Ministrul Finantelor: Luam in calcul posibilitatea de a nu mai plati contributii la sanatate pentru alte venituri in afara salariilor

de Dan Popa     HotNews.ro
Marţi, 23 ianuarie 2018, 11:28 Economie | Finanţe & Bănci


Imagine din timpul audierilor de marti
Foto: Hotnews
Marti, incepand cu ora 12, la Comisia Economica din Senat vor fi prezenti ministrul Finantelor  Ionut Misa alaturi de sefa ANAF, Mirela Calugareanu, discutiile cu membrii comisiei conduse de liberalul Daniel Zamfir fiind axate pe celebrul Formular 600. La intalnire vor participa si reprezentantii Consiliului National al Intreprinderilor Mici si Mijlocii din Romania, Camera de Comert si Industrie a Romaniei, Coalitia pentru Dezvoltare a Romaniei, Patronatul Investitorilor Autohtoni - PIAROM, Uniunea Profesiilor Liberale din Romania - UPLR. HotNews  a transmis LIVE TEXT discutiile din Comisie. Vezi mai jos principalele declaratii din timpul discutiilor.

Principalele declaratii de marti:

Daniel Zamfir, PNL: Acum, cei cu profesii liberale platesc 32% . Dupa D600, lucrurile se schimba: platesc 45%. Deci vor avea venituri mai mici! Duce D600 la scaderea veniturilor celor cu profesii liberale sau nu?

Gheorghe Marin, PSD: Haideti sa-i lasam sa isi prezinte dansii Ordonanta si apoi sa punem intrebafri in cunostinta de cauza. Dansii sunt invitatii si sa-i lasam sa-si expuna un punct de vedere...

MInistrul Ionut Misa: Buna ziua, ma bucur ca ati invitat si reprezentanti ai organizatiilor profesionale. D600 nu este nou aparuta. Ea e o declaratie introdusa in 2012. De atunci ea se depune in fiecare an si are ca temren de depunere 31 ianuarie. Diferenta este ca acum apar noi categorii care trebuie sa depuna aceasta declaratie.  In baza ei, ANAF emite o decizie prin care obligatiile se achita in 4 transe egale pana la sfarsitul anului. Aceasta declaratie urmareste modalitatea in care se declara contributiile pentru sanatate si pentru pensie.

Noutatea este, de exemplu, la nivelul persoanelor cu venituri din drepturi de autor, care aveau anterior retinere la sursa (angajatorul le retinea CAS-ul si CASS-ul). In 2017, aceste persoane pe drepturi de autor trebuie sa depuna aceasta declaratie urmand ca organul fiscal sa-i calculeze obligatiile.

Daniel Zamfir, PNL: Sa luam o situatie ipotetica: daca in 2018, veniturile nu sunt realizate la nivelul lui 2017, exista vreo procedura de regularizare?

Ministrul Ionut Misa:  Se poate notifica organul fiscal privind incetarea activitatii. Anunta ca a incetat activitatea si la urmatoarele termene de plata nu mai plateste. Este un alt aspect care trebuie luat in calcul. Vom lua in calcul si cazul celor care in 2018 au venituri mai mici decat cele estimate. Aceasta situatie nu e prevazuta acum.

Daniel Zamfir, PNL: E corect sa mai platim contributia la sanatate si pentru alte venituri decat salariile? Ca nu am parte de ingrijiri mai bune in sistemul medical.

Ministrul Ionut Misa:  Luam in calcul si aceasta stuatie, de a nu mai plati contributii la sanatate pentru alte venituri inafara salariilor. Dar trebuie facuta o analiza si abia apoi luata o decizie.

Am demarat deja sedinte prin care sa se explice  detaliat cine si cum trebuie sa faca aceasta declaratie. Cea mai mare parte a contribuabililor stiu cum trebuie depusa. Vom incerca sa comunicam cat mai mult de ce trebuie sa faca aceste plati, la ce nivel trebuie facute samd.

