​Când călătoriți în străinătate, vi s-a întâmplat deseori, atunci când doreați să faceți o plată cu cardul, să fi fost întrebat dacă doriți să achitați cumpărăturile în moneda locală sau în lei. Același lucru se poate întâmpla și atunci când încercați să retrageți bani dintr-un bancomat în străinătate sau să plătiți pentru cumpărăturile făcute online. Pentru moment, aveți un sentiment de dezorientare, iar, de cele mai multe ori ați ales plata în moneda națională (pentru siguranță, desigur!)

Calu Monica, Asociația Consumers UnitedFoto: Hotnews

Această practică, cunoscută sub numele de conversie valutară dinamică (Dynamic Currency Conversion, DCC), este în mod fundamental înclinată împotriva consumatorului și face ca, aproape invariabil, consumatorul să aleagă opțiunea mai scumpă: plata în moneda națională.

Atunci când cumpărăturile au loc în mediul fizic, dar uneori chiar și online, furnizarea mai multor informații, cum ar fi ratele de schimb a valutelor în care are loc tranzacția, nu va rezolva această practică abuzivă. Consumatorii nu vor putea să facă calculele complicate la fața locului, deoarece trebuie să cunoască cursul de schimb al băncii, cursul de schimb al băncii comerciantului, taxele de conversie dacă există, și apoi să poată calcula într-o fracțiune de secundă care este cea mai bună opțiune, toate acestea în timp ce este coadă cu alți cumpărători care așteaptă în spate.

Se ajunge, de multe ori la situația deosebit de neplăcută ca, o achiziție de doar 10 euro pentru un consumator din România (care utilizează un card în lei) într-un magazin din Finlanda (care utilizează euro) să ajungă la un total între 15 EUR și 24 EUR, chiar dacă persoana care face plata dă un ordin de doar 10 euro.

Deși, psihologic vorbind, consumatorul este înclinat să prefere moneda țării sale atunci când este întrebat la terminal ce preferă, trebuie să cunoască faptul că aceasta este cea mai proastă opțiune atunci când face plăți în străinătate la POS-ul magazinului, sau când retrage banii de la bancomate.

Uneori, chiar comerciantul din străinătate poate să-l inducă în eroare ca să aleagă plata în lei, prezentându-i acest lucru ca pe o facilitate.

Va fi taxat suplimentar cu tot felul de comisioane de schimb valutar, putând să dubleze valoarea în lei a cumpărăturilor.

Mult mai avantajos este să aleagă plata în valuta comerciantului și să nu cadă în plasa scamatoriei numite „conversie valutară dinamică”.

Alte sfaturi utile pentru Black Friday:

  • Consumatorii au dreptul de retragere din contractele încheiate la distanță și contractele încheiate de comercianți cu consumatorii în afara spațiilor comerciale. Acest drept este acordat în aceste două tipuri de contract, deoarece se consideră că "slăbiciunea" consumatorului în aceste cazuri particulare este mai pregnantă decât în alte contracte. În cazul contractelor la distanță (online, comandă prin telefon) , consumatorul nu are posibilitatea de a cunoaște în mod semnificativ caracteristicile produsului, iar în cazul contractelor negociate în afara spațiilor comerciale consumatorul se poate afla într-o situație în care este mai vulnerabil la presiune.
  • Dreptul de retragere există indiferent dacă contractul se referă la furnizarea de bunuri, furnizarea de servicii sau furnizarea de conținut digital.
  • Perioada de retragere este de paisprezece zile calendaristice în toate Statele Membre. În cazul contractelor de vânzare, perioada de paisprezece zile începe de la momentul în care consumatorul intră în posesia fizică a bunurilor
  • De exemplu, în cazul achiziționării online a unui telefon mobil, consumatorul are dreptul de a se retrage din contract în termen de 14 zile de la primirea telefonului respectiv și apoi după ce a informat comerciantul despre retragerea sa are la dispoziție 14 zile pentru a returna produsul.
  • În cazul în care consumatorul nu este informat cu privire la dreptul său de retragere, perioada de timp în care acesta poate rezilia contractul se prelungește cu 12 luni! Aceasta înseamnă că un consumator care nu a fost informat în mod corect cu privire la dreptul său de retragere are până la 12 luni și 14 zile pentru a rezilia contractul în cauză.
  • Consumatorul nu este obligat să prezinte vreun motiv pentru retragerea din contract și nu trebuie să plătească nici un cost cu excepția costurilor de returnare a bunurilor, în cazul în care comerciantul l-a informat că trebuie să suporte acest cost.
  • Consumatorul suportă costurile de returnare a bunurilor, cu excepția cazului în care s-a convenit că comerciantul va suporta costurile. Cu toate acestea, comerciantul trebuie să informeze consumatorul în mod clar și înainte de încheierea contractului cu privire la faptul că consumatorul ar trebui să plătească costurile returnării bunului. În cazul în care comerciantul nu procedează astfel, va trebui să suporte costul returnării bunurilor.
  • Dacă consumatorul decide să se retragă din contract, trebuie să îi fie rambursate toate plățile pe care comerciantul le-a primit de la acesta. Rambursarea trebuie efectuată prin aceleași modalități de plată ca și cea folosită pentru a cumpăra produsul. Atenție, nu este permisă rambursarea prin vouchere!
  • În cazul în care consumatorul decide să restituie telefonul pe care l-a cumpărat online utilizând cardul de credit, trebuie să primească înapoi prețul integral al telefonului, inclusiv toate taxele, precum și costurile de livrare în contul aferent cardului de credit utilizat pentru plată.
  • Comerciantul trebuie să ramburseze întreaga sumă pe care a primit-o de la consumator în termen de 14 zile, începând cu ziua în care a fost informat cu privire la decizia consumatorului de a se retrage din contract.

Cu toate acestea, rambursarea poate fi reținută până ce:

- comerciantul primește bunurile; sau

- comerciantul primește dovada că bunurile au fost trimise înapoi, oricare dintre acestea are loc mai devreme.

Și încă un sfat, atunci când faceți cumpărături online și căutați cele mai bune oferte, nu uitați să vă goliți regulat memoria cache a calculatorului. În acest fel, comercianții online nu vă vor putea urmări comportamentul și stoca preferințele pentru anumite produse și să crească în perioada Black Friday prețul produselor pentru care vă manifestați interesul!