Prețul mediu al locuințelor din principalele orașe din țară crește. Pentru un apartament din București, trebuie să strângi salariile pe 11 ani, iar în Cluj, 14 ani. Care sunt explicațiile

de Dan Popa     HotNews.ro
Marţi, 30 octombrie 2018, 14:01 Economie | Finanţe & Bănci


Pentru o locuinta noua de 70 de mp in Bucuresti trebuie sa aduni salariul mediu pe 11 ani
Foto: sxc.hu
​​În ianuarie, prețul mediu pe metru pătrat al unui apartament nou în Capitală, era de 1325 de euro. În septembrie, urcase la 1386 euro. E drept, și salariile crescuseră de la 695 euro la 720 euro (calculate la cursul mediu lunar al BNR). Dacă iei în calcul un apartament de suprafață medie de 70 de mp, obții o valoare de 92.750 euro (în ianuarie) și respectiv 97.020 euro în septembrie. Desigur, depinzând de zona în care e amplasat, dar să nu intrăm în prea multe detalii. Asta înseamnă peste 130 de luni de salariu mediu, adică aproape 11 ani. În cluj, Timișoara sau Brașov, lucrurile stau la fel. De ce cresc prețurile și până unde ar putea urca?

Desigur, există diferențe între prețurile apartamentelor noi și prețul celor vechi. În cazul apartamentelor noi, situația e ilustrată în graficul de mai jos. Precizare: Am eliminat din calcule impactul inflației.




La cele vechi, diferența nu e foarte mare, ca număr de luni de salarii necesare pentru a cumpăra apartamentul luat în calcul.

  • Până unde ar putea crește prețurile?
Nu foarte mult, oricum. O corecție a pieței va veni, dar trebuie urmărit și ce se petrece pe piețele imobiliare din jurul României.

 "Piața imobiliară românească e departe de a forma o bulă în acest moment. Prețurile în România cresc mai lent decât în țările din jur. Contrastul cu Cehia și Ungaria de pildă e foarte puternic. La ei, creșterea vine din altă parte. Mai exact, dintr-un transfer de avere financiară-  cehii și ungurii își scot banii din bănci și își cumpără locuințe. Însă în România averea financiară e la jumătate că procent din PIB și asta ne face cea mai săracă țară din regiune, mai jos chiar decât bulgarii", explică un specialist român care lucrează în Citi-ul londonez.

Un alt semn că nu există presiuni mari pe piața imobiliară este raportul între prețurile apartamentelor din Capitală și cele din restul țării. Doar în România și Cehia acest raport e în scădere, spune expertul consultat de HotNews..
 
Asta nemaivorbind de faptul că în România, încetinirea programului Prima Casă se vede imediat în creditarea nouă pentru locuințe. ”Până și creditul de consum, dacă îl ajustăm cu salariul, nu e pe creștere”, mai spune economistul român.

Alți brokeri independenți de credite confirmă teoria unei bule în contracție. ”Vânzătorii țin foarte mult la preț, dar asta se va mai întâmpla cel mult un an, pentru că sunt și ei la curent cu ipoteza noii crize care ar putea avea loc prin 2020. Drept pentru care vor să profite și întind coarda cât timp mai au ocazia”, spune Constantin Dumitru, proprietarul unei companii care face brokeraj de credite.

Economistul șef al unei importante bănci locale vine cu o altă explicație: ”La întâlnirile pe care le am cu clienții băncii, sunt tot mai des asaltat de întrebări de la oameni cu bani cash mulți, care vor să-i albească, cumpărând terenuri și case. Am sentimentul unei evaziuni în creștere, în care prețul e ridicat de acești oameni cu bani, cărora nimeni nu li se poate opune”, explică economistul șef citat.

În opinia specialiștilor consultați de HotNews, prețul corect pe metrul pătrat nou construit nu ar trebui să depășească 1200 de euro. Nimeni însă nu își asumă această cifră, ea fiind doar sugerată.