Pentru cei care au depus deja declaratia, analizam prevederi tranzitorii. O sa purtam o discutie si din acest punct de vedere. Pentru cei care au depus ne vom raporta la acea declaratie, raportandu-ne la regimul fiscal cel mai favorabil. Vom introduce posibilitatea regularizarii acestei declaratii si de a face completari in interiorul ei. Se nasc extrem de multe situatii particulare. V-am zis, va trebui sa alegem varianta cea mai usoara pentru contribuabil.

Gheorghe Marin, PSD: O singura intrebare am: dupa ce veti face modificarile, retinerea va fi in continuare pentru CAS la venitul de 22.800, daca nu opteaza pentru alta suma. Este un avantaj, in opinia mea pentru cel care are o profesie liberala.

Ministrul Ionut Misa:  Tocmai pentru ca este un avantaj, noi intentionam sa mentinem acest plafon.

Radu Oprea, PSD:  Suma care ar trebui platita, impartita la 4, cate transe de plata sunt, e chiar foarte mica.

Ministrul Ionut Misa:  Cei care estimeaza ca nu vor realiza venituri de 22.800 de lei nu au obligativitatea de a depune aceasta declaratie.

Daniel Zamfir, PNL:  Pai nu conteaza cat estimez, ca D600 se refera la cat am avut anul trecut. La acele suma ma raportez!

Ministrul Ionut Misa:  Este corect. Dar vom introduce aceasta posibilitate de a putea declara ca mi-am incetat activitatea pentru a nu mai datora bani.

Cat despre sistemul nostru informatic, din 2012, reprezentantii Bancii Mondiale ne-au sesizat ca nu s-au facut progrese  in contractul cu dansii de modernizare a sistemelor IT ale ANAF. Vom pune tot sistemul IT sub o singura umbrela, existand 322 de baze de date unele in limbaje de programare diferite. Din 2005 nu s-au mai facut achizitii in IT. Am gandit un centru national de informatii fiscale. Cei de la Banca  Mondiala s-au aratat foarte incantati de acest proiect.

Lorand Turos, UDMR: Spuneati ca veti modifica aceasta Declaratie. Nu trebuiau aceste analize facute inainte? Am intalnit foarte multi romani revoltati. Plata contributiilor la sanatate e total inutile pentru cei care sunt si salariati. Nu mai spun ca investitiile pe piata de capital sunt investitii incerte. ..


Ministrul Ionut Misa:  Asa cum v-am spus, luam in calcul sa nu se mai plateasca contributiile pentru satate pentru veniturile- altele decat salariile.
Noi am instruit personalul nostru prin sistemul de conferinte, dar poate ca au existat si erori de comunicare.

Admit ca noi trebuia sa facem mult mai mult pentru a ajuta contribuabilii sa inteleaga ce e cu D600!

Chiar daca prelungim termenul de depunere, daca va mai fi vreo depunere, important e ca oamenii sa nu-si piarda calitatea de asigurat.

Adrian Vascu, Uniunea Profesiilor Liberale:  Salutam discutiile despre mecanismul de regularizrae, care nu exista pana acum
Dan Manolescu, Uniunea Profesiilor Liberale: Salutam prorogarea termenului, dar sa nu uitam ca februarie e o luna scurta. Eu nu cred ca in 2 saptamani se poate modifica D600 pentru a mai lasa inca doua saptamani contribuabililor ca sa inteleaga forma radical modificata, asa cum am inteles.

Ruxandra Jianu, Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei: Am dori sa fie foarte clar ca D600 e un efect. Cumva suntem intr-o situatie in care pana in februarie ar mai trebui sa mai apara o OUG care sa modifice OUG 79. Problema D600 este ca toate informatiile din ea exista deja la nivelul ANAF.  De ce ar trebui sa mi le mai declar inca o data?
Pe de alta parte, daca am vandut anul trecut niste actiuni la o firma, nu inseamna ca si anul acesta voi mai avea ce vinde.
Ar trebui sa ne gandim daca ne trebuie aceasta Declaratie si daca nu cumva organul fiscal are deja aceste informatii?

