Varujan ​Pambuccian: Aș aboli toate concursurile școlare și orice fel de curriculă și teste naționale, dar cred că m-ar omorî toți părinții, profesorii și copiii

de Florin Barbuta     HotNews.ro
Marţi, 28 august 2018, 9:06 Economie | Finanţe & Bănci


Varujan Pambuccian (foto arhiva)
Foto: Agerpres
În următorii ani 10-15 ani vor dispărea foarte multe locuri de muncă, din cauza robotizării și inteligenței artificiale, iar sistemul de învățământ trebuie schimbat, reiese din declarațiile lui Varujan Pambuccian, deputat și profesor la Facultatea de Matematică și Informatică din București. El a vorbit într-un interviu acordat HotNews.ro despre meseriile care vor dispărea, cu ce vor fi înlocuite și soluția pentru a evita apariția clasei oamenilor inutili. Referindu-se la sistemul educațional el a spus că ar aboli toate concursurile școlare, orice fel de curriculă unitară și teste naționale.

Câteva dintre declarațiile profesorului:
  • Inteligența artificială, nu numai că nu bea și nu fumează, dar nici nu cere șpagă.
  • Rolul profesorului în școală este cu totul altul decât să-ți toarne cunoștințe cu ”pâlnia în cap”.  Ei au ajuns ca, în loc să te învețe un domeniu, să te învețe cum să câștigi un concurs școlar
  • Părinții sunt foarte fericiți și ei în logica „ce deștept e fiul meu că știe Luceafărul la doi ani” sau trei, sau patru, sau whatever. Adică știe și nu înțelege nimic
  • Multe locuri de muncă vor dispărea din cauza tehnologiei, de la programatori, la cei care lucrează în domeniul manipulării de marfă
  • Este posibil să reapară meseriile de cizmar, croitor, muncitor social, din cauza cererii de servicii personalizate
  • Apariția clasei oamenilor inutili se va întâmpla, dar poate fi evitată
  • Biologia sintetică este principala speranță pentru eradicarea unor boli severe, tehnologia existând dar nu poate fi utilizată din cauza legislației. Ea ne va transforma pe noi, oamenii, într-o altă specie în următorii 200 de ani.
  • Sistemul educațional actual, corporatizat, nu mai poate oferi nici măcar o bază solidă în ceea ce privește cunoștințele în domeniile fundamentale. Îl învață, în schimb, pe copii cum să ia concursuri școlare, dacă se poate olimpiade internaționale și atât
  • Despre rețelele sociale: Comunicăm foarte mult în bubble-uri în care nu facem decât să fim de acord. Noi nu mai suntem obișnuiți să dezbatem lucruri
  • În absența concursurilor școlare, copiii vor învăța domeniile respective, nu cum să facă pentru a câștiga un concurs școlar.

"Trebuie să plecăm de la motivul pentru care în următorii 10-15 ani vor dispărea foarte multe locuri de muncă. Să vorbim în primul rând despre robotica industrială. Acesta este un domeniu vast care a început să aibă efecte în lumea reală în anii '70, adică foarte repede după ce a fost creat primul robot în 1961. Iar aceste efecte au apărut la început în industria auto japoneză. De ce nu în SUA unde a fost depus patentul și creat robotul? Pentru că Hollywood-ul dăduse o conotație negativă noțiunii de robot. A fost nefericit aleasă denumirea de robot de către inventatorul său, George Devol. A prins în Japonia, într-un alt mediu cultural unde nu exista o conotație negativă, și în industria auto japoneză pentru că permitea operațiuni de tip sudură și vopsire. Numai că în ultimii 20 ani lucrurile au luat o turnură foarte diferită, odată cu creșterea capacității de procesare și a complexității operațiunilor pe care un robot le poate realiza, odată ce roboții pot lucra într-o rețea de obiecte robotice, odată cu realizarea de software de management a unei rețele de roboți și odată cu dezvoltarea științei proiectării de linii de fabricație robotică care să asigure un management flexibil al acestor obiecte", a spus Pambuccian.
  • Așa s-a ajuns că în 2014 un fabricant de aer condiționat mare, chinez, Midea, și-a robotizat o fabrică de aer condiționat utilizând roboți produși de Kuka (producător german în acel moment), companie pe care Midea a cumpărat-o ulterior devenind cel mai mare proiectant și producător de fabrici robotizate din lume. În fabrica robotizată de Midea atunci, 800 de roboți au înlocuit 24.000 de oameni, reducând drastic costurile, mărind productivitatea și calitatea și eliminând toate problemele create de managementul unui personal atât de numeros.
  • Adidas a trecut la producția de sneakerși în fabrici robotizate în anul 2017 și este urmat de către Nike, mutând fabricația în mijlocul piețelor pentru a scădea nu doar cheltuielile de fabricație, ci și cele logistice și generând un val uriaș de disponibilizări în China. 
Potrivit acestuia, producția de bunuri începe să se mute în piețele de desfacere majore, dar fără a crea locuri de muncă.

"Pe mine m-a amuzat când a spus Trump că mută locurile de muncă înapoi în America. Da, le mută, numai că nu sunt locuri de muncă pentru oameni, ci pentru roboți. Ideea de loc de muncă începe să devină ea însăși un subiect destul de complex. Este foarte probabil că grosul producției de bunuri va trece în următorii 10 ani în zona complet robotizată. Va fi foarte greu să produci cu oameni și să ai o competiție care produce cu roboți. Este imposibil să faci față. Așa că, dacă trece unul singur în zona asta, trec toți cei care vor supraviețui. Generalizarea se va face oarecum rapid", a explicat deputatul.
  • Job-uri care vor dispărea din cauza robotizării, în concepția sa
- În următorii 10 ani mai tot ce înseamnă muncitori industriali vor dispărea
- Meseria celor care manipulează lucrurile în depozit dispare pentru că depozitele încep să fie din ce în ce mai mult robotizate și informatizate. Este exemplul lui Amazon care face un efort din ce în ce mai mare să-și robotizeze partea de depozitare, împachetare și livrare.
- În ceea ce privește partea de împachetare, cei care lucrau pe benzile rulante vor fi și ei înlocuiți de roboți industriali. Cel mai bun exemplu este Ikea care și-a rezolvat acum câțiva ani problema asta și are complet robotizată împachetarea kit-urilor de mobilă. 


INTELIGENȚA ARTIFICIALĂ


"Se spune într-un mod destul de eronat Inteligență artificială, după părerea mea și lucrul acesta se vede clar încă de la momentul nașterii ei în 1956 la workshop-ul de la Darthmouth College, atunci când denumirea a fost aleasă mai degrabă din motive de marketing științific decât din motive legate de programul propus acolo. Ea nu are, încă, nici conștiință de sine și nici funcționalitățile majore pe care le are inteligența umană, dar are poate realiza foarte eficient funcții pe care le îndeplinește și creierul uman", a spus Pambuccian.

Ce face inteligența artificială astăzi?
  • Este în stare să recunoască tipare cu o viteză mult mai mare decât o face creierul uman și cu o acuratețe foarte bună, căutând în volume foarte mari de date. Poate procesa foarte rapid informația în baza unui set de reguli predefinite. Cum ar fi, de exemplu, limbajul. Noi gândim utilizând cuvinte și într-o gramatică dată. Lucrul acesta îl poate face inteligența artificială. Poate structura lucruri plecând de la un set de abstracții pe care le deține și utilizând o gramatică predefinită. Este speculată de mulți în ideea că poate învăța. Putem să spunem învățare dar la nivelul la care vorbim de învățare în lumea animalelor și nu la nivelul la care învățarea are sofisticarea celei umane. Nu are creativitate deloc pentru că nu are conștiință de sine și nu are implementate echivalentele circuitelor bazate pe serotonină și dopamină care fundamentează cogniția în regnul animal. Mai este mult de făcut în inteligența artificială.
"Probabil că în următorii 200 de ani se va ajunge la ceva care chiar să fie inteligență, odată cu înțelegerea modului în care funcționează creierul. Cu toate acestea, inteligența artificială se dovedește mult mai eficientă decât omul în foarte multe domenii. Și asta înseamnă mai bine, mai repede și cu costuri mai mici, adică un lucru care va avea o adopție rapidă în următorii ani", a explicat profesorul.

  • Meseriile pe care crede că le va înlocui inteligența artificială: unii medici, contabili, avocați.

- Inteligența artificială poate să suplinească activități simple, cum ar fi cele dintr-un call-center. Foarte multe call-center-uri folosesc, în momentul de față, sintetizatoare de voce umană și un soft de inteligență artificială fiind capabile să proceseze limbajul natural, adică să proceseze ce spui și să îți dea un răspuns. Asta face și cel care este la desk, în definitiv: are niște cartonașe de pe care citește un răspuns în funcție de ce întrebi tu. Dacă îl scoți din cartonaș, s-a terminat. Care este diferența? Niciuna!

- Va înlocui, în următorii 10 ani, la modul foarte serios, tot ce înseamnă funcționarii de front desk, dar și o mare parte dintre ceilalți funcționari care lucrează pe bază de reguli prestabilite. În 2016 Amelia un soft de inteligență artificială de la IPSoft a fost primul funcționar de ghișeu la primăria Enfield, un sector din Nord-Estul Londrei. Inteligența artificială, nu numai că nu bea și nu fumează, dar nici nu cere șpagă. Amelia, de exemplu, este disponibilă de oriunde, 24/7 și mai e dotată și cu un modul empatic. Păi nu e mai bine așa?

- Va reuși să înlocuiască o parte dintre medici pe partea de diagnoză. Anul acesta, Watson, un sistem de inteligență artificială al IBM, a reușit să dea diagnostice mai bune decât cei 20 de medici de la care a „învățat”.

- Nu va înlocui profesorii, așa cum se spune. Dacă se va întâmpla lucrul acesta, zona aceea care va folosi inteligența artificială pe post de profesor nu va reuși să depășească mediocritatea. Rolul profesorului în școală este cu totul altul decât să-ți toarne cunoștințe cu pâlnia în „cap”.