  • Cumpărăm acum sau mai așteptăm?

Depinde de fiecare, evident. La anul vor intra în vigoare noile grade de îndatorare ale BNR, care vor limita volumul de împrumuturi impbiliare. Dacă vor deveni aplicabile și propunerile legislative ale Alianței Liberalilor și Democraților (ALDE), limitările vor fi mult mai drastice.

Faceți-vă fiecare  calculele și țineți minte faptul că în Vest, pentru un apartament de 70 de mp ai de muncit între 6-9 ani. Cum era și la noi prin 2006. Depinde doar de gradul de urgență la care sunteți supus. Eu unul aș mai aștepta. Și spun asta având în vedere stocul de apartamente care e cel mai vechi din Europa, dar și varianta de a apela la sistemul Bauspar, care ar urma să fie cât mai rapid repornit. Variante sunt, trebuie doar să vă setați prioritățile.



Citeste mai multe despre   









8427 vizualizari

  • +18 (26 voturi)    
    Explicatia e...la negru! (Marţi, 30 octombrie 2018, 14:10)

    Andy500 [utilizator]

    Are dreptate bancherul ala. Sunt o multime de bani obtinuti prin cai ilegale care trebuie albiti si investiti.
    Cat timp o sa se fure la greu in romanika, preturile la imobiliare or sa tot creasca. Abia cand hotii vor intra la parnaie, o sa avem o piata imobiliara corecta.
    • +8 (14 voturi)    
      corect (Marţi, 30 octombrie 2018, 14:42)

      Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui Andy500

      ...si mai delireaza unii cu "in Romania avem piata libera"....
    • +14 (16 voturi)    
      Creditele cresc preturile (Marţi, 30 octombrie 2018, 14:55)

      Robert M [utilizator] i-a raspuns lui Andy500

      Fara credite preturile s-ar situa la un nivel mult mai scazut. Oamenii cu venituri mici platesc oricat pentru o proprietate. Nu au alta varianta.
      • -11 (15 voturi)    
        serios? (Marţi, 30 octombrie 2018, 15:17)

        Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui Robert M

        Cat poate plati un om cu 1500 ron net? (probabil 80% din romani au venit sub 1500 net)
      • +5 (13 voturi)    
        pai pe logica asta... (Marţi, 30 octombrie 2018, 16:13)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Robert M

        ... si salariile mari cresc preturile, si locurile de munca multe cresc preturile.
        Credite se dau in toata lumea. Nu creditele sunt problema, ci acordarea lor prea usoara.
        • 0 (0 voturi)    
          probabil se referea la (Miercuri, 31 octombrie 2018, 19:42)

          kkciosuldelahamangia [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

          programul de creditare ,,prima casa'', si prin care statul intervine si sustine pretul imobiliarelor ridicat, ca sa fiu elegant si sa nu spun direct supraevaluat.
          • 0 (0 voturi)    
            Depinde de ce parte a baricadei esti... (Joi, 1 noiembrie 2018, 9:44)

            bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui kkciosuldelahamangia

            Nu sunt de acord cu afirmatia.
            Orice client de prima casa ar fi putut accesa si un credit normal, cu diferenta ca avansul era mai mare. Dobanda e oricum aproximativ aceeasi. Si, in consecinta, ori ar mai fi stat ceva timp cu chirie, ori ar fi fost ajutat de rude cu diferenta de avans.
            Iar piata imobiliara de data nevoia de locuinta din piata, fie ca vorbim de cumparat fie ca vorbim de chirie.
            De asta, cu tot cu prima casa, un apartament la Alexandria sau Vaslui tot sub 500 eur/mpu costa, un apartament in Bucuresti e 1100 iar un apartament in Cluj 1400. Deci dupa cum vezi pretul e dat de cerere versus oferta si de puterea de cumparare, nu de usurinta cu care se ia un credit.