Daniel Zamfir, PNL:  D-le ministru, e clar ca acele decizii luate pe picior ne bulverseaza pe toti. Va amintiti cum incercati sa ne convingeti cat de buna era TVA split. O alta masura luata si ea pe picior. Aproape in fiecare zi in Romania se schimba cate ceva in fiscalitate. Ati innebunit oamenii. Orice masura la care va ganditi, mai ales ca toate nebuniile astea fiscale nu erau in programul de guvernare, anuntati-le cu 6 luni inainte pentru a fi bine intelese!


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





5290 vizualizari

  • +6 (10 voturi)    
    deja (Marţi, 23 ianuarie 2018, 12:31)

    liviu_ [utilizator]

    am auzit ca trebie sa platesti minim 600/luna INDIFERENT de cat castigi si chiar daca ai si un job .... normal...
    si asta de la contabil...
    asa ca sa nu ne abureasca psdu cu minciuni...

    adevaru e ca se duce dracu sansa sa faci afaceri in tara asta... si astea vor afecta grav economia
    • -13 (17 voturi)    
      IT-istii oricum sunt asistati social de lux (Marţi, 23 ianuarie 2018, 13:13)

      Miky60 [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      IT-istii sunt obisnuiti sa nu plateasca nimic, atata timp cat este psd-ciuma rosie la putere. I-a invatat Adrian Nastase-coruptul penal care a introdus scutirea de impozit pt IT-isti, continuat si extins de Ponta-penalul si continuata de toate guvernele psd-ciuma rosie de pana acum. Singurul care a vrut sa ii puna sa plateasca a fost Dacian Ciolos-cel mai bun premier, dar IT-istii au facut coada sa voteze psd-ciuma rosie ca sa aiba asistarea sociala in continuare.
      Acum, psd-ciuma rosie a inventat si ajutor pt It-istii care nu platesc impozit (in ce tara din afara s-a mai auzit asta?).
      Asa ca IT-istii oricum nu platesc nimic niciodata, tot noi care muncim cinstit si platim tot o sa fim cei care platesc...
      • +7 (7 voturi)    
        fumigena (Marţi, 23 ianuarie 2018, 13:30)

        Captain Obvious [utilizator] i-a raspuns lui Miky60

        Am vb probabil cu sute de colegi din IT. Nu stiu daca 5% din ei ar vota cu PSD. Scutirea de impozit e facuta pentru a mari baza de angajati, pentru ca in domeniul asta e lipsa de forta de munca, nu ca la tine unde se munceste cinstit.
      • +8 (10 voturi)    
        Nu zau? (Marţi, 23 ianuarie 2018, 13:34)

        Andor74 [utilizator] i-a raspuns lui Miky60

        Gresesti!
        Contributia la sanatate si somaj o platesc toti.
        Asa ca idee un IT plateste macar 250RON pe luna la sanatate, mai mult decat 5 salariati cu minim pe economie si nu prea se duce la spital la stat pentru ca
        1. nu are timp de pierdut
        2. are asigurare privata
        Deci cine-i asisista?
        • +3 (3 voturi)    
          Nu merita chinul! (Marţi, 23 ianuarie 2018, 18:56)

          Marionette [utilizator] i-a raspuns lui Andor74

          Oamenii hazna trebuie lasati in tara hazna si tu trebuie sa pleci. Nu mai merita aici sa stai nici o secunda, sa explici, sa lupti, n-ai cu cine! De sute de ani este taramul oamenilor hazna. Si peste sute de ani va fi la fel! Fugi!
      • +7 (9 voturi)    
        sa nu plateasca nimic?!? (Marţi, 23 ianuarie 2018, 13:37)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Miky60

        Tu ai vro idee despre impozitarea salariilor? macar asha, cit de cit? IT-ul e scutit doar de impozitul pe salariu, care e 10% din ce nu e impozabil. La cei 10.000 de lei produsi (cit e salariul mediu brut in IT), statul ia 3500 iar angajatul 6500. Ca se numesc contributii sociale, asta nu e foarte relevant. Banii se duc la buget. iar ca sa declari ca IT-istii voteaza cu ciuma rosie, tre sa fii limitat rau intelectual.

