​Datele sunt de la Statistică, dintr-o lucrare făcută cu fonduri europene. Un audit urban făcut la nivelul întregii UE (la care a participat și România), în scopul evaluării calităţii vieţii în oraşele europene, într-o primă etapă fiind colectate circa 500 de variabile din 21 de domenii, printre care și zona Educației. Documentul, consultat în aceste zile de HotNews.ro, arată o realitate îngrijorătoare: din cei peste un milion de copii români cu vârsta de 0-4 ani, doar 344.000 sunt înscriși în creșe și grădinițe. Mult sub nivelul mediu european. Una dintre explicații poate consta în posibilitățile reduse ale familiilor din România de a face față cheltuielilor. Un alt argument ar putea ține de distanțele mari dintre domiciliul copiilor și locul în care se află creșa sau grădinița. Din păcate, cercetarea INS nu oferă foarte multe detalii. Tu de ce nu ți-ai înscrie copilul la o grădiniță sau la o creșă, de pildă?

Copii la crese si gradiniteFoto: sxc.hu

Lucrarea INS o poți citi aici, dacă ai puțin timp liber.

Educaţia preşcolară este fundamentul în dezvoltarea copilului preşcolar, deoarece această perioadă reprezintă baza formării ca adult. În această perioadă copilul învaţă şi asimilează informaţii şi cunoştinţe şi reuşeşte să facă rapid conexiuni ce vor dura pe întreg parcursul vieţii.

Învăţământul preşcolar constituie prima treaptă a sistemului de educaţie şi instruire şi are drept scop principal pregătirea multilaterală a copilului pentru viaţă, în vederea integrării în activitatea şcolară.

Cum stăm în România:

În unităţile educaţionale preşcolare se formează, antrenează şi cultivă abilităţi de acţionare, care să-l pregătească pe copil pentru a face faţă solicitărilor specifice situaţiilor şcolare.

De aceea, este foarte important să avem în vedere următorul indicator: copii în creşe sau grădiniţe, în vârstă de 0-4 ani. Acest indicator completat de datele la nivel de populaţie pe grupe de vârstă, în acest caz populaţia în vârstă de 0-4 ani, ajută autorităţile să identifice mai uşor numărul de unităţi educaţionale necesare.

Uite mai jos cum stăm la nivel de județe:

Din datele existente, se constată o discrepanţă foarte mare între numărul de copii pe nivelul de vârstă 0-4 ani şi numărul de copii din creşe şi grădiniţe.

În alte state, potrivit documentelor similare ale birourilor naționale de statistică, procentul copiilor înscriși nu coboară sub 75-80%, cu foarte puține excepții.

Tu ce părere ai, care ar putea fi cauzele?