Cel mai rapida rezolvare a unui litigiu intre consumatori si banca s-a terminat in 8 zile de la depunerea completa a dosarului de catre client la Centrul pentru Solutionarea Alternativa a Litigiilor Bancare (CSALB), a spus joi Alexandru Paunescu, presedintele Colegiului de Coordonare al institutiei dar si director juridic al BNR. Clientul a obtinut eliminarea comisionului de risc (transformat ulterior in comision de administrare) ¬ 56 euro; banca a returnat 1.800 de euro iar consumatorul a platit creditul in avans, a spus Paunescu in cadrul unei conferinte desfasurate joi la Facultatea de Drept din Capitala. Al doile litigiu, similar primului (difera doar sumele) a fost rezolvat in 9, iar al treilea loc e ocupat de un litigiu stins exclusiv online intre un client din Botosani si banca la care acesta avea un credit. In acest ultim caz, rata creditului i-a fost scazuta clientului cu circa 100 de euro, i s-a redus dobanda iar banca i-a restituit 800 de euro.

Alexandru Paunescu, sef Juridic BNRFoto: Agerpres

La coferinta a fost prezent si Guvernatorul Mugur Isarescu, care a expus un discurs pe marginea reglementarilor nationale si europene care incurajeaza discutiile dintre banci si clienti.

Cele mai frecvente solicitari ale clientilor bancari aflate la dosarele depuse la CSALB se refera la :

  •  restituirea comisioanelor de risc, administrare, monitorizare etc;
  • rescadentarea/reesalonarea creditului; diminuarea ratei lunare;
  •  reducerea marjei dobanzii si inghetarea cursului valutar la data incheierii contractului de credit (in CHF); 
  • nerespectarea conditiilor contractuale de catre comercianti, ceea ce a condus la declararea creditului ca fiind scadent anticipat;
  •  calcularea si plata ratelor in lei, la cursul de schimb valutar de la data incheierii contractului;
  • eliminarea unor clauze calificate de consumatori ca fiind abuzive, privind aplicarea de dobanzi penalizatoare;
  • radierea inregistrarilor din Biroul de Credit etc.

Aflata inca la inceput de drum, institutia denumita prescurtat CSALB isi doreste ca orice roman nemultumit de relatia cu banca sa i se adreseze, mai ales ca totul e gratuit.

Citeste aici un interviu acordat HotNews de Alexandru Paunescu in 2016, pe tema CSALB.

CSALB este infiintata prin Ordonanta Guvernului nr. 38/2015 (care transpune in legislatia nationala Directiva Europeana nr. 11/2013/UE), avand scopul de a administra infrastructura necesara solutionarii alternative a litigiilor dintre consumatori si institutiile financiar-bancare si nebancare, in mod echilibrat, rezonabil, rapid si in afara instantei, prin colaborare cu experti in domeniul financiar-bancar (conciliatori) care, in functie de procedura aleasa de parti, pot propune/pot identifica o solutie de rezolvare a litigiului.

Solutia propusa de CSALB este concilierea sau arbitrajul. In cazul concilierii:

1. Conciliatorul este desemnat aleatoriu;

2. Conciliatorul propune o SOLUTIE care poate fi acceptata sau nu ori negociata de catre parti;

3. Partile se pot retrage oricand din procedura.

In cazul arbitrajului:

1. Arbitrul este ales de consumator, iar arbitrii (in cazul Tribunalului cu 3 arbitri) sunt alesi de fiecare parte;

2. Tribunalul Arbitral pronunta o HOTARARE care este obligatorie pentru ambele parti;

3. Partile se pot retrage din procedura doar pana la constituirea Tribunalului Arbitral.