VIDEO Sinonimele lui Isărescu pentru Ordonanța privind taxarea băncilor în funcție de ROBOR: trăsnaie, bombă, ”inovație”

de Dan Popa     HotNews.ro
Marţi, 8 ianuarie 2019, 17:42 Economie | Finanţe & Bănci


Mugur Isarescu, Guvernatorul BNR
Foto: Agerpres
​Trăsnaie, bombă greu de înțeles, ”inovație” (între ghilimele) - acestea au fost calificativele acordate Ordonanței 114 referitoare la taxa pe activele bancare de către numărul unu al Băncii Centrale, Mugur Isărescu, după ce Guvernul pare să intenționeze a limita instrumentele de politică monetară ale uneia dintre ultimele instituții independente. Legarea de ROBOR a taxei pe active este anormală și va trebui discutată în celebrul Comitet Național pentru Supraveghere Macroprudențială, consideră Isărescu, care a ținut să precizeze că scăderea ROBOR la 3 luni din ultima perioadă nu are nicio legătură cu presiunea Guvernului. Cât despre posibila presiune pe care BNR ar pune-o pe bănci pentru a nu scădea ROBOR, Isărescu spune doar: E o aiureală!





Guvernatorul, al cărui mandat îi expiră în vara acestui an, ca și celorlalți membri ai Consiliului de Administrație, a părut să fi lăsat deoparte tonul diplomatic pe care îl folosește de obicei când vine vorba de politicile Guvernului, spunând răspicat că nu se face să vii cu o asemenea bombă cum e Ordonanța privind taxarea băncilor, în prag de Crăciun. ”Taxa pe activele bancare este aplicată în unele state, dar nu legat de ROBOR. ”Este o inovație între ghilimele, nu vii la sfârșit de an, în prag de Crăciun cu o bombă din asta greu de înțeles.”, spune Isărescu.



Sunt părți din lege pe care cu greu le înțelege, admite Guvernatorul, care amintește faptul că în mod normal, o asemenea Ordonanță trebuia prezentată întâi în Comitetul Național de Stabilitate Macroeconomică. ”Probabil vom cere să facem o ședința extraordinară a Comitetului. Flexibilitatea politicii monetare va fi afectată, ceea ce nu va ajută Guvernul", a mai explicat Mugur Isărescu.

Totodată, guvernatorul BNR a precizat că o echipă a Băncii Centrale a efectuat un studiu de impact în urmă căruia au rezultat pierderi de miliarde de euro generate de această taxa.

Guvernatorul a mai amintit o altă anomalie: "Teoretic impactul trebuia solicitat înaintea legii, nouă ni s-a cerut după. Domnul Dăianu a încercat să facă o evaluare asupra politicii monetare. Este vorba despre un impact de miliarde de euro, sunt lucruri serioase. Avem dreptul să facem propuneri, sugestii, chiar dacă nu putem să modificăm noi OUG. Dar să spunem care e impactul putem, iar legiuitorul, Ministerul de Finanțe, să ne răspundă", a completat Isărescu.

Întrebat cum va afecta, concret, această ordonanța băncile și cetățenii, guvernatorul BNR a spus că trebuie evaluate toate aceste măsuri, pentru că și reprezentanții Băncii Centrale au fost luați prin surprindere de această "trăsnaie".

"Dați-ne puțin timp să evaluăm. Ne-a luat și pe noi prin surprindere trăsnaia. E o ordonanța pe care nu știi de unde să o apuci. Sunt foarte multe nelămuriri", a adăugat Isărescu.

Bancherul central mai spune că a citit ”și pe față și pe dos” Ordonanța, și că înțelege că e an electoral și că ” nu vrem să tulburăm mai mult decât trebuie o atmosferă care e oricum tulbure”.
  • Va mai candida Isărescu la un alt mandat, dat fiind noul context economic?