            In al doilea rand, facilitati oarecum similare exista mai prin toata Europa, si parerea mea e ca sunt bune. Pentru o tara e bine sa incurajeze cetatenii sa-si ia propria locuinta si sa plateasca rata la banca in loc de chirie, pentru simplul fapt ca dupa 30 de ani, in prag de pensie, vor avea propria locuinta si nu vor mai trebui sa suporte din pensie si costul unei chirii. Mai ales int-ro tara precum Romania, unde previziunile privind pensia obtinuta peste 20-30 de ani sunt de-a dreptul sumbre.
    • -8 (14 voturi)    
      Te inseli (Marţi, 30 octombrie 2018, 16:08)

      clint [utilizator] i-a raspuns lui Andy500

      In alte tari preturile sunt mult mai mari. In Bucuresti iti poti lua apartament cu 80-100 mii EUR IN zone centrale. In alte tari mai civilizate, cu banii astia nu iti iei nici in suburbii.

      Chiar daca par mari raportate la nivelul nostru de cumparare, apartamentele din cele cateva orase care mai functioneaza dpdv. economic sunt investitii reale care, daca nu vine o criza economica globala, nu vor face altceva decat sa creasca in valoare. Daca va veni o criza, probabil vreo 10 ani vor da inapoi, apoi isi vor reveni. Oricum, nimeni nu iese castigat dintr-o criza, aviz celor care spera la vreo scadere.

      Nicaieri in lume, mai ales intr-o economie emergenta, imobiliarele nu isi vor pierde valoarea, din contra, cine crede asta, e din categoria celor frustrati care vor sa isi cumpere casa pe 2 lei si nu pot, dar din pacate e doar wishful thinking.
  • +5 (15 voturi)    
    si se mira... (Marţi, 30 octombrie 2018, 14:42)

    Toni_Romania [utilizator]

    Si se mai mira unii ca "domle, de ce 80% din tineri stau in continuare in apartamentul parintilor?"... pai uite de aia stau.... ca 80% din romani au venit sub 1500 ron net, la preturi de Ue si la aceste preturi de apartamente. ..... Nici la o garsoniera nu pot visa, chiar de au job... ..... Milioane de "saraci cu job", (sau cu pensie) .......... asta e Romania postdecembrista.
    • -7 (13 voturi)    
      Atunci ce sa zicem despre alte tari ? (Marţi, 30 octombrie 2018, 16:03)

      clint [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

      Alti tineri, din alte tari se uita cu invidie la preturile noastre de 60.000 - 80.000 EUR pe un apartament IN ORAS. Ei au preturi de 4-5 ori mai mari, iar in centrul oraselor nici nu se gandesc sa isi cumpere, asa ca... eu zic ca problemele trebuie cautate undeva mai in strafundurile fibrei noastre:

      1. Nu vrem sa stam cu chirie, ni se pare umilitor, desi tocmai asta ar trebui sa facem, la varsta de 20-30 de ani, ar trebui sa investim in a ne deschide la mine, a calatori, a invata etc. Concluzia: Va recomand filmuletul lui Gh. Buhnici referitor la constructia unei case, multe chestii se aplica si pt apartamente, pe scurt, o locuinta ti-o cumperi cand ti-o permiti, nu de nevoie ( nu exista asa ceva ) si cand stii clar unde ti-e locul nu iti distrugi tineretea legandu-te de glie.

      2. Suntem analfabeti functionali, luam cu greu BAC-ul si credem ca avem job. Chestia aia de 500 eur pe care o numim salariu, e ceva pentru care care un vestic nici nu s-ar da jos din pat, NU e job, e ceva de umplutura, din care NU iti vei lua casa nici aici si nici in alte parti. Concluzia: invata mai intai, invata CE TREBUIE ca sa iti poti permite o casa.

      3. Cei care cauta casa si care cred ca preturile sunt MARI, tocmai din motivele enuntate mai sus poate, in loc sa se deschida la minte, habar nu au ce se intampla pe lumea asta si cred ca se vor "ajunge" cu o viloaie si o masina desi notele de plata abia atunci incep sa curga, cand nu mai e nimic de facut. Nu, preturile nu sunt mari, nu asteptati in zadar sa scada, doar o criza financiara majora le-ar putea face sa scada, dar in acel moment toata lumea va pierde oricum.

