Fiecare leu acordat in tichete de masa aduce incasari bugetare de 40 de bani, iar pentru fiecare leu de contributii sociale scutite de la plata intra in economia locala aproape 4 lei (analiza a Academiei Romane)

de DP     HotNews.ro
Miercuri, 31 ianuarie 2018, 10:38 Economie | Finanţe & Bănci


Fiecare leu acordat in tichete de masa aduce incasari bugetare de 40 de bani, iar pentru fiecare leu de contributii sociale scutite de la plata intra in economia locala aproape 4 lei, reiese dintr-o analiza realizata de Academia Romana - Centrul de Cercetari Financiare si Monetare "Victor Slavescu" pentru Asociatia Profesionala a Emitentilor de Tichete (APET). La fiecare 25 de noi beneficiari ai tichetelor de masa se creeaza un loc de munca in sectorul agroalimentar, retail sau horeca, reiese din acelasi studiu care confirma, cu date concrete, impactul pozitiv, economic si social, al acestui beneficiu extrasalarial.

Sistemul tichetelor valorice are un potential important de crestere a productivitatii muncii, precum si a starii de sanatate si a nivelului de trai al angajatilor si al familiilor acestora. Tichetele valorice cresc venitul disponibil din munca, stimuland consumul si sprijinind economia locala, cu impact pozitiv asupra ofertei interne, a gradului de ocupare, a veniturilor bugetare si a predictibilitatii mediului de afaceri. Ele contribuie totodata la reducerea economiei subterane si evaziunii fiscale, precum si a cheltuielilor de protectie sociala.

Tichetele valorice, indeosebi tichetele de masa, pentru care s-au facut calcule specifice pentru anii 2014 si 2016, au o eficienta remarcabila in generarea de consum, locuri de munca si venituri bugetare, ca urmare a efectului de rostogolire a impactului lor pe sase "valuri" succesive de impuls economic.

Autorii studiului au descris fiecare "val" astfel:

-    primul "val" se refera la generarea de venituri bugetare prin simpla acordare a tichetelor de masa- impozit pe salariu la nivelul angajatilor care primesc tichete de masa, impozit pe profit la nivelul emitentilor de tichete;
-    al doilea "val" se refera la generarea de impozit pe profit la nivelul retailerilor care accepta plati cu tichete de masa la bunurile alimentare vandute, de TVA la nivelul producatorilor de produse primare agro-alimentare vandute retailerilor, de impozit pe profit la nivelul producatorilor de produse primare agro-alimentare vandute retailerilor;
-    al treilea "val" se refera la generarea de noi locuri de munca de tip salarial, precum si de locuri de munca de tip non-salarial (conventii de munca ad hoc sau pe durata determinata sau pe activitati pre-stabilite) la producatorii de produse agro-alimentare primare, la retaileri, la emitentii de tichete de masa, la firmele curierat;
-    al patrulea "val" se refera la generarea de venituri bugetare (impozit pe profit, impozit pe salariu, contributii sociale, TVA) aferente noilor locuri de munca salariate;
-    al cincilea "val" se refera la cresterea consumului de bunuri alimentare (consum efectiv final al gospodariilor populatiei) generat de noii salariati, precum si noile persoane ocupate non-salariate;
-    al saselea "val" se refera la generarea de noi venituri bugetare la nivelul TVA aferent consumului suplimentar.

Astfel, in 2016, sistemul tichetelor de masa a injectat in economie 5,7 miliarde de lei (volum de emitere), generand 104.440 locuri de munca si un consum total de 8,4 miliarde de lei, care include si consumul generat de aceste locuri de munca. De asemenea, incasarile bugetare au fost de 2,3 miliarde de lei (TVA - 784,4 milioane de lei, contributii sociale - 396,4 milioane de lei, impozit pe salariu - 1 miliard de lei, impozit pe profit - 111,6 milioane lei), cu un sold pozitiv pentru bugetul public de 133 de milioane de lei. Studiul Academiei Romane evidentiaza faptul ca tichetele valorice, in special cele de masa, aduc la bugetul public venituri bugetare echivalente cu o rata de impozitare de circa 40%. Aceasta eficienta in asigurarea veniturilor bugetare, mai mare decat eficienta tuturor impozitelor si contributiilor sociale actuale, este posibila datorita "ecoului" pe care, prin natura si functionarea lor, tichetele de masa il au in economia reala si in cea nominala.

