Daniel David: Instituțiile vestice au două valori fundamentale care la noi nu funcționează. De aceea, când vrem să le asimilăm, obținem rezultate distorsionate sau forme fără fond

de Dan Popa     HotNews.ro
Marţi, 4 decembrie 2018, 14:50 Economie | Finanţe & Bănci


Daniel David
Foto: danieldavidubb.wordpress.com
Deși s-a declarat un optimist moderat, autorul ”Psihologiei poporului român” admite că mai avem mult până să reformăm actuala societate. Vestul funcționează după norme care la noi nu merg pur și simplu. Un exemplu: vesticii tind să-i recompenseze pe cei mai performanţi oameni. În schimb, românii administrează recompensele fără legătură cu implicarea. În grupul american emerg „lideri” . La noi, pedepsele sunt administrate celor mai implicaţi, adesea de către cei mai puţin performanţi indivizi.

David Daniel a participat marți la o reuniune a Romanian Business Leaders, la care a făcut o analiză a ceea ce nu merge (din punct de vedere psihologic) în România.

În esență, el a spus următoarele:
  • Problema noastră fundamentală este că profilul psiho-cultural pe care îl avem este incompatibil cu cel vestic. La ei funcționează individul autonom și descentralizarea puterii sociale. Ceea ce înseamnă că nimeni nu concentrează puterea - la nivelul societății - pentru a o duce către autoritarism. Instituțiile sociale din spațiul vestic au aceste valori fundamentale, dar noi, atunci când vrem să le asimilăm pe un fond psiho-cultural al individului colectivist și a concentrării sociale. De aceea obținem rezultate distorsionate sau forme fără fond.
  • Tinerii au un profil mai apropiat de spațiul vestic, în timp ce seniorii sunt mai conservatori. Nu ne așteptăm ca acest profil să se schimbe într-un timp relativ scurt, de 10 ani. Ne așteptăm să crească nivelul de autonomie al indivizilor și să crească nivelul de descentralizare, astfel încât să putem asimila instituțiile vestice. Eu sunt un optimism moderat.
  • Cei foarte tineri, cei cu vârsta de sub 22 de ani, au deja un profil caracterizat de individ autonom. Care îmi dă speranțe.
  • Mai avem o problemă: cea privind gradul de încredere interpersonală, care e extrem de scăzut nu doar față de vestici ci și față de ucraineni de exemplu. Și această încredere este foarte importantă întrucât de acolo pornește cooperarea. Evident că fără ea nu poți construi lucruri importante din punct de vedere social sau instituții puternice. Acest nivel, 2014 vs 2018 e ușor mai crescut dar asta pentru că au ieșit unii seniori și au intrat în eșantion cei foarte tineri care au îmăplinit 18 ani. Deși a crescut, acest nivel rămâne în continuare scăzut față de țările din jur și ar trebui luate măsuri în acest sens.
  • În spațiul vestic, oamenii înțeleg următoarele lucruri: dacă vrei să te bucuri de succesul unui grup, fie ești bun și performant (ceea ce nu e întotdeauna posibil) fie îi sprijini pe cei care sunt buni. Și atunci se crează o comunitate solidară și performantă.
  • Cultura noastră funcționează complet diferit. La noi, când cineva se diferenția prin performanță, era mai degrabă pedepsit, nu recompensat. La noi, dacă vrei să ai acces la recompensă, trebuie să fiu submisiv sau mă înțeleg bine cu șeful. Că șeful decide de fapt cine e cel mai bun. Pe măsură ce crește vârsta, crește și încrederea interpersonală. La noi e taman pe dos.
Într-un interviu anterior, David a vorbit și despre alte lucruri pe care le avem de îndreptat.
”Ca un exemplu pe care l-ați văzut cu toții de instituție vestică adaptată la noi: cabinetul parlamentar. În Vest, ai primit niște bani, ți-ai angajat cei mai buni experți, plus un auditor care să confirme că totul e legal.
În România, în cine ai tu cea mai mare încredere? Păi în rude! Cum se cheamă asta în Vest? Conflict de interese! Iată cum noi preluam instituții fără să fim suficient de pregătiți...Și multe din asemenea cazuri nu au fost făcute intenționat, ci pe un fond cultural care ne definește. Un individ colectivist crede în rude, neamuri, prietenii”, explică psihologul român.