Încă nu e clar dacă Isărescu va mai candida pentru un nou mandat, dar la cum arată atmosfra politică, e puțin probabil ca actuala coaliție de guvernare să îi facă o ofertă, după atacurile repetate la care a fost supusă Banca Națională. Cel mai probabil un viitor mandat de Guvernator îi va fi oferit unui apropiat al președintelui PSD Liviu Dragnea, cu puternice ambiții economice, dar care să care să încerce să ”lipească” politica monetară de cea fiscală. De asemenea, nu ar fi exclus ca printre portofoliile de non-executivi să întâlnim, începând din vară, strategi economici ai PSD, ușor rodați în spațiul public.

Deocamdată însă nici Mugur Isărescu nu a exprimat o opțiune fermă privind dorința de a continua sau nu a responsabilităților de Guvernator. Isărescu este cel mai longeviv șef de bancă centrală, fiind numit Guvernator în septembrie 1990, funcție pe care a întrerupt-o doar pentru o scurtă perioadă în care a fost premier. La 1 august, Isărescu va împlini 70 de ani.


Cât despre situația economică actuală, economiștii (indiferent de orientare, dar și membrii Consiliului de Administrație al Băncii Naționale) operează aproape legați la ochi. Puține sunt certitudinile cu care jonglează: deficitul fiscal pentru 2018 se aude că ar fi în jurul a 4%, datele oficiale nefiind publice. De asemenea, nu e clar cum se va calcula taxa pe lăcomie (trimestrial sau anual), nuse cunosc intențiile pe 2019 ale acestui Guvern extrem de imprevizibil, așa încât deciziile lor au la bază mai degrabă prezumții decât certitudini economice. În aceste condiții, era și dificil pentru cei 9 membri ai CA al BNR să ”mute” dobânda de referință în sus, fie și cu 25 de puncte de bază.

În plus, BNR ar trebui să vină cu clarificări legate de atacurile la adresa independenței sale, venite (tot mai apăsat) dinspre Guvern. ”Sunt necesare clarificări din partea Băncii Naționale a României, care (prin stabilirea ratei dobânzii de politică monetară și prin operațiunile sale de piață) exercită un impact major asupra ratelor ROBOR. Având în vedere legătura dintre ROBOR și impozitul bancar, banca centrală va acționa ca agent fiscal al statului sau va fi ghidată exclusiv din considerente de politică monetară atunci când va stabili dobânda cheie și va decide în privința operațiunilor sale de piață? De asemenea, ce va face BNR atunci când va apărea un conflict între obiectivele politicii monetare și stabilitatea financiară, cum ar fi situația în care creșterea presiunilor inflaționiste va necesita o rată a dobânzii mai mare, dar o rată mai mare va duce la o rată de impozitare mult mai mare pentru bănci , care le va afecta solvabilitatea și rezistența în fața șocurilor?”, se întreabă economistul lef al BCR, Horia Braun într-un raport destinat investitorilor.


Există însă și alte incertitudini majore, nu doar cele legate de taxe, deficite sau ROBOR. De exemplu cele vizând plafonarea prețurilor la energie. În sectoarele energiei și în telecom operatorii au nevoie de clarificări cu privire la atitudinea autorităților române față de investiții; dacă aceștia stau permanent deasupra capului cu pericolul unor noi impozite și plafoane de preț introduse peste noapte, de ce ar trebui să se mai deranjeze să investească?, se mai arată în raportul citat.

O parte dintre bănci și-au revizuit în scădere datele privind creșterea economiei românești în acest an. BCR vede o creștere de cel mult 3% (în scenariul de bază avanul PIB ar fi de doar 2.5%) ”În plus, dacă banca centrală va aplica o politică care să mențină leul stabil, rezervele internaționale ale țării ar putea intra pe o pantă descrescătoare care, combinată cu celelalte elemente ale economiei, ar putea aprinde beculețele agențiilor de rating. Iar dacă aceste agenții ar plasa România în categoria țărilor cu rating speculativ, spirala negativă a consecințelor economice va deveni foarte dificil de inversat”, mai spune Raportul BCR.

