea Romaniei considera ca stabilitatea si transparenta cadrului fiscal sunt cruciale in vederea unei dezvoltari economice predictibile si sustenabile a Romaniei si sustin lupta pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale proportional cu costurile administrative ce revin contribuabililor onesti.
Conform proiectului de ordonanta, sistemul privind plata defalcata a TVA se va aplica optional incepand cu 1 septembrie 2017, urmand a fi obligatoriu incepand cu 1 octombrie 2017.
Cu toate ca in nota de fundamentare a proiectului de ordonanta noul mecanism este prezentat ca o masura de combatere a evaziunii fiscale, plata cu intarziere sau neplata la bugetul de stat a TVA declarata de un contribuabil nu constituie evaziune fiscala, conform legii. Mai mult, pentru combaterea situatiilor privind neachitarea sumelor de TVA la termen sunt deja aplicate masuri penalizatoare prin Codul de procedura fiscala, precum impunerea dobanzilor si penalitatilor de intarziere sau masuri asiguratorii. Ca atare, evaziunea fiscala din domeniile cu risc fiscal ridicat de nedeclarare a veniturilor nu va fi combatuta de noul sistem de plata defalcata a TVA.
In al doilea rand, dorim sa semnalam faptul ca o astfel de masura prin care sunt indisponibilizate sumele de TVA, prin limitarea scopului pentru care pot fi folosite si deci a dreptului de dispozitie asupra acestora, reprezinta o ingerinta asupra dreptului de proprietate al firmelor, ceea ce ridica probleme de constitutionalitate a acestor masuri.
In al treilea rand, implementarea unui asemenea sistem in forma propusa atrage anumite consecinte si obligatii din prisma dreptului comunitar.
Astfel, pe de o parte, impunerea in sarcina contribuabililor nerezidenti inregistrati in scopuri de TVA in Romania a unei obligatii de a deschide un cont bancar in Romania si indisponibilizarea unor sume de bani in aceste conturi duce la o incalcare a liberei circulatii a capitalului intre state membre ale Uniunii Europene, iar pe de alta parte, limitarea scopului in care pot fi utilizate sumele de TVA colectata si implicit a dreptului de dispozitie asupra acestora, poate atrage necesitatea obtinerii unei aprobari din partea Comisiei Europene. Mai mult decat atat, o asemenea masura nu a fost implementata in niciun alt stat membru al Uniunii Europene, sisteme similare fiind propuse sau implementate doar optional sau doar pentru anumite sectoare specifice din economie unde riscul evaziunii fiscale este ridicat, fapt ce este documentat prin studii concludente (e.g. in Italia se aplica un sistem similar pentru sectorul public).
In al patrulea rand, contrar celor mentionate in proiectul de ordonanta, acest sistem nu vine in ajutorul contribuabililor onesti, ci dimpotriva, le creeaza costuri, obligatii si sarcini suplimentare legate de adaptarea sistemelor IT si a programelor de contabilitate, actualizarea bazelor de date, modificarea procedurilor interne de lucru, dezvoltarea de noi sisteme de plata si monitorizarea platilor si transferurile, comisioane bancare suplimentare generate de dublarea tranzactiilor, costuri de personal suplimentare.
Anticipam ca masura va cauza blocaje operationale majore in activitatea tuturor partilor implicate ¬ companii, care in faza initiala vor trebui sa efectueze toate demersurile necesare implementarii noului sistem, unitati ale trezoreriei statului, care vor fi asaltate de un numar foarte mare de cereri privind conturile de TVA, precum si ANAF care va trebui sa aprobe toate solicitarile de transfer din contul de TVA in contul curent.
Avand in vedere aspectele prezentate, membrii CDR nu sustin implementarea acestui sistem, anticipand blocaje majore in activitatea companiilor si a autoritatilor, fara existenta unui efect real asupra evaziunii fiscale rezultate din nedeclararea veniturilor in domenii cunoscute a avea risc fiscal ridicat, dar cu costuri semnificative pentru contribuabilii onesti. CDR considera necesara consultarea in prealabil a Comisiei Europene, precum si intocmirea unui studiu care sa evidentieze impactul asupra evaziunii fiscale si costurile pentru mediul de afaceri. Implementarea cu caracter obligatoriu a sistemului la nivelul tuturor contribuabililor intr-un termen extrem de redus - mai putin de o luna - va conduce la consecinte extrem de grave pentru economia Romaniei. In vederea combaterii evaziunii ar trebui dezvoltate si implementate de urgenta masuri care si-au dovedit eficienta in alte state membre UE precum Dosarul Standard de Audit pentru taxe, obligativitatea utilizarii unui software certificat pentru facturare, mentinerea unei baze de date pentru monitorizarea centralizata a TVA.