"Azi avem acum un sistem de învățământ care a fost distrus de ideea concursurilor școlare și de ideea punctării pe baza concursurilor școlare a profesorilor. Profesorii au ajuns ca în loc să te învețe un domeniu, să te învețe cum să câștigi un concurs școlar. Este extraordinar de periculos și de grav, dar se pare că este o sarabandă în care sunt antrenați toți. Pentru profesori e mai ușor. La fel și pentru mulți dintre copiii care au fost obișnuiți să își arare de mici genialitatea în a memora mecanic lucruri. Părinții sunt foarte fericiți și ei în logica „ce deștept e fiul meu că știe Luceafărul la doi ani” sau trei, sau patru, sau whatever. Adică știe și nu înțelege nimic. Este fix din categoria aia stilul acesta de învățământ. Aici da, inteligența artificială poate înlocui profesorii. Într-un învățământ adevărat, nu. Poate fi, în schimb, un instrument util", a explicat Varujan Pambuccian.

- Va înlocui, cu siguranță, contabilii, o parte dintre avocați. S-ar putea și o parte dintre judecători. În tot ce înseamnă sisteme care reacționează pe baza unor reguli, inteligența artificială este mai ieftină și procesează mai mult în aceeași unitate de timp. Deci este mai bună.
  • Majoritatea angajatorilor încep să gândească așa: De ce mi-aș lua belea pe cap un om și de ar trebui să să depind de el? Pentru că un angajator depinde de angajații săi. Nu e mai bun un sistem electronic care face aceeași muncă și cere strict mentenanța din specificații?
- Inteligența artificială va înlocui programatorii. Aproape pe toți. În 10-15 ani, meseria asta dispare. India a publicat anul acesta un plan de tranziție pentru industria sa de software către cea de inteligență artificială. Numai că nu toți cei care lucrează acum vor mai avea de lucru atunci.
  • Ce va rămâne în industria de IT vor fi analiștii, arhitecții software, designerii grafici și testerii. De ce? Păi până la urmă ce este un program? Este traducerea într-un limbaj pe care îl înțelege o mașină a unor lucruri structurate pe care ți le dă cineva. Cine? Arhitectul, care îți dă lucrurile alea pe baza unei analize făcută de un analist. Ei nu dispar. Programatorul care este un soi de compilator uman, adică ia un lucru specificat de arhitect și îl transpune într-un limbaj al unei mașini sau într-un limbaj care permite o translație automată în cel al mașinii. Asta poate să facă un sistem de inteligență artificială foarte ușor.
  • Designerul de interfețe nu o să dispară pentru că meseria lui ține de creativitate. Tot ce înseamnă grafică, partea audio și multimedia dintr-un soft ajunge să fie din ce în ce mai importantă. De multe ori, alegi între un program sau altul după cum arată.
"Va dispărea însă meseria de actor de voice over. Pentru că și aici inteligența artificială și sintetizatoarele de voce umană pot prelua un text scris și îl transforma într-unul vorbit. O să rămână poate un număr mic de programatori, pentru lucruri extrem de critice, de exemplu pentru industria auto, aeronautică, militară, unde dezvolți softul cu inteligența artificială, dar vrei să-l verifice de 1000 de ori un om. El, împreună cu testerul, ajung să colaboreze ca să scoată bug-uri și alte lucruri din soft. Pentru România asta este o mare problemă pentru că noi, ca țară, câștigăm bani din industria de outsourcing de IT", a explicat deputatul.

  • Alte job-uri care vor dispărea: chefii, angajații din fast-food.
"Tot ce ține de fast-food se va robotiza și va fi controlat cu inteligență artificială. O companie din California, CaliBurger, i-a înlocuit pe oamenii care găteau burgerii cu roboți. Acum își pune problema să introducă mâini robotice pentru a-i înlocui pe cei care pun cartofii la prăjit, iar apoi în pungi. Deja casierii au fost înlocuiți, în foarte multe locuri acum câțiva ani în McDonalds. Iar Amazon are deja magazine offline fără personal uman. Alte meserii care dispar", a arătat Pambuccian.

El este de părere că vor fi înlocuiți mulți dintre cei care lucrează ca chef, dar nu sunt celebri și foarte creativi.

"Pe lângă unul ca acesta, vor fi 5-6 chefi roboți cu inteligență artificială. Deja există o bucătărie de genul acesta realizată de compania britanică Moley, care gătește robotic. Nu este un dispozitiv foarte scump, costă 10.000 de lire iar pentru un restaurant înseamnă un chef care te costă extrem de puțin pe lună. 10.000 de lire, plătiți o sigură dată, și să poată să gătească atâtea feluri de mâncare câte rețete poți să downloadezi, folosind gesturile și stilul de ornare al chefilor celebri. Orice restaurant își dorește așa ceva, iar pentru un lanț de restaurante poate asigura aceeași calitate în fiecare loc. Este o foarte mare economie și creștere a productivității", susține acesta.

Potrivit acestuia, suntem în fața unui fenomen fără precedent în istoria omului.

"Până acum, fiecare revoluție a disponibilizat un număr mare de oameni care au fost imediat preluați de promotorii revoluției respective. De exemplu, Prima Revoluție Industrială a mecanizat agricultura dar a preluat lucrătorii din agricultură în fabrici. De data asta, nu prea văd cine îi va prelua pe cei disponibilizați. Pe de altă parte, noi în calitate de consumatori suntem la baza acestei schimbări. Noi vrem mai repede, mai ieftin, mai bun", a precizat profesorul.

Acum suntem înaintea unei mari schisme economice, crede el, pentru că pe deoparte o să vorbim de produse și servicii de masă, realizate de roboți industriali și de inteligența artificială, din ce în ce mai ieftine, mai accesibile, mai bune calitativ, dar care vor arăta toate la fel.
  • Există o nevoie în noi, însă, de a găsi lucruri care ni se adresează doar nouă. Și aici vom vedea crescând o a doua economie: cea a bunurilor și serviciilor personalizate realizate de oameni. Cele două economii, complementare pot asigura atât abundență cât și locuri de muncă.
  • Eu văd reabilitate foarte multe meserii pe care le credeam pierdute în A Doua Revoluție Industrială, adică: cizmar, croitor, muncitor social, etc. Cred că o să reapară profesiile de genul acesta și vor reprezenta o parte dintre profesiile care vor absorbi, nu foarte mult, dar totuși semnificativ, din ce se pierde ca locuri de muncă.

FABRICAȚIE ADITIVĂ

"În construcții vor dispărea multe locuri de muncă pentru că se va face mai ușor și mai ieftin construcția de locuințe în special, folosind imprimante 3D specializate. Nu vorbim despre lucrări deosebite. Turnurile gemene din Bangkok, nu o să le construiești cu o imprimantă 3D, sau nu știu ce mare pod, dar în cazul caselor, lucrul acesta se întâmplă deja. Chinezii sunt avansați în direcția asta, olandezii încearcă și ei să prindă o bucățică din tort cu lucruri mai neobișnuite arhitectural care se pot face doar cu imprimante 3D. Acest lucru va duce la dispariția multor locuri de muncă și la ieftinirea serioasă a caselor", a spus Pambuccian.

  • Mai este un val care se adresează de data aceasta speciei umane însăși: biologia sintetică.
  • Toată lumea se gândește la roboții care nu știu ce o să facă. Roboții humanoizi sunt și vor fi excepții interesante, dar cu un grad mic de utilitate. Oricum, nu vom vorbi de o preluare a lumii de către roboți pentru că întotdeauna vom ști să ne upgradăm mai repede decât upgradăm roboții pe care îi producem.
  • Marea diferență va veni din partea biologiei sintetice. Deja după 2012 când a apărut CRISPR, a treia tehnologie de editare a ADN-ului, editarea sa într-o celulă vie a ajuns să fie extraordinar de eficientă și foarte ieftină, adică sub 100 de dolari pe genă. Asta va duce la transformarea medicinei, cu excepția celei care se ocupă cu repararea țevilor și oaselor din noi. Vindecarea suferințelor care țin de alt tip decât cele care țin de oase rupte și de țevi cu probleme se va face cu biologie sintetică. Deja există primele rezultate pe cancer pulmonar la Universitatea Sichuan din China.
  • Este trist că o tehnologie euroatlantică nu poate fi folosită în zona noastă din cauza birocrației și legislației care presupune un timp uriaș necesar omologărilor. Oricum, biologia sintetică este principala speranță pentru eradicarea unor boli severe și chiar dacă tehnologiile apar în lumea noastră dar sunt utilizată în spațiul asiatic este, oricum, un pas înainte.
"Un alt impact mare imediat al biologiei sintetice va fi în agricultură. Pe lângă robotizarea extremă la care a ajuns, care face ca în SUA să asistăm la o scădere a populației ocupate în agricultură de la 0,7% la 0,4% populație în ultimii 10 ani, în condițiile în care acolo se realizează cea mai mare productivitate din lume și Statele Unite sunt cel mai mare producător agricol global, biologia sintetică va duce la reducerea masivă a suprafețelor necesare pentru agricultură și chiar la o transformare parțială a ei într-o industrie. Putem modifica în momentul de față genomul oricărei plante sau al oricărui animal. Totul e să cunoaștem bine genomul și să știm la ce folosesc secvențele din interiorul său. Iar anul acesta a fost secvențiat genomul grâului, Adică putem produce, de exemplu, soiuri de grâu fără gluten. Japonezii folosesc editarea genelor cu mult succes în horticultură colorând spectaculos florile. Chinezii au creat o specie de animal de companie obținând un porc pitic pe care îl pot colora și textura la cererea clientului", a mai arătat deputatul.

Potrivit acestuia, vorbim și de utilizarea bacteriilor pentru a produce hrană și crearea de hrană animală sintetică.
  • Experimentul făcut de către Mark Post în anul 2014 a dus la apariția cărnii sintetice realizate din celule animale crescute industrial și printate sub forma pe care o dorește piața. Deocamdată este o tehnologie foarte scumpă, dar odată apărută, o tehnologie cu un asemenea potențial se dezvoltă rapid și ajunge repede la un preț rezonabil. Vorbim iar de locuri de muncă ce vor dispărea pe întregul lanț.
  • Eu cred că biologia sintetică ne va transforma pe noi, oamenii, într-o altă specie și că asta se va întâmpla următorii 200 de ani. Suntem în pragul acelui moment și în fața unei selecții culturale care o să ducă la extincția unei părți din specie și la transformarea celeilalte părți în altceva.  