        Da' cum principalul subiect de discutie pe care-l aud printre colegi e cit mai rezistam in tara si cind emigram, mai e oleak si scapati de asistatii aia sociali de lux. Si-o sa ramaneti voi, poporul PSD cu iubitii vostri conducatori sa va dati mairir unii la altii. Iar meseria ta de postac va disparea pur si simplu odata cu presa de opozitie.
        • 0 (4 voturi)    
          banii din IT (Marţi, 23 ianuarie 2018, 13:56)

          Captain Obvious [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

          sunt de regula bani din afara
      • +2 (4 voturi)    
        deci... (Marţi, 23 ianuarie 2018, 13:44)

        liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui Miky60

        1 - nu vb de IT... vb de un job extra ca sa zic asa in care castigi mai putin de 600 RON pe luna (Adica de cat platesti)
        2 - ITstii nu platesc impoztie, restul darilor le platesc ... si restul darilor sunt al dracu de mari...
        3 - meseria in care lucrezi face 6% din PIB ?!
        4 - scutirea de impozit a fost o masura pt ca ateriza avionu in curtea facultatii in ziua licentei.... si a mers... daca se taie scutirea asta mai pleaca inca 30-50k din romania (cu impozite cu tot)

        cu alte cuvinte, dezinformezi, minti (sau esti prost informat desi ma indoiesc) asa ca mai las-o moarta, ok?!
      • 0 (4 voturi)    
        Voi ? (Marţi, 23 ianuarie 2018, 13:47)

        ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui Miky60

        Tu si cu cine ? Nu ti-e rusine sa minti ca un ordinar ?
    • +4 (6 voturi)    
      bani (Marţi, 23 ianuarie 2018, 13:16)

      nimrod [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      Eu plateam 600 de lei pe an, bani adusi de-acasa. La sfarsitul lui 2016 m-au "usurat" de ultimele doua luni ale anului (unde-or fi banii?) si mi-au blocat cardul de sanatate pe motiv ca n-as fi platit. Nu le mai dau un leu. Niciodata. Ma trec pe co-asigurat. O nesimtire de nu s-a pomenit.
    • +3 (3 voturi)    
      Misa bate câmpii. (Marţi, 23 ianuarie 2018, 14:31)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      Un guvern demisionar are de gând,...Nici râzi nu poți,că nu-i de râs ci de plâns.Până acum de ce nu ai gândit măi Misa?Erai preocupat să găsești epitete jignitoare celor care îți spuneau că nu-i bine?
  • +7 (9 voturi)    
    cum ramane cu contributiile pentru part-time? (Marţi, 23 ianuarie 2018, 12:46)

    Bocu' lu'Ioha [utilizator]

    vin oamenii cu bani de acasa?
  • +6 (8 voturi)    
    cei care au venitul de 22799 lei (Marţi, 23 ianuarie 2018, 12:55)

    nick24 [utilizator]

    nu platesc impozit, iar cei care au 1 (un) leu in plus platesc de le sar capacele? Si ajung sa castige net mult mai putin decat cu venitul btur numai cu 1 leu mai mult.
    Cel putin ciudat...

    Cei cu pensii indecent de mari sunt super protejati, nu se adauga venitul lor la alte venituri astfel incat sa depaseasca pragul de 22800 lei. Ciudat din nou pt ca ei sunt cei care au apartamente de inchiriat, terenuri in arenda, etc. De ce nu se pune un prag si aici de 2000 lei la pensii, cei peste sa li se adune la orice alt venit?
    Oare de ce?

    aaaaa! scuzati de deranj!
  • +10 (12 voturi)    
    Cu alte cuvinte, (Marţi, 23 ianuarie 2018, 12:56)

