Radu Crăciun: Este România discriminată de agențiile de rating?

de Radu Crăciun     HotNews.ro
Vineri, 24 august 2018, 10:16 Economie | Finanţe & Bănci


Radu Craciun
Foto: Hotnews
Rating-urile de tara ale Romaniei nu au excelat niciodata. Nici in termeni absoluti, nici in termeni relativi in comparatie cu alte tari din regiune. In aceste conditii, au fost destule voci care in diferite momente au intrebat daca nu cumva Romania este discriminata de catre agentiile de rating. O tema care vad ca este reluata astazi, scrie Radu Crăciun pe blogul personal. Sa amintim faptul ca, in prezent, rating-ul Romaniei pentru datoria in valuta pe termen lung este BBB minus atat de la Standard&Poors cat si de la Fitch, in timp ce rating-ul agentiei Moody’s este Baa3. O prima constatare aici: pentru toate cele trei agentii de rating cu notorietate maxima in lume Romania este la limita inferioara a “investment grade”, adica a categoriei recomandata pentru investitii.

In aceasta categorie Romania se afla alaturi de Ungaria si, in evaluarea S&P, alaturi si de Bulgaria.

Dar este Romania discriminata de toate trei agentiile la unison prin plasarea ei pe cea mai de jos pozitie investment grade? Ar merita ea sa fie urcata pe scara rating-urilor, astfel incat sa ajunga alaturi de Polonia, doar doua trepte mai sus conform S&P?

Facand prin absurd abstractie de cei zece ani de dezvoltare care separa Romania de Polonia, diferenta nerecuperata in niciun moment din ultimele doua decenii, Romania tot ar inregistra in ochii agentiilor de rating un handicap semnificativ in raport cu o tara precum Polonia. Si el nu este legat de gazele lacrimogene folosite recent in piata Victoriei, asa cum sugera recent un articol din ZF.

Asa cum spuneam intr-un comentariu anterior, standardele democratice nu intra in criteriile agentiilor de rating. Mult mai importante sunt stabilitatea si predictibilitatea economica. Ceea ce ma duce la unghiul de abordare pe care vreau sa vi-l propun pentru a intelege circumspectia agentiilor de rating in ce priveste Romania.

Tabelul de mai jos arata istoricul rating-urilor Romaniei, Ungariei si Poloniei din ultimii douazeci de ani asa cum au fost evaluate de Standard&Poors.






Daca veti numara, veti constata ca rating-ul Romaniei a fost modificat in ultimii douazeci de ani de 9 ori, al Ungariei de 11 ori, pe cand al Poloniei de doar 6 ori. Aceasta este, iata, o prima masura a constantei si predictibilitatii politicilor economice.  Lucrurile devin si mai nuantate daca numaram de cate ori a trecut fiecare tara granita dintre investment grade si non-investment grade. Romania a traversat de doua ori perioade cand nu era recomandata investitiilor, Ungaria o data, iar Polonia niciodata. Aceasta statistica reflecta in mare parte politicile economice de tip “stop and go” ale Romaniei si inconsecventa deciziilor economice care a necesitat ajustari repetate ale rating-urilor din partea agentiilor specializate. Cele mai mari rate de crestere din Europa sunt irelevante pentru ele atata vreme cat stiu ca nu sunt sustenabile.

Acesta este pasivul cu care Romania se prezinta astazi in fata agentiilor de rating, care cunosc foarte bine limitele politicilor economice actuale. Spre deosebire de politicienii romani care promoveaza cu obstinatie poza la moment a economiei, agentiile de rating au profesionisti suficient de sofisticati ca sa stie ca evolutiile economice in dinamica lor sunt cele mai importante. Iar evolutiile prezente nu le dau niciun motiv sa fie optimisti in ce priveste viitorul.

In aceste conditii, circumspectia lor este explicabila, iar incadrarea rating-ului Romaniei la doua trepte sub Polonia, alaturi de Ungaria, devine justificata. Continui sa raman uimit cand vad cu cata naivitate isi imagineaza multi dintre decidentii romani ca gafele din trecut pot fi sterse cu buretele, astfel incat comunitatea financiara internationala sa considere Romania o tara fara pata. Lucrurile nu stau nicidecum asa si erorile trecutului vor avea nevoie de cel putin un deceniu de guvernanta economica excelenta pentru a fi estompate. Romania pana acum nu a livrat asa ceva pentru a aspira la o resetare a imaginii sale.

Pana la urma indemnul la curaj nu ar trebui adresat agentiilor de rating, ci celor care ar trebui sa schimbe politicile economice pentru a deveni mai convingatoare si mai sustenabile.







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





2032 vizualizari

  • +4 (4 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Vineri, 24 august 2018, 12:08)

    [anonim]

  • 0 (8 voturi)    
    Primii care discrimineaza Romania sunt romanii (Vineri, 24 august 2018, 12:28)

    animatron [utilizator]

    E un fel de auto-discriminare (de care vorbea recent si un reputat sociolog), un "masochism national, o perceptie distorsionata in care doar ce e negativ se vede, pozitivul fiind pus sistematic la indoiala.

