Exporturile din primele două luni ale României au fost de aproape 11 miliarde de euro. Partea proastă e că am importat mărfuri de peste 12,5 miliarde de euro

de Dan Popa     HotNews.ro
Marţi, 10 aprilie 2018, 9:17 Economie | Finanţe & Bănci


Deficitul comercial din primele doua luni trece de 1.6 miliarde de lei
Foto: sxc.hu
 În primele două luni ale acestui an, România a exportat mărfuri în valoare de 10,88 miliarde euro și a importat de 12,53 miliarde euro, au transmis marți reprezentanții Institutului Național de Statistică. Astfel, deficitul comerțului internațional a fost de 1,65 miliarde de euro, mai mare cu aproape 400 de milioane de euro decât cel din urmă cu un an. Cumulat, în ianuarie și februarie 2018, exporturile au crescut cu 11,6%, iar importurile cu 13,9%, față de 1.I-28.II 2017

În luna februarie 2018 exporturile au însumat 5,45 mld.  euro, iar importurile au fost de 6,33 mld. euro, rezultând un deficit de 882,5 milioane euro.

În perioada 1.I-28.II 2018, ponderi importante în structura exporturilor şi importurilor sunt deţinute de grupele de produse: maşini şi echipamente de transport (48,7% la export şi 37,1% la import) şi alte produse  manufacturate ) (32,0% la export şi respectiv 30,7% la import).

În raport cu mărimea populației României, exportul de bunuri și servicii la finele anului 2017 era de 3.130 euro/locuitor, nivel situat la doar circa un sfert din media Uniunii Europene (11.600 euro/locuitor), respectiv chiar mai puțin, în comparație cu statele dezvoltate din UE (12.937 euro/locuitor). Comparativ cu statele membre UE, România se situa pe ultimul loc la acest indicator, fiind devansată și de Bulgaria (3.846 euro/locuitor), ceea ce face dificilă recuperarea decalajelor în această privință.


Citeste mai multe despre   










2025 vizualizari

  • +4 (6 voturi)    
    Exporturile Romaniei/romanilor (Marţi, 10 aprilie 2018, 10:04)

    Mondialul [utilizator]

    Din primii 100 de exportatori din Romania doar 2 sunt romani...this speaks volumes....
  • -7 (9 voturi)    
    De fapt sunt doar parti bune (Marţi, 10 aprilie 2018, 10:05)

    holinessdani [utilizator]

    Cand vor renunta unii (mai ales ziaristii) la obsesia asta cu importurile?
    Care face parte din aceesi categorie cu datoria externa a lui ceasca. Pentru ca fara datorie externa romania a reusit sa devina cea mai saraca tara din europa si printre cele mai sarace din lume in timp ce tarile cu cele mai mari datorii erau si cele mai bogate!
    Iar asta cu deficitul extern e la fel o gogoasa, De fapt foarte putine tari exporta mai mult decat importa. De exemplu sua are deficit comercial de vreo 45 de miliarde dolari lunar. Si care-i problema?
    De fapt importurile ajuta la cresterea economica in aceesi masura ca exporturile. Si creeaza locuri de munca de asemenea: transporturi, logistica, vanzari etc.
    • +3 (5 voturi)    
      daca importi tehnologie (Marţi, 10 aprilie 2018, 12:09)

      Adri4n [utilizator] i-a raspuns lui holinessdani

      da, importul e bun. Dar daca tu importi produse finite atunci nu e asa de bine. Noi am ajuns sa imporam legume, ceea ce nu e rau pentru o economie dezvoltata, dar in conditile in care noi avem 3 milioane de oameni in agricultura...
    • +3 (5 voturi)    
      Doar 2 idei... (Marţi, 10 aprilie 2018, 12:24)

      Amad [utilizator] i-a raspuns lui holinessdani

      1. Poti sa imprumuti 50K EUR sa-ti iei un BMW care dupa cativa ani abia mai face 10k EUR. Stiu multi.

      2. Poti sa imprumuti 50k EUR sa-ti cumperi niște scule, mijoace de productie sau armament (să te duci peste alții)

      Noi suntem in prima categorie. Consumăm doar să producem rahat.

      SUA este in a doua, numai și pentru simplul fapt că ea mișcă o bună parte din economia mondială.

      Comertul crează locurile de muncă cel mai prost plătite fiindcă nu produce multă valoare adăugată.
      Pune mâna pe o carte, citește-o, analizează și apoi ....
      • -2 (2 voturi)    
        Cam putine idei... (Marţi, 10 aprilie 2018, 13:21)

        holinessdani [utilizator] i-a raspuns lui Amad

        Cel care a cumparat o masina (BM sau altceva) a adus economiei mai multe beneficii si mai multe locuri de munca, ca sa nu mai vorbim de taxe! Pai numai in service cati oameni lucreaza, dar mai e vorba si de consumabile gen cauciuri, baterii, becuri, uleiuri, benzina, unele produse chiar in Ro, plus alte servicii conexe ca asigurari, banci etc.
        In timp ce unul care si-a cumparat un strung si trage targa pe uscat si se chinue vai de capul lui si poate mai si da faliment si lasa datorii pe la furnizori si clienti ce beneficii aduce tarii?
        Iar aia cu comertul e chiar tare, tu pe ce lume traiesti? Adica cei care fac productie sunt mai bogati decat cei care fac comert?
        Auzi, cica pune mana pe o carte! Dupa cele scrise de tine ma intreb daca tu ai vazut vreodata vreo carte de aproape!
        • 0 (2 voturi)    
          clar, te pricepi la economie. (Marţi, 10 aprilie 2018, 15:00)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui holinessdani