    Adri70 [utilizator]

    animalele astea spun ca sistemul de sanatate are suficienti bani. Au prabusit tara, nemernicii! Parca ii plateste cineva sa ia numai masuri care ne duc in prapastie... Animalele!
    • +2 (4 voturi)    
      Nu discriminam animalele! (Marţi, 23 ianuarie 2018, 13:28)

      Ochii_pe_voi [utilizator] i-a raspuns lui Adri70

      Animalele sunt lasate de Dzeu... EI SUNT BESTII, niste borfasi pusi pe FURT si DISTRUGEREA TARII. CLACA DE TICALOSI PSD+ALDE+UDMR = ciuma care a distrus România.
  • +7 (7 voturi)    
    egalitate dar nu pentru catei (Marţi, 23 ianuarie 2018, 12:56)

    jorj_bv [utilizator]

    Pai daca esti angajat si dai tot ce poti la un singur loc de munca se ia 10% pe tot brutul, daca esti angajat cu alte forme de ce ai plati mai putin? Ok, cu ceva deductibilitati daca e cazul ... dar sa nu facem iar o cursa a fentarii sisitemului, PFA, II, drepturi de autor, profesii liberale etc.
    Sunt de acord cu limitarea cotizatiei la sanatate, dar sa se aplice pentru toti. Noi nu recunoastem, dar asa cum e facut sistemul de taxe este progresiv - atat pe partea de asigurari de sanatate, cat si pe partea de pensii (un director de banca oricum si-ar investi o mare parte din venituri).
    • +1 (3 voturi)    
      sistemul (Marţi, 23 ianuarie 2018, 13:40)

      tearoftime [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

      Intotdeauna exista o modalitate de a "pacali" sistemul pentru ca dragii nostri legiuitori isi lasa mereu o portita prin care sa nu dea prea mult inapoi.
      Caz concret: in acest moment platesc statului anual sub 10% din sumele brute incasate, perfect legal, restul merge la fel de legal in contul personal.
      Din cei 10% sunt asigurat in sistemul de sanatate public, iar singurul dezavantaj ar putea fi contributia la pensiile de stat care este fie raportata la salariul minim, fie (asa cum se va intampla acest an) zero.
      Pe de alta parte am posibilitatea de a ma asigura intr-un sistem privat, cu care chiar sa am sansa de a vedea ceva odata atinsa varsta de pensionare.
      Si atunci intrebarea este: de ce sa fi ramas angajat si sa dau lunar statului aproape 50% din brut? Ca sa aiba mai mult de furat in timp ce eu muncesc pentru el?
      Think again!
  • +9 (9 voturi)    
    Tipic romanesc (Marţi, 23 ianuarie 2018, 13:00)

    Ursuletul de Plus [utilizator]

    Facem ceva si apoi ne dam seama ca nu ne-am gandit la aia sau ailalta, Cum trandafirul meu sa nu prevezi ca cineva ar putea avea venituri mai mici, fara sa-si inchida taraba? Cat de multa "expertiza" iti trebuie pentru logica asta?
  • +3 (5 voturi)    
    Sunt complet IDIOTI! (Marţi, 23 ianuarie 2018, 13:26)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Plata in avans cu un an... foame mare... nu au CE FURA! Dacă plata dr de autor s-a făcut într-o singura lună - să spunem 8000 lei, cf. reglementarilor actuale statul vrea 7000 lei contributii. SUNT HOTI LA DRUMUL MARE ACESTI TICALOS P$D+ ALDE+UDMR - cloaca de borfasi si jăcămitori !
  • +1 (1 vot)    
    Greva fiscala (Marţi, 23 ianuarie 2018, 17:07)

    cetateanulmodern [utilizator]

    Oameni buni...nu inteleg de ce va agitati atata? Hai sa vedem daca fiscul poate identifica cine trebuie sa plateasca si cat....Nici vorba se depun asa o prostie
  • +2 (2 voturi)    
    frate, ce de calcule... (Marţi, 23 ianuarie 2018, 19:00)

    minus [utilizator]

    Dom'le la ASE s-a dat intotdeauna greu la matematica.... probleme dificile cu parte intreaga... tot felul de chestii folositoare care astazi au incurcat programul de guvernare.