În ceea ce privește creșterea PIB, BCR vede slabe argumente care să susțină o creștere economică de peste 3%. ” Înainte de modificările recente, ne așteptam la o creștere a PIB de 3,4%, dar în lumina noilor măsuri (dacă acestea rămân neschimbate), cu greu am putea spune că creșterea va depăși 3%. Acordarea de credite se va contracta, având în vedere multiplele șocuri atât pe partea ofertei cât și pe partea cererii, existând de asemenea un anume impact și ca urmare a noului regulament privind limitarea îndatorării”.

Dacă se ia în calcul și perspectivele de încetinire a creșterii la nivel mondial și european, PIB-ul României ar putea crește cu maximum 2,5%, cu excepția cazului în care efectele menționate mai sus ar fi parțial compensate de o redresare puternică a investițiilor publice. Acestea din urmă rămân vagi de câțiva ani și vor continua să fie limitate de spațiul fiscal limitat din buget dar și de lipsa de coordonare dintre diferitele ramuri ale autorităților publice în direcția avansării proiectelor de investiții.

În ceea ce privește inflația, va exista un anumit impact favorabil din cauza limitării prețurilor la energie și a unei cote de TVA mai redusă pentru anumite servicii reglementate, dar acesta va fi parțial compensat de presiuni ascendente, venind din accizele în creștere (pe tutun, alcool, combustibili și energie), precum și dinspre posibila materializare a riscurilor privind prețul cărnii (pesta porcină), a impozitului pe cifra de afaceri în domeniul telecomunicațiilor și a cursului de schimb. Pe fond, BCR se așteaptă ca inflația să se încheie anul la aproximativ 3%.

La acest nivel și având în vedere încetinirea ritmului probabil de creștere a PIB, este puțin probabil ca banca centrală să schimbe rata dobânzii de politică monetară în acest an, chiar dacă modificările fiscale recente ar putea diminua potențialul de creștere a PIB-ului. Prin urmare, este foarte probabil ca ratele ROBOR 3M și 6M să rămână stabile sau chiar să scadă până la o scară cuprinsă între 2,5% și 3%.

Așa cum se întâmplă totuși, de fiecare dată când statul face o intervenție brutală în economie, când pune presiune pe o piață, aceasta mută presiunea printr-un alt canal. Un asemenea nou canal ar putea fi cursul de schimb, care reflect și dezechilibrele externe în creștere. Dacă BNR ar bloca acest canal prin intervenții valutare, presiunea s-ar muta pe dobânzi.
Având în vedere aceste considerente, precum și necesitatea evidentă de ajustare a dezechilibrelor externe, considerăm că o depreciere a leului de 2% -3% ar fi una rațională în 2019.



Citeste mai multe despre   








3725 vizualizari

  • -11 (21 voturi)    
    Cand am auzit sinonimele lu derbedeu (Marţi, 8 ianuarie 2019, 17:45)

    asistat [utilizator]

    asta, am facut pe el de rusine!
    • -1 (17 voturi)    
      mai am si eu un sinonim (Marţi, 8 ianuarie 2019, 23:56)

      premierul grivco [utilizator] i-a raspuns lui asistat

      statul a facut optimizarea veniturilor bugetare
      asta pentru ca bancile faceau optimizarea cheltuielilor fiscale
      • -4 (18 voturi)    
        Dl Isărescu greşeşte grav (Miercuri, 9 ianuarie 2019, 5:39)

        Ed___ [utilizator] i-a raspuns lui premierul grivco

        Nu sunt psd-ist, dar independent de PSD este clar că dl Isărescu este UN GUVERNATOR PROST care urmăreşte cu ardoare INTERESUL BĂNCILOR COMERCIALE şi nu ale României !!!!

        Trebuie dat jos de urgenţă unde s-a cocoţat şi nu mai dă drumul la scaun, deşi nu a avut nicio dare de seamă la ERORILE GRAVE care le-a făcut dea lungul timpului.