Un alt exemplu e legat de faptul că țările vestice au tendința să vadă schimbarea că pe o oportunitate. ”Noi avem tendința să vedem viitorul că un pericol. Și asta e un lucru grav pentru că nu te stimulează să faci schimbări. Și mai e o mare diferență. În Vest, comportamentul social se controlează prin recompense. Dacă ți-ai făcut treabă, ești bătut pe umăr, ți se spune "good job!" și poți primi un bonus. La noi, comportamentul social se face prin pedepse. Am ajuns de foarte multe ori să vânăm erori- fie preventiv, fie corectiv, dar predominant la noi comportamentul social se face punitiv. Și asta are impact la nivel social”, consideră David Daniel.

Mulți istorici sunt de părere că de-a lungul istoriei ne-a ajutat acest profil. Că un individ colectivist nu e deschis spre străini, în care vede un pericol. Și că de regulă, în istorie, străinii au venit la noi că să ne ia câte ceva, nu ca să ne dea. ”Așa este! Numai că într-o lume cum e cea de azi, globalizată, odată ce ai intrat în UE, această reticentă față de străini devine un impediment. Pentru că un străin care vede că tu stai și îl analizezi, el își mută investițiile într-un alt stat. Iată cum ceva ce poate ne-a ajutat în istorie, acum s-ar putea să nu ne mai folosească astăzi”, conchide cercetătorul clujean.


Citeste mai multe despre   








6408 vizualizari

  • +5 (15 voturi)    
    Romanii sunt inapti pentru viata moderna (Marţi, 4 decembrie 2018, 15:08)

    2087 [utilizator]

    Asta e clar, nu ne duce capul nici sa mergem la vot. Asteptam sa pice din cer una sau alta.
    • +12 (14 voturi)    
      tineretul datator de speranta, de vreo 2000 de ani (Marţi, 4 decembrie 2018, 16:32)

      Poiana lui Occam [utilizator] i-a raspuns lui 2087

      Aceeasi ciorba reincalzita cu tinerii frumosi si liberi.
      Asa erau si in decembrie 1989. Intre timp s-au transformat in nostalgici ceausisti.
      Ce tanar si frumos era Petre Roman.
      Ce politicieni de viitor erau cei din noua generatie: Ciorbea, Tariceanu.
      Si Iliescu a fost un tanar cu idei noi la vremea lui.
      Nu oameni noi ne trebuie, ci oameni cu un caracter dovedit.
  • +4 (8 voturi)    
    Nu este vorba de nicio pregatire/ nepregatire (Marţi, 4 decembrie 2018, 15:32)

    Habermas [utilizator]

    Este vorba doar de hotie pur si simplu. Si ea se manifesta pentru ca reperele culturale sunt preluate in Romania de la Bucuresti, si ele sunt gresite (nu numai ne-europene):
    - modele de tip balcanic (discretionism, marlanism, neprofesionalism (inlocuit cu "trombonism"), etc)
    - institutii inca slabe deoarece sunt sabotate de cei carora le convine modelul balcanic, incepand cu falsa elita formata in perioada tranzitie din hoti, slugi si vanduti.

    Ceva trebuie sa se sparga aici. Cea mai accesibila varianta de inceput al "spargerii" este mutarea capitalei de la Bucuresti intr-un oras care poate sustine cultural un nivel European-Occidental cu profesionalism si clasa, cu ajutorul fortelor pozitive din toata Romania, de exemplu Iasi (cea mai stategica varianta), sau Cluj, sau alt oras mai mic din zona dar cu dezavantajul infrastructurii mai scump (si indelungat) de construit pentru gazduirea institutiilor.

