FMI: Nori de furtună se adună deasupra economiei mondiale
Nici guvernele nu au prea mult spaţiu de manevră, fiind deja afectate de nivelul ridicat al datoriilor. "Nu trebuie să ne aşteptăm ca guvernele să aibă un spaţiu amplu pentru a răspunde unei recesiuni de felul celei cu care ne-am confruntat în urmă cu zece ani", a explicat Lipton, adăugând că din punct de vedere politic măsurile de stimulare ar putea fi dificil de vândut cetăţenilor, ţinând cont de povara financiară pe care o creează.
Cel mai mare risc imediat este actualul război comercial dintre SUA şi China. Dacă toate taxele vamale cu care ameninţă cele două ţări sunt adoptate, până în 2020 se va pierde trei sferturi ca procent din PIB-ul global, a estimat FMI.
"Aceasta ar fi o rană auto-impusă. Deci este vital ca acest armistiţiu (anunţat recent între Washington şi Beijing) să ducă la un acord durabil care să evite intensificarea sau extinderea tensiunilor. Dacă nu se va întâmpla asta şi se ajunge la un impas, ar putea exista "o fragmentare" nocivă a economiei mondiale care ar putea provoca o scădere a activităţii economice", a avertizat oficialul FMI.
Şi Christine Lagarde, directorul general al Fondului Monetar Internaţional, a declarat recent că disputa comercială dintre SUA şi China ar putea afecta alte părţi ale economiei globale.
Escaladarea tensiunilor comerciale "va avea un impact negativ asupra economiei mondiale ... şi va afecta acele ţări numite "martori inocenţi", care nu sunt ţinta războiului comercial dar se întâmplă să facă parte din lanţurile de aprovizionare sau furnizează materii prime. Recomandăm cu tărie reducerea tensiunilor şi cooperarea astfel încât sistemul comercial global să fie mai solid, corect şi să stimuleze avansul economiei", a afirmat şeful FMI.

Liberalizarea pieței energiei / Diferențe de până la 19% dintre prețul serviciului universal și cel mai mic preț de pe piață
UPDATE Cîmpeanu: „Elevii care au vulnerabilități sau aparținători cu vulnerabilități, certificate medical, vor putea învăța online; profesorii vor putea preda online” / Petiție pentru reintroducerea sistemului hibrid
Boeing 737 MAX va zbura din nou în UE. Interdicția impusă acum 22 de luni, după două accidente aviatice, a fost ridicată
Poluarea de weekend din București: Agenția de Mediu dă vina pe trafic și condițiile atmosferice, activiștii de mediu indică arderi de deșeuri și încălzirea rezidențială / În rest, tăcere
INTERVIU Cum se simte scăderea numărului de îmbolnăviri în spitalele COVID: Numărul de pacienți este mai mic, dar vin mulți cu forme severe / Pericolul foarte mare este noua tulpină
Cat despre stirea in sine, FMI-ul uita sa ne anunte ca din cele "3 sferturi ca procent" care s-a pierde "2 sferturi" ar pierde China.
Pe de alta parte o stire de azi zice ca deja China a lasat-o mai moale si va accepta reducerea taxelor la masinile americane deci acel "daca" din fraza cu "s-ar pierde" e deja o supozitie mai indepartata.
Si "daca" in loc de noi taxe vor disparea sau vor scadea niste taxe?
persoana care deja cunoaste relativ bine RO spune despre o lume intreaga cum ca:
"Central banks would likely end up exploring ever more unconventional measures. But with their effectiveness uncertain, we ought to be concerned about the potency of monetary policy." - cu alte cuvinte posibilitatea de a ajuta economia cand are nevoie, de exemplu intr-o criza, nu este, se pare, de partea politicii monetare. - deci nu acolo ar trebui cauta cheia pentru a remedia problemele dintr-o economie...
si spune mai departe David Lipton ca nici politica fiscala nu se simte prea bine:
"We read every day that for fiscal policy, the room for maneuver has been narrowing in many countries. Public debt has risen and, in many countries, deficits remain too high to stabilize or reduce debt. Now to be fair, we can presume that if the next slowdown creates unemployment and slack, multipliers will grow larger, likely restoring some potency to fiscal policy, even at high debt levels. But we should not expect governments to end up with the ample space to respond to a downturn that they had ten years ago."
Cauzele pentru care limiteaza politicile fiscale sunt legate de deficitele mari si datoriile si astfel se estimeaza ca la urmatoarea incetinere economica o sa para din nou somajul, multiplicatorii vor creste dar toate aceastea conduc la un nivel mai ridicat al datoriilor a.i guvernele o sa aiba spatii de manevra nu mai largi decat acum 10 ani...
Davis Lipton a subliniat rolul institutiilor multilaterale - una poate sa fie FMI.
alta poate sa fie WTO sau ONU, chiar daca nu prea isi face misiunea, alta poate sa fie NATO, alta este chiar UE - una mai mica dar extrem de importanta pentru ca leaga cumva Europa de Asia si se conexeaza cu Africa - si deci rolul lor este extrem de important in ceea ce va urma ...
Si sa nu uitam ca in mare parte institutiile mentionate mai sus au fost create dupa 1945 ca o reactie in fata unui dezastru
carevasazica:
- sa fii prudent cu sustinerea cresterii
- sa iti limitezi vulnerabilitatile - alo se aude la MF???
- sa te pregatesti pentru aproape orice ar putea sa vina
ca sa inchei - ALO!!!! ALO!!! urmeaza ceva dramatic - nu intrati in panica - think, and think and act quickly, if you are able!