O masura alternativa ar fi implementarea acestui sistem ca proiect pilot numai in anumite sectoare de activitate (conform modelului Italiei) care implica un grad ridicat de evaziune fiscala sau neconformare in ceea ce priveste plata la timp a TVA la bugetul de stat, cu posibilitatea extinderii in cazul in care se dovedeste eficienta sistemului.
Citeste mai multe despre coalitia pentru dezvoltarea romaniei tva
Cam astia-s membrii asiciatiei de care n-ai auzit tu:
"Coordonarea Coaliției este asigurată de un Consiliu Director format din Președinții și Vice-președinții Romanian Business Leaders (RBL), Asociației Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), Camerei Americane de Comerț în România, (AmCham), Camerei Franceze de Comerț (CCIFER), Camerei Germane de Comerț (AHK) și Consiliului Investitorilor Străini (FIC)."
Acu, e adevarat ca la antena3 nici badea nici gidea nu pomeneste de ONG-ul asta, in textul manelelor nu apare deloc, la maruta nu apare, asha ca e normal ca tu sa nu fi auzit de ea.
Sigur ca modificarea afecteaza cashflow-ul, dar sunt si alte probleme reale mai grave. Problema comisioanelor bancare suplimentare, nu e clar cine le plateste. Ar trebu sa le plateasca statul, pentru ca el e beneficiar direct. Mai e si problema platilor in rate, a sistemelor informatice, etc. Nu mai vorbim de termenul ridicol de implementaree, e clar ca e o masura disperata. Deci avem ce critica, nu e nevoie de exagerari.
1. trebuie sa faci viramentul zilnic, deci un buticar trebuie depuna toate sumele la contabil a doua zi dimineata, ala sa faca repede calculele, si sa depuna banii in contul respectiv pina la finalul zilei. Si daca greseste... plateste amenda de 50% din greseala
2. Banii virati in contul de TVA devin cheltuiala in plus. Exemplu: un comerciant cumpara marfa de 1000 de lei. In momentul ala tre sa vireze in contul de TVA 190 de lei, din propriile economii. Dupa ce vinde marfa, peste 2-3 luni, cu 1200 de lei, depune TVA de 228 urmind a primi de la stat cei 190 de lei. Iar statul nu are un termen pentru eliberarea sumei si nici vro sanctiune daca nu se conformeaza. Adica mai pe romaneste, daca nu-i pplace de moaca ta, poate sa ti-i tina blocati citeva luni. Ceea ce presupune ca tu ai o gramada de bani plocati in contul respectiv, bani care sunt ai tai.
Hai sa luam un exemplu simplu. Presupunem ca in lantul de productie al unui produs sunt 4 firme, una care produce produsul brut, una care finiseaza, una care distribuie si una care vinde cu amanuntul. Presupunem ca fiecare aduce aceeasi plus_valoare de 100 de lei, iar TVA e 20% pentru simpltatea calculelor:
1. producatorul brut vinde produsul finisorului cu 100 de lei, si primeste 20 de lei in contul de tva si 80 de lei in contul curent. Cu cei 20 de lei achita TVA
2. Finisorul adauga valoare de 100 de lei si vinde distribuitorului, primind 40 de lei in contul de TVA si 160 de lei in contul curent. Dar el are de achitat doar 20 de lei TVA, restul sunt banii lui. Pe care insa ii va putea folosi doar cu aprobare de la tata mare
3.
4. In final vinzatorul cu amanuntul primeste de la client 400 de lei, din care 80 de lei in contul de TVA, in conditiile in care el datoreaza statului 20 de lei TVA. Iar cei 60 de lei vor fi niste bani la care se va uita lung ... Si cine stie, poate va merge cu un pachet de cafea la domnu inspector ca sa-i aprobe sa-si foloseasca proprii bani mai repede. Si bineinteles, statul poate aproba retragerea banilor cind are el timp si chef, fara nici o obligatie.
Mai jos cineva a facut o propunere excelenta, sa poti folosi banii din contul TVA colectat, dar numai pentru plata TVA. Impact zero pentru flow, iar statul poate urmari foarte usor traseul banilor.
bancare suplimentare.
Adica buticarul sa nu aiba voie sa dispuna de banii lui aflati in contul de TVA decat daca ii foloseste pentru plata tva continuta in facturile cu care isi cumpara marfa.