          Ala de mai de sus se referea la BMW nou, care nu se strica in juma de an ca sa dai de munca service-ului de dupa colt. Si oricum era vorba de a importa mijloace de productie care sa te faca mai eficient si deci cu sanse sa produci mai mult si mai ieftin, versus a importa bunuri de consum, care aduc valare adaugata in cel mai bun caz prin servicii de mentenanta, ceea ce presupune alte cheltuieli.
    • 0 (0 voturi)    
      "doar parti bune"??? (Marţi, 10 aprilie 2018, 14:55)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui holinessdani

      1. deficitul comercial nu are absolut nici o legatura cu datoria externa.
      2. Nu toate statele au deficit comercial, ci doar unele. Per total suma deficitelor trebuie sa fie 0.
      3 In UE suntem in top3 la deficit comercial: http://www.business24.ro/macroeconomie/crestere-economica/romania-a-ramas-pe-minus-cu-1-4-miliarde-de-euro-la-sfarsitul-lui-2017-1593789?utm_source=business24.ro-Cross&utm_medium=Romania+a+ramas+%3Ci%3Epe+minus%3C%2Fi%3E+cu+1%2C4+miliarde+de+euro+la+sfarsitul+lui+2017&utm_campaign=Interpromo
      4. Comparatia cu SUA e totalmente fortata. SUA importa tiparind dolari, noi cu RONi nu cumparam din afara mai nimic. Asha ca spre deosebire de SUA noi trebuie sa ne finantam altfel deficitul altfel decit tiparind lei.
      5. deficitul comercial in sine nu e neaparat ceva rau. Daca importi tehnologie ca sa produci la anul si sa exporti e foarte bine. Daca importi produse de consum finit, nu e bine. Iar pragmatic, asta se va vedea in cursul de schimb, care va avea tendinta sa scada pin la nivelul la care sa elimine deficitul. Cind in tara intra 11 mld eur is ies 12.5, in mod natural apare o criza de euro pe piata bancara, iar cursul de schomb va creste.
      • 0 (0 voturi)    
        Da, doar parti bune! (Marţi, 10 aprilie 2018, 19:36)

        holinessdani [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        Vezi ca romania e in deficit comercial de 30 de ani, si uite ca apocalipsa n-a venit. Din contra prefer vremurile cu deficit decat cele cu excedent de pe vremea lu ceasca cand nu se gasea nici macar PAINE!
        Si nici macar teoria cu criza bancara si euroii nu sta in picioare. Romania are cea mai mare rezerva valutara din ultimii 50 de ani desi in ultimii 30 a tot fost pe deficite! Ca sa nu mai vorbim de valuta detinuta de populatie (multe, multe miliarde), care populatie n-a mai avut valuta cam din 1945 toamna!

        PS. Da, ma pricep la economie!

        PSS. Chiar si la un BM nou cheltuielile incep exact din secunda din care a iesit din parcarea magazinului de BM-uri.
        In primul rand asigurarea, apoi poate un inprumut la banca, apoi o benzina, mai un bec, mai un cauciuc, mai o spalare erc, si deja sunt o groaza de oameni care lucreaza pentru toate astea.
        PLUS TAXE-le la stat! Incepand cu TVA si alte impozite si acareturi! Si crezi ca dupa 2 sau 3 ani BM-ul ala merge la fier vechi? Nu, va mai circula vreo 10-20 de ani in care cheltuiele vor creste exponential, deci economia va profita cel putin 20 de ani!
        Pe langa toate astea povestile alea cu cumpararea unui utilaj si bla, bla, bla sunt doar povesti din cartile dupa care se studia la ASE-ul comunist.
        • 0 (0 voturi)    
          pai nu te pricepi (Miercuri, 11 aprilie 2018, 11:42)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui holinessdani

          Deficitul ala comercial se finanteaza partial din imprumuturile in valuta (ale statului si ale populatiei), partial din atragerea de fonduri europene (doar plata la hectar in agricultura baga citeva miliarde de euro pe an). Deci, tinut in valori rezonabile, e finantabil. Problema apare atunci cind el trece de nivelul la care e acoperit de valuta care intra in tara... Asta s-a intimplat o tura prin 2007-2008, iar consecinta a fost saltul cursului de la 3.5 la 4.2 si alunecarea lui usoara mai apoi pina la 4.6. Si acum vine runda a doua, si in conditiile actuale poti sa te astepti pina la alegeri la un nou salt undeva peste 5 lei/eur.