  • Apariția clasei oamenilor inutili este inerentă
"Clasa oamenilor inutili este, după părerea mea, un lucru care poate fi ținut sub control, poate chiar evitat. Omul nu este, neapărat, un mijloc de producție, ci mult mai mult. Dacă dorința noastră de a avea bunuri și servicii personalizate și capacitatea de a le cumpăra va crește, lucrul acesta va duce la evitarea apariției clasei oamenilor inutili, prin dispersarea unui număr mare de oameni care pleacă din locurile de muncă existente în servicii sociale, în zona activităților creative, în zona bunurilor și serviciilor personalizate. Atunci este posibil să evităm creșterea ei semnificativă și riscul transformării ei într-un vector social important. Dar, pentru asta, trebuie ca la nivelul statelor lumii acest fenomen să fie conștientizat și să existe politici coerente. Sunt multe state care s-au predat în fața fenomenului. Finlanda are un proiect pilot într-un soi de județ de-al lor, în care plătește 560 euro/lună celor care nu au nicio șansă să muncească vreodată. Fenomenele de genul acesta au existat, există și vor mai exista în multe locuri din lume aceasta și societatea a dovedit că poate suporta un asemenea șoc. Regândind activitățile specifice omului într-o societate suficient de civilizată și sofisticată putem ține sub control consecințele dispariției locurilor de muncă. Asta presupune în primul rând un alt fel de școală și de atitudine", susține Varujan Pambuccian.

  • Să spunem că poți să asiguri o finanțare decentă a vieții unui om și îl ții acasă. Omul acela nu are niciun fel de utilitate și s-ar putea să-i placă la început, s-ar putea chiar ca multora să le placă.
  • Totuși, s-ar putea să existe oameni cărora să nu le placă să trăiască așa. În momentul acela s-ar putea să vedem mișcări sociale foarte puternice. În plus, există riscul ca în 50-60 de ani să asistăm la sfârșitul democrației, așa cum o știm cu toții, dacă lucrurile vor evolua în direcția asta.
  • Va fi foarte greu de crezut că cei care creează valoare adăugată în societate vor accepta să aibă aceleași drepturi cu cei pe care ei îi întrețin. Am putea să asistăm la revenirea unei democrații de tip Atenian, ceea ce nu știu dacă este foarte bine.
"Noi mai avem o problemă în România, care ține de ADN-ul cultural. Noi nu gândim foarte mult în termeni de comunități, ci de indivizi. Genul acesta de gândire este foarte păgubos pe termen lung mai ales în lumea în care trăim și cu atât mai mult în cea în care intrăm acum", crede politicianul.


SISTEMUL EDUCAȚIONAL

"Sistemul educațional global este într-o criză profundă. Nu este o diferență semnificativă  între cel românesc și cel american, de exemplu. Excepția o reprezintă cel finlandez, care s-a dus într-o fundătură și care este, după părerea mea, este azi extrem de prost. A fost extrem de bun și s-a transformat în ceva extrem de prost. Avem sisteme care sunt în fundătură crezând că este bine unde se află și altele care sunt în criză și nu știu ce să facă pentru a ieși din ea", crede Pambuccian.

De ce?

"Trebuie să ne uităm la cum a evoluat sistemul public de învățământ. El a apărut în anul  1763, fiind inițiat de către Frederic cel Mare al Prusiei care, în linii mari, vorbea de un sistem de învățământ finanțat public de către autoritățile locale și care era, secular și naționalist. Accentul pe științele pozitive a făcut ca nemții sunt foarte buni azi în zona tehnologică. Era împărțit pe contingente de vârstă exact cum este sistemul actual, antrena capacitatea de stocare, ca acum, și scopul lui până la urmă era să creeze un anumit tip de om care s-a dovedit a fi util în Prima Revoluție Industrială. Adică un om capabil să dețină cunoștințe foarte bune într-un domeniu dat, să le utilizeze așa cum le-a învățat pe tot parcursul vieții, având o foarte mare capacitate de acceptare a autorității, pentru că școala formează și în direcția asta", a explicat deputatul.

Omul de care avea nevoie Prima Revoluție Industrială, spune el, era unul care trebuia să fie un om cu cunoștințe sectoriale solide, să aibă anduranță mare la procesele repetitive, disciplinat social, cu rezistență fizică și memorie bună.

"Am trecut prin A Doua Revoluție Industrială, și ea a avut ca efect corporatizarea sistemului de învățământ. Aceasta a adus la sisteme ierarhice de evaluare, acoperirea cu hârtii și toată birocrația asta îngrozitoare care este acum în învățământ. Asta nu are nicio legătură cu tipul uman de care avem nevoie. A Treia Revoluție Industrială, cea în care suntem acum (eu prefer clasificarea propusă de The Economist și nu cea utilizată la Davos), are nevoie de un alt tip de om. Are nevoie de un om care să aibă cunoștințe solide în domenii de bază,  capacitatea de a combina cunoștințe din mai multe domenii pentru a crea ceva nou și antrenați pentru o mare anduranță la schimbare și adaptabilitate. Sistemul actual, corporatizat, nu mai poate oferi nici măcar o bază solidă în ceea ce privește cunoștințele în domeniile fundamentale. Îl învață în schimb pe copii cum să ia concursuri școlare, dacă se poate olimpiade internaționale și atât", spune Pambuccian.

  • Eu mă izbesc de problema asta la Facultatea de Matematică, unde mulți dintre studenți știu prea mult să rezolve probleme și prea puțin matematică. Sistemul ăsta convine însă. De pe urma lui trăiesc o grămadă de oameni. Nu au fost antrenați, la rândul lor, în școală să aibă anduranță la schimbare. Este un sistem uriaș. Schimbările într-un sistem uriaș se fac lent întotdeauna. Nu poți să faci schimbări bruște. Le convine părinților, copiilor, profesorilor, tuturor.
  • Acum 10 ani când mă întrebau cunoștințe, prieteni, unde poate să învețe copilul meu să programeze îi spuneam cu plăcere. Știam că mai sunt 20 de ani de carieră și asta era ok, ca e o meserie în care se câștigă bine și care este foarte interesantă. Acum când sunt întrebat mă îngrozesc pentru că oamenii au rămas în inerția asta și nu înțeleg că vine schimbarea peste ei.
  • Toți avem tendința de a accepta un confort cu care ne-am obișnuit. Asta este o realitate și e normal să fie așa. Este normal ca orice sistem să își dorească să fie într-o zonă de stabilitate, inclusiv omul. Dar ce te faci când vine valul acesta peste tine, val pe care tot noi l-am creat în calitatea noastră de consumatori?
"Avem nevoie de un sistem de învățământ care să antreneze calitățile  fundamentale care ne-au făcut oameni: curiozitate, exploatarea pozitivă a lenei, capacitatea de a explora, creativitatea și la capacitatea noastră de a comunica cu alții, care mai nou, după părerea mea, este din ce în ce mai limitată. Comunicăm foarte mult în bubble-uri în care nu facem decât să fim de acord. Noi nu mai suntem obișnuiți să dezbatem lucruri. Ideile noi apar din dezbateri, nu din acord. Nici nu poți să spui că există dialog, când există acord. Rețelele sociale asta au produs, bubble-uri de acord, care nu se ating niciodată, nu se intersectează. Fără diversitate nu ai cum să evoluezi", a precizat deputatul.

Cum aș face școala acum?

"Într-un mod în care m-ar omorî toți părinți, profesorii, copiii. Adică aș aboli toate concursurile școlare. Aș aboli orice fel de curriculă unitară și teste naționale. E foarte riscant ce spun, știu. Aș redefini școala ca un grup de profesori, acreditați că au abilități profesionale, care ar propune o curriculă și o metodologie. Aș lăsa o mare mobilitate. Ce spun nu se poate face oriunde, se poate face în orașele cu dimensiune oarecare, dar măcar acolo trebuie făcut", a spus Pambuccian.

Mobilitatea ar fi asigurată, spune el, de un lucru pe care l-a propus în 2007 și a picat în Parlament.

"Atunci am depus un proiect de lege care propunea finanțarea per capita prin vouchere. Ce făcea lucrul acesta? Îi dădea copilului un voucher cu care el se ducea la școala pe care voia să o urmeze. Nu mai exista o legătură între locul unde era copilul și școala respectivă, depunea voucherul și școala deconta cu Ministerul. Asta însemna finanțarea educației acelui copil pe baza a ceea ce scrie în Constituție, de către stat. Dar rolul statului ar fi limitat doar la finanțare și la acreditarea profesorilor. Acum toți copiii depind de un grup foarte mic de oameni care propune curriculele și care practic spune cum să arate școala. Dacă oamenii aceia sunt geniali, e bine. Dar dacă nu sunt? Câți dintre ei se gândesc la felul în care va arăta lumea de peste 15 ani, atunci când un copil care începe școala azi se va gândi serios la ce face cu viața lui?", susțne deputatul.
  • În absența concursurilor școlare, copiii vor învăța domeniile respective, nu cum se face ca să câștig un concurs școlar. Piața ar decide care școli sunt viabile și care nu. Să ne uităm la ce s-a întâmplat cu universitățile private americane care au pornit acum două secole în tot felul de formule, și acum există tot felul de formule, de colegii și Universitățile unele foarte bune, de unde știi că o să ajungi să lucrezi într-un loc foarte căutat, altele numite „some college”.
"O societate cu anduranță mare la schimbare este o societate a diversității. Și, foarte pragmatic gândind, o asemenea societate își minimizează în mod continuu riscurile",a spus Varujan Pambuccian.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





14049 vizualizari

  • +10 (24 voturi)    
    Rușine să îți fie (Marţi, 28 august 2018, 9:21)

    Baboii [utilizator]