      4. Desi in acest moment, migratia spre suburbii s-a facut paradoxal de catre cei cu multi bani, o chestie de statut, acum asistam la un fenomen invers: din cauza problemelor de infrastructura, scoli, etc., multi regreta. Sper ca suburbiile sa devina si la noi un mod de viata, prin dezvoltarea infrastructurii si conectivitatii cu orasele, dar lucrurile se misca lent.
      • 0 (2 voturi)    
        Si veniturile sunt pe masura, pt unii (Marţi, 30 octombrie 2018, 17:27)

        Dalinar [utilizator] i-a raspuns lui clint

        Dar s-a ajuns cam peste tot sa fie tot mai scump sa traiesti….dar sa mai ai si casa. Dau exemplu pt o casa in Canada, 400000 median price, 2000Cad pe luna doar rata, plus 250 asigurare plus 250 property taxes. Mai adauga apa, gunoi, gas, energy si sari de 3000 pe luna. Mai adauga TV, net, masini, mobile si sari de 4000 pe luna. Mai adauga si mancare, haine, igiena, etc si sari de 5000 pe luna. Cum grosul populatiei munceste pe minim pe economie sau prin part time-uri, si grosul astora is the flip the burger millennials, situatia e cam oabla.
        • 0 (0 voturi)    
          Stiu bine cum este in Canada (Miercuri, 31 octombrie 2018, 9:47)

          Cuca [utilizator] i-a raspuns lui Dalinar

          Si nu e chiar asa. 400K median price este o casa strasnica in afara de cazul in care locuiesti la Vancouver.

          5000 pe luna ? Glumesti, desigur. Ia calculul de la inceput si fii sincer si corect.
      • +4 (4 voturi)    
        ??? (Marţi, 30 octombrie 2018, 19:31)

        Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui clint

        Da, poate pt. .vestici pare ”teftin” un apt dar Se pare că tu UIȚI că avem lefuri de 6 ori mai mici decît în Vest !!!!!!!!!
    • +1 (1 vot)    
      Să ai salariu mare trebuie să înveți carte. (Miercuri, 31 octombrie 2018, 9:33)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

      Cum școala românească a scos pe bandă analfabeți funcționali,normal ca aceștia să aibă lefuri mici,cu excepția câtor-va șmecheri ajunși prin Parlament,guvern și funcții publice unde taie frunze la câini și sunt bine plătiți.
      • 0 (2 voturi)    
        serios? (Miercuri, 31 octombrie 2018, 10:37)

        Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

        Dar MEDICII - care pana acum un an aveau leafa femeii de serviciu, vorbind de medicii rezidenti - nu sunt o categorie care "a invatat carte"?? Sase ani de facultate nu se pune? App. cei 14.000 medici care lipsesc din RO din cauze LEFII au plecat. Asa ca mai citeste inainte de a da verdicte.
        • 0 (0 voturi)    
          Tocmai la medici făceam referință. (Miercuri, 31 octombrie 2018, 14:15)

          asavreau [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

          Nu plătești pentru-că este medic,ci și pentru-că este medic bun,are rezultate .Face performanță.De ce ești nervos?Nu ești printre funcționarii care pierd timpul prin birouri și vor leafă mare?
          • 0 (0 voturi)    
            auzi.... (Joi, 1 noiembrie 2018, 11:34)

            Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

            auzi bai genialule, medicii plecat in Vest SUNT BUNI din moment ce lucreaza in UK, GER si FR da?.... vrei sa ti desenez?
  • +11 (11 voturi)    
    vor scadea (Marţi, 30 octombrie 2018, 15:05)

    john06 [utilizator]

    incent dar sigur pt ca prima casa va disparea,gradul de indatorare permis a fost scazut si el,etc.;evident ca pt. o perioada de cateva luni,agentiile imobiliare si vanzatorii nu vor dori sa scada din pretentii,dar cand trec lunile si nu vine nimeni sa-ti vada imobilul pus la vanzare,n-ai de ales.
    • -4 (10 voturi)    
      nu e asha (Marţi, 30 octombrie 2018, 16:16)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui john06

      Pretul mare e dat de cererea mare, nu de credit sau alte alea. Atat timp cat sunt multi care vor sa cumpere sau sa inchirieze, preturile vor fi mari. Asha se intampla in toata lumea.
    • 0 (2 voturi)    
      Nu vor scădea semnificativ. (Miercuri, 31 octombrie 2018, 9:40)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui john06

      Și politica guvernamentală de mărire a salariilor,fără discernământ,fără a se stabili plata în funcție de performanță și competență,va duce la o creștere a prețurilor în general și deci și a locuințelor.Cred-că este o discuție inutilă asupra subiectului,.mai degrabă ar trebui discutat despre dotarea cu utilități a zonelor nou construite,despre coordonarea construcțiilor noi cu realizarea rețelelor de apă,canal,electricitate,gaze,drumuri de acces,spații verzi și de parcare.Încă se lucrează haotic și de aceia este scump și prost.
  • +18 (20 voturi)    
    eu ce sa mai inteleg? (Marţi, 30 octombrie 2018, 15:07)

    liviu_sam2 [utilizator]

    Hei, avem cifre oficiale (verificabile cu o simpla cautare in google):
    1. vanzari proprietati in iulie 2018 vs. iulie 2017: 44.430 / 53.498, deci un minus de 20,4%
    2. vanzari proprietati in august 2018 vs. august 2017: 40.576 / 56.986, mai putin cu 40,4%
    3. vanzari proprietati in septembrie 2018 vs. septembrie 2017: 42.522 / 57.778, minus 35,9%

    In T3 2018 s-au vandut cu 32% mai putine proprietati ca in T3 2017, la nivel national!

    Si atunci cum naiba sa mai creasca preturile la imobiliare?


    Oameni buni, vine o severa CORECTIE a preturilor! Vorbim in 2020?
    • +2 (2 voturi)    
      relativ logic (Marţi, 30 octombrie 2018, 20:21)

      middle_brick [utilizator] i-a raspuns lui liviu_sam2

      In 2017 au fost finalizate foarte multe construcții noi, fata de 2018 când ritmul a scăzut. Cerere va fi in continuare pentru ca tine de mentalitatea romanului de a nu fi chiriaș ci proprietar, iar dacă nu se mai construiește si cerere exista ce se întâmpla cu preturile? Preturile ridicate sunt rezultatul creditării pentru ca peste 80% sunt luate prin credit bancar, iar banca lacoma nu se uita, evaluatorii sunt de forma in Romania, uite iti dau exemplu din UK, evaluatorul habar nu are cat cere proprietarul si nici nu il interesează, dacă o cocina de casa pe care proprietarul cere 200k lire o evaluează la 80k lire pai atat iti da banca ca atat face in opinia lor, pentru restul vii tu cu banul daca esti prost si vrei sa dai pe ea atat. In Romania exista o cardasie agentii banci iar cel care cumpara e cel care da cat nu face ca nu are incotro nu il protejeaza nimeni, cica cerere si oferta...ma lași.
      • +5 (5 voturi)    
        pentru middle_brick (Miercuri, 31 octombrie 2018, 0:16)

        liviu_sam2 [utilizator] i-a raspuns lui middle_brick

        spui ca ritmul de finalizare a constructiilor din 2018 a scazut?

        pentru inceput te invit in zona Lujerului/Politehnica, nu-ti mai zic de sudul Bucurestiului!
        in Floresti si Cluj s-a construit in draci anul asta, in Iasi la fel...
        sunt pline ziarele de anunturi cu proiecte imobiliare in curs de finalizare!

