În cursul anului 2017, Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor a primit aproximativ un număr de 12.860 rapoarte de tranzacţii suspecte (R.T.S.), iar peste 320 R.T.S.- uri dintre ele au privit operaţiuni neefectuate. În aproximativ 232 cazuri Oficiul a decis suspendarea operaţiunilor. Totodată, precizăm că numărul cazurilor pentru care O.N.P.C.S.B. a decis suspendarea a crescut în mod considerabil de la 52 de cazuri de suspendare în 2016 la 232 anul trecut, se arată într-o informare transmisă la solicitare HotNews.ro. Sumele implicate în cele 232 cazuri în care s-a luat decizia de suspendare a efectuării operaţiunii sunt aproximativ 19.670.000 EUR, 13.482.000 RON, 19.973.000 USD, 15.000 GBP şi 8.500 PLN.

HotNews.roFoto: Hotnews

Dorim să subliniem faptul că, potrivit dispoziţiilor legale, Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor are competenţa de a suspenda din punct de vedere administrativ efectuarea unei operaţiuni financiare, iar nu de a bloca, în sens generic, sume de bani, se mai arată în răspunsul transmis HotNews.ro.

Decizia administrativă de suspendare emisă de Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor nu poate privi decât efectuarea unei anumite operaţiuni financiare concrete (considerată ca fiind suspectă) iar suma pentru care s-a dispus suspendarea operaţiunii rămâne blocată în contul titularului până la expirarea perioadei de suspendare ori până la dispunerea unei alte măsuri de către Parchetul de pe Iângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.

Potrivit ONPCSB, principala infracţiune din care au provenit sumele suspectate a fi "spălate", este evaziunea fiscală. ”Este necesar să observaţi faptul că activitatea Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor nu are caracter judiciar, respectiv analiza financiară pe care o realizăm are ca finalitate identificarea unor indicii de spălare a banilor/finanţare a terorismului, iar, în acest cadru, analiza efectuată stabileşte şi indicii de săvârşire a infracţiunii generatoare de fonduri ilicite. Indiciile astfel constatate sunt transmise către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie pentru desfăşurarea, de către organele abilitate, a cercetării penale care va confirma/infirma informațiile transmise. Considerăm utilă această precizare pentru a inţelege faptul că, datele statistice detinute de Oficiul Nationol de Prevenire si Combatere o Spălării Banilor cu privire la principala infractiune generatoare de fonduri ilicite nu reflectă activitatea iudiciară, respectiv nu reflectă o statistică a condamnărilor definitive pronuntate de instanțele de judecată competente”, arată reprezentanții Oficiului.

Soliticați să ne comunice dacă anul trecut ONPCSB a efectuat controale și la entități financiare, reprezentanții instituției ne-au transmis: ”Potrivit prevederilor Legii nr. 656/20026, în ceea ce priveşte instituțiile de credit, competenţa de a supraveghea şi controla modul de aplicare a legii revine Băncii Naționale a României. Referitor la verificarea instituțiilor financiare nebancare din perspectiva aplicării Legii nr. 656/2002, competența este partajată astfel: Banca Naţională a României supraveghează şi controlează instituțiile financiare înscrise în Registrul special disponibil pe site-ul acestei instituții, iar Oficiul National de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor supraveghează controlează instituţiile financiare înscrise în „Registrul general" si în „Registrul de evidență” disponibile pe site-ul Băncii Nationale a României. În anul 2017 ONPCSB a efectuat acţiuni de verificare şi control la 22 entităţi dintre instituțiile financiare nebancare aflate în aria de competență descrisă mai sus şi a sancționat 6 dintre acestea prin aplicarea de sancțiuni contravenţionale (7 avertismente şi 1 amendă)”