    Nu mai are nici o valoare parerea dumitale din moment ce politic conduci un pseudo-grup care sustine măsurile ce vor ruina de emigrația din Romania.
    Și asta făceti de ani de zile.
    Nu aveți ce să căutați în parlament daca de atâția ani nu sunteți în stare să schimbati ceva in bine.
    Din contra, girați actiunile unor cripto comuniști.
    Rușine și atât. Că mă înțelegeți foarte bine ce încerc să spun.
    • +1 (3 voturi)    
      Aș aboli dreptul de a fi în Parlament. (Miercuri, 29 august 2018, 19:41)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui Baboii

      Cum justifică Pambuccian prezența în Parlament?Cine la votat?Dacă vrea să fie în Parlament să facă cum a făcut Vosganian,să se înscrie într-un partid politic.Reprezentanții minorităților trebuie să dispară,numai așa putem spune că Parlamentul este politic și cine are majoritatea va face guvernul fără mișmașuri ale unor jmecheri numiți pompos //reprezentanți minorități//,în realitate români get beget cu bunele și relele românilor,care fac un ban târguind interesele noastre.Ceva trebuie schimbat,nu-i normal ce se întâmplă acum.Auzi și tu Tudorel Toader,să știi că asta-i o problemă care merită să te ocupi,decât prostiile cu bunăstarea infractorilor și protecția la stres a politicienilor borfași.După cum te comporți,Tudorele,ai învățat degeaba carte!
      • 0 (0 voturi)    
        verifica ce scrii sunt date publice (Vineri, 31 august 2018, 8:03)

        Andreea83 [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

        Voturile ii justifica prezenta! Daca se inscrie intr-un partid politic se va pierde tot ceea ce a facut si noi o data eu el. Vosganian s-a inscris intr-un partid si fac aia ce vor din el! Daca apartii de un partid, trebuie sa faci ce iti dicteaza partidul si nu neaparat ce este mai bine pentru tara! Noua ne trebuie oameni care sa stie meserie si sa-i duca capu' s-o imbunatateasca (si el pentru IT a facut ce n-a facut nimeni pentru nicio alta industrie), nu sa faca parte din niste liste - din astia sunt deja destui si degeaba!
  • +4 (18 voturi)    
    inadecvare la context (Marţi, 28 august 2018, 9:49)

    Ipse1954 [utilizator]

    Domnu Barbugiu (adica cel care dadea cu zarul cum sa voteze in Parlamentul Romaniei),
    Afirmatie: "curiozitate, exploatarea pozitivă a lenei, capacitatea de a explora, creativitatea și la capacitatea noastră de a comunica cu alții, care mai nou, după părerea mea, este din ce în ce mai limitată.(VP)"
    Normal, cum sa comunice daca nu au cunostinte pe care sa le comunice? Astea se capata in familie si la scoala. Daca familia nu le poate oferi, din diverse motive - primul fiind acela ca parintii nu sunt ei in stare sa o faca, atunci scola trebuiesa o faca. Si daca nu facem asta neintirziat vom avea alte generatii pierdute si tot asa!
    In conditiile in care cea mai mare parte a scolilor sunt ca acum 100 de ani, cu profesori de gimnaziu si de liceu (ca sa nu mai vorbim de universtati) vai steaua lor tu vorbesti de fel de fel de parascovenii. Cine va folosi ceea ce prezinti aici? Este de domeniul fantasticului.
    Vino cu picioarele pe pamint. Atita vreme cit 50% din copii tarii nu au acces la o scoala de calitate nu vom progresa nici un pas. Si acesti copii peste 15 ani vor face alti copii si vor face cu ei ce au facut si parintii lor. Si tot asa.
    Decit sa prezinti fantasmele alea mai bine ai analiza care sunt cauzele si abia apoi sa vezi ce poti face.
    Un african a fost intrebat: ce e mai ieftin la voi, un TV sau un WC. Raspuns: WC-ul. Alta intrebare: si atunci de ce iti iei intii TV? Asa si noi.
    Avem in parlament atittia analfabeiti si guvern la fel. De ce oare? Crezi ca pari mai testept daca culegi de pe internet tot felul de fantasme inaplicabile in RO. Vezi tu ca in urmatorii 25 de ani cineva de la Cocirtica dintre Maluri sa-si faca casa cu o imprimanta 3D? Esti naiv.
  • +8 (22 voturi)    
    mda (Marţi, 28 august 2018, 9:50)

    SoulSearcher [utilizator]

    s-a trezit si varujan sa mai zica ceva...

    poate s-a plictisit de la atata servitudine PSD-ului.. si a zis sa iasa la interval, ca uita lumea care ii voteaza ca si ei decid soarta tarii prin aliantele care le fac pe mutilarea justitiei
  • +8 (22 voturi)    
    Domnule Pambuccian, (Marţi, 28 august 2018, 9:52)

    bancher [utilizator]

    cand erati mai roman?? Cand ati votat legile jusittiei in varianta PSD (inclusiv nevotand motiune de cenzura a opozitiei) sau acum, cand ati aboli concursurile scolare??Nici nu mai citesc articolul, sunteti o mare dezamagire ptr poporul roman.
  • +7 (15 voturi)    
    80-90% de aceeași părere (Marţi, 28 august 2018, 10:12)

    falcoind [utilizator]

    După 18 ani de școală 12 +5+1 , consider ca am avut 3 profesori care m-au pregătit pentru viata, nu pentru examene, Intru in "conflict" când se vorbește despre educația din RO cu diferite persoane și când le spun , școala sub forma actuala e depășită. Producem analfabeți funcționali, oameni care gândesc doar in șabloane 95-99% și care nu sunt în-stare sa gândească "out of de box" .Cea ce nu spune Pambuccian e , toate aceste schimbări majore sunt șanse de peste 99,9% sa ducă la conflicte violente care se pot solda cu reduceri de populație de peste 50% moment in care categoria celor "inutili" nu mai are de ce sa apară.
  • 0 (12 voturi)    
    Revenge ! (Marţi, 28 august 2018, 10:18)

    Dimijoarei_Obt [utilizator]

    Hahahaha ! Razbunarea unui Repetent ! Romania corect-caricaturala !
  • -5 (13 voturi)    
    unde competitie nu e nimic nu este (Marţi, 28 august 2018, 10:19)

    mandalau [utilizator]

    Daca nu ar mai exista concursuri si examene am deveni o natie de oligofreni. Istoria ne-a invatat ca majoritatea ideilor marete au venit prin multa munca si studiu.
  • +4 (10 voturi)    
    inteligenta n-are probleme, lenea de a invata are (Marţi, 28 august 2018, 10:26)

    clencix [utilizator]

    Dl. Varujian nu a dat niciodată definiția IA, necum a inteligentei, asa ca poate emite orice profeții pe care sa și le declare el însuși inteligente și prostovenii multi sa le creadă. Neglijează ca automatizarea nu este altceva decât trecerea la mașini a unor activități ce se pot algoritmiza, ca la mașina de aburi și motorul termic din epoca industrializării, dar la nivelul științei de azi, astfel ca elaborarea de astfel de mașini este de o complexitate tot mai mare care cere mai multa creativitate, deci mai multe locuri de munca "inteligente". Asa ca nu vor avea probleme cei instruiți și care vor învăța susținut toată viata, leprele cu "știința vieții" o sa vrea sa se ducă la război sa le ia celor care produc ce li se pare lor ca ar merita fără sa facă nimic util.
    • 0 (0 voturi)    
      Nu inca, dar ar trebui sa ne pregatim! (Vineri, 31 august 2018, 18:09)

      Andreea83 [utilizator] i-a raspuns lui clencix

      https://www.youtube.com/watch?v=fsF7enQY8uI
      https://www.youtube.com/watch?v=SNy6fEuPWbc
      https://www.youtube.com/watch?v=tx5mWgrHS0w

      Sunt multi roboti care inlocuiesc oamenii putin cate putin! Sunt masini care se conduc singure sunt masini care fac curatenie etc. Poate in Romania vor veni mai greu poate nu vor aparea peste 5 ani, dar la un moment dat se va intampla si ar trebui sa fim pregatiti!
      • 0 (0 voturi)    
        Automatele doar plagiază, programarea lor e grea (Sâmbătă, 1 septembrie 2018, 11:30)

        clencix [utilizator] i-a raspuns lui Andreea83

        Automatul nu gândește, reproduce ce i s-a programat să facă în condiții prestabilite, orice derogare de la condițiile prestabilite bagă automatul în criză. Mai e mult până la condusul autonom al mașinii, poate doar pe autostrăzi bine amenajate. Despre curățenie, se vede că face curat unde e deja curat, iar la bucătărie, chiar nu se poate, doar rețete foarte simple - cafea, ochiuri. Creativitatea nu se poate programa.
        • 0 (0 voturi)    
          Partial de acord (Sâmbătă, 1 septembrie 2018, 22:52)

          Andreea83 [utilizator] i-a raspuns lui clencix

          Eu sunt partial de acord cu tine. Ceea ce spui tu este valabil acum si eu ma gandesc pe toate partile cum se poate intampla. Dar peste un numar de ani, sunt sigura ca se vor gasi solutii si pentru partea aceasta. Sunt prea multe semnale de alarma trase din multe tari. Intrebarea e, vrei sa risti si sa pierzi valul?
  • +7 (25 voturi)    
    cel mai interesant articol (Marţi, 28 august 2018, 10:31)

    NuSuportProstii [utilizator]

    Cel mai interseant articol pe care l-am citit aici in ultima perioada
  • +6 (24 voturi)    
    Automation (Marţi, 28 august 2018, 10:38)

    satyr [utilizator]

    Aproape cel mai bun articol publicat vreodată pe Hotnews. Din păcate, și cel mai deprimant...
    • -1 (7 voturi)    
      Sa fim seriosi. (Miercuri, 29 august 2018, 0:58)

      Marionette [utilizator] i-a raspuns lui satyr

      Asta iese si susura povesti de adormit copiii de ani de zile despre ce-a citit el in carti sf si in paralel slugareste PCR=FSN=PSD. N-am nici un respect pentru el. Sa speram ca in 10 ani vor disparea otrepele nu programatorii!
      • 0 (0 voturi)    
        lumea posteaza fara sa verifice (Vineri, 31 august 2018, 8:10)