          Cit despre rezerva BNR, ea s-a format in perioada in care piata era inundata de euro, fie prin fonduri de pre-aderare, fie prin fonduri de aderare, fie prin imprumuturi in valuta, valuta care ulterior ajunge pe piata valutara in exces.

          Cit despre BMW, n-a zis nimeni ca nu produce cheltuieli si nu duce la ceva activitate economica. Doar ca activitatea aia economica va fi preponderent cu piese de import, deci stimulind economia altora. Pe cind o fabrica de facut cutii de pizza da de munca constant la citeva zeci de persoane, inlocuieste cartoanele importate (care au dezavantajul transportului), si genereaza mult mai multe beneficii economiei decit ce produce service-ul BMW-ului. Da' na, pentru unii e mai greu de inteles cum functioneaza economia...
  • +3 (7 voturi)    
    Exporturi (Marţi, 10 aprilie 2018, 11:31)

    _eu_ [utilizator]

    Partea proasta e ca exportam materie prima si importam produse finite, sau cu alte cuvinte nu prea producem nimic, doar "recoltam" ceea ce a mai ramas (si nu a ramas mult) din resursele naturale ale tarii!
    • -2 (4 voturi)    
      Colonie adica nu? (Marţi, 10 aprilie 2018, 12:32)

      Mondialul [utilizator] i-a raspuns lui _eu_

      Ca in jocurile de strategie...
    • 0 (2 voturi)    
      sa stii ca nu mai e de mult asha. (Marţi, 10 aprilie 2018, 15:06)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui _eu_

      Zice si in articol:
      maşini şi echipamente de transport (48,7% la export şi 37,1% la import) şi alte produse manufacturate ) (32,0% la export şi respectiv 30,7% la import).

      Deci cel putin pe categoriile astea doua, care insumate fac 80% din exporturi, si care nu-s materii prime, avem excedent.

      Probleme mari avem in agricultura, spre exemplu, unde exportam prea putin produs finit, dar in rest la capitolul asta sptam bine.

      Deficitul actual de dat strict de salarii marite aiurea, fara fundament economic, salarii ncare s-au dus pe consum din import.
  • 0 (2 voturi)    
    cat din importuri sunt investitii in mijloace fixe (Marţi, 10 aprilie 2018, 12:35)

    Razvan_M [utilizator]

    ? O tara cu o economie care creste masiv investeste mult in mijloace fixe si in tehnologie pt. dezvoltare.

    Romania inca produce mult, foarte mult sub necesarul de consum. Sa nu uitam ca nu avem niciun producator de automobile de lux pe teritoriul nostru. Majoritatea electronicelor si electrocasnicelor sunt importate. Importam masiv haine produse in Chinia, India, Bangladesh, Turcia.

    Problema noastra cea mai grava in acest moment este lipsa infrastructurii de transport care este o piedica in calea dezvoltarii economice.
    • +1 (3 voturi)    
      e nitel diferit (Marţi, 10 aprilie 2018, 15:15)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Razvan_M

      maşini şi echipamente de transport (48,7% la export şi 37,1% la import)

      La maşini şi echipamente de transport avem excedent gramada. Nu producem noi BMW sau Audi, dar avem nenumarate fabricute care produc piese pentru ele.Prin ardeal e plin de din astea.

      Iarasi, majoritatea electronicelor si electrocasnicelor sunt produse altundeva, dar avem sectorul IT care lucreaza in R&D pentru ele, avem Continental care proiecteaza sisteme electronice pentru automotive, avem Delphi care produce injectoare de masini pentru americani, Infineon care proiecteaza sisteme de siguranta, si tot asha.

      Intr-adevar, in domeniul alimentar stam rau, desi si aici, e greu sa te bati cu spaniolul, italianul, turcul sau egipteanul la produs legume iarna, cind ala produce bine-mersi in sera, ca-s 10-15 grade afara, iar tu tre sa incalzesti sera de la -10 grade. Si mai stam rau in in domeniul confectiilor, unde producem putin, si ce producem exportam, si importam chestii ieftine si proaste.
  • +1 (1 vot)    
    balanta comerciala (Marţi, 10 aprilie 2018, 12:56)

    athos64 [utilizator]

    Problema nu o constituie balanta comerciala negativa, ci cum se finanteaza diferenta. O balanta comerciala negativa poate sa insemne pur si simplu ca este mai ieftin sa importi o marfa decat sa o produci la tine. Pe vremea lui Ceasca se ajunsese la balante comerciale super-pozitive si 0 datorii externe. Dar asta nu era nicicum oglinda unei economii prospere!! Noi toti am subventionat aceasta balanta, acceptand, (ca nu aveam incotro), ideea de a exporta cu 2 lei ceea ce costa 4 lei ca sa produci si restrictionand importurile pana la disparitia anumitor marfuri de pe piata, fortand dezvoltarea unei piete negre infloritoare pentru acele produse!
    Ingrijoratoare sunt volumele relativ reduse de comert exterior si structura acestora, care depinde de cativa operatori in mare masura.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version