        Una din ele este că a sprijinit băncile comerciale ÎN DETRIMENTUL cetăţenilor români în ceea ce priveşte creditele în franci elveţieni !!!

        Nu imi place să zic epitete dar un... nemernic. În Ungaria, banca naţională ungară a apărat interesele cetăţenilor ungari !!!
        În România invers.

        Apoi referitor la cursul valutar a sprijinit mereu un leu slab şi aproape niciodată un leu puternic INVERS CA LA POLONEZI !!

        România este cred singura ţară din lume care avea
        1. Creştere economică clară, înregistrată (şi culmea cea mai mare din Europa şi chiar locul 3 în lume în anumit / i ani !!!)
        2. Exporturi în creştere (vine valută)
        3. Inflaţie scăzută
        dar cursul leului se ducea în deprecierea leului !!!!

        Mie mi se pare INCOMPETENTA este imposibil, nu ştiu alt caz, altă ţară care când are creştere economică pe toate planurile să se deprecieze valuta!!

        Eu cred că dl Isărescu nu şi a făcut treaba dar pentru că este de mult timp se crede că este bun în ceea ce face. Eu nu cred. Să lăsăm pe altul mai bun. Să existe şi concurenţă, schimbare.
        • +1 (13 voturi)    
          Mda (Miercuri, 9 ianuarie 2019, 7:10)

          transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui Ed___

          Nu esti psdist ci doar un RUS GURALIV dupa prima GALEATA CU VOTCA.
        • 0 (12 voturi)    
          Mda (Miercuri, 9 ianuarie 2019, 7:10)

          transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui Ed___

          Nu esti psdist ci doar un RUS GURALIV dupa prima GALEATA CU VOTCA.
        • -2 (4 voturi)    
          Aveți perfectă dreptate ! (Miercuri, 9 ianuarie 2019, 10:31)

          Cremenarul [utilizator] i-a raspuns lui Ed___

          Lipsa unui CLIMAT CONCURENȚIAL pe piața financiară românescă face posibil jocul murdar al dlui Mugur ISĂRESCU !

          După ce a distrus sistemul bancar românesc (de stat și particular), acum dl Mugur ISĂRESCU face - discreționar - jocul băncilor străine, care obțin profituri uriașe în România. Dobânda la credite în țările dezvoltate este de cca 2-3%, iar în România este impusă o dobândă de cca 7-8% !?

          Tările bogate se dezvoltă CONTINUU pe seama sărăcirii noastre CONSTANTE !

          Politica anti-liberală a dlui Mugur ISĂRESCU confirmă o tristo-dramatică realitate:
          BANCA NAȚIONALĂ NU (mai) ESTE (de mult) A ROMÂNIEI, CI ESTE A BĂNCILOR (străine) DIN ROMÂNIA !
  • +5 (11 voturi)    
    Au de unde: Tocmai s-a aflat că... (Marţi, 8 ianuarie 2019, 18:08)

    nick24 [utilizator]

    "Cel mai probabil un viitor mandat de Guvernator îi va fi oferit unui apropiat al președintelui PSD Liviu Dragnea, cu puternice ambiții economice, dar care să care să încerce să ”lipească” politica monetară de cea fiscală. De asemenea, nu ar fi exclus ca printre portofoliile de non-executivi să întâlnim, începând din vară, strategi economici ai PSD, ușor rodați în spațiul public. "

    Tocmai s-a aflat că s-a răsturnat de curând o nouă căruță cu proști prin mai multe orașele de pe lângâ Bucurști...
    • -1 (9 voturi)    
      Să mai adaug (Miercuri, 9 ianuarie 2019, 5:43)