        Andreea83 [utilizator] i-a raspuns lui Marionette

        Pai nu suntem seriosi, ca sunt oameni care vorbesc fara sa stie despre ce! Tu la toate cometariile raspunzi fara sa verifici daca este adevarat sau nu ce scrii! Omu' asta de ani de zile face legi pentru IT, toate sunt date de el, tot ce folosesti tu si toata tara asta in fiecare zi care tine de IT au legatura cu el! Ti se pare putin liucru sa imbunatatesti ceva de zici de ani, sa le sustii si sa nu stie lumea ce-ai facut pentru ei?
  • +7 (13 voturi)    
    de acord, pana la programatori (Marţi, 28 august 2018, 10:47)

    nea_caisa [utilizator]

    exista de foarte multa vreme o tendinta in a automatiza cat mai mult productia software. se investesc o gramada de bani in tot felul de framework-uri si tampenii de la care un manager care habar n-are ce inseamna realizarea unui program se asteapta sa aiba produsul finit a doua zi. daca modul asta de producere al programelor ar fi fost de succes ar fi fost norma in ziua de azi. ceea ce nu e. indienii sunt ultimii oameni in care as avea incredere sa dicteze directia in care merge programarea. au varfuri, e drept, dar majoritatea sunt bottom feeders si nu vreti sa stiti cum arata codul scris de asfel de oameni. indienii in software sunt precum chinezii in productia de masa (nu vreau sa par rasist dar asta e realitatea in momentul de fata).

    as vrea sa vad AI-ul (ML =/= AI) ala care creeaza un algoritm sau librarie pentru un scop anume (in momentul in care AI-ul atinge nivelul asta putem sa ne gandim serios daca mai avem rost pe lumea asta). cat despre interfete generate automat sau interfete puse direct peste o baza de date stim cu totii cat de populare sunt astazi oracle forms, access, lightswitch etc.

    programarea, contrar parerii multora, implica foarte multa creativitate. asta o face echivalenta cu un graphic designer nu cu un factory worker. iar cata vreme software-ul depinde de algoritmi sau librarii sau orice low level vor exista programatori care sa produca astfel de lucruri.

    e ciudat ca dl. vorbeste despre servicii personalizate si mentioneaza ca vor reaparea profesii precum cizmarii si croitorii dar in acelasi timp vorbeste despre adidas si nike care isi produc incaltamintea complet robotizat. la fel cu chefii. treaba unui sef este sa creeze o reteta si sa supervizeze gatirea ei. din nou, cand un AI va fi in stare sa creeze retete la fel de bine ca un chef inseamna ca intelegerea acelui AI despre viata si mancare este peste 95% din populatie. in acel moment scenarii gen terminator/i robot/her devin realitate (AI-ul incearca sa se separe de oameni).
    • +2 (12 voturi)    
      nu e chiar asa. (Marţi, 28 august 2018, 13:21)

      clint [utilizator] i-a raspuns lui nea_caisa

      "programarea, contrar parerii multora, implica foarte multa creativitate" - daca ai programat numai mici interfete, programele de gestiune, aplicatii de smartphone, site-uri web, samd, poti crede asta, ca totul e "creativitate". dar e o iluzie - din ce in ce mai mult cele de mai sus inseamna sa folosesti frameworks si APIs create de altii ( gigantii ca Google, Apple, Microsoft ), urmand patterns si guidelines tot mai stricte create tot de ei in ideea ca tu esti prea prost ca sa ai stilul propriu - lucru valabil nu numai pt IT. Da, sa pui iconitele fancy sau alte giumbuslucuri cu UI-ul, iti lasa inca loc de "creativitate", dar grosul programarii e despre altceva. Ceva cu care noi, prin partile noastre avem tot mai putine legaturi. Gigantii astia se cumpara unii pe altii ( NXP a cumparat Freescale, pe NXP l-a cumparat Qualcomm, din 3 au ramas 1 ) iar solutiile HW+SW sunt tot mai putine fiindca se concentreaza in mainile catorva producatori care fac nu numai platforme pentru integratori, dar incet incet vin cu solutii pentru end useri - vezi Oracle care a inceput cu baze de date, a cumparat Sun si acum vinde ERP-uri care traditional erau facute de altii.

      Mai mult, daca lucrezi in domenii mai low level, cei care fac platformele pe care tu iti exprimi "creativitatea", sa zicem ca ai lucra la Google pe framweork-ul de Android si alte chestii care din pacate pe aici pe la noi nici nu ne punem problema ca ar face parte din IT, caci la noi IT inseamna doar partea vizibila a icebergului - cutiuta cu nisip pe care ne-o vand altii sa ne jucam in ea, fie ca e Android SDK sau .NET framework sau altceva - iti spun, creativitatea ar fi si mai putina, sa zicem sa faci un driver de kernel. Acolo e despre stiinta, nu despre creativitate. A, poti fi inca creativ in a gasi solutii de debugging, de a gasi cauzele problemelor care nu mai sunt asa de evidente, dar munca e una mai degraba stricta si necesita mult mai multe cunostinte pe majoritatea nu le avem, de aceea tindem sa negam.
      • -1 (7 voturi)    
        cam e (Marţi, 28 august 2018, 15:38)

        nea_caisa [utilizator] i-a raspuns lui clint

        ca nu esti fericit in cutia altora e strict problema personala. ce iti ofera astia mari e o garantie ca nu pierzi timp aiurea cautand solutii la probleme pe care ei le-au intalnit si pentru care au dezvoltat produsul pe care ti-l vand. la urma urmei, nu te opreste nimeni sa-ti faci propria cutie. restul alegem o cutie a cuiva nu pentru ca nu suntem in stare sa ne scriem cutia noastra ci pentru ca trebuie sa livram un produs in cateva luni nu dupa 3-4 ani cat ii ia unei cutii sa atinga maturitatea. si costurile pentru treaba asta nu sunt de ignorat. clientul e interesat mai mult sa-si faca treaba cat mai repede si cat mai bine decat de cutie. si sa livrezi asta implica un pic mai multa creativitate decat crezi, chiar daca nu e in sensul acceptat de tine. banui ca, in acceptiunea ta, un inginer mecanic care proiecteaza in autocad e lipsit total de creativitate fata de unul care foloseste rigla si creionul.
        • +2 (6 voturi)    
          nu vreau sa intru in discutie (Marţi, 28 august 2018, 16:18)

          clint [utilizator] i-a raspuns lui nea_caisa

          povestile astea cu clientul, time to market, nu vreau sa imi pierd timpul, le-am tot auzit si cred ca sunt doar reproduceri din manualul de marketing al celor care vor sa vanda solutii, sa ne faca sa ne temem de complexitate si sa ne tina la un nivel de ignoranta, sa folosim Java si nu C/C++ ca sigur ne vom incura in pointeri. Desi Java e un limbaj exceptional, argumentul de mai sus e imbecilizant in conditiile in care il auzi spus pe nerasuflate de unii care habar nu au ce e Valgrind sau ce e un smartpointer in C++.

          Sunt pana la urma realitati paralele in care traim, nu-s de ieri de azi nici eu in aceasta industrie. Cei ca tine, care vin ci sloganurile astea sunt de obicei cei care lucreaza pentru clienti mari, banci, stat, etc. acolo sunt bani multi si as zice nemeritati, acolo merge sa nu iti bati capul prea mult, iei un framework 3rd party si aia e. Asa avem solutii celebre ca cele de la cardul se sanatate unde nimeni nu stie ce se intampla si sunt convins ca acei oameni mi-ar spune pe nerasuflate aceleasi povesti cu clientul. Tot aici e nevoie de un "pimp", in general lucrezi pentru un baiat jmecher sau un brand mare care are "intrari' la clientii astia mari, nu intram in detalii. Daca tie iti merge asa, go ahead, dar solutii inovative nu vei face ci doar variatii pe aceeasi tema, anume "software de gestiune". Acum 25 de ani, unii faceau bani frumosi facand mici programele de facturare sau gestiune pe care le vindeau la coltul strazii, erau sute poate de astfel de oameni in tara, la fel si cu site-urile web. Au disparut toti. Nu au fost inlocuiti de o masina ci de un framework. Azi daca vrei un site, nu il face nimeni de la 0, ti se pune un CRM si se customizeaza doar template-ul si daca nici asta nu iti da de gandit...
          • 0 (2 voturi)    
            ei, uite aici te inseli (Marţi, 28 august 2018, 23:17)

            nea_caisa [utilizator] i-a raspuns lui clint

            "Cei ca tine, care vin ci sloganurile astea sunt de obicei cei care lucreaza pentru clienti mari, banci, stat, etc. acolo sunt bani multi si as zice nemeritati, acolo merge sa nu iti bati capul prea mult, iei un framework 3rd party si aia e." ce mic e orificiul prin care privesti lumea. sa stii ce exista viata si in afara kernelului de linux. iti dau un exemplu de care 90% din programatori stiu cu siguranta: stackoverflow. arunca un ochi si vezi cu ce tehnologii e facut si de ce fel de oameni. apoi arunca un ochi si vezi cam ce fel de oameni se invart pe acolo si cam la ce nivel programeaza. ai sa vezi ca programare creativa se face foarte bine in orice limbaj si nu doar programatorii de kernel sunt demni de laudele tale. de fapt, programatorii de kernel au un orizont foarte ingust si le e cam greu sa vada "the big picture". de asta exista ierarhia care exista si de asta codul este verificat amanuntit inainte de release de torvalds. pentru ca niste "programatori" au facut niste splendori intr-un driver care a pus pe butuci sisteme intregi. deci poti da cu oistea-n gard foarte grandios si la nivelul ala.

            nu-ti inteleg totusi atitudinea condescendenta. te roade ca altii pot face fata unor clienti cu pretentii? banui ca nu stii ce inseamna un client caruia ii sta business-ul pe loc pentru ca tu scrii o librarie sau mai stiu eu ce de la 0 din varii motive. in lumea reala daca nu livrezi nu manci pita in ziua aia.

