Mecanismul de plata defalcata a TVA este cu siguranta cel mai dezbatut si controversat subiect fiscal al momentului in Romania. Pe langa amanarea implementarii, mecanismul urmand a fi aplicabil optional incepand cu 1 octombrie 2017 si obligatoriu incepand cu 1 ianuarie 2018, proiectul de lege actualizat publicat de Misterului Finantelor Publice aduce o serie de modificari ce au rezultat in urma consultarilor publice cu mediul de afaceri. Aceste modificari se refera in principal la aspecte precum: data intrarii in vigoare ca sistem optional / obligatoriu, instituirea unor facilitati pentru persoanele care opteaza pentru aplicarea sistemului, sanctiunile aplicabile, termenul aplicabil pentru virarea TVA incasata in numerar, prin card sau substitute de numerar.

Adela Topescu si Inge Abdulcair (PwC)Foto: Hotnews

Prezentat in nota de fundamentare a proiectului de lege ca o masura pentru combaterea evaziunii si imbunatatirea colectarii, acest sistem de plata defalcata a TVA s-ar fi putut dovedi benefic daca ar fi fost conceput pe modelul prezentat anterior de catre Comisia Europeana in anul 2010 si justificat pe baza unui studiu de impact, fiind pastrat si un echilibru in ceea ce priveste sarcina impusa contribuabililor.

Avand in vedere ca nu suntem primul stat membru al Uniunii Europene care a cochetat cu aceasta idee poate ar fi potrivit sa facem o analiza comparativa cu situatia altor state membre care se gandesc sa implementeze acest sistem. Astfel, ne-am oprit la modelul polonez, intrucat, spre deosebire de Polonia unde se va implementa un sistem automatizat, Romania a optat pentru mecanismul manual de plata defalcata a TVA, fiind transferata responsabilitatea pentru separarea corecta a platilor in suma neta si TVA, precum si a costurilor de implementare in sarcina contribuabililor.

De asemenea, trebuie sa fim constienti ca nu se face primavara cu o floare, iar Romania ar trebui inainte de toate sa preia din bunele practici ale Poloniei, care a implementat deja masuri eficiente pentru reducerea evaziunii in domeniul TVA, precum Dosarul Standard de Audit pentru taxe si alte masuri de acest gen care in timp si-au aratat rezultatele pozitive. Spre comparatie, Polonia a reusit sa reduca decalajul de TVA de la 25.3% la 24.08%, in timp ce Romania a inregistrat o crestere de la 34.4% la 37.8%, in perioada 2013 ¬ 2014 conform datelor din studiul Comisiei Europene privind decalajul de colectare de TVA.

In scopul analizei comparative, am aruncat o privire asupra caracteristicilor principale ale celor doua modele.

Asa cum rezulta din sumarul comparativ, in fapt Romania a reinventat un sistem, in detrimentul adoptarii unor bune practici ce au fost analizate, gandite si dezbatute indelung pentru a fi eficiente si in acelasi timp a nu crea o povara administrativa suplimentara in sarcina contribuabililor.

Si nu in ultimul rand, inainte de implementarea acestui sistem cu caracter obligatoriu si generalizat consultarea Comisiei Europene este foarte importanta in contextul aprobarii unei posibile derogari.

N.Red: Inge Abdulcair este Manager Senior în departamentul de taxe şi impozite indirecte al PwC România. Adela Ţopescu este Manager în departamentul de taxe şi impozite indirecte al PwC România