      Ed___ [utilizator] i-a raspuns lui nick24

      Să mai adaug că aceiaşi lege similară în Ungaria la fel se lamentau băncile că e grav că este rău.... şi nu a murit nimeni nu a falimentat nicio bancă în Ungaria ci au făcut profit în continuare ???
      • +1 (9 voturi)    
        Ehh (Miercuri, 9 ianuarie 2019, 7:12)

        transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui Ed___

        La a doua galeata cu votca vorbesti prostii dar mai pe scurt.
      • +1 (9 voturi)    
        Ehh (Miercuri, 9 ianuarie 2019, 7:12)

        transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui Ed___

        La a doua galeata cu votca vorbesti prostii dar mai pe scurt.
  • +5 (13 voturi)    
    Uite un domeniu (Marţi, 8 ianuarie 2019, 18:13)

    ipolitic [utilizator]

    in care pot sa-l intrec pe Isarescu(cred ca singurul): sa dau niste calificative acestor aiureli pesediste. Ca sa nu fiu cenzurat, ganditi voi niste epitete care nu intra in DEX. Totusi, unul
    care descrie cel mai bine aceast OUG: sinucigasa. Incet, incet intram singuri in tomberon.
    Capacul, va rog
    • +2 (8 voturi)    
      nu,nu, gresesti! (Marţi, 8 ianuarie 2019, 21:34)

      complet_ret [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

      Efectul aiurelilor pedeseristice va fi SINUCIGAS pentru economie, pentu Romania, dar nicidecum pentru ei, pentru cei din Partidul lui Daddy!
      Dimpotriva, ei o sa prospere in continuare: pentru pedesere, cel mai mare dezastru ar fi o tara bine dezvoltata!
      Urmasii comunistilor stiu la perfectie sa gestioneze penuria, nu belsugul, asa ca au tot interesul ca lucrurile sa mearga rau la noi in tara!
      Sinucigasa ar fi o masura ce face economia sa "duduie"pe bune: daca oamenii au un nivel de trai acceptabil, cum ii mai pacalesti cu sacosa electorala rosei, cum ii mai convingi sa viteze mizeria si saracia?!
  • +4 (10 voturi)    
    Socialism totalitar (Marţi, 8 ianuarie 2019, 18:24)

    xolv [utilizator]

    Statul sa fixeze pretul banilor si distributia profitului.
    • -2 (10 voturi)    
      daca (Miercuri, 9 ianuarie 2019, 0:09)

      andrei1245 [utilizator] i-a raspuns lui xolv

      ai fi fost la scoala ai fi aflat ca asta se si intampla in toata lumea. banii din ziua de astazi nu ar avea absolut nici o valoare daca nu ar fi garantati de stat. pe bani, daca ai vazut vreodata 100 de dolari, scrie united states of america adica numele statului. nu scrie bank of tombuktu.

      controlul profitului este aplicat in foarte mare parte a economiei prin preturi reglementate la utilitati, accizare si monopoluri fiscale

      daca ai auzit de oficiul concurentei, care e ceva 'de stat' afla ca ii amendeaza serios pe cei care obtin profituri neconcurentiale si regleaza astfel profiturile companiilor
      • +2 (2 voturi)    
        Pentru că aurul era de porc ... (Miercuri, 9 ianuarie 2019, 13:05)

        BlaBla1234 [utilizator] i-a raspuns lui andrei1245

        Nu puteau politicienii să-l scoată la imprimantă, pentru a da pomeni electorale ...
      • -1 (3 voturi)    
        ups, a iesit Valcov se ne invete economie (Miercuri, 9 ianuarie 2019, 16:18)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui andrei1245

        Gogule, confunzi emiterea bancnotelor si garantarea lor de catre stat cu controlul valorii lor in raport cu celelalte valute. E atributul bancii nationale intr-adevar ca lucrurile sa nu lase lucrurile sa o ia razna dar BNR nu poate face nimic in fata unor masuri economice aberante.
        Cat despre controlul profitului exista doar pentru cvasi-monopoluri si mai ales in economiile slabe si socialistoide. Desi si aici masurile idioate pot duce la rezultate catastrofale( vezi confiscarea profitului in ultimii doi ani de la companiile din energie ale statului)
        Oficiul Concurentei are cu totul alt job decat sa controleze profiturile, el trebuie sa controleze concurenta Valcoave, dupa cum ii spune si numele.
  • -4 (14 voturi)    
    Mdeah... (Marţi, 8 ianuarie 2019, 22:48)