            cat despre CMS-uri (probabil la asta ai vrut sa te referi), si alea tot de niste programatori sunt scrise. si sunt unii, gen sitecore, care au facut si inca fac bani frumosi din asta. ce trebuie sa intelegi e ca atata vreme cat va exista nevoie de software, simplu sau complex, vor exista si programatori, mai creativi sau doar oportunisti, care vor crea acel software. si unii si altii tot programatori se cheama, fie ca-ti place sau nu.
            • +1 (1 vot)    
              Inca o data (Miercuri, 29 august 2018, 11:36)

              clint [utilizator] i-a raspuns lui nea_caisa

              Cei care fac framework-uri / CMS (indeed), sunt (tot mai) putini raportat la numarul total de programatori. Ce le ramene celorlalti de facut pe masura ce aceste framweorks devin tot mai usor de folosit? Eu nu vad grosul IT-istilor inlocuiti de masini sau AI, cum zice omul in articol, ci tocmai de o mana din ce in ce mai mica de oameni care fac aceste frameworkuri. AI va impacta mai intai procesele din firme ( BPM ) gen contabilitate, banci, samd. Va ramane de munca si dincolo de tote acestea, dar va fi fie de slaba calitate ori numai pentru cei supracalificati. Asta am incercat sa spun. te asigur ca nu sunt kernel sau open source freak tocmai din motivele de mai sus, am folosit kernel doar ca un exemplu de mediu unde rigorile sunt mai mari. Si kernelul de Linux e tot un framework pana la urma la care contribuie more or less cateva mii de oameni/release. Putini as zice, raportandu-ne la nr. total de programatori din lume si la cele 2 miliarde de instante de Linux sau cate or mai fi. Si daca tot veni vorba, devine tot mai mult canibalizat de producatorii de HW ( system on chip / SoC ) care pot livra chipul cu propriul kernel, optimizat pentru acel SoC fara sa mai fie nevoie de nici o schimbare ulterioara - toate avantajele open source devin asadar tot mai "teoretice". Asa ca filosofia initiala a Linux-ului in care vena un baiat destept si configura/optimiza Linux pentru nu-stiu-ce placa custom cu componente de la tot felul de producatori, incepe sa dispara, iar device drivers de Linux sunt si vor fi facute mai degraba de o mana de oameni de la tot mai putinii prorucatorii de SoC gen Intel, Qualcomm, etc. Ce va ramane ? Ma tem ca vor fi 1000 de firme chinezesti care se vor bate ca chiorii sa faca fix acelasi produs cu acel SoC, cu putine merite in partea de intellectual property ci doar de productie.
              Oricum, eu raman optimist, schimbarea e continua si ne afecteaza pe toti, cei care se vor adapta sunt cei care nu vad lumea printr-o gaura de cheie, indiferent care.
        • +2 (8 voturi)    
          referitor la autocad (Marţi, 28 august 2018, 16:30)

          clint [utilizator] i-a raspuns lui nea_caisa

          problema nu e de rigla si creion - banuiesc ca autocadul nu te limiteaza cumva, dar indiferent de tool, daca ar trebui sa "proiectezi" folosind prefabricate date de altii, indiferent cum ar fi, n-ai putea sa faci lucruri inovative care sa conteze. poti folosi deci rigla si creionul pentru a face chestii inovative sau din contra, autocadul pentru a pune cap la cap piesele altora.

          asta e marele pret pe care il platesc oamenii cand aleg sa mearga pe mana "celor mari". standardizarea productiei e doar primul pas catre automatizare. odata ce prefabricatele vor fi clare si validate in productie, e doar o chestiune de timp pana cand vor fi produse automat si asamblate in acelasi mod.

          PS: daca ai lucra si de partea cealalta a baricadei, la facut cutiute, ai vedea ca problemele se pun altfel, centrul de greutate nu se mai pune pe time to market si blab-blaul clasic gen cum sa facem ceva repede pe genunchi ca sa prindem clientul. Facem lucrurile in tihna, dar sa fie facute bine, sa aduca inovatii si sa atraga cat mai multi potentiali clienti. Cum spuneam, sunt lumi paralele.
          • +7 (7 voturi)    
            creativitate (Marţi, 28 august 2018, 19:10)

            radu_ [utilizator] i-a raspuns lui clint

            Ai impresita ca Tesla nu are suruburi standard?

            Folosind componente standard nu-ti limitezi creativitatea.

            Nu uita ca una din jucariile care iti stimuleaza cel mai mult creativitatea este Lego.
            • 0 (2 voturi)    
              Avem conceptii diferite despre creativitate. (Miercuri, 29 august 2018, 11:03)

              clint [utilizator] i-a raspuns lui radu_

              Cu Lego iti stimulezi creativitatea pana la un punct. Mai departe, ca sa contezi, trebuie stiinta, research / traditie , si... multi bani. E o confuzie in care traim tot mai multi, din pacate.

              Te asigur ca orice produs are core IP ( intellectual property ) care nu poate fi nici standardizat si nici externalizat. Daca tot vorbeai de masini: siguranta, fiabilitate si consum mic ar fi unele din chestiile care fac diferenta, in nici un caz suruburile :). A fost unul care a facut o masina din LEGO, aclamat de unii, dar n-am vazut nici o masina de genul acesta prin piata :).

              E o mare diferenta intre a fi creativ-inutil, doar pt egoul tau, gen desene pe asfalt sau grafitti, marele challenge e sa fii creativ-util, adica sa te faci de folos celorlati intr-un mediu competitiv care te poate "omori" oricand - de aici vine automat si valoarea de piata, banii, etc.

              Ce zice omul in articol e ca va fi din ce in ce mai greu sa te faci util, oricat de creativ sau instruit vei fi. In cartea "Funky Business" spun ei ca un efect al globalizarii e ca ori esti cel mai bun, ori dispari. In multe domenii de ex. sunt 2-3 branduri care au impreuna 90% cota de piata si restul sunt deja la "si altii". Si ar fi unul singur daca nu ar exista legi anti-monopol. Vom avea o lume cu cateva branduri de top, gen Tesla, Apple, Samsung samd. si restul... inutili ? Ramane de vazut. Oricum, acces la cuburi de Lego vom avea cu totii...
          • 0 (2 voturi)    
            un exemplu (Marţi, 28 august 2018, 23:52)

            nea_caisa [utilizator] i-a raspuns lui clint

            si saab a facut lucrurile bine si in tihna pana a dat faliment. nu poti lustrui un model timp de 20 de ani in timp ce concurenta ocupa piata. e drept, au produs cea mai fiabila si sigura masina dintre toate. ce folos daca n-o cumpara nimeni? a trebuit sa vina un CEO de la concurenta sa le spuna ca pot iesi pe piata si cu o masina mai putin sigura, ca oricum esti pierdut daca dai cu ea de parapet la peste 90 km/h. lumea e plina de lucruri aproape perfecte pe care nu le foloseste nimeni.
            • +2 (2 voturi)    
              Imi pare rau ca discutia merge in directia asta. (Miercuri, 29 august 2018, 10:44)

              clint [utilizator] i-a raspuns lui nea_caisa

              Sincer, nu vreau sa ajungem sa discutam la modul care e mai tare. Hai sa privim totul prin prisma articolului, adica daca IT-ul are un viitor ( mai ales la noi ). Te asigur ca respect orice tip de munca, si nu ma cred superior in nici un fel, eu fac ce imi place si atat, nu am nici un fel de resentimente fata de unii. Toti alegem pana la urma dintr-un set limitat de oferte de munca si trebuie sa ne pliem pe ce ne ofera piata. De aceea nu am ceva cu oamenii care muncesc, chiar si cu cei de la Siveco, cred ca lucrurile discutabile sunt ceva mai presus de ei.

              Ce am vrut sa spun, si intaresc cu articolul de mai jos, e ca tocmai joburile "productive", chestie pe care tu bati moneda, au fost cele care au avut probleme in ultimele decenii mai ales in Vest. Sa nu stam cu capul in nisip spunand ca ne e bine, ca nu se stie. Ziceam ca merita putina atentie fiindca discuta ar trebui sa fie nu daca ce fac eu e mai destept ca tine ci daca avem mai multe sanse fiind inovativi sau productivi. Romania a fost o tara de outsourcing unde inovatie s-a facut mai putina si de aceea m-a cam zgariat pe retina chestia cu "creativitatea", stiindu-se ca a te complace doar cu outsourcing sau alti clienti mari comporta niste riscuri pe termen lung.
              In alte tari, am vazut cu ochii mei, se face multa inovatie, sunt startupuri, IT-ul e strans legat de mediul academic dar are acces si la finantari, se face research si daca nu stii, iti spun ca in ultimii ani Asia ( nu neaparat China ) a explodat nu pe productivitate ci si pe startupuri iar in anii care vor veni, vom resimtiti cu totii asta.

              Oricum ar fi, cred ca suntem oameni destepti si adaptabili si daca noi nu ne gasim o paine decenta, atunci de ceilalti ce sa mai spunem ?

              Acest articol spune ce s-a intamplat in alte domenii, IT-ul a fost oarecum ferit pana acum, dar nu se stie:
              https://strikemag.org/bullshit-jobs/
    • +1 (7 voturi)    
      De acord (Marţi, 28 august 2018, 13:22)

      dpd [utilizator] i-a raspuns lui nea_caisa

      Acei arhitecti "producatori de specificatii" exista si astazi, sunt utili (sunt si eu unul dintre ei) dar exista limite majore in a produce ceva (niste specificatii) pe care bagi in "fabrica de soft" si iese produsul final la capatul benzii. D-nul Varujan nu prea intelege cum merge treaba cu softul pt. ca probabil n-a facut asa ceva la un nivel relevant.
  • -6 (18 voturi)    
    Dupa campania antivaccinare, avem antieducatie! (Marţi, 28 august 2018, 10:54)

    pedepsitorul [utilizator]

    Dupa campania antivaccinare, avem campania antieducatie!