        eu spuneam de o scadere abrupta a vanzarilor (minus 32% pe T3) si de un efect evident pe termen scurt/mediu asupra preturilor.

        cred ca doar articolele platite de dezvoltatori si de cateva site-uri imobiliare cu interese evidente mai tin preturile blocate, e doar o problema de timp sa pice piata.

        iti propun sa urmarim cifrele in T4 si vorbim in februarie-martie!
        cifrele vorbesc, ok?

        dar ai mare dreptate cu cardasiile!
        • +3 (3 voturi)    
          Ticalosia (Miercuri, 31 octombrie 2018, 8:34)

          Cetateanu [utilizator] i-a raspuns lui liviu_sam2

          Este evidenta ticalosia scriitorilor de articole si a "reporterilor" de TVuri, care tot anunta cresteri de preturi. La astia se adauga asa zisii brokeri interesati de comisioane cat mai mari care atunci cand vine clientul il anunta "ca stiu ei ca cresc preturile si ca s-a vandut si mai scump decat esti tu interesat" (sic). Vanzatorul ar vrea si el mai mult, desi sta cu marfa de luni /ani la vanzare. Cat priveste noile dezvoltari, multe in locuri foarte bine plasate, cel putin dpdv ambiental sunt o mizerie: vor fi foarte poluate datorita utilizarii centralelor individuale, se umbresc intre ele, aer mai de loc, iar verdeata, poate artificiala intr-un balcon comun intre 2 blocuri. Sa fie multumiti cumparatorii daca vor avea locuri de parcare. Iar cumparatorii, in marea lor majoritate tot felul de oameni , care fie spala bani fie habar n-au ce fac, dar vor sa investeasa pentru a inchiria.
    • 0 (0 voturi)    
      aritmetica grea (Miercuri, 31 octombrie 2018, 13:56)

      OvidiuF [utilizator] i-a raspuns lui liviu_sam2

      vezi ca ai calculat gresit... de la 56986 la 40576 e o scadere de 28,8% nu de 40,4%, idem la toate, ai impartit invers, T0 / T1...
  • +7 (11 voturi)    
    Net sau brut? (Marţi, 30 octombrie 2018, 15:24)

    oopsie_daisy [utilizator]

    Salariul mediu in Euro mentionat in calcul (720 EURO) e brut sau net? Si care e sursa datelor despre salarii?
    (Disclaimer: nu traiesc in Romania, nu-s la curent cu salariile).
    Daca e brutul, calculul e o prostie - trebuie facut la valoarea neta, ceea ce inseamna si mai multi ani de indatorare.

    Daca e netul, m-as mira ca asta sa fie media in Romania.
    Prima sursa pe care am gasit-o pe net spune salariu brut in 2018 892 EURO si net 521.
    (http://www.calculator-salarii.ro/salariu-mediu-pe-economie/)

    In plus, daca vom considera si pragul de 40% din salariul net propus de BNR ca limita de indatorare, calculul anilor pina cind e platit apartamentul aproape se dubleaza (asta presupunind ca proprietarul nu are si alte credite).

    Una peste alta, articolul asta porneste de la date salariale neverificabile, si face un calcul care nu e realist al perioadei de indatorare.
    • -1 (7 voturi)    
      total de acord cu cele spuse de Dvstra ! (Marţi, 30 octombrie 2018, 18:06)

      miculescu-rucar [utilizator] i-a raspuns lui oopsie_daisy

      asa sunt toate articolele "analistului" dan popa !
    • 0 (0 voturi)    
      ne dam toti cu parerea (Miercuri, 31 octombrie 2018, 13:59)

