Sphera Franchise Group S.A., operatorul brandurilor KFC, Pizza Hut, Pizza Hut Delivery si Taco Bell, a anuntat luni dimineata intentia de listare la Bursa de Valori Bucuresti printr-o oferta publica de vanzare a aproximativ 25% din numarul total de actiuni emise de companie. De asemenea, compania opereaza si franciza KFC in Republica Moldova si in doua regiuni in Nordul Italiei. Detinatorii finali ai Sphera Franchise Group sunt Radu Dimofte (43,67% detinere indirecta), Lucian Vlad (33,33% detinere indirecta) si Nicolae Badea (23% detinere indirecta).

HotNews.roFoto: Hotnews

Pe piata din Romania, KFC se plaseaza pe locul doi pe segmentul restaurantelor cu servire rapida, Pizza Hut Dine - In este lider de piata pe segmentul restaurantelor full - service, iar Pizza Hut Delivery se claseaza pe locul doi pe segmentul delivery (in termeni de vanzari).

Activitatea de operare de francize a fost lansata in 1994, odata cu deschiderea primului restaurant Pizza Hut, urmat de deschiderea in 1997 a primului restaurant KFC, ambele in Bucuresti. Grupul a ajuns la un total de 104 restaurante la 30 septembrie 2017, constand in 67 de restaurante KFC (dintre care 63 in Romania, 2 in Republica Moldova si 2 in Italia) si 37 de unitati Pizza Hut (din care 16 sunt unitati de livrare).

Sphera a fost creata in mai 2017 pentru a consolida, sub umbrela unei singure companii, toate companiile care detin drepturile de franciz a pentru operarea restaurantelor KFC si Pizza Hut in Romania, Republica Moldova si cele doua regiuni din nordul Italiei.

  • Cum arata industria de servicii alimentare

In perioada 2011 - 2016, industria de servicii alimentare din Romania a crescut constant ca urmare a imbunatatirii mediului macroeconomic, corelat cu dezvoltarea apetitului consumatorilor. Puterea de cumparare a populatiei a crescut semnificativ pe fondul majorarii salariului brut minim si mediu, scaderii ratei de somaj si a reducerilor succesive ale cotei de TVA. Industria de servicii alimentare este semnificativ fragmentata, restaurantele independente insumand 92% din numarul total de unitati si 85,5% din total vanzari in 2016 (sursa: Euromonitor, Consumer Foodservice in Romania, mai 2017), in timp ce segmentul lanturilor de restaurante este dominat de marci internationale precum McDonald`s, KFC si Pizza Hut.

Sectorul de servicii alimentare din Romania a avut o rata anuala de crestere compusa de 3,4% in perioada 2011 - 2016, in principal ca urmare a majorarii numarului de tranzactii (rata medie anual a de crestere de 3,7% in aceeasi perioada). Ritmul de crestere a vanzarilor unitatilor independente a fost semnificativ mai scazut decat al retelelor in aceeasi perioada (rata anuala compusa de crestere de 2,5% comparativ cu 9,8%) (sursa: Euromonitor, Con sumer Foodservice in Romania, mai 2017).

Se estimeaza ca sectorul de servicii alimentare din Romania va avea o rata medie de crestere anuala de 4,6% in perioada 2017 - 2022 avand in vedere rata actuala de sub - penetrare a unitatilor de servicii alimentare p er capita si datorita cresterii asteptate a veniturilor disponibile ale populatiei.