    Non-stiinta, a inceput sa genereze apostoli!
    • 0 (6 voturi)    
      Atat poti sa intelegi tu, (Marţi, 28 august 2018, 15:41)

      clint [utilizator] i-a raspuns lui pedepsitorul

      "educatule" !
  • +2 (16 voturi)    
    domnul P are (Marţi, 28 august 2018, 10:56)

    loveparade [utilizator]

    niste pozitii destul de ambigue cand vine vorba de cum bate vantul in grupul minoritarilor care voteaza ca niste vite.
    INSA, este unul din cei mai inteligenti si mai conectati parlamentari la ceea ce inseamna actualitatea (academica si aplicata) in domeniul sau de activitate. parlamentul are nevoie de cat mia multi oameni ca el.
  • 0 (4 voturi)    
    Twin towers of... (Marţi, 28 august 2018, 10:58)

    Norman [utilizator]

    Kuala Lumpur, not Bangkok, dear Sir!
  • +5 (11 voturi)    
    Mai degrabă (Marţi, 28 august 2018, 11:03)

    mopsu [utilizator]

    n-ar mai vota cu hotii din ,, psdaldea,, și ar fi onești , fără ciolan...
  • +9 (17 voturi)    
    vise (Marţi, 28 august 2018, 11:15)

    radu_ [utilizator]

    Inteligenta artificiala este inca foarte departe de a genera revolutia asta.

    Afirmatia ca in 10-15 ani vor disparea programatorii este atat de ridicola incat atorul isi arata ignoranta atat in privinta inteligentii artificiale ci si a meseriei de programator.
    • +7 (9 voturi)    
      Oamenii care traiesc asa, intr-un univers teoretic (Marţi, 28 august 2018, 15:50)

      clint [utilizator] i-a raspuns lui radu_

      omul e prof la fac. de matematica, nu cred ca simte pulsul IT-ului ca unul din Silicon Valley, dar, ca orice non-inginer din IT, crede ca tot ce zboara se mananca si am vazut ca e un pattern, toti cei care nu au studii tehnice rezonabile, nu iubesc si nu cauta sa inteleaga tehnica, pierd din vedere multe dimensiuni ale unei revolutii tehologice, daca ii intrebi ce e aia o masina, zic ca ce mare lucru, un volan, un motor, 4 scaune si o coaja. Numai un inginer chiar si cei din mult ridiculizata metalurigie intelege complexitatea lucrurile si ca sunt multe decizii de luat pentru fiecare surubel, decizii care in final fac diferenta intre o masina de succes si una de mai putin succes.

      De aceea, cei care stiu mai putine chestii de ordin tehnic cred cu tarie ca de ex. machine learning e viitorul care le convine lor, care ii va tine in continuare asa, rupti de realitate, dau date intr-un algoritm, ala invata si gata, toate problemele omenirii se rezolva fara sa se murdareasca ei de vaselina pe maini.
  • +2 (6 voturi)    
    bun interviul (Marţi, 28 august 2018, 11:24)

    Hans Metter [utilizator]

    o singura afirmatie m-a frapat: "Excepția o reprezintă cel finlandez, care s-a dus într-o fundătură și care este, după părerea mea, este azi extrem de prost. A fost extrem de bun și s-a transformat în ceva extrem de prost."

    Nu zic ca nu e adevarat, doar ca eu stiam opusul.
  • +9 (15 voturi)    
    personalitate bipolara (Marţi, 28 august 2018, 11:39)

    tropotaru [utilizator]

    Aici vorbeste informaticianul din el, iar ideile expuse dovedesc ratiune, inteligenta, viziune, poate un pic de utopie.

    Dar omul e si politician, iar in momentele politice cheie inclina balanta votului parlamentar in favoarea cumei rosii.

    Este un mare paradox, cum pot coexista doua personalitati total opuse intr-o aceeasi fiinta umana: cand gandeste se duce la universitate, cand i se face foame se duce in parlament .
    • +1 (7 voturi)    
      perfecxt adevarat (Marţi, 28 august 2018, 13:23)

      outside_the_wall [utilizator] i-a raspuns lui tropotaru

      Rezonez cu comentariul tau. Omul e intelignet, dar isi foloseste inteligenta doar cand vrea si pentru cine vrea. Mare pacat ca un om atat de citit sustine siuma rosie. Rusine, somnule, Pambuccian, chiar va apreciam!
  • -5 (19 voturi)    
    hai sictir (Marţi, 28 august 2018, 11:59)

    Jandy28 [utilizator]

    si cum vrei sa ierarizezi tinerii?
    prin apartenenta parintilor la haita vostra de penali? sau la ce aptitudini de mafioti dovedite pina la varsta majoratului!
    nu vrei tu paduche fara coloana vertebrala sa aplici visurile astea fara finalizare la grupul vostru etnic vandut pentru citiva arginti!?
  • +7 (21 voturi)    
    Intrebare simpla (Marţi, 28 august 2018, 12:05)

    Audit [utilizator]

    Dintre toti specialistii pe care ii avem in domeniu, fix pe acest politician ati gasit de cuviinta sa il intrebati de lucruri care chiar sunt importatnte? Va reamintesc ca este unul dintre cei care voteaza intotdeauna cu PSD ALDE, in plus atunci cand I s-a reprosat de catre un deputat al opozitiei acest lucru, a avut o iesire de grof. O iesire de neuitat si de neiertat. Batea cu pumnul in pupitru, facea amenintator cu degetul zicand: sa nu mai indrazniti vreodata sa... Nu se poate asa ceva. O lipitoare care e de cand exista parlamentul acolo, care nu a candidat niciodata, o javra (simplu!)>
  • 0 (10 voturi)    
    Erata (Marţi, 28 august 2018, 12:06)

    RaduMiron [utilizator]

    Subscriu in mare parte la ce zice domul, legat de automatizare. As preciza insa ca experimentul din Finlanda da 560 de euro/luna tuturor celor dintr-o zona (inclusiv milionarilor), nu doar celor care nu au loc de munca. Este un experiment de "universal basic income" in care banii vin direct din euroii nou-introdusi pe piata din Finlanda. Este "People's quantitative easing" cum ar zice laburistii.
    • +4 (4 voturi)    
      vorbesti in necunostinta de cauza (Marţi, 28 august 2018, 13:30)

      outside_the_wall [utilizator] i-a raspuns lui RaduMiron

      Experimentul NU se aplica toturor, cii unui numar de doar 2000 de persoane selectate ALEATOR. https://www.kela.fi/web/en/basic-income-objectives-and-implementation.
      • 0 (0 voturi)    
        Ai dreptate (Joi, 13 septembrie 2018, 23:07)

        RaduMiron [utilizator] i-a raspuns lui outside_the_wall

        Am gresit spunand ca sunt dintr-o zona. Stiam ca doar un esantion mic e implicat. Dar tot am fost mai aproape de adevar decat dl Pambuccian. Din ce spunea el reiesea ca banii merg doar somerilor, ce ce este fals. Se vrea a fi un venit universal, care nu tine cont de veniturile oamenilor din alte surse.
  • -3 (13 voturi)    
    Felicitari (Marţi, 28 august 2018, 12:18)

    Dromaderul [utilizator]

    Foarte bun si interesant articolul....si plin de adevar si realitatea de maine ....felicitari domnului profesor Pambucian....care este la curent si bine informat ...ce se spune despre roboti si cu ce viteza vine spre noi este total adevarat....Dar un aspect ne luat in seama..in curind o sa se puna taxa pe munca robotului....iar tarile astea musulmane in care populatia se tot mareste in chip ametitor in 10 -15 ani va genera probleme extraordinare....Foarte buna initiativa cu vouchere pentru invatamint....Vin vremuri grele cine nu se adapteaza piere...In sport si in muzica mai este loc si acum si in viitor....Un lucru e sigur ...cei care vor fi la putere sau in politica se vor descurca...
    mai ales cu roboti care vor inlocui jandarmi...soldati....asta nu se spune iar prin modificarea genetica la plante si animale...se pot introduce ,,informatii,, in care oamenii vor fi controlati...
    vom ajunge un fel de zombii....sau chiar zombii...nu intimplator exista filmele respective....Se fac experiente deja pe oameni...nu intimplator in SUA apar mereu cetateni unii onorabili care deodata incep sa omoare la intimplare....fara explicatii...fara regrete si intotdeuna nu mai sunt prinsi in viata.....inavatamintul romanescin momentul asta este perimat....80 % din ce inveti si dai examene la scoala este pierdere de vreme nu iti foloseste la nimic in viata ...iar Ei o stiu deoarece majoritatea au numai diplome false sau copy paste....
  • +4 (26 voturi)    
    Ciocu' mic Pambucciene (Marţi, 28 august 2018, 12:23)

    t4v1 [utilizator]

    Esti la al 6-lea (SASE!!!) mandat de deputat din partea minorității armene. Ai avut tot timpul si parghiile sa te zbati pentru un sistem educational mai bun.
  • +3 (15 voturi)    
    Dumneata ar fi trebuit sa votezi... (Marţi, 28 august 2018, 15:47)

    Olyx [utilizator]

    impotriva Codulul Penal al PSD dar nu ai facut-o ! Asa ca mai bine, nu mai face NIMIC ! E mai bine asa ...
  • -1 (13 voturi)    
    SE MIRA DE CE IT-ISTII NU L-AU VOTAT (Marţi, 28 august 2018, 15:58)

    programatoru [utilizator]

    si au votat USR, nu prea si-a dat seama ca IT-istii sunt oameni onesti, o fi crezut ca toti sunt flamanzi ca el dupa un post caldut

    asa din gura e simplu sa spui, si la educatie, si la programare, se pare ca mai greu e sa votezi cum trebuie pentru o lege pentru INFRACTORI
    • +3 (3 voturi)    
      eu mi-as pune probleme peste 2 ani daca nu iese (Miercuri, 29 august 2018, 15:15)

      Andreea83 [utilizator] i-a raspuns lui programatoru

      Pai se mira, s-au catigat si inca se castiga miliarde in urma legilor lui pe care le tot imbunatateste de ani de zile! Si daca esti programator, probabil si tu castigi mai bine decat in alte domenii! Tu cine crezi ca o sa sustina legile astea daca el nu o sa fie?
      Daca te uiti putin pe internet, tipu' asta trebuie sa se justifice periodic si in fata UE pentru legile date (ca deh, avem cel mai bun net si cel mai bun IT din Europa si nu prea le convine) si intern cu toate puterile care se schimba!
      Si hai sa fim seriosi ca si in IT tot oameni lucreaza, nu sunt toti onesti. Au fost niste scandaluri cu anumite companii…..
  • +10 (14 voturi)    
    disparitia politicienilor (Marţi, 28 august 2018, 16:03)

    Moaradepadure [utilizator]

    Astia ar trebui sa dispara si sa fie inlocuiti de inteligenta artificiala.