    Adica oamenii astia fac cam asa: o luna ei iau in calcul sa platim contributii la sanatate pentru alte venituri in afara salariilor si se incurca la partea intreaga.... alta luna ei iau in calcul posibilitatea de a nu mai plati contributii la sanatate pentru alte venituri in afara salariilor, si se incurca tot la partea intreaga. O luna este declaratia 600- numar banal si par, alta luna este 601, numar nobil, prim.

    Umbla zvonul ca vor angaja un castigator al
    medaliei Fields, considerată drept echivalentul premiului Nobel, ca sa ia in calcul mai repede ce le tuna prin cap... dar se pare ca respectivul nu stie ce e aia o spaga, adica este necalificat, saracul- ca sa nu zic de-a dreptul (loc. adv.- de aceea nu e de stanga) invalid!
  • +3 (3 voturi)    
    Cand e ce stim in sanatate sa spui ca poti sa (Marţi, 23 ianuarie 2018, 20:50)

    deval [utilizator]

    te lipsesti de contributia la sanatate a nesalariatilor arata ca cine a spus asta e comlet nebun !
    Azi a fost o stire ca nu exista vaccin antirabie intr-un judet ! Ca au fost facute contestatii la licitatie , bla bla bla ! Eu am o prietena in Ilfov care mi-a spus ca a trebuit sa caute si cumpere vaccin antipolio in septembrie 2017, ca nu aveau si depasise perioada de rapel copilul !
  • +2 (2 voturi)    
    Misa minte sau nu stie ! Articolul care prevedea (Marţi, 23 ianuarie 2018, 21:17)

    deval [utilizator]

    regularizarile (sau definitivarea pentru cine nu are stabilit anticipat) la pensii si la sanatate au fost abrogate de la 01.01.2018(art 148 si 152) . Se regularizeaza/definitiveaza doar impozitul pe venit ! Habarneala si la cel ce intreaba si la cel ce raspunde ! Putea nea zamfir asta sa-l puna la colt pe repetent dar nu a avut cu ce ! Adica nu are consilieri nici la parlament , nici la partid sau are si sunt cretini ............
  • +1 (1 vot)    
    ATENTIE (Miercuri, 24 ianuarie 2018, 15:03)

    SCRAMBLED [utilizator]

    Contributia pentru sanatate este pe persoana, indiferent ca este beneficiara de ajutor, de pensie sau este salariat, liber profesionist sau patron.

    Ea trebuie sa fie de mai multe categorii:
    Contributie pentru sanatate la nivel maxim
    CS la nivel decent,
    CS la nivel moderat,
    CS pentru nivel minim.
    (Se pot stabili sume platite pentru fiecare categorie)
    Fiecare isi alege tipul de contributie.

    Statul va fi obligat sa suporte CS la nivel minim pentru categoriile defavorizate - venit de la zero la 1000 de lei, lunar)

    Evident ca pensionarii(de toate felurile) NU TREBUIE SCUTITI de plate contributiei(de fapt ei sunt marii beneficiari ai sistemului de sanatate, pentru ei se cheltuie cei mai multi bani)

    Nimeni nu trebuie sa fie scutit. De ce?
    Toti trebuie sa ne asiguram ca in caz de imbolnavire, accident, etc vom putea beneficia de servicii medicale.
    Asta in limita data de tipul contributiei.

    PS. Asa ar trebui discutata problema contributiei pentru sanatate.
  • 0 (0 voturi)    
    Gând la gând cu bucurie (Joi, 25 ianuarie 2018, 0:13)

    Maica Reteza [utilizator]

    "[...] a nu mai plati contributii la sanatate [...]"

    Ce chestie, eu m-am gândit să nu vă mai plătesc nimic, niciun fel de taxe, să vă fentez cum pot, că văd că din banii mei îi țineți pe puturoșii ăia pe șanț.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by