    Nea Hoisan [utilizator]

    Ciocoii vechi si noi, isarescu si dragostea lui netarmurita fata de patrie...
  • -4 (12 voturi)    
    nu stiu (Marţi, 8 ianuarie 2019, 23:06)

    andrei1245 [utilizator]

    de ce se supara beneristii asa tare; l am auzit pe croitoru ca o sa scada creditarea din cauza taxei pe lacomie. pai e bine ca asa scade si inflatia nu i asa mai economistilor beneristilor? ca tot va era frica ca daca mai cresc si la altii salariile (si nu mai sunteti numai voi nababi )cresc preturile.
  • -2 (12 voturi)    
    Isarescu si bani de la Germania (Miercuri, 9 ianuarie 2019, 8:05)

    vodatepes [utilizator]

    Isarescu intrebat de cite ori iese public ce a facut pentru recuperarea datoriei istorica pe care o are Germania fata de Romania. Pana atunci ciocul mic. Aia sunt bani poporului roman iar domnul Isarescu poate fi acuzat pentru abuz in serviciu . Simplu.
    • +3 (3 voturi)    
      Mda (Miercuri, 9 ianuarie 2019, 10:32)

      transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui vodatepes

      Dar Tezaurul Romaniei cand ni-l inapoiati? Hai,nu te da lovit ca nu ai vazut comentariul!
    • +2 (2 voturi)    
      iar te crezi la A3? (Miercuri, 9 ianuarie 2019, 16:23)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui vodatepes

      Veniti cu basme din astea din secolul trecut?
      Vezi ca te-a intrebat un amic ceva? cum e cu tezaurul?
  • -1 (9 voturi)    
    Trebuie sa primeasca un nou mandat (Miercuri, 9 ianuarie 2019, 9:52)

    Fides [utilizator]

    El si Vasilescu. Doar asa vor sfarsi in puscarie peste 5 ani.
    • -3 (3 voturi)    
      Da aici iti dau dreptate, trebuie (Miercuri, 9 ianuarie 2019, 10:00)

      xrogo [utilizator] i-a raspuns lui Fides

      ca amandoi sa primeasca un nou mandat, ala de aducere!
  • +1 (5 voturi)    
    DIN NOU BNR (Miercuri, 9 ianuarie 2019, 13:40)

    jidanul [utilizator]

    Lacomie e foarte putin spus ce au facut bancile, c.a.r.-urile si i.f.n.-urile, hotie si furt e putin spus ce au facut bancile, c.a.r.-urile si i.f.n.-urile asupra clientilor din Romania. Adevarul gol golut este ca bancile, c.a.r.-urile si i.f.n.-urile au comis un terorism financiar, un jihad economic, adica JAF si TALHARIE asupra a peste 10% din populatia Romaniei, adica a peste 2000000 de romani. Acest lucru a fost facut prin DAE si comisioane enorme, multe si clauze total abuzive, rezultand profituri imense raportate la veniturile (salarii si pensii) romanilor. Si ce a facut BNR-ul, Banca NATIUNII Romane ca sa opreasca acest jaf si aceasta talharie ? NIMIC si acum isi permite sa critice ? De ce nu vine BNR-ul cu solutii cu variante ? De ce nu are BNR-ul o atitudine constructiva pentru a oprii definitiv enormele si gravele abuzuri din sistemul institutilor financiare de creditare-depozitare ? Sa fie "comisioanele" de la banci, c.a.r.-uri sau lipsa de profesionalism si competenta sau lipsa de respect fata de clientii institutilor financiare de creditare-depozitare din Romania.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version