    Inchipuiti va.
  • +3 (13 voturi)    
    . (Marţi, 28 august 2018, 17:55)

    albastru de Romania [utilizator]

    articol f bun si de citi de cei carora le pasa de viitorul copiilor lor.

    referirile la activitatea parlamentara a dlui in cauza nu au leg cu subiectul discutat
  • +4 (8 voturi)    
    Bun articol (Marţi, 28 august 2018, 22:07)

    ankido [utilizator]

    dens, plin de informatii si provocator. Din pacate putin inteleg ce se intampla in jur si au ramas blocati in proiect.
    • -5 (9 voturi)    
      Tu esti un exemplu. (Miercuri, 29 august 2018, 1:08)

      Marionette [utilizator] i-a raspuns lui ankido

      Nu trebuie sa-ti alegi ca model un om fara caracter si cu o inteligenta sa zicem inalta. Omul e o sluga psd. Voteaza pentru hotie si pentru a-ti fi rau tie in timp ce susura povesti. La naiba P!
      • +2 (4 voturi)    
        nu trageti in pianist (Miercuri, 29 august 2018, 10:25)

        aramos [utilizator] i-a raspuns lui Marionette

        comentati ce spune omul, nu ce face omul.
        • -3 (3 voturi)    
          De ce sa mi bat capul cu ce are de palavragit (Miercuri, 29 august 2018, 13:47)

          Marionette [utilizator] i-a raspuns lui aramos

          Un nimic? De ce sa i fac rating unuia care mi vrea raul? Fac ceva pe ce palavrageste P!
      • +2 (2 voturi)    
        Mie nu mi se pare sluga! (Miercuri, 29 august 2018, 15:31)

        Andreea83 [utilizator] i-a raspuns lui Marionette

        Mie nu mi se pare sluga! eu il urmaresc de multi ani! Mi se pare ca incerca sa gaseasca solutii astfel incat legile lui (in urma carora profitam toti) sa ramana pe linia de plutire. Cum a venit PSD-ul la putere, o parte din subpunctele legilor lui au fost schimbate. Si Pambuccian le-a schimbat inapoi! Ca sa ii ajute pe cei care care nici macar nu l-au votat, dar beneficiaza de ele cu milioane in buzunar fericiti! Si care la inceputul anului se plangeau!
        Sa speram ca si daca ajunge USR la putere nu se transforma intr-un PSD si o luam de la capat!
  • 0 (8 voturi)    
    Bravo, Varujan (Miercuri, 29 august 2018, 1:47)

    Leon_Magnificul [utilizator]

    Ai pus punctul pe i, mestere. Asta e provocarea cea mai mare la care va trebui sa faca fata Romania in urmatorii 10-15 ani, inteligenta artificiala, nu prostia naturala si ticalosia educata. Continua sa sustii pesedeul, si o sa mai ramina numai robotii in Romania sa munceasca.
  • +4 (6 voturi)    
    multe comentarii sunt paralele (Miercuri, 29 august 2018, 10:28)

    aramos [utilizator]

    in loc sa comenteze continutul articolului se leaga de ce face omul prin parlament, 2 chestiuni complet diferie. Omul poate sa greseasca in optiunile sale politice, asta nu-l face mai putin interesant sau mai putin corect in reflectiile sale asupra evolutiei si impactului tehnologiei.
    • -1 (3 voturi)    
      Pai si normal! (Miercuri, 29 august 2018, 14:11)

      Marionette [utilizator] i-a raspuns lui aramos

      Cand inveti te dai pe mana cuiva sa te modeleze. Daca profesorul este un proxenet se inflameaza lumea nevoie mare. Daca profesoara castiga bani din droguri la fel. De ce am comenta ce ne propovaduieste un om de nimic anti-justitie si pro-PSD? Comentam ca nu e cazul sa comentam alte lucruri ce vin de la el. Ii contestam dreptul de a ne da acele informatii.
  • +4 (6 voturi)    
    Ne place sa uitam (Miercuri, 29 august 2018, 14:42)

    Andreea83 [utilizator]

    Eu citesc comentariile de aici si vad ca ne cam meritam soarta intrucat nici daca face unu' lucruri bune nu sunt apreciate. Oamenii uita si nu recunosc cand au fost ajutati chiar si indirect. Am urmatoarele argumente, fapte, intamplari, rezultate concrete si nu o doar o parere personala:

    1. Faptul ca toti voi scrieti comentarii si ca cititi acest articol la un pret al internetului pe care sa vi-l permiteti, este multumita lui. Ne place sa avem net ieftin nu? Am vazut pe pagina lui de Facebook tot felul de mesaje de ura si dupa cum erau scrise, acei oameni nu si-ar fi permis din punct de vedere financiar sa le scrie daca nu ar fi sustinut Pambuccian internetul! Ironic huh?
    2. Faptul ca folositi dispozitive de pe care sa scrieti toate acestea, achizitionate la un pret decent, este tot multumita lui;
    3. Programatorii au un statut special in Romania multumita legilor lui. Unii dintre voi vor spune: "si ce daca plec in alta tara" (atitudine de roman adevarat)! Da, dar ar avea salariu comparativ dar cu alt cost de trai si departe de familie si prieteni! Nu ar avea fitele de aici, ar alerga ei sa fie angajati, nu firmele de recrutare dupa ei!
    4. Toate firmele din IT care au aparut ca ciupercile dupa plaoie cand au intrat in vigoare legile lui si care au castigat sute de milioane de euro de-a lungul timpului cred ca ar trebui sa ii multumesca;
    5. Clujul s-a ridicat datorita legilor lui! Zecii de mii, daca nu sute de mii de oameni au un trai mai bun datorita lui! Si inca ce trai! Si tot sunt nemultumiti!
    6. Tipul asta (Pambuccian) a fost programator pe langa profesor de matematica, deci la asta se pricepe. Puteti sa spuneti ca va place sau nu, dar cu totii profitam de ceea ce a facut!
    7. Strategia lui de a nu apartine niciunui partid ca sa poata sustine IT-ul din Romania mi se pare extraordinar de buna, altfel i-ar dicta partidul, oricare ar fi el ce sa faca! El urmeaza ceea ce stie. Daca ar fi in fiecare domeniu unul ca el, Romania ar fi mult mai departe!
    • -4 (4 voturi)    
      Inseamna ca e departe. (Miercuri, 29 august 2018, 17:46)

      Marionette [utilizator] i-a raspuns lui Andreea83

      Avem multi pupincuristi de FSN. Suntem departe...
      • +3 (3 voturi)    
        argumente (Miercuri, 29 august 2018, 20:11)

        Andreea83 [utilizator] i-a raspuns lui Marionette

        Pai suntem departe! Ca ne place sa ne dam cu parerea fara niciun substrat! Pana una-alta internetul estie ieftin si pentru tine! Eu ti-am dat argumente, da-mi si tu!
      • 0 (0 voturi)    
        . (Joi, 30 august 2018, 12:42)

        albastru de Romania [utilizator] i-a raspuns lui Marionette

        esti un postac penibil,

        nici o diferenta intre tine si postacii PSD
  • +3 (3 voturi)    
    Ne place sa uitam 2 (Miercuri, 29 august 2018, 14:43)

    Andreea83 [utilizator]

    8. Aduceti-va aminte! In criza din 2008, IT-ul a fost putin impactat! Si mai vine o criza, in care sper Pambuccian sa fie in continuare in Parlament si sa reprezinte IT-ul!

    Nu cred ca exista un om politic care sa fi adus atat de multi banii tarii asteia prin toate legile facute si sa fi creat atatea locuri de munca. sau daca mai exista, oricum, sunt cativa!
    Eu lucrez in IT si o sa-l votez pana nu va mai candida, pentru ca nu vreau sa plec in alta tara. Dar din ce comentarii sunt mai sus imi dau seama ca ar fi bine sa ma gandesc serios la asta!
    In Romania oamenii vor corectitudine dar fara sa ii impacteze direct pe ei: sa parcheze ilegal si sa nu primeasca amenda doar ei, toti ceilalti da; sa se bage in fata la coada doar ei; sa primeasca "ceva" fara sa munceasca doar ei, sa pacaleasca statul doar ei etc.
  • 0 (0 voturi)    
    Diferenta dintre aparenta si esenta (Luni, 10 septembrie 2018, 19:00)

    alex1202 [utilizator]

    Domnule Pambuccian,

    Va scriu acest comentariu ca un fost student al facultatii de matematica.

    Este o mare diferenta intre aparenta pe care incercati sa o construiti, aceea a unui om interesat de invatamantul romanesc si de impactul tehnologiei si de ceea ce sunteti.

    Pentru mine, ca student la matematica, a fost o profunda dezamagire felul in care dumneavoastra chiuleati de seminarii, felul in care predati Astronomia ca pe subiect depasit, felul in care, la examen, aveati aceeasi lista de 8 subiecte pe care nu o schimbati de decenii.

    Inainte de fi Nostradamus, inainte de fi omniscient, ar fi bine sa va faceti meseria de profesor. Ar fi bine sa va implicati in educarea si dezvoltarea unor oameni la inceput de drum.

    Din cauza unor oameni ca dumneacoastra, marea majoritate a absolventilor de matematica ajung sa plece in strainatate sau sa se converteasca profesional.

    In facultate, am intalnit multi profesori exceptionali, care m-au inspirat, care m-au invatat sa ma adaptez si care mi-au indrumat viitorul.

    In schimb dumneavoastra ati reprezentat un model de asa nu. Ati fost tiparul profesorului cu care nu poti comunica pentru ca are alte treburi 'mai importante'. Ati fost omul pe care alti trebuie sa il scuze cand lipseste de la datorie.

    In final, va rog sa va hotarati care meserie vi se potriveste, cea profesor sau cea de parlamentar. Pentru ca momentan, nu o practicati pe niciuna cum se cuvine.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by