Japonezii au introdus deja robotei in banci. Cu aspect umanoid si vorbind 19 limbi, ei discuta cu clientii sugerandu-le diverse produse sau servicii bancare ce le-ar usura interactiunea cu banca. Arabii, la fel. Si nu doar bancile "angajeaza" resurse non-umane, ci si alte companii (Nestle) de pilda. In Romania, exista cateva banci care - desi nu utilizeaza robotei umanoizi in relatia cu clientii, ei stau de fapt in spatele imprumutului pe care tocmai l-ai luar de la banca. Sunt de fapt niste softuri care te analizeaza si care iti vireaza banii in cont, fara ca tu sa stii ca "bancherul" cu care discuti pe email sau prin internet banking e de fapt un algoritm. Ultimul intrat pe aceasta piata e ING, dupa ce Libra Bank , TBI Bank si alte multe IFN-uri (institutii financiare ne-bancare) au deschis acest drum.

Roxana Cristea, ING Foto: Hotnews

Context juridic

Pana acum existau lacune legislative care pana la urma si-au gasit rezolvarea prin transpunerea unei propuneri de modificare a directivei europene privind cunoasterea clientelei AML IV al carei termen initial de transpunre era 1 ianuarie 2017, dar care e amanat pentru anul 2018.

Propunerea de directiva arata ca identificarea clientului si verificarea identitatii clientului se pot face pe baza documentelor, datelor si informatiilor obtinute dintr-o sursa independenta si de incredere , inclusiv, unde este disponibil, prin identificarea electronica, asa cum este stabilita prin Regulamentul UE nr. No 910/2014 sau alte procese de identificare recunoscute si aprobate de autoritatea competenta.

Practic, nu mai trebuie sa te deplasezi la sediul bancii, ci iti iei o semnatura electronica recunoscuta oficial, care sa inlocuiasca timpul pierdut in trafic si nervii de la coada. Totul, online.

Cum iei creditul aprobat de robot?

Din aceasta luna, clientii ING pot obtine oricand si oriunde un credit de nevoi personale 100% online, prin platforma Home’Bank, in doar 15 minute avand si banii transferati in contul curent, anunta reprezentanii institutiei de credit. Produsul va fi disponibil treptat, in urmatoarele doua saptamani, pentru cei aproape 1,3 milioane de clienti activi ING, prin Home’Bank. Clientii care acceseaza noul produs ING beneficiaza de aceleasi conditii ca in cazul creditelor de nevoi personale contractate in agentii: aceleasi costuri si valoare maxima imprumutata (90.000 de lei), fara documente suplimentare.

Creditul instant online de nevoi personale poate fi contractat datorita protocolului de lucru cu ANAF si a semnaturii electronice certificate, care inlocuieste semnatura fizica, avand aceeasi valoare legala. in procesul de a obtine creditul, clientul ING solicita emiterea unui certificat digital de catre InfoCERT SPA Italy, prin intermediul Home’Bank, pe care il va folosi pentru a semna termenii si conditiile creditului. InfoCERT SPA Italy este cea mai mare autoritate de certificare din Europa, colaboreaza cu Comisia Europeana si sprijina companiile sa inoveze modul de a interactiona cu clientii si procesele operationale, prin solutii digitale. Obtinerea semnaturii electronice certificate este gratuita pentru clientii ING si se realizeaza instantaneu.

„Ma bucura faptul ca in ING Romania am gasit o solutie pentru a oferi credite de nevoi personale instant si online, iar clientii nostri pot de acum experimenta cum este sa obtina acest credit intr-un mediu online de la un capat la altul al operatiunii. La ING, credem ca serviciile bancare trebuie sa fie simple, accesibile si adaptate unui nou tip de client, mai exigent, care prefera acest mediu.

Pornind de la aceasta premisa, am lansat in ultimii doi ani mai multe produse si servicii disponibile in Home’Bank, care fac bankingul mai usor sau, mai degraba, transforma internet banking-ul intr-o aplicatie mai cuprinzatoare. Prin aplicatie clientii pot realiza diverse operatiuni bancare precum transferuri de bani, deschiderea depozitelor sau conturilor de economii sau pot cumpara fonduri mutuale pe care le verifica in timp real. Pe de alta parte au beneficii conexe care le permit sa isi cumpere vinieta, sa reincarce creditul de pe telefonul mobil, sa isi centralizeze cardurile de client fidel de la diversi comercianti in aplicatia Fidelity Card din Home’Bank sau pot beneficia de reduceri in ING Bazar”, declara Daniel Llano Manibardo, Head of Retail ING Romania.

Etapele de obtinere a unui credit instant online includ completarea datelor cu caracter personal de catre client, obtinerea instantanee a semnaturii electronice calificate, verificarea solvabilitatii clientului la ANAF si Biroul de Credit, semnarea electronica a documentelor de imprumut, dupa care suma aprobata este transferata in contul curent al clientului. Toata documentatia este trimisa pe adresa lui de e-mail atasata contului. intregul proces de acordare dureaza aproximativ 15 minute.

Pentru a indeplini criteriile de eligibilitate, clientul trebuie sa aiba cel putin 18 ani, sa fi fost angajat timp de cel putin un an si cel putin 6 luni la actualul angajator, sa aiba venituri stabile (salariu sau pensie) raportate la ANAF, de minim 1.000 de Lei.

Costurile de acordare a imprumuturilor de nevoi personale instant online sunt aceleasi ca si in cazul celor contractate la sediile ING. Pentru a obtine un credit de nevoi personale la ING, online sau in sediu, clientul trebuie sa achite o taxa de analiza de 200 de lei, iar dobanda anuala aferenta creditului variaza intre 8,25% si 11,95%. Aceasta este determinata de veniturile clientului incasate in contul sau ING, de alegerea asigurarii si de valoarea imprumutului. Pentru obtinerea semnaturii electronice calificate, ING nu percepe costuri suplimentare.

  • Cat de digitalizati sunt consumatorii romani

Gradul de conectivitate la Internet a inregistrat o creştere de 11% in ultimii doi ani in gospodarii, pana la 72%, faţa de media europeana de 85%.

Romanii par sa fie utilizatori avizi de social media, tendintele indicand un mare potential. In ultimii doi ani, piata de e-commerce de la noi s-a dublat, 80% din tineri (cu varsta cuprinsa intre 16 si 34 de ani) au accesat Internetul de pe dispozitivele mobile, iar abilitatile digitale sunt in crestere.

Penetrarea banking-ului online a obtinut o rata incredibila de crestere, mai ales de pe dispozitivele mobile – de exemplu, numarul de accesari ale conturilor de internet banking de pe smartphone a crescut cu 214%, de la 40,6 milioane de autentificari, la 87 de milioane, in intervalul 2015 – 2016. Numarul de tranzactii realizate de pe mobil, in aceeasi perioada, a crescut cu 207%, de la 6 milioane de tranzactii, la 12,7 milioane.

In cazul bancii olandeze, la finalul primului semestru din acest an, peste 700.000 de clienti au folosit Home'Bank si s-au autentificat de 35 de milioane de ori, in 63% din cazuri, de pe telefoanele mobile. in primul semestru din 2017, clientii ING au realizat peste 10,4 milioane de tranzactii din aplicatie, cu 26% mai mult decat in perioada similara a din 2016.

Analizand comportamentul clientilor ING, este evident ca acestia prefera canalele de comunicare online in relatia cu banca: 95% dintre acestia aleg sa interactioneze doar online si doar 5% aleg unitatile sau call centerul bancii.Numarul de interactiuni si solicitari de la clienti via dispozitive mobile s-a dublat, in ultimul an.