      OvidiuF [utilizator] i-a raspuns lui oopsie_daisy

      Citeste macar tot articolul pana sa te apuci sa ne spamezi la comentarii, 720 EUR e salariu mediu BUCURESTI, ca sunt calcule specifice fiecarui oras prezentat. PS... si da, e salariu NET.
      • 0 (0 voturi)    
        sursa? (Miercuri, 31 octombrie 2018, 16:11)

        oopsie_daisy [utilizator] i-a raspuns lui OvidiuF

        Am citit articolul. Dar chiar si la a doua citire, tot nu am gasit sursa datelor autorului legate de salarii.
        • 0 (0 voturi)    
          really (Miercuri, 31 octombrie 2018, 16:17)

          OvidiuF [utilizator] i-a raspuns lui oopsie_daisy

          daca-l citeai nu vorbeai de media in Romania. E medie in Bucuresti. Simplu. Dai si un google si vezi surse cate vrei. Nu e vreo informatie ascunsa sau sofisticata. Net. Bucuresti. Aug sau sept 2018... Nu asta e miezul articolului.
  • +4 (4 voturi)    
    vorbeste lumea ... (Marţi, 30 octombrie 2018, 17:49)

    glas [utilizator]

    preturile or sa creasca atata vreme cat vanzatorii vor aprecia ca pot scoate si mai mult... cand nu vor mai avea clienti, or sa fie nevoiti sa scada sau sa ramana cu proprietatile ...
  • +3 (5 voturi)    
    ! (Marţi, 30 octombrie 2018, 18:00)

    tudorr [utilizator]

    Cand ai doar infractori si fosti infractori care construiesc si alti infractori care cumpara apartamente cu sacosele de euro, cum sa nu creasca preturile?
  • -1 (3 voturi)    
    Iasiul vad ca nu intra la (Marţi, 30 octombrie 2018, 18:04)

    Habermas [utilizator]

    "principalele orașe din țară" desi este al doile oras ca marime (a populatiei), si orasul de unde a inceput civilizatia Romaniei Moderne.

    Credeti ca este o coincidenta? Fiti sinceri cu vei insiva.
    Ah, ce ma abtin. Dar am o ura care creste exponential.
  • +1 (5 voturi)    
    preturi (Marţi, 30 octombrie 2018, 19:37)

    drup [utilizator]

    la noi e atat de proasta infrastructura incat nu poti face ceva posibil oriunde in vest sa stai la 10 - 15 - 20 km de munca si sa ii parcurgi fie cu masina fie cu metrou / tren regional / in 20 - 25 de minute.
    In felul asta sunt niste pocketuri unde preturile tranzactiilor sunt mari si in rest case in camp pe care nu le inchiriaza / cumpara nimeni.
    Am colegi in vest care fac si 200 de km pe zi si le e ok dar na romanica.
  • +1 (1 vot)    
    Cerc vicios (Miercuri, 31 octombrie 2018, 10:04)

    razvan_ [utilizator]

    Preturile raman mari si pentru ca avem chirii foarte mari. Multi au vazut oportunitatea unei investitii si s-au cumparat apartamente cu scopul de a se da in chirie, iar cu banii de pe chirie sa plateasca rata. Cu 0 efort din partea lor si 0 taxe la stat in 95% din cazuri, pare o investitie foarte buna. Chiriasii platesc ratele si in 20-30 de ani ai un apartament gratuit. Neglijenta autoritatilor in a verifica acest aspect a dus la tot mai multe asemenea situatii. O data cu cresterea ratelor (datorita robor) au crescut si chiriile. Tot mai multa lume se satura sa dea atatia banii pe chirie cand stiu ca ar putea da aceiasi bani la rata, asa ca isi cumpara apartamentul lor, indiferent de pret. Nu se gandesc neaparat la cat costa ci fac un calcul cat o sa ii coste pe luna comparativ cu cat dau in prezent. Si de cele mai multe ori o sa fie cam la fel, cu diferenta ca dupa 20-30 de ani apartamentul le ramane lor.

    Daca autoritatile ar fi controlat acest aspect si ar fi taxat mai sever evaziunea fiscala lumea s-ar fi temut sa dea in chirie la negru si poate mai putina lume s-ar fi bagat in afacerea aceasta, care a distrus piata.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version