Companiile din România plătesc taxe cu 4% mai mari decât media la nivel mondial, exprimate ca procent din prețul combustibilului, lucru ce generează un dezavantaj major pentru acestea și are potențialul de a încetini creșterea economică, conform unui studiu nou realizat de UHY, rețeaua internațională de experți în contabilitate și consultanță. UHY explică faptul că în România, taxele reprezintă în medie 52% din costul prețului benzinei și 48% din costul prețului motorinei, spre deosebire de media de la nivel mondial de 50% și respectiv 44%.

HotNews.roFoto: Hotnews

Foarte pe scurt:

• Cu taxe reprezentând 52% pentru benzină, România se află în top 10 țări cu un nivel ridicat de taxe, conform studiului

• În Europa, taxele reprezintă 59% din costul carburanților din petrol, comparativ cu 50% media la nivel mondial

• Nivelurile de taxe de la nivel european mai mari decât în alte economii majore, inclusiv SUA și Japonia plătesc taxe pentru carburanți cu 4% mai mari decât media la nivel mondial

Taxe mai mari la carburanți înseamnă că pentru a umple rezervorul unei autodube Ford Transit cu benzină în Europa – un exemplu elocvent de cheltuielile specifice unei întreprinderi – se cheltuiesc USD$135 în medie și USD$109 în România, comparativ cu USD$111, reprezentând media la nivel global.

În Marea Britanie, țara cu cele mai mari taxe în studiul UHY, taxele urcă până la 60% din costul pentru motorină, în vreme ce în Germania această valoare este de 53% din cost.

Cu toate acestea, UHY punctează faptul că în septembrie 2018, Ministerul de Finanțe al României a propus posibilitatea eliminării supra-accizei la combustibil. În septembrie 2017, Guvernul a majorat acciza pentru combustibili, însă această măsură a generat venituri mai mici decât se estima.

În numeroase economii majore din Europa, taxele reprezintă proporții semnificativ mai reduse din prețul pentru motorină și benzină, inclusiv:

• Japonia, unde 42% din costul pentru benzină și 33% din costul pentru motorină reprezintă taxe

• Canada, unde taxele reprezintă 35% din costul benzinei și 32% din costul motorinei

• Statele Unite, unde taxele reprezintă 17% din costul benzinei și 18% din costul motorinei

UHY explică faptul că nivelul ridicat al accizelor și taxelor pentru carburanți în Europa este factorul principal care contribuie la prețurile ridicate ale benzinei, motorinei și gazului petrolier lichefiat.

Costul unui rezervor plin al unei autodube Ford Transit cu motorină este cu 24% mai mare în medie în țările din Europa și cu 9% mai mare în România. Având în vedere că motorina este carburantul utilizat de majoritatea vehiculelor comerciale, această povară apăsătoare este purtată în principal de întreprinderi.

De asemenea, prețul gazului petrolier lichefiat (GPL) este mai scump cu 2% în Europa și 6% în România, o alternativă mai ecologică la motorină sau benzină.

Camelia Dobre - Managing Partner în cadrul firmei membre UHY, UHY Audit CD în România, comentează: “Taxele mari la carburanți afectează aproape toate întreprinderile și, în cele din urmă, pot împiedica creșterea economică în România.”

“Pentru orice guvern, taxele pentru motorină și benzină sunt un instrument cheie menit să reducă emisiile de gaze cu efect de seră și care poate fi utilizat pentru a finanța cheltuielile pentru infrastructură. Cu toate acestea, pentru companii, în special pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM), aceste taxe pot reprezenta un cost operațional semnificativ, în special în sectoarele retail și distribuție.”

“Trebuie să existe un echilibru pentru a ne asigura că aceste costuri și taxe pentru carburanți nu devin restrictive. Nivelurile relativ mai scăzute impuse de economiile dezvoltate, precum Canada, comparativ cu competitorii lor internaționali din Europa sunt o dovadă a faptului că se poate ajunge la un astfel de echilibru.”

“Guvernele pot avea în vedere inițiative precum înghețarea accizei la carburanți sau chiar reducerea tarifelor. Trebuie să existe o mai mare cooperare internațională pentru ca o astfel de discrepanță majoră între prețurile carburanților din diferite țări să nu mai existe.”

UHY a studiat taxele și prețurile carburanților din 24 de țări din întreaga lume, analizând costul benzinei, al motorinei și GPL/Autogaz și procentul de preț care provine din aceste taxe.

Franța a ocupat primul loc în materie de taxe care reprezintă cel mai mare procent din prețul total al benzinei – 64%. Danemarca s-a clasat pe primul loc în studiul UHY, fiind cea mai costisitoare țară cu un cost total pentru un plin de benzină de USD$160.