    Si ca fie clar: tarele descrise in articol exista si in Occident, dar ele au o amploare si un impact mai reduse pentru ca functioneaza bine modelele culturale (modele de succes pentru oameni) si institutiile. Si nu functioneaza la fel de bine peste tot. In tarile Germanice da, in cele mediteraneene asa-si-asa. Noi nu suntem mediteraneeni (chiar daca vorbim o limba Latina; latin nu este automat mediteraneean, nu chiar cresc palmieri si smochine prin Romania) dar avem o mentalitate occidentala in esenta. Putem fara problema fundamentale sa intram si sa functionam in modelul Germanic. Trebuie doar sa ne miscam si sa facem alegerile corecte. Cu organizare si grupuri de initiativa - echipe concrete - care sa duca inainte proiecte in acest sens, se poate. De fapt, am inceput. Trebuie sa continuam chiar sa acceleram, si sa taiam macaroana impostorilor si banditilor de fiecare data cand ridica capul.
    • 0 (10 voturi)    
      Capitala mutată în zona Blaj - Sebeș - Alba-Iulia (Marţi, 4 decembrie 2018, 15:46)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

      Mentalitatea ardelenească transpusă în activitatea administrației de stat ar da rezultate mul mai bune decât șmecheria și țepuiala bucureșteană. Geografic vorbind, Bucureștiul e amplasat foarte nepotrivit, în timp ce zona Blaj - Sebeș - Alba-Iulia are legături mult mai bune pe mai multe direcții.
      • +1 (1 vot)    
        Cu aspectul geografic ai dreptate (Miercuri, 5 decembrie 2018, 9:53)

        iliterat_b3-a5-8c-30-58-1f [utilizator] i-a raspuns lui Harald

        "Geografic vorbind, Bucureștiul e amplasat foarte nepotrivit" - perfect adevarat!

        Noul amplasament ar fi ferit de seismul de Vrancea.
        Iar Bucureștiul este oricum supra-aglomerat!

        Insa cu "Mentalitatea ardelenească " gresesti amarnic!
        Daca MAINE s-ar muta la Blaj capitala probabil ca nu am veni chiar toti sudistii mitici damboviteni acolo, dar te asigur ca METEHNELE noastre s-ar muta o dat cu sediul Puterii!
        Nu poti invinge "șmecheria și țepuiala bucureșteană" numai prin schimbarea amplasamentului ...
      • -2 (2 voturi)    
        hmmmm (Miercuri, 5 decembrie 2018, 15:28)

        minos [utilizator] i-a raspuns lui Harald

        Idea e ca ardelenii sunt super cinstiti e total falsa. Da, capitala este in sud,dar nau am avut si avem presedinti, prim ministri, ministri din Ardeal? UDMR-ul nu este din Ardeal? Nu avem si in Transilvania, Banat baroni locali, de exemplu baronul de Caras sau Falca vesnicul primar al Aradului, cre si-a impus o multime de oameni in guvernarile Boc, unii foarte toxici, de exemplu Blejnar? Sau interesati-va de primarul PSD din Altina, jud Sibiu, care nu este cu nimic mai presus decat omologii sai din Teleorman sau Vaslui(autobuze trimise la mitingul PSD, ajutoare sociale platite unora care isi fac zilele d elucru lucrand treburi personale pentru primar, apa curenta trasa doar pe hartie sau nefunctionala). Menatliatatea asa zis diferita a ardelenilor e un mit fara fundament, menit sa fie crezut de cei care prefer as adea vina pe altii(pe cei din sud, in acest caz), pentru propriile nereusite. E mai usor sa externalizezi esecul, nu? Din pacate, citind comentariile, nu sunt sperante de schimbare rapida, cititorii tind mai ales sa respinga cele scrise de un profesionist pana la urma. Prefera sa creada mai mult in mituri urbane si parerea celui care sade pe canapea.
  • +5 (13 voturi)    
    Colectivismul face pași mari și în Vest (Marţi, 4 decembrie 2018, 15:48)

    Harald [utilizator]

    40% dintre tinerii occidentali sunt de-a dreptul socialiști ca mentalitate. Autorul vorbește despre tradiția Vestului, valabilă în anii '80. Realitatea de astăzi e mult mai colectivistă în rândul tinerilor.
    • -1 (5 voturi)    
      Autorul vorbeste prea mult si cam aiurea-n tramvai (Marţi, 4 decembrie 2018, 19:29)

      I-liberal [utilizator] i-a raspuns lui Harald

      Nu stiu cine il tot impinge in fata pe acest neant guraliv, plin de ifose si... cam atit.
      Sint mii ca el in Romania (aceeasi pseudo-meserie) si nu-i stie nimeni.

