Reglementarea activităţii de telemuncă în trei întrebări și răspunsuri

de DP     HotNews.ro
Miercuri, 4 aprilie 2018, 10:37 Economie | Finanţe & Bănci


In sfarsit, telemunca a fost reglementata
Foto: sxc.hu
În urmă cu două zile, Guvernul a publicat în Monitorul oficial documentul prin care reglementează desfăşurarea activităţii de către un salariat în regim de telemuncă. Prezenta  lege se aplică  în  domeniile  de  activitate în care este posibilă desfăşurarea activităţii în regim de telemuncă. Legea definește telemunca ca fiind o formă de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat şi voluntar, îşi îndeplineşte atribuţiile specifice funcţiei, ocupaţiei sau meseriei pe care o deţine, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puţin o zi pe lună, folosind tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor.

Activitatea de telemuncă se bazează pe acordul de voinţă al părţilor şi se prevede în mod expres în contractul individual de muncă odată cu încheierea acestuia  pentru  personalul  nou angajat  sau  prin  act  adiţional  la  contractul individual de muncă existent.

 În  vederea  îndeplinirii  atribuţiilor  ce  le  revin,  telesalariaţii  organizează programul de lucru de comun acord cu angajatorul, în conformitate cu prevederile contractului  individual  de  muncă,  regulamentului  intern  şi/sau  contractului colectiv de muncă aplicabil.

  • Ce trebuie să conțină în plus un contract de telemuncă?

În cazul activităţii de telemuncă, contractul individual de muncă conţine, în afara  elementelor  prevăzute  la  art.  17  alin.  (3)  din  Legea  nr.  53/2003,  republicată, cu modificările şi completările ulterioare, următoarele:
•    precizarea expresă că salariatul lucrează în regim de telemuncă;
•    perioada şi/sau zilele în care telesalariatul îşi desfăşoară activitatea la un loc de muncă organizat de angajator;
•    locul/locurile desfăşurării activităţii de telemuncă, convenite de părţi;
•    programul  în  cadrul  căruia  angajatorul  este  în  drept  să  verifice  activitatea telesalariatului şi modalitatea concretă de realizare a controlului;  
•    modalitatea de evidenţiere a orelor de muncă prestate de telesalariat;
•    responsabilităţile  părţilor  convenite  în  funcţie  de  locul/locurile  desfăşurării activităţii  de  telemuncă,  inclusiv  responsabilităţile  din  domeniul  securităţii  şi sănătăţii în muncă;
•    obligaţia angajatorului de a asigura transportul la şi de la locul desfăşurării activităţii  de  telemuncă  al  materialelor  pe  care  telesalariatul  le  utilizează  în activitatea sa, după caz;
•    obligaţia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispoziţiile din reglementările  legale,  din  contractul  colectiv  de  muncă  aplicabil  şi/sau regulamentul intern, în materia protecţiei datelor cu caracter personal, precum şi obligaţia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
•    măsurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul să nu fie izolat de restul angajaţilor şi care asigură acestuia posibilitatea de a se întâlni cu colegii în mod regulat;
•    condiţiile în care angajatorul suportă cheltuielile aferente activităţii în regim de telemuncă.

  • Ce obligații are angajatorul?

Angajatorul are următoarele obligaţii specifice privind securitatea şi sănătatea în muncă a telesalariatului:
a)să asigure mijloacele aferente tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor şi/sau echipamentele de muncă sigure necesare prestării muncii, cu excepţia cazului în care părţile convin altfel;

b)să instaleze, să verifice şi să întreţină echipamentul de muncă necesar, cu excepţia cazului în care părţile convin altfel;

c)să asigure condiţii pentru ca telesalariatul să primească o instruire suficientă şi adecvată în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, în special sub formă de informaţii şi instrucţiuni de lucru, specifice locului de desfăşurare a activităţii de
telemuncă şi utilizării echipamentelor cu ecran de vizualizare: la angajare, la schimbarea locului de desfăşurare a activităţii de telemuncă, la introducerea unui nou echipament de muncă, la introducerea oricărei noi proceduri de lucru.

  • Poate angajatorul să își verifice teleangajatul? Dar autoritățile ?
Angajatorul este în drept să verifice activitatea telesalariatului, în condiţiile stabilite  prin contractul  individual  de  muncă,  regulamentul  intern  şi/sau contractul colectiv de muncă aplicabil.

 Pentru  aplicarea  şi  verificarea  condiţiilor  de  muncă  ale  telesalariatului, reprezentanţii  organizaţiilor  sindicale  la  nivel  de  unitate  ori  reprezentanţii salariaţilor  au  acces  la  locurile  de  desfăşurare  a  activităţii  de  telemuncă,  în condiţiile stipulate în contractul colectiv de muncă sau contractul  individual  de  muncă ori regulamentul intern, după caz.

