Băuturile cu un conținut caloric redus, supranumite light, sau care au ingrediente naturale nu prea sunt pe placul românilor. Cele zaharoase continuă să fie în prim-plan, însă lucrurile se pot schimba având în vedere că reglementatorii și firmele producătoare încearcă să impună acest tip de produse, precum Coca Cola Zero, Pepsi Light sau apele cu arome, conform unor analiști ai KeysFin. Consumul băuturilor răcoritoare urcă așa de mult, încât piața ar putea depăși 6 miliarde lei, anul acesta, fiind impulsionată de publicitate, apetitul consumatorilor și prelungirea sezonului estival spre luna septembrie.

Bauturi racoritoareFoto: KeysFin
  • În ultimii cinci ani piața băuturilor răcoritoare a urcat cu 24%, iar anul trecut a ajuns la 5,93 miliarde lei
  • Profitul net al jucătorilor din piață va trece de 844 milioane lei, în 2018, un nivel de aproape 3 ori mai mare față de acum cinci ani
  • Primii trei jucători dețin 87% din cifra de afaceri totală a pieței
  • Numărul de angajați din sector este de 10.864 persoane
  • Băuturile zaharoase sunt pe placul românilor

"Campaniile publicitare insistă tot mai mult pe avantajele băuturilor fără zahăr, pe consumul de răcoritoare naturale. Un trend extrem de puternic în Occident care, în ultima perioadă, se accentuează și la noi. La fel cum s-a întâmplat cu produsele alimentare, domeniu în care tot mai mulți români au devenit atenți la calitate și conținutul caloric, este probabil ca în câțiva ani, fenomenul să influențeze semnificativ și piața băuturilor răcoritoare”, mai spun aceștia.

Potrivit acestora, piața s-a maturizat și a crescut constant, consolidarea sa fiind mai rapidă în intervalul 2015 - 2018.

“Acest fapt este reflectat clar de creșterea de 750% a rezultatului net în ultimii 5 ani, acest indicator atingând în 2017 o valoare de peste 523 milioane de lei”, au afirmat analiștii de la KeysFin.

Cei mai importanți 10 jucători din piață:

1. Coca-Cola HBC România SRL, producătorul mărcilor Coca-Cola, Fanta, Sprite, Schweppes, Cappy, Dorna, Poiana Negri, Burn, Monster Energy.

2. Quadrant Amroq Beverages SRL, firmă controlată de PepsiCo. Este îmbuteliatorul mărcilor Pepsi, Mirinda, Lipton, 7Up, Prigat, Everess, Gatorade, Mountain Dew și Rockstar

3. Romaqua Group, care produce, apele minerale Borsec, Aquatique şi Stânceni sucurile Giusto şi Quick Cola.

4. La Festa International SRL (Tymbark și Tedi),

5. European Drinks SA,

6. La Fântâna SRL

7. Carpathian Springs SA

8. Rio Bucovina SRL

9. Perla Harghitei SA

10 Alconor Company SRL

În prezent piața este foarte concentrată. Primii 10 jucători, dintre cei 526 prezenți pe piață, acoperă 87% din cifra de afaceri totală a pieței. Primii trei, Coca-Cola, Pepsi și Romaqua, având o cotă de piață cumulată de 64%.

  • 72% din piața băuturilor răcoritoare este controlată de investitorii străini, olandezii (51%), polonezii (8,2%) și suedezii (4,6%) fiind cei mai importanți.

“Datele financiare vin să confirme, totodată, că în condițiile în care comportamentul de consum ţine în mare parte de impuls, afacerile din acest sector sunt strâns legate de investițiile majore în promovare. Asocierea cu diverse evenimente, campaniile de promovare indoor şi outdoor, spoturile radio şi TV, prezenţa activă pe canalele social media generează, în continuare, succesul în acest domeniu”, informează KeysFin.