​Un cadru fiscal impredictibil, respectiv modificări pe fiscalizarea muncii, TVA sau impozit pe profit descurajează companiile să dezvolte o strategie pe termen mediu-lung și să investească, a declarat Iancu Guda, președintele Asociației Analiștilor Financiar-Bancari din România (AAFBR), la Forumul Antreprenorilor Made in Romania, organizat de Bursa de Valori București (BVB).

Iancu GudaFoto: BVB
  • Fimele mici au o scădere a capacității activelor de a genera vânzări
  • În ultimii 2 ani firmele mici și-au distribuit dividende cât în ultimii 10 ani
  • O provocare pentru aceste companii o reprezintă creșterea costurilor cu forța de muncă

El a precizat că în România sunt 690.000 de companii, din care aproape 190.000 nu au activitate.

„Undeva la peste 27.700 au venituri de peste un milion de euro. Ele reprezintă 4% ca pondere numerică. Din 100 de companii din România doar 4 au venituri de peste un milion de euro, iar 96% sunt microîntreprinderi. Aceste microîntreprinderi concentrează doar 14% din venituri. Acum 10 ani concentrau 26%. Pe de altă parte, companiile mari, deși reprezintă doar 4% ca număr, au ajuns să concentreze 86% din venituri”, a precizat oficialul AAFBR.

Potrivit acestuia, o provocare pentru companiile mici este creșterea costurilor cu forța de muncă.

„Salariul mediu nominal net acum 10 ani era 1.700 lei, acum ajunge la 2.700 lei, dar aceste companii au un venit per angajat stabil. Vă dați seama cât de greu le este să facă față acestei evoluții. De aceea și profitabilitatea companiilor mici este foarte modestă. În perioada 2008-2015 au avut pierderi constante, abia trec pe un ușor profit, 2% în 2017”, a explicat Iancu Guda.

De asemenea, susține că există o nevoie mare de finanțare în rândul companiilor mici.

  • Au conturi la bănci raportate la nivelul datoriilor de 10-11%, relativ stabilă în ultimii 10 ani, pe când companiile mari stau mult mai bine din această perspectivă.

„Sunt foarte multe dividende distribuite. În ultimii 2 ani firmele mici și-au distribuit dividende cât în ultimii 10 ani. Impozitul pe dividende a scăzut de la 16%, la 5% de la 1 ianuarie 2016 și a impulsionat antreprenorii să își retragă capitalurile. Din păcate, companiile mici au o problemă pentru că au un grad de îndatorare foarte mare, 90% în ultimii 3-5 ani, față de 80% acum 10 ani. Companiile mari sunt pe un mod de dezîndatorare, iar gradul de îndatorare scade la 44%”, conform analistului.

El a menționat faptul că ponderea activelor imobilizate în total active scade masiv în ultimii ani.

„Asta duce ca pe termen mediu-lung să pierzi din competitivitate. Practic amortizarea, învechirea activelor nu se oprește, timpul merge înainte, nu a fost înlocuită de retehnologizare. Iată un potențial mare pentru companiile din România care pentru a-și susține investițiile pe termen lung au nevoie de un cadru fiscal stabil și predictibil. La calitatea activelor, la firmele mari s-a dublat de la 135% cifra de afaceri pe active imobilizate, la 238%. Firmele mari ar trebui să fie mai atente la eficientizarea muncii, tehnologizare, automatizare și active calitative”, susține Guda.

Fimele mici au o scădere a capacității activelor de a genera vânzări.

„Asta vine dintr-o problemă de mentalitate. Sunt companii, mai ales cele mici care în active, dacă faci o analiză mai detaliată, au tot felul de autoturisme de lux care depășesc nevoia și capacitatea companiei și locuințe de interes personal care sunt pe firmă și pentru sediul social. O mașină și o casă nu aduc venituri sa profit”, a mai arătat președintele AAFBR.

Avem o provocare în ceea ce privește managementul riscului de credit.

  • Firmele mari tind către o durată medie de colectare de 2 luni pe când cele mici ajung la 200 de zile. E un potențial imens de finanțare petru factoring, pentru tot ceea ce ține de creditul comercial.

„În legătură cu cadrul general impredictibil este un mesaj pe care aș dori să-l constat, nu-l dau nimănui, pentru cine are ochi să vadă și urechi să audă ar trebui să o facă, mai ales dacă are și putere decizională de impact. Un cadrul impredictibil fiscal, tot ce ține de fiscalizarea muncii, TVA, impozit pe profit, descurajează companiile să se îndatoreze, să dezvolte o strategie curajoasă pe termen mediu-lung, să investească. Companiile mari sunt mai rezervate în a se îndatora și de a investi pe termen lung. Asta se întâmplă indiferent de dimensiunea companiei”, a spus Guda.

El a precizat că analiza îl duce la concluzia că există o polarizare care în spate ascunde și risc, respectiv subțierea păturii de mijloc, care are capacitatea să absoarbă șocurile pe durata de recesiune a ciclului economic, dar și o oportunitate: există spațiu foarte mare de creștere, de penetrare, a multor companii care sunt mici dar care dacă reușesc să aibă o viziune pe termen lung, pasiune, se pricep la ceea ce fac, perseverență și un cadru stabil ar putea să-și crească afacerile.

  • Suntem o țară cu 19 companii la 1000 de locuitori. Cehia are 140 companii la 1000 de locuitori. Ce înseamnă asta? Oportunitate! Acolo te bați cu 140 de concurenți, iar aici cu 14.

Potrivit acestuia, puține start-upuri reușesc.

„Este o mândrie, cred că acesta este cuvântul. Este o mândrie să avem astăzi printre noi companii care au reușit. Puține o fac. Sunt jumătate de milion de companii înființate între 2005 – 2010, iar din acestea doar 0,2% astăzi sunt în funcțiune, au peste un milion de euro cifra de afaceri ;i arată bine din punct de vedere financiar”, a mai spus Iancu Guda.