    Am intalnit destui straini, in calatorii prin tara si prin Europa, care pareau uimiti de autoflagelarea si complexul de inferioritate cultivat in societatea romaneasca.

    Cand tu insuti nu te respecti, nu-ti respecti familia, neamul, traditiile, tara de origine, e aproape imposibil sa obtii o reala apreciere din partea strainilor, care pe buna dreptate isi spun ca si tu esti probabil ca cei pe care ii tot critici, pentru ca vii din aceeasi societate, n-ai cum sa nu fii contaminat!

    Are Romania probleme economice si sociale? Sigur ca are, ca toate tarile din Europa in acest moment.

    Sunt insurmontabile, sunt un "blestem", sunt de nerezolvat? Bineinteles ca nu, ar fi complet ilogic.

    Cand ne tot comparam, cu cine o facem de fapt? Nu cumva doar cu topul european al statelor foarte dezvoltate, care fac democratie si capitalism de vreo 200 de ani, cu mult inaintea noastra?
    Firesc sa nu fim la acelasi nivel, ar fi ciudat sa ii fi depasit pe vestici in doar 20 de ani de democratie si stat de drept, veniti dupa 40 de ani de dictatura comunista si mentalitate bolsevica.

    Ce trebuie comparat sunt dinamicile, trendul, traiectoria Romaniei din ultimele 2 decenii.

    Nu paria nimeni ca vom deveni membri NATO si UE, ca vom reduce atat de rapid decalaje incat azi PIB-ul nostru incepe sa depaseasca in volum tari "cu traditie" economica, iar in paritatea puterii de cumparare acum romanii sunt la acelasi nivel cu portughezii sau ungurii (cifre oficiale din aprilie 2018, la circa 1500 dolari/capita).

    S-a spus ca avem crestere "peste potential" si e rau (Comisia ni-l cifreaza la 4,3%/an), uite ca suntem acum fix in potential, la 4,2%.
    Macroeconomic stam mai bine decat 90% din tarile UE, dar asta e, n-avem "istoric"!
    E ok, iata ca noi facem cu BBB- ceea ce altii abia pot cu un A !
    • +3 (3 voturi)    
      În principiu aveți dreptate, dar în realitate (Vineri, 24 august 2018, 12:56)

      Spiky [utilizator] i-a raspuns lui animatron

      așa cum spunea și articolul, este o chestie de politici macro - ale guvernelor. Iar în majoritatea timpului a fost vorba de FSN-PDSR-PSD, un partid de ex-politruci, care a adoptat politici de genul accelerație simultan cu frână, având impresia că genul ăsta de politici arată echilbru. Rezultatul a fost în cel mai bun caz o plafonare. În caz de criză, România a picat un nivel mai jos.
      Nu masochismul românilor duce de râpă România, ci inepția și lăcomia guvernanților, cu precădere FSN-PSD.
    • +2 (2 voturi)    
      Easy to just talk (Vineri, 24 august 2018, 23:13)

      Parzivall [utilizator] i-a raspuns lui animatron

      Faptele si realitatea infirma si te contrazice in 99% din ce ai spus. Gresesti din start cand consideri Romania tara europeana, ea fiind depasita de tari africane. Probleme sociale si economice sunt in toata lumea, in Romania insa e jale. Vorbesti de 20 de ani de democratie in Romania...de feudalism ai vrut sa spui.
  • +3 (3 voturi)    
    Polonia este "China "Europei la ce si cat produce (Vineri, 24 august 2018, 17:05)

    Plagarus [utilizator]

    Importurile din PL in RO sunt coplesitoare !!!!
  • +1 (1 vot)    
    rating tara_standard democratic (Vineri, 24 august 2018, 19:36)

    Vdtot [utilizator]

    Daca vrei sa intelegi analiza dlui Radu Crăciun referitor la intrebarea "Este România discriminată de agențiile de rating?...", ar trebui sa treci peste "sententioasa" s-a afirmatie: "...standardele democratice nu intra in criteriile agentiilor de rating" !? Dar, analistul, se contrazice cand comenteaza de cta ori s-a modificat rating-ul Romaniei in comparatie cu cel al Poloniei si Ungariei, concluzioneaza: "...Mult mai importante sunt stabilitatea si predictibilitatea economica..."?!
    Pai cum vine asta, stimabile? Este ca si cum ai spune ca investitorii nu au "fugit" din Romania (sau cel putin, nu au mai investit in acelas ritm) dupa mineriade, sau ca Polonia si Ungaria, au avut acelasi standard (ne)"democratic".
    Pana la urma, stimabile, ce sa intelegem? Rating-ul de tara, predictibilitatea, poate fi mai bun pentru...Venezuela (zice-se, tara fara standard democratic) decat, de ex., cel al Romaniei (in conditiile standaredelor democratice, presupus a fi indeplinite)?


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by