      Pe el, insa, unii il tot propun, iar altii il tot sustin. Sistematic. Obositor si enervant deja. Dai de el si de aerele lui peste tot. E mai ventilat decit Raduleasca, Andreea Marin si Esca la un loc.
  • +1 (7 voturi)    
    educatie educatie educatie (Marţi, 4 decembrie 2018, 15:56)

    moka [utilizator]

    daca vrem sa evolum.
    optimismul ar trebui sa fie mai mult decat moderat.
    In acest caz exita NU VREAU mai degraba decat NU POT.
    • 0 (6 voturi)    
      Educație înseamnă copii crescuți cu tată (Marţi, 4 decembrie 2018, 18:47)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui moka

      Nu școala care începe la 4 ani, ca în UK. Școala spală copiii pe creier, nu îi educă. Așa apar cohortele de millennials incapabile să înțeleagă pe ce lume trăiesc, dar gata oricând să se lamenteze despre cum se simt ei, de parcă e obligația cuiva să le asigure echilibrul emoțional.
    • +2 (2 voturi)    
      Educatie, da. (Marţi, 4 decembrie 2018, 19:39)

      I-liberal [utilizator] i-a raspuns lui moka

      Dar decit educatie intr-o scoala ideologica de stat care indoctrineaza, uniformizeaza, dreseaza si emasculeaza, mai bine lipsa. Iar scolile de stat sint toate la fel, peste tot in lume: nu produc altceva decit sclavi obedienti care nu vor indrazni niciodata sa puna in discutie sistemul care i-a produs. Spre marea bucurie a celor foarte putini "de sus" care traiesc in gated communities si isi trimit copiii la scoli private despre a caror existenta plebea nici macar nu stie.
  • +5 (5 voturi)    
    eu cred ca este (Marţi, 4 decembrie 2018, 16:34)

    Motanul_incaltat [utilizator]

    adevarat.
    In mediul de munca corporatist cu toate natiile in acelasi mediu de lucru, se vad diferentele culturale intre est europeni si ceilalti. Dar nu doar romanii. Ungurii. bulgarii, polonezii sunt fix la fel: emotivi si nesiguri, mereu suspiciosi ca cineva ii pacaleste, si mereu avizi sa mai negocieze un pic, sa mai obtina un ceva mic acolo ca sa simta ca le-a iesit. Cautam scurtaturi si cand drumul drept e liber...
  • +5 (7 voturi)    
    Colectvism-Japonia (Marţi, 4 decembrie 2018, 17:02)

    raducelfrumos [utilizator]

    Dubioasa teoria. Japonia are unul din cele mai mari scoruri la 'Colectivism', mult mai mari ca ale noastre, si evident asta nu a impiedicat-o sa aiba succes economic.
    Faptul ca tineretul e mai 'autonom' si ea o alta iluzie. Sunt la varsta cand sunt rebeli, la fel au fost si parintii lor acum treizeci de ani. Dragnea era interpret de muzica rock.
    • -5 (5 voturi)    
      Succesul Japoniei a fost pe seama Statelor Unite (Marţi, 4 decembrie 2018, 18:45)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui raducelfrumos

      Atât pe vremea războiului din Coreea, cât și în anii '80. Însă imediat ce japonezii și-au luat nasul la purtare, a urmat o recesiune de vreo 20 de ani, din care nu și-au revenit nici astăzi.
    • +1 (5 voturi)    
      Hmm (Marţi, 4 decembrie 2018, 22:03)

      ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui raducelfrumos

      Daniel vorbeste depre institutiile din VEST. Japonia este in EST, si la propriu si la figurat. In tarile dezvoltate din est,in Japonia, Korea, Taiwan,Hong-Kong, exista alte modele functionale, extrem de diferite de cele din lumea occidentala. Romanul lui Michael Crichton "Rising Sun"
      (si filmul cu Sean Connery) reda fidel aceasta diferenta.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version