Performanta economica, fiscala si sociala a tichetelor de masa le confera un avantaj net fata de  indemnizatiile de hrana, prevazute a le inlocui, de la 1 decembrie 2018, in cazul personalului platit din fonduri publice. Pentru anul 2019, studiul arata ca bugetul public ar castiga 1,4 miliarde de lei daca toti bugetarii ar primi tichete de masa (la valoarea actuala de 15 lei pe zi) in locul indemnizatiilor de hrana (in valoare anuala de doua salarii minime brute pe economie), in conditiile prevederilor noului Cod Fiscal. Pentru acelasi an 2019, restrangand comparatia doar la bugetarii din domeniul sanitar, calculele arata ca bugetul public castiga 360 milioane de lei prin acordarea de tichete de masa, in valoare de 15 lei pe zi lucrata, comparativ cu acordarea de indemnizatii de hrana, conform prevederilor noului Cod Fiscal.

Studiul de cercetare "Impactul economic, social si financiar al sistemului tichetelor valorice (tichete de masa, tichete cadou, vouchere de vacanta)" a fost derulat in lunile octombrie-noiembrie 2017, folosind tehnici de analiza calitativa si cantitativa a datelor empirice disponibile pentru perioada 2009-2017.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





1974 vizualizari

  • +2 (4 voturi)    
    numai baliverne (Miercuri, 31 ianuarie 2018, 11:04)

    Cocut [utilizator]

    Aceste tichete de masa sunt emise de niste companii "selecte", care practic nu fac nimic constructiv. Ele incaseaza de la comerciant (de regula, retele de magazine) un comision de pana la 2% pentru decontarea acestor tichete.
    In plus, pentru angajat nu reprezinta nici un avantaj. Ca primesti bani sau tichete este acelasi lucru, ambele sunt impozabile. Doar in aparenta, tichetele par a fi un bonus.
    Mai mult, aceste tichete sunt destinate a fi folosite doar pentru achizitia de produse alimentare.

    Eu cred ca tichetele stimuleaza usor evaziunea fiscala. Micii comerciant (cu magazine la parter de bloc) se aprovizioneaza de la hipermarketuri, platind marfa cu teancuri intregi de tichete de masa. Marfa atat alimentara cat si nealimentare.

    Va multumesc, atat pentru aprecierile cu + cat si pentru cele cu - .
    • +2 (2 voturi)    
      bullshit service (Miercuri, 31 ianuarie 2018, 12:32)

      zicsio [utilizator] i-a raspuns lui Cocut

      bine punctat, una din cele mai artificiale servicii patronate de stat, care nu creaza valoare decat pt patroni (in detrimentul firmelor/consumatorilor prin comisioane inutile).

      beneficiul pt angajati poate fi acordat de catre stat direct catre angajati, scutind de contributii contravaloarea tichetelor din salariile brute.
  • +3 (3 voturi)    
    Ceva ce nu înțeleg (Miercuri, 31 ianuarie 2018, 11:42)

    trotuar [utilizator]

    De unde apar locurile alea de muncă "la producatorii de produse agro-alimentare primare, la retaileri". Oamenii mănâncă mai mult dacă au tichete de masă?

    La fel la valurile 5 și 6:

    - al cincilea "val" se refera la cresterea consumului de bunuri alimentare (consum efectiv final al gospodariilor populatiei) generat de noii salariati, precum si noile persoane ocupate non-salariate;
    - al saselea "val" se refera la generarea de noi venituri bugetare la nivelul TVA aferent consumului suplimentar.

    Cât timp în România există un deficit al forței de muncă iar locurile de muncă create sunt de fapt "birocratice" nu face decât să reducă numărul potențial de angajați în producție.

    Singurul lucru bun este faptul că de fapt tichetele de masă sunt impozitate mai puțin (fără CAS) și ar stimula angajatorul să dea tichete de masă în loc să crească salariul.
    Stimulentul va fi acum mai redus odată cu plata CAS de către angajat. Mai simplu ar fi fost să reducă impozitul plătit de angajator, angajat cu o anumită sumă (legată de valoarea tichetelor de masă) pentru cei care dau salarii mai mari decât minimul pe economie + valoarea tichetelor de masă.
    • +4 (4 voturi)    
      e simplu (Miercuri, 31 ianuarie 2018, 12:24)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui trotuar

      Apar din "studii" academice :D
  • +4 (4 voturi)    
    al saptelea val (Miercuri, 31 ianuarie 2018, 11:50)