Pentru  verificarea  aplicării  şi  respectării  cerinţelor  legale  din  domeniul securităţii  şi  sănătăţii  în  muncă  şi  al  relaţiilor  de  muncă,  reprezentanţii autorităţilor  competente  au  acces  la  locurile  de  desfăşurare  a  activităţii  de telemuncă,  în  condiţiile  stipulate  în  Legea  nr.  108/1999  pentru  înfiinţarea  şi organizarea Inspecţiei Muncii, republicată, cu modificările ulterioare.

În cazul în care locul de desfăşurare a activităţii telesalariatului  este  la  domiciliul acestuia, accesul se acordă doar în urma notificării în avans a telesalariatului şi sub rezerva consimţământului acestuia. Material realizat cu sprijinul consultantului fiscal Arian Bența.


Citeste mai multe despre   










2349 vizualizari

  • +3 (3 voturi)    
    frectie la picior de lemn (Miercuri, 4 aprilie 2018, 10:42)

    Cata79 [utilizator]

    fără reduceri de taxe pentru angajatorii care oferă telemunca, nici un angajator (care in romania se crede stapan de sclavi) nu o va adopta
    • +5 (5 voturi)    
      problema nu sunt taxele (Miercuri, 4 aprilie 2018, 14:12)

      tearoftime [utilizator] i-a raspuns lui Cata79

      ci controalele.
      Organele statului pot oricand sa descinda la locuinta telesalariatului si sa constate daca toate reglementarile legale sunt indeplinite. Ca de exemplu: marcarea tuturor prizelor de curent cu 220V, existenta unui plan de evacuare afisat la loc vizibil, stingator de incendiu, trusa medicala, cabluri ascunse in canal de cablu pt. a nu te impiedica de ele etc.
      Si acum vine bomboana de pe coliva: pentru orice nereguli, de vina este angajatorul.
      In aceste conditii, telemunca e moarta din fasa, nu am cum (omeneste vorbind) sa ma asigur ca toate reglementarile si chitibusurile legale sunt indeplinite de telemuncitori, ca or sa isi umple casa si peretii cu stickere, ca or sa tina la vedere stingatorul chiar si cand le vin musafiri etc. Asa ca or sa vina in continuare la servici, unde pot sa ma asigur ca toate aceste lucruri sunt indeplinite si sub control.
      • +4 (4 voturi)    
        Corect. (Miercuri, 4 aprilie 2018, 14:33)

        Prea_Tarziu [utilizator] i-a raspuns lui tearoftime

        In romania este saracie pentru ca la 2 milioane care muncesc in privat avem 2 milioane de inspectori care cauta nod in papura.
        Astia inhiba orice activitate economica si mentin starea de saracie.
        Daca statul interlopo-mafiot rromanistanez ar concedia 1.900.000 de lipitori am avea prosperitate in tara.
        Statul hiperreglementeaza si practic nu te lasa sa muncesti.
        Ar trebui sa stai sa faci hartii in loc sa muncesti sa fie fericiti cele 2 milioane de inspectori-amante, securisti, nepoti, verisori. samd.
        In acest domeniu, la obiect, daca-si baga ratul statul mai moare o parte functionala a economiei, O sa ajunga sa ramana 2 milioane de inspectori si nici un salariat in tara jafului!
  • +1 (1 vot)    
    temunca (Miercuri, 4 aprilie 2018, 14:19)

    vulpoiul rosu [utilizator]

    Multumesc din inima Uniunii Europene ca putem sa facem si telemunca. Datorita UE noi o ducem mai bine si suntem foarte fericiti ca putem lucra oriunde in UE.
  • +1 (1 vot)    
    ... (Joi, 5 aprilie 2018, 14:07)

    Heretic [utilizator]

    Baietii destepti s-au gandit cum sa isi reduca cheltuielile: isi trimit salariatii sa lucreze de acasa in mod regulat. Salariul ramane la fel, cheltuielile pentru curent, apa, hartie igienica, etc. pentru zilele respective trec la salariat.
    Pe langa astea baietii destepti isi rezerva dreptul de a
    supraveghea salariatul prin webcam si de a se asigura ca acesta munceste in loc sa piarda vremea gandindu-se la Pamela Anderson din posterul de pe peretele din fundal.
    Ura! Ce bine e "work from home"!
    Cu ocazia asta se rezolva si problema aglomerarii traficului la orele de varf. Inca un stres in minus.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version