    Nevermind [utilizator]

    generarea de venituri din studii si advertoriale
  • -1 (1 vot)    
    fluxul tichetelor de masa (Miercuri, 31 ianuarie 2018, 12:37)

    pb80tm [utilizator]

    in economie este greu de inteles. banii clasici sunt urmariti in principal de anaf. bonurile de masa se plimba neatinse de aceasta institutie. din aceasta cauza bonul se plimba de la beneficiar la comerciant. comerciantul la randul sau al furnizeaza altui comerciant samd. pt socialisti aceasta pare evaziune. socialisti vad evaziune peste tot si au grija altora de parca ar fi bun public. mai putin a bunului public nu au grija, ca ala e a tuturor. in final bonul de masa se stinge in sistemul financiar care la generat. are un ciclu de viata si el. ce nu inteleg socialisti e ca cu fiecare etapa comerciala ca efect colateral el ecvivaleaza un bun, produs, serviciu care are in componenta sa un cost. costul fiind compus din valoare si taxe aka impozit,tva. el nu e impozitat dar in cursul vietii sale porteaza costuri ale unor bunuri impozitate.ex pt socialisti 1 bon = 1kg de rosii. 1kg de rosii are 16%impozit + tva. comerciantul de rosii ia bonu si achizitioneaza 1 kg de mercedes. 1 kg de mercedes are 16% impozit+tva. acelasi bon.
    • +1 (1 vot)    
      Scoialiștii, socialiștii (Miercuri, 31 ianuarie 2018, 14:11)

      trotuar [utilizator] i-a raspuns lui pb80tm

      care nu înteleg valoarea "capitalistă" a bonului de masă.

      Exemplul tău nu reprezintă nimic, roșiile alea le cumperi oricum cu bani sau tichete de masă, nu ți se face poftă de roșii când te uiți la tichete.

      Comerciantul ăla nu dă bonuri de masă pt un "kil de Mercedes" ci dimpotrivă cere furnizorului de tichete de masă contravaloarea în bani (mai puțin 2% sau cât o fi comisionul furnizorului de tichete de masă).

      Tichetele de masă nu cresc cererea de mâncare ci doar creează posibilitatea unui intermediar privat să își impună o taxă în plus.

      La fel de bine puteau să pună o lege că vânzătorii să sară coarda de 10 ori la fiecare client iar asta ar fi creat locuri de muncă pentru producătorii de echipament sportiv, plus alte locuri de muncă pentru vânzători că jumătate oricum sar coarda în loc să servească clienții. De data asta chiar ar fi beneficiat și producătorii de produse agricole căci e nevoie de mâncare în plus pentru energia pierdută.

      Tichetele astea de masă ar fi avut sens doar dacă le băgau pentru asistență socială, alocația pentru copii să te asiguri că banii sunt folosiți pentru binele copiilor mâncare, rechizite școlare și nu băuți la birt sau jucați la păcănele. Evident cu controlul de rigoare să nu apară "intermediari".
      • -1 (1 vot)    
        da in unele tari (Miercuri, 31 ianuarie 2018, 23:14)

        pb80tm [utilizator] i-a raspuns lui trotuar

        exista un sistem de tichete sociale. ele sunt particularizate pe domenii unde trebuie sa produca efecte in urma unor politici sociale-economice dedicate. banii, cecurile, tichetele de masa, vouchere, puncte bonus, pensii, bonduri... sunt produse abstracte care constituie caramizile sistemului financiar. o casa nu se face numai din caramizi se pune faianta, tigle, parchet. din pacate socialistul si ai sai urmasi sunt primitivi in capitalism. cum sa avem civilizatie capitalista in sindicalism dupa 50 de ani de comunism clasic si 30 de ani de supracomunism? pt 90% din romani produsele financiare sunt echivalate cu evaziunea. singurul serviciu financiar pe care al cunosc romanii este trocul salariu vs ore petrecute la serviciu. adica ei se fac ca ne platesc si noi ne facem ca lucram. daca romanii ar avea educatie financiara si ar intelege circuitul banului in natura nu ar vota socialism si am duce-o ca norvegienii. durerea noastra nu e infractionalitatea guvernelor ci primitivismul masei de votanti. cu 30% votanti educati financiar ne-am descotorosi de acesti impostori care ne conduc. e suficient sa citesti comenturi ca sa-ti dai seama de nivelul hn. daramite daca te gandesti cum ar comenta